Jump to content

Stroboscoopschijf en lampje

Miracle.
 Share

Recommended Posts

Zojuist is mijn stroboscooplampje uit 19Noach naar zijn laatste rustplaats gegaan. :(:blink:

Nu ben ik op het net wat aan het zoeken, maar tegenwoordig kost zo'n setje (schijf met lampje) werkelijk een vermogen. Te belachelijk voor woorden vind ik. Het Decca setje wat ik heb, nu helaas zonder lampje dus, heeft nog geen Fl.15,- gekost. :)

Ik heb dus nog wel een schijf, en die dingen zijn ook te kust en te keur van het net te downloaden, maar een lampje is nergens meer te vinden. Of ik zoek niet goed natuurlijk.

Weet iemand voor een fatsoenlijk bedrag aan een stroboscooplampje voor bij zo'n schijf te komen?

Alvast bedankt.

Mvg. Miracle.

Guest Rev. Fatman
Je moet er wel ff achter zien te komen bij welke frekwentie die schijf werkt :rolleyes:

De zelfbouwdinges van Krishu werkt op 300Hz, een tl-buis op de 50Hz netfrekwentie

Die 300 Hz is toch wat hij nodig heeft, nee dan?

Je moet er wel ff achter zien te komen bij welke frekwentie die schijf werkt :rolleyes:

De zelfbouwdinges van Krishu werkt op 300Hz, een tl-buis op de 50Hz netfrekwentie

Mirakel heeft het over een Decca strobo schijfje uit 19Noach. Lijkt me stug dat je daar een 300 Hz lampje voor nodig hebt :rolleyes:

Ach, waarom zou je makkelijk doen als het ook moeilijk kan .....

;)

Guest Rev. Fatman

Mirakel heeft het over een Decca strobo schijfje uit 19Noach. Lijkt me stug dat je daar een 300 Hz lampje voor nodig hebt :rolleyes:

Ach, waarom zou je makkelijk doen als het ook moeilijk kan .....

;)

Meende toch echt zo`n Clearaudio achtige toerentellerplaat te hebben gezien. :(

Dat zie ik nu pas. Die Stroboskoplampe ist 300Hz. Dat hadden ze in de tijd van de Decca stroboscoopschijfjes volgens mij nog niet uitgevonden. :lol:

Dat word dus ook een 300Hz schijfje printen als ik die zou gaan maken, maar voorlopig ga ik eerst wel kijken voor een mini TL balkje of zo'n Ikea lamp met PL buisje. Lijkt me handiger, en heb ik gelijk verlichting boven de DT.

Nu alleen hopen dat die dingen niet storen. :unsure::huh:

300 Hz.

Voor 50 Hz hoeft er slechts een zesdeler tussen, of je neemt een ander kristal en kiest het deeltal dienovereenkomstig.

Met een 1 MHz kristal heb je een deeltal van 20.000 nodig, met een 4060 of 4040 is dat ook nog wel haalbaar.

Een goedkope oplossing zou een 4.43 kristal voor de kleurendraaggolf van een PAL TV kunnen zijn, of een 3.58 MHz uit een NTSC TV.

Voor 50 Hz hoeft er slechts een zesdeler tussen, of je neemt een ander kristal en kiest het deeltal dienovereenkomstig.

Alleen licht een neonlampje op 50 Hz wisselspanning op met een frequentie van 100 Hz.

Als je het nou ingewikkeld maakt, maak het dan gelijk goed ingewikkeld :D

;)

<Edit>

Bij een goed gesorteerde elektroboer koop je neon schakelbordlampjes met E14 fitting. Past zo in een losse E14 lamphouder.