Jump to content

de onzichtbare audiofiel

thingman
 Share

Recommended Posts

Helemaal duidelijk is het me niet....

Logisch...

Invulling van de details moest op dit punt voor mij ook nog komen. Ik hoop dat ik het basisidee alvast duidelijk heb kunnen maken...

... maar ik hoop op een vervolg met veel foto's.

Het klinkt in ieder geval interessant.

Dat is mooi, want ik heb een compleet verslag van A tot Z.

Ben nog met geluidsdrukmetingen in de weer en met finesses die deze herfstvakantie hun beslag gaan krijgen, maar er zijn denk ik zo'n 150 foto's. :)

De nagalmtijd in onze woonkamer is zeer hoog denk ik en mag best eens aangepakt worden :)

Toine bij ons is het 4.5 op 8.5m maar geen tussenmuurtjes met schuifdeur ... en 3m hoog

Het rinkelt en klettert verschrikkelijk, zelfs bij een stem verheffing hoor je duidelijk echo.

ooit wordt deze woonkamer aanvaardbaar. :)

Succes hoor

Stef

Erg boeiend allemaal. :D

Zo'n verslag wekt bij mij de brandigere nieuwsgierigheid op naar de rest van het verslag en de foto's.

Heel benieuwd naar het (hoorbare) eindresultaat ervan.

Knap (denk)werk, Thingman, maar dat wist je al. ;)

@StefK,

Ik denk dat je bedoelt met nagalmtijd is zeer hoog......is zeer lang. Misschien toch eens een nagalm meting laten doen om te weten te komen waar dat aan ligt. Bij zo'n meting krijg je ook nog een deskundig advies hoe je dat kan aanpakken en waar. Zo'n meting met advies kost in verhouding helemaal niet veel, zeker niet als je het eindresultaat zou horen. :D

Idd Onno, ik bedoel een lange tijd ... :)

Het staat op de planning maar eerst andere prioriteiten invullen, zolder dus

Ik ga Toine zn woonkamer project ook zeker volgen. Zeer interessant en haast toepasbaar bij ons

Greetz

Stef

Knap denkwerk Toine, en nog veel meer handwerk, maar zie je niet iets over het hoofd met de Apogee's.

Mijn ervaring met Apogee's, en eigenlijk alle dipool speakers, is dat ze toch de reflecties van een achterwand nodig hebben om volledig tot hun recht te komen. Mijn Apogee Stage's gaan pas goed klinken met de gordijnen OPEN, en zo'n 100Cm van die wand (raam+deur) vandaan. Dichterbij word bonkerig, en te veraf of met de gordijnen dicht mis ik een hoop ruimtelijkheid.

Met dit ontwerp ga je die reflecties dus missen.

Al zou je dan een achterwand cre

mooie gedachten en ik ben zeer benieuwd waar het heen gaat.

meest lastig zal zijn om de geluidskwaliteit overal goed te krijgen. me dunkt dat dat niet mogelijk is.

wel op enkele hot spots.

verder de term "onzichtbaar".

2 scheidingswanden zijn uiteraard niet meer onzichtbaar. dan gaat het er dus om dat onpraktische voorwerpen niet herkenbaar zijn als zijnde audio. maar als "iets "anders.

ik wens je in ieder geval veel succes maar ben bang dat je zult moeten afkicken toine ;)

want ook goed nadenken heeft zijn beperkingen.

Ik zou even het gehele verhaal afwachten. Reken er maar op dat Toine goed heeft nagedacht erover op de schommelstoel in de tuin. Hij heet niet voor niets Thingman. :D;)

Daar ga ik zeker ook vanuit, maar zelfs Toine kan iets over het hoofd zien. ;)

Ik ben wel benieuwd hoe hij dat "probleem" weet te tekkelen. Daar zou ik iets uit kunnen leren hoe ik mijn Apogee Stage's hier wel

Ik zou even het gehele verhaal afwachten. Reken er maar op dat Toine goed heeft nagedacht erover op de schommelstoel in de tuin. Hij heet niet voor niets Thingman. :D;)

Daar ga ik zeker ook vanuit, maar zelfs Toine kan iets over het hoofd zien. ;)

Ik ben wel benieuwd hoe hij dat "probleem" weet te tekkelen. Daar zou ik iets uit kunnen leren hoe ik mijn Apogee Stage's hier wel

en dan ook onzichtbaar ..........

Nee, bij mij hoeft de audio niet onzichtbaar te zijn.

Ik geniet iedere dag weer van het uitzicht op mijn mooie set, en heb niet de beperking van vrouwvolk wat mij tegenhoud hierin.

Ik kan dus gewoon de ideale opstelling in mijn ruimte benutten, maar die ruimte is zo aangepast dat het met mijn speakers (gemodde Dali Helicon 400's met Euphonia tweeters) ideaal is.

Apogee's hebben een heel andere aanpak nodig. Wel een goed gedempte ruimte, met ook voldoende defusie, maar een harde achterwand.

De Dali's, met 2 poorten aan de achterzijde, hebben juist een zachte achterwand nodig. Die heb ik dus in de vorm van gordijnen, en die gordijnen zijn tevens onderdeel van de totale (na)galm bestrijding.

Op het moment dat die dus open zijn heb ik meer nagalm, maar niet op alle frequenties even veel.

Als Toine dus iets kan bedenken waardoor in zijn ontwerp die reflecties van de achterkant van de speakers wel bij de luisteraar komen zou ik dat kunnen gebruiken in mijn situatie.

Mvg. Miracle.

en dan ook onzichtbaar ..........

Nee, bij mij hoeft de audio niet onzichtbaar te zijn.

Ik geniet iedere dag weer van het uitzicht op mijn mooie set, en heb niet de beperking van vrouwvolk wat mij tegenhoud hierin.

Ik kan dus gewoon de ideale opstelling in mijn ruimte benutten, maar die ruimte is zo aangepast dat het met mijn speakers (gemodde Dali Helicon 400's met Euphonia tweeters) ideaal is.

Apogee's hebben een heel andere aanpak nodig. Wel een goed gedempte ruimte, met ook voldoende defusie, maar een harde achterwand.

De Dali's, met 2 poorten aan de achterzijde, hebben juist een zachte achterwand nodig. Die heb ik dus in de vorm van gordijnen, en die gordijnen zijn tevens onderdeel van de totale (na)galm bestrijding.

Op het moment dat die dus open zijn heb ik meer nagalm, maar niet op alle frequenties even veel.

Als Toine dus iets kan bedenken waardoor in zijn ontwerp die reflecties van de achterkant van de speakers wel bij de luisteraar komen zou ik dat kunnen gebruiken in mijn situatie.

Mvg. Miracle.

nee voor mij ook niet.

ik kan naar die spulletjes kijken en er een goed gevoel van krijgen.

toine zoekt echter naar een oplossing die evt voor jou ook geschikt kan zijn , maar dan ook nog eens onzichtbaar.

wat uiteindelijk "onzichtbaar "zal worden

Helemaal duidelijk is het me niet maar ik hoop op een vervolg met veel foto's.

Het klinkt in ieder geval interessant.

Hoe kan het nu klinken, Toine is nog niet eens begonnen :)

Wel een interessant topic, zeker voor die personen die geen eigen luisterhok hebben.

Gaan we zeker goed volgen. Toine succes

Beste Thingman,

Hopelijk mag dit topic aanleiding zijn voor veel audiofiele huisvaders om een vergelijkbaar,

maar waarschijnlijk ietsjes minder vergaand, project bij hen thuis op te pakken.

Uiteraard in samenspraak met hun "W".

:)

Zo ver gaat het niet, echt niet! Het is enkel een onzichtbare opstelling, meer is het niet...

Zij-van-WAF weet alles van beeldende en beeldige vorming, van stofjes en stofferingen, van het schilderen van miniscule randjes uit de vrije hand en ze kent kleurtjes zoals een professional. Vorm en functie zullen vast mooi samengaan, maar smaak en schoonheid zijn altijd in het oog van de waarnemer...

De nagalmtijd in onze woonkamer is zeer hoog denk ik en mag best eens aangepakt worden :)

Toine bij ons is het 4.5 op 8.5m maar geen tussenmuurtjes met schuifdeur ... en 3m hoog

Het rinkelt en klettert verschrikkelijk, zelfs bij een stem verheffing hoor je duidelijk echo.

ooit wordt deze woonkamer aanvaardbaar. :)

Ik heb in dit project een simpel standpunt ingenomen Stef: als het lukt om de akoestiek doordacht in orde te krijgen met huis-tuin-en-keukenmiddelen, dan zal ik het niet nalaten. Zoiets lukt vast aardig voor midden en hoog, althans, in onze nogal gestoffeerde situatie, maar als er onverhoopt een laagprobleem zal zijn, gaat dat stuk niet lukken...

Mijn ervaring met Apogee's, en eigenlijk alle dipool speakers, is dat ze toch de reflecties van een achterwand nodig hebben om volledig tot hun recht te komen. Mijn Apogee Stage's gaan pas goed klinken met de gordijnen OPEN, en zo'n 100Cm van die wand (raam+deur) vandaan. Dichterbij word bonkerig, en te veraf of met de gordijnen dicht mis ik een hoop ruimtelijkheid.

