Miracle. Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Zojuist is mijn stroboscooplampje uit 19Noach naar zijn laatste rustplaats gegaan. Nu ben ik op het net wat aan het zoeken, maar tegenwoordig kost zo'n setje (schijf met lampje) werkelijk een vermogen. Te belachelijk voor woorden vind ik. Het Decca setje wat ik heb, nu helaas zonder lampje dus, heeft nog geen Fl.15,- gekost. Ik heb dus nog wel een schijf, en die dingen zijn ook te kust en te keur van het net te downloaden, maar een lampje is nergens meer te vinden. Of ik zoek niet goed natuurlijk. Weet iemand voor een fatsoenlijk bedrag aan een stroboscooplampje voor bij zo'n schijf te komen? Alvast bedankt. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Weet iemand voor een fatsoenlijk bedrag aan een stroboscooplampje voor bij zo'n schijf te komen? Gewoon zelf in elkaar flansen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 11 oktober 2008 Author Report Share Posted 11 oktober 2008 Weet iemand voor een fatsoenlijk bedrag aan een stroboscooplampje voor bij zo'n schijf te komen? Gewoon zelf in elkaar flansen. Da's nog niet eens zo'n gek idee, voor die 2x Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Gewoon een 8W TL balkje van de Gamma. Kost nog geen tientje. Ook veel bureaulampjes met een PL buisje doen het prima ( O.a. deze bij IKEA ) Let wel op dat je er dan een hebt met een ouderwetse smoorspoel er in als voorschakelapparaat. Die moderne met elektronisch voorschakelapparaat doen het niet hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Je moet er wel ff achter zien te komen bij welke frekwentie die schijf werkt De zelfbouwdinges van Krishu werkt op 300Hz, een tl-buis op de 50Hz netfrekwentie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Je moet er wel ff achter zien te komen bij welke frekwentie die schijf werkt De zelfbouwdinges van Krishu werkt op 300Hz, een tl-buis op de 50Hz netfrekwentie Die 300 Hz is toch wat hij nodig heeft, nee dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Je moet er wel ff achter zien te komen bij welke frekwentie die schijf werkt De zelfbouwdinges van Krishu werkt op 300Hz, een tl-buis op de 50Hz netfrekwentie Die 300 Hz is toch wat hij nodig heeft, nee dan? Mirakel heeft het over een Decca strobo schijfje uit 19Noach. Lijkt me stug dat je daar een 300 Hz lampje voor nodig hebt Ach, waarom zou je makkelijk doen als het ook moeilijk kan ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Je moet er wel ff achter zien te komen bij welke frekwentie die schijf werkt De zelfbouwdinges van Krishu werkt op 300Hz, een tl-buis op de 50Hz netfrekwentie Die 300 Hz is toch wat hij nodig heeft, nee dan? Mirakel heeft het over een Decca strobo schijfje uit 19Noach. Lijkt me stug dat je daar een 300 Hz lampje voor nodig hebt Ach, waarom zou je makkelijk doen als het ook moeilijk kan ..... Meende toch echt zo`n Clearaudio achtige toerentellerplaat te hebben gezien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 11 oktober 2008 Author Report Share Posted 11 oktober 2008 Je moet er wel ff achter zien te komen bij welke frekwentie die schijf werkt De zelfbouwdinges van Krishu werkt op 300Hz, een tl-buis op de 50Hz netfrekwentie Die 300 Hz is toch wat hij nodig heeft, nee dan? Dat zie ik nu pas. Die Stroboskoplampe ist 300Hz. Dat hadden ze in de tijd van de Decca stroboscoopschijfjes volgens mij nog niet uitgevonden. Dat word dus ook een 300Hz schijfje printen als ik die zou gaan maken, maar voorlopig ga ik eerst wel kijken voor een mini TL balkje of zo'n Ikea lamp met PL buisje. Lijkt me handiger, en heb ik gelijk verlichting boven de DT. Nu alleen hopen dat die dingen niet storen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 11 oktober 2008 Report Share Posted 11 oktober 2008 Gewoon zelf in elkaar flansen. 300 Hz. Voor 50 Hz hoeft er slechts een zesdeler tussen, of je neemt een ander kristal en kiest het deeltal dienovereenkomstig. Met een 1 MHz kristal heb je een deeltal van 20.000 nodig, met een 4060 of 4040 is dat ook nog wel haalbaar. Een goedkope oplossing zou een 4.43 kristal voor de kleurendraaggolf van een PAL TV kunnen zijn, of een 3.58 MHz uit een NTSC TV. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 oktober 2008 Report Share Posted 12 oktober 2008 Voor 50 Hz hoeft er slechts een zesdeler tussen, of je neemt een ander kristal en kiest het deeltal dienovereenkomstig. Alleen licht een neonlampje op 50 Hz wisselspanning op met een frequentie van 100 Hz. Als je het nou ingewikkeld maakt, maak het dan gelijk goed ingewikkeld <Edit> Bij een goed gesorteerde elektroboer koop je neon schakelbordlampjes met E14 fitting. Past zo in een losse E14 lamphouder. http://www.display.nl/Lampen/Lamp-schroef/...E14/N75234.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts