Jump to content

Een nieuwe headshell. Zijn er verschillen te ontdekken?

René N.
 Share

Recommended Posts

Doordat mijn platenspeler na mijn vakantie geen signaal meer afgaf naar de voorversterker, was ik behoorlijk in mineur. Maar... elk nadeel hep z'n voordeel ;) : Ik heb snel een headshell besteld, iets wat ik toch al een keer wilde doen, maar het feit dat alles het gewoon heel goed deed, en bleef doen hield mij tegen om veranderingen door te voeren. Ook door de reparatie van Sodejuu en zijn adviezen om heel voorzichtig met de door hem gerepareerde arm om te gaan, was daar mede debet aan.

Maar nu had ik de kans (hoewel ik ervan overtuigd was dat

Guest Rev. Fatman

Probeer onder tussen eens een ebbenhouten Callas of Cadencepuck te lenen van die of gene.

Die geeft n.l. ook een "kleur" aan je geluid maar beslist geen vervelende kleur. ;)

Ja, is zeker een mooie headshell en hij komt op de foto's prachtig over met die transparante Ace.

Ik ken die headshell goed want ik heb deze vorig jaar aan iemand als verjaarscadeau gegeven en toen maakte dit mooi uitgevoerde item op het hele gezelschap veel indruk. Of zo'n headshell nou erg klankbepalend is daarover zou ik niets durven zeggen.

Ik ben wel jaloers op 2 zaken: zo clean als alles op de foto's oogt en dat je altijd van die mooie foto's weet te maken. Daar zou ik (figuurlijk) een moord voor doen.

Beste Eric,

Het is allemaal niet zo moeilijk... . De foto's zijn gewoon met een compact camera gemaakt, die zijn gewoon heel goed met macro ;) . Ik wil natuurlijk graag eens langskomen om wat foto's van jouw set te maken. Alleen staat daar wel wat tegenover: dat ik ook een paar uurtjes kan genieten van jouw set :D:D:D

Ik hoop dat binnen drie weken Hansko en Hans van Liempd hier te ontvangen; volgens mij kan er nog wel een derde man bij en is het qua richting nog niet zo'n gekke combinatie. Ik spreek het binnenkort af en de datum die er dan uit komt geef ik aan je door, dan kun je gewoon kijken of dat uitkomt.

Prachtig. :D ik ben er graag bij. ;)

Hoi Rene,

Leuk om je bevindingen over je nieuwe headshell te lezen. Ik stel het element wel in en op de scoop ziet het er goed uit, maar de luistertest zegt alles.

MvG,

Marten Jan

Want eigen klank berust op eigen resonanties.

In dit geval zou de vooruitgang dus wel eens in het ontbreken of dempen van resonanties kunnen zitten.......

Ik monteer elementjes wel eens met een stukje silpad, het materiaal om transistoren ge-isoleerd op een koelplaat te bevestigen.

Dempt resonanties en maakt een vaste verbinding tussen bovenkant element en onderkant headshell.

38042801.jpg

Probeer onder tussen eens een ebbenhouten Callas of Cadencepuck te lenen van die of gene.

Die geeft n.l. ook een "kleur" aan je geluid maar beslist geen vervelende kleur. ;)

Heb even een prijs opgevraagd voor zo'n puck. Hoewel ik best makkelijk over te halen ben om wat te investeren ;) vond ik dit toch wel een beetje buiten proporties :(;)

@ ReneN,

Mooi headshell van Yamamoto, gemaakt van Afrikaans ebbenhout. Een houtsoort waar ook een klarinet wordt van gemaakt. Klankeigenschap is inderdaad dat het natuurlijker overkomt, vooral bij snaarinstrumenten e.d. Ik heb van deze fabrikant de schotels voor onder mijn speakers en dat exact dezelfde verandering/verbetering. Het werd weer wat natuurlijker.

Ik ga toch wat proberen met de eierdopjes van Hans. Daarvan heb ik er inmiddels genoeg in huis, evenals de kogels. Maar om het bij mijn speakers goed te regelen, laat ik ook nog een stenen plaat snijden voor de binnenkant van de onderkant van de speaker :blink: om een solide kontaktoppervlak voor de kogels te krijgen. Wordt vervolgt in een nieuw topic als ik er mee bezig ga.....

• 4 weeks later...
  • 1 month later...

Zaterdag de 13e was LuxmanL81 HEAR op bezoek. En heb ik wat LP's gedraaid, waaronder

g99156wcl02.jpg

Fiona Apple - Extraordinary machine

Nu maar even het hele album gedraaid: wat een verschil met de vorige headshell. Hier is veel electronisch laag aanwezig, maar nu is alles nog veel beter te volgen. En dan die piano: wat een extra informatie krijg ik toegediend :blink: . Geweldig die nuances.....