Met dit ontwerp ga je die reflecties dus missen.

Al zou je dan een achterwand cre

het zal ook gewoon een kwestie van wennen worden.

het word vast heel mooi.

nogmaals succes ;)

I love Apogee :) Bij mij staan er 4 stages in de luisterruimte. Is nog lang niet optimaal, weet nog steeds niet hoe ik de achter stages moet positioneren. Waar koop je die schommelstoelen waarin je optimaal in kunt denken :P

Heel veel audio plezier ook gewenst! Ik vind het een moedige stap om iets te maken van dat wat je hebt en daar uiteindelijk ook in te slagen. Ben er van overtuigd dat ik dat punt met mijn eigen spullen ook kan bereiken maar het vergt wel zo'n schommelstoel :D

Hoi Toine... nu heb je die planken eindelijk "mooi" en nu ga je ze inbouwen..???

Ik vind het idee helemaal niet gek, maar zie toch een paar problemen.

1. Doordat een groot deel van de akoestische kortsluiting wordt weggewerkt, heb je kans op erg veel laag.

2. Hoe ga je het oplossen met de ribbons, die houden niet van dikke wanden, die kunnen n.l. als hoorn gaan werken.

3. Hoe ga de wand bouwen, van b.v. MDF wordt het toch wel een resonerende boel (vrees ik).

Ik heb eens gehoord van een andere Apogee eigenaar die z'n speakers noodgedwongen midden in de kamer moets zetten. Dat scheen erg goed te klinken.

Je zou de speakers eens zonder in te bouwen in het midden van de kamer kunnen zetten. Dan weet je al heel veel. Wanneer het dan optimaal klinkt, zou je er ook voor kunnen kiezen de wand uit te voeren in doek, met alleen een frame voor de opening.

Ik volg dit project met erg veel belangstelling.

:)

I love Apogee :) Bij mij staan er 4 stages in de luisterruimte. Is nog lang niet optimaal, weet nog steeds niet hoe ik de achter stages moet positioneren. Waar koop je die schommelstoelen waarin je optimaal in kunt denken :P

Heel veel audio plezier ook gewenst! Ik vind het een moedige stap om iets te maken van dat wat je hebt en daar uiteindelijk ook in te slagen. Ben er van overtuigd dat ik dat punt met mijn eigen spullen ook kan bereiken maar het vergt wel zo'n schommelstoel :D

Ja die schommelstoel h

Hoi Toine... nu heb je die planken eindelijk "mooi" en nu ga je ze inbouwen..???

Ja Hans, daarin heb je nou helemaal gelijk... Het is niet anders. De fancy jasjes liggen veilig op zolder ingepakt. Mochten de luidsprekers ooit nog eens verkocht worden, dan zijn de jasjes nog altijd even mooi!

Ik vind het idee helemaal niet gek, maar zie toch een paar problemen.

1. Doordat een groot deel van de akoestische kortsluiting wordt weggewerkt, heb je kans op erg veel laag.

2. Hoe ga je het oplossen met de ribbons, die houden niet van dikke wanden, die kunnen n.l. als hoorn gaan werken.

3. Hoe ga de wand bouwen, van b.v. MDF wordt het toch wel een resonerende boel (vrees ik).

Ik ben blij dat je me wilt wijzen op potenti

In de huidige woonsituatie is luisteren op zolder of in een andere ruimte in huis geen optie. Maar de woonkamer leent zich er in feite goed voor, gelukkig!

Dat een Apogee het ook goed doet in het midden van de kamer is volkomen nieuw voor me. Ik ben zeker benieuwd hoe het in het echt klinkt maar dat komt vast nog wel. Ik begin bijna te denken dat je op deze manier helemaal geen reflecties meer hebt. Muren en plafond waren al minimaal maar nu is de achterreflectie ook ver weg!

Dat een Apogee het ook goed doet in het midden van de kamer is volkomen nieuw voor me. Ik ben zeker benieuwd hoe het in het echt klinkt maar dat komt vast nog wel. Ik begin bijna te denken dat je op deze manier helemaal geen reflecties meer hebt. Muren en plafond waren al minimaal maar nu is de achterreflectie ook ver weg!

Op de Apogee users group kun je wel verhalen lezen van met name die Amerikanen met hun grote ruimtes en de enorme afstanden tot de achterwand. Op mijn zolder was de korte afstand tot de achterwand een van de beperkingen en storende factoren die ervoor zorgde dat er precies die frequentie piekte waarvan de golflengte viermaal die afstand was. Dat ligt dan doorgaans altijd in het 80Hz gebied of daaromtrent. Die ben ik nu kwijt. In de oude situatie zat ik noodgedwongen relatief kort voor de achterwand, waardoor 37Hz werd benadrukt. En 35Hz was een van de afstemfrequenties van het membraan, dus dat stuk kwam er ook stevig aangezet uit. Die dingen spelen nu allemaal niet meer. Het zal eerder zo zijn dat de laagweergave te dun is, omdat de kamer zelf nogal wat laag absorbeert via vloer en plafond...

Dus: de reflectie van de achterwand is er wel, maar de looptijd is nu ruim verlengd. Dat is gunstig. Vroege reflecties zijn ongunstig voor de opbouw van een overtuigend ruimtelijk beeld. Met 3,5 meter afstand tot de achterwand zal het nadeel van de vroege reflecties naar verwachting meevallen.

Zoals in nagenoeg alle setups zijn er ook hier weer beperkingen. Natuurlijk zou ik graag een kamer hebben die 2 meter breder zou zijn. Dat zou veel goed doen, maar het is er nu eenmaal niet, dus...

Edited by thingman

afbraak en eerste opbouw

De schoorsteenmantel stamt nog uit de tijd dat gaskachels gemeengoed waren -- de jaren 70 -- en heeft al heel lang geen functie meer in de kamer.

Het afvoerkanaal is dan ook lang geleden al dichtgesmeerd.

schoorsteen03.jpg

De schoorsteen bevindt zich recht tegenover de toegangsdeur.

Het is een flinke sta-in-de-weg, want hij bevindt zich precies naast de plek waar de scheidingswand moet komen.

Hij kan ook niet blijven staan, want dan zou het een obstructie zijn voor de luidsprekers.

schoorsteen01.jpg

Het breekwerk begon op 30-6-2008 om 09:15 en om 12:30 waren de puinresten afgeleverd op de plaatselijke stortplaats.

Dat moet te maken hebben met de effici

respect hoor toine.

dat is een hele klus. ik hoop echt dat het naar je zin word :)

ik bedoel, als het niet word wat je hoopt valt er weinig te schuiven :(

respect hoor toine.

dat is een hele klus. ik hoop echt dat het naar je zin word :)

ik bedoel, als het niet word wat je hoopt valt er weinig te schuiven :(

Ja... ik weet het...

Er is 1 voordeel: al dat geschuif, gedoe met hellingshoeken, indraaien en zo, dat alles versimpelt zich nu tot een paar eenvoudig toe te passen parameters:

• de luidspreker komt op 30cm hoogte -- de hoogte van de versie met subwoofer eronder (de Studio Grand)
  • de luidspreker kan doordat ie 30cm hoog staat loodrecht worden geplaatst (geen experimenten nodig met hellingshoek)
  • er kan niet worden ingedraaid, precies zoals de gebruiksaanwijzing en 7 jaar luisteren steeds uit heeft gewezen

De afstand tot de achterwand zal in dit geval niet langer een rol spelen bij de laagweergave, dus ook het schuiven in de lengterichting van de kamer zal niets opleveren ivm verbetering van het laag of een beter ruimtelijk beeld.

Kortom: ik heb er lang over nagedacht en 7 jaar de tijd gehad om op zolder alle ins en outs te leren kennen van de speaker en nu pas ik het toe in een min of meer gefixeerde setup die het beste van alles tracht samen te brengen.

Ik weet het... mooie woorden en ik heb mij dan ook gerealiseerd dat al dat plannen, uitdenken en theoretiseren niet alles zal zeggen over de praktijk en niet zal garanderen dat het ook goed zal gaan klinken.

Een beetje vertrouwen in de Grote VoorzieningsheidsMaker erbij en meer kun je eigenlijk niet doen... :)

(...) Met de gordijnen gesloten heb ik een goede akoestiek, met zo'n 0,3Ms nagalm over het hele spectrum. Met de gordijnen open word dat al snel 0,5-0,8, en dus ook niet lineair. (...)

Beste Miracle,

De klassieke omschrijving van "nagalmtijd" luidt: "Nagalmtijd is de tijd die het geluid nodig heeft om van een bepaalde sterkte terug te vallen tot een niveau dat 60 dB lager ligt."

Heb jij die regel gehanteerd?

Vind jij dat de mate waarin nagalm storend is alleen tijdsgebonden is (de duur ervan)?

Of houdt de mate waarin nagalm storend is ook verband met de frequentie (de toonhoogte: dit in relatie met de gehoorgevoeligheidscurve)?