wippie Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 Hoi. Pas geleden een DT aangeschaft voor een leuk prijsje. 50 euro incl.100 lp's. De draaitafel is in orginele staat. Bijv oude tulpplugjes en orginele Stanton 881s element. Er mankeert wel iets aan. Een kapot stanton element en een brom die ik wegkrijg als ik de liftknop naar beneden aanzet. En een niet al te fraai deksel. Ten eerste wat is een leuk element voor deze draaitafel er zit een rechte zwarte arm in. Ik heb een Rotel rc990bx voorversterker en kan volgens mij mm en mc elementen aan. Ten tweede is het wel waard om deze klassieker op te laten knappen? groetjes *Eric Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 Hoi Eric, Het is een mooie tafel die je gekocht heb en daar kan je een hoop plezier van hebben al deze weer in goede staat is tenminste. Wat wel belangrijk is om te weten is welke arm er precies op zit. Kan je misschien wat foto's plaatsen dan kunnen de experts hear zien welke arm het is dan kunnen zij je vast wel adviseren over een passend element. Die brom kan een aard probleem zijn die is weg te krijgen door er voor te zorgen dat alles in een ster is geaard. Dat wil dus zeggen je neemt 1 centraal punt op het chassis (niet het sub-chassis) van de DT en daar vandaan lopen de aarddraadjes naar de arm, spindel en de andere metalen delen. Voorde rest kan een goeie poets beurt ook nooit kwaad en voor al de kap die kan je mooi polijsten zo dat die er weer als nieuw uitziet. Veel plezier met je nieuwe aanwinst Groetjes George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 Wat wel belangrijk is om te weten is welke arm er precies op zit. Het is een MK III en daar zit het 7,5 grams lichtgewicht armpje op. Dat vraagt om een element met een hoge compliantie. De meeste MM elementen zullen het dan ook wel goed doen, te denken valt dan aan de diverse Grado's Eric, Voor 50 euries is dit beslist een mooie koop als ie nog netjes op orde is. Wat je zeker moet doen om te beginnen is het lager schoon maken en van nieuwe olie voorzien en de aandrijfsnaar vervangen. Verder advies voor een passend element laat ik aan andere over, daar zijn zoveel mogelijkheden voor .... Die Stanton zou ik er zeker af gooien, elementen die ouder dan 10 jaar zijn zijn sowieso meestal rijp voor de prullenbak. Daarvan is de naaldophanging meestal te veel verdroogd om nog naar behoren te presteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wippie Posted 7 oktober 2008 Author Report Share Posted 7 oktober 2008 thx voor de snelle reacties, Foto,s plaatsen is mij niet gelukt, asje is inmiddels gesmeert en een aandrijfsnaar,tjsa waar te koop. En wat is een betrouwbaar adresje in de buurt van Hilversum om een element goed te laten plaatsen eventueel met andere interlink of tulpplugjes. In welke prijsklasse moet ik het element zoeken die een beetje past bij de DT, ik denk zelf ongeveer 150 euro. Ik heb weleens heeeel lang geleden van Henk Niemeier (ofzoiets gehoord in Sneek). Is wel wat ver maar misschien hem vragen wat de mogelijkheden zijn? groet eric Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 Henk in Sneek kun je zeker vragen, sommigen Hear aanbidden hem Dichter bij Hilversum: http://www.cacaudio.nl/ in Leiden http://www.snijders-hifi.com/ in Rotterdam Snijders heeft zeker wel een nieuwe snaar voor je denk ik. Is een aardige zaak maar met hun draaitafelafstelcapriolen (3x woordwaarde) heb ik geen ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 Wat wel belangrijk is om te weten is welke arm er precies op zit. Het is een MK III en daar zit het 7,5 grams lichtgewicht armpje op. Dat vraagt om een element met een hoge compliantie. De meeste MM elementen zullen het dan ook wel goed doen, te denken valt dan aan de diverse Grado's Eric, Voor 50 euries is dit beslist een mooie koop als ie nog netjes op orde is. Wat je zeker moet doen om te beginnen is het lager schoon maken en van nieuwe olie voorzien en de aandrijfsnaar vervangen. Verder advies voor een passend element laat ik aan andere over, daar zijn zoveel mogelijkheden voor .... Die Stanton zou ik er zeker af gooien, elementen die ouder dan 10 jaar zijn zijn sowieso meestal rijp voor de prullenbak. Daarvan is de naaldophanging meestal te veel verdroogd om nog naar behoren te presteren. Beste Wippie, Een Thorens TD 126 Mk III is echt helemaal niet verkeerd, wel graag een originele snaar want daarvan is de elasticiteit perfect, kosten 30,00 euro en kan gestuurd worden. 50,00 euro is veel te goedkoop ; ) De Stanton zou ik er ook afschroeven en beginnen met een Grado Green voor 59,00 euro, dit kub je eventueel later gemakkelijk veranderen, want er kunnen zonder schroeven of instellen andere naalden in. Ook heeft de Thorens er graag speciale olie in die bij een dergelijke platenspeler past. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 50,00 euro is veel te goedkoop ; ) Wat heet...... Prachtige tafel! Houden en optimaal afstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 oktober 2008 Report Share Posted 8 oktober 2008 Beste Wippie, Indertijd werd deze draaitafel met de Thorens arm type TP 16 Mk III geleverd, die technisch veel beter was dan menigeen vermoedde of meende: magnetische - en dus wrijvingsloze - dwarskrachtcompensatie, lagerwrijving van max. 0,15 mN (15 mp) in beide richtingen, effectieve massa van 7,5 g). Maar wat deze arm/draaitafelcombinatie vooral onderscheidde van andere toenmalige high-end platenspelers, was de automatische armlift en uitschakeling aan het eind van een LP. Dat misten namelijk de combinaties van degenen die zich n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 oktober 2008 Report Share Posted 8 oktober 2008 Henk in Sneek kun je zeker vragen, sommigen Hear aanbidden hem Dichter bij Hilversum: http://www.cacaudio.nl/ in Leiden http://www.snijders-hifi.com/ in Rotterdam Snijders heeft zeker wel een nieuwe snaar voor je denk ik. Is een aardige zaak maar met hun draaitafelafstelcapriolen (3x woordwaarde) heb ik geen ervaring. Iets onder Rotterdam, Zevenbergen, Audio Excelence, zeer bedreven - gedreven - lieden die hun sporen op dit gebied wel hebben verdiend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wippie Posted 8 oktober 2008 Author Report Share Posted 8 oktober 2008 Hoi leuke reacties, Ik ga hem toch wel gebruiken, Ten eerste een snaar bestellen en toevallig keek ik naar een prestige gold van grado(is dit wat om te beginnen?) Wat betreft het asje is nog wat vettig en zakt zeer langzaam in het busje. Alleen ik ben een beetje huiverig om het element te plaatsen, ik heb wel een fouthoekmeter bij de DT gekregen. Verder heb ik 2 vragen: moeten de tulpplugjes vervangen worden zijn vies en niet rond meer? En verder hoe vervoer je zo,n wiebelige DT, hij is zwaar en het binnenwerk klutst alle kanten op. Ik heb de website gezien en gevonden van audioselectief en heb daar wel vertrouwen in, een ideetje om het uit handen te geven, later ga ik zelf wel proberen te experimenteren. De DT heb ik van een goede kennis overgenomen die geen zin meer had in dat gepruts vandaar de lage prijs ,wist ik veel:). lol en hij ook niet. groet eric p.s er was iemand die reageerde op het Stanton element, Hij is kapot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 8 oktober 2008 Report Share Posted 8 oktober 2008 Plateau afnemen, subplateau ook. Lagergat dichtstoppen met een opgepropt stukje WC papier. Eventueel kun je dan nog de transportschroeven omhoogdraaien, alhoewel de druk van de veren het subchassis wel genoeg omhoog zal houden. Tyrapje om de arm bij het lager, headshell/armbuis eraf en contragewicht ook. Zo kan de speler op de achterbank naar Snits. Bij Henk kun je vragen wat je met de tulpplugjes aanmoet, je zou kunnen kiezen om achterop twee cinch chassisdelen te laten maken zodat je elke kabel kunt aansluiten. Of een fatsoenlijke kabel laten monteren. Laat hem gelijk de snaar en de olie doen, en het afstellen van de vering als je daar toch bent. Overigens kun je gezien je locatie ook nog dichterbij terecht, maar dan zou ik reclame maken en dat mag niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 8 oktober 2008 Report Share Posted 8 oktober 2008 Plateau afnemen, subplateau ook.Lagergat dichtstoppen met een opgepropt stukje WC papier. Eventueel kun je dan nog de transportschroeven omhoogdraaien, alhoewel de druk van de veren het subchassis wel genoeg omhoog zal houden. Tyrapje om de arm bij het lager, headshell/armbuis eraf en contragewicht ook. Zo kan de speler op de achterbank naar Snits. Bij Henk kun je vragen wat je met de tulpplugjes aanmoet, je zou kunnen kiezen om achterop twee cinch chassisdelen te laten maken zodat je elke kabel kunt aansluiten. Of een fatsoenlijke kabel laten monteren. Laat hem gelijk de snaar en de olie doen, en het afstellen van de vering als je daar toch bent. Overigens kun je gezien je locatie ook nog dichterbij terecht, maar dan zou ik reclame maken en dat mag niet. KT88 van waar opereer jij eigenlijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 oktober 2008 Report Share Posted 9 oktober 2008 (...) Zo kan de speler op de achterbank naar Snits. (...) Overigens kun je gezien je locatie ook nog dichterbij terecht, maar dan zou ik reclame maken en dat mag niet. Beste KT88, "Naar Snits" is g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 9 oktober 2008 Report Share Posted 9 oktober 2008 KT88 van waar opereer jij eigenlijk? Het altijd weer bruisende maar toch immer pittoreske Gooi. Beste KT88, "Naar Snits" is g Link to comment Share on other sites More sharing options...
wippie Posted 9 oktober 2008 Author Report Share Posted 9 oktober 2008 Ha die KT88, Je wekt wel mijn nieuwsgierigheid met het dichterbij. Graag zou ik wel willen weten wat je hiermee bedoelt. Als mijn DT de sterren van de wereld speelt ben ik heeel blij Ik hoop wel iets te horen van je. Mag ook in mijn postvak. groet eric Link to comment Share on other sites More sharing options...
polleke Posted 9 oktober 2008 Report Share Posted 9 oktober 2008 Ik kom even terug op jouw Grado prestige Gold elementje dat je tegenkwam Ik speel hier zelf mee op een Project 6.9 draaitafel en ben er heel tevreden over. Minpuntje is een beetje gebrek in het laag, maar weet niet of dit te wijten is aan het element of het feit dat ik rechtstreeks de Phono ingang van mijn Rotel voorversterker gebruik. In ieder geval, het minpuntje is voor mij niet voldoende om te gaan investeren in externe Phono voorversterking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 9 oktober 2008 Report Share Posted 9 oktober 2008 @ Wippie: Als je even op mijn contactkaart klikt, zie je een URL staan. Dat is mijn site (die wegens tijdgebrek nog steeds geen content bevat, maar wel een email-adres). Als je via die link even contact opneemt, kunnen we kijken wat er aan te doen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 oktober 2008 Report Share Posted 10 oktober 2008 Mooi ding die TD 126 en inderdaad voor geen geld. Ik zou hem inderdaad door een expert weer in goede staat laten brengen. Trouwens ook een beter element waard. Wat ik me zelf al een tijdje afvraag is of zo'n SRM upgrade kit inderdaad de moeite waard is http://www.vinylvinyl.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 10 oktober 2008 Report Share Posted 10 oktober 2008 Wat ik me zelf al een tijdje afvraag is of zo'n SRM upgrade kit inderdaad de moeite waard is http://www.vinylvinyl.nl/ Weet nu niet welke set je bedoelt. Maar ik kan je wel vertellen dat de Origin Live DC Motor; Ultra Motor Set - DC200 correct afgeregeld en bij gebruik van een bandrecordertape i.p.v. een rubbersnaar het resultaat ongekend is. Maar ja altijd maar weer maar: houdt het motortje maar eens correct afgeregeld daar nu zit hem de kneep. Het verloopt voortdurend en tot grote ergernis is er eigenlijk niet comfortabel mee te spelen. Draait het goed oh ja dan heb je ook echt wel wat. p.s. dat stroboscoopschijfje is er echt niet voor de show bijgeleverd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Ik bedoelde onder upgrades die srm upgrade voor Thorens van 118 euro.Leuk om te doen onder de kerstboom lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Maar ja altijd maar weer maar: houdt het motortje maar eens correct afgeregeld daar nu zit hem de kneep.Het verloopt voortdurend en tot grote ergernis is er eigenlijk niet comfortabel mee te spelen. Draait het goed oh ja dan heb je ook echt wel wat. p.s. dat stroboscoopschijfje is er echt niet voor de show bijgeleverd! Bedoel je nu dat de ingestelde snelheid voortdurend verloopt met de tijd? Lijkt mij wel suf ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Lijkt mij wel suf ja. Wat nou suf Hoogst irritant! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Gut een TD 110 (met DC motor) doet dat nog niet eens. En die was nog wel goedkoper dan een OL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Gut een TD 110 (met DC motor) doet dat nog niet eens. En die was nog wel goedkoper dan een OL Begrijp je nu mijn ergernis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Ja, dat is niet leuk. Een goede DC servo sturing maken is nog niet zo eenvoudig. Niet voor niets dat de meeste DT bouwers (en ook die in het hogere segment) hun vingers daar niet aan willen branden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts