Henrie Posted 18 oktober 2008 Report Share Posted 18 oktober 2008 Ik hoop voor je, dat het net zo goed gaat klinken dan het eruit ziet. Prachtig.. Eindelijk 'n keer wat anders dan die witte gestucte muren die "men" tegenwoordig "mooi" vind. Zelfs het katteluikje krijgt aandacht. Nou doe mij dan maar witte muren hoor. Heb ik liever dan deze kleur(en). Is mij veel te donker... Maar goed, ieder zijn smaak... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 oktober 2008 Report Share Posted 18 oktober 2008 ........zilver, zwijgen is goud.Het is mij een raadsel waarom iemand al die moeite wil nemen om te zeggen dat hij de kleuren niet mooi vindt. Dat is toch op geen enkele manier een bijdrage? Het zal wel niet zo bedoeld zijn maar het klinkt enorm zuur. Het is net zo'n nuttige bijdrage als zeggen: "Eindelijk 'n keer wat anders dan die witte gestucte muren die "men" tegenwoordig "mooi" vind." Dat komt op mij net zo zuur over... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 18 oktober 2008 Report Share Posted 18 oktober 2008 ........zilver, zwijgen is goud. Het is mij een raadsel waarom iemand al die moeite wil nemen om te zeggen dat hij de kleuren niet mooi vindt. Dat is toch op geen enkele manier een bijdrage? Het zal wel niet zo bedoeld zijn maar het klinkt enorm zuur. Het is net zo'n nuttige bijdrage als zeggen: "Eindelijk 'n keer wat anders dan die witte gestucte muren die "men" tegenwoordig "mooi" vind." Dat komt op mij net zo zuur over... Pas maar op dat je het niet uitpiest... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 18 oktober 2008 Report Share Posted 18 oktober 2008 Ontzettend gaaf, Toine! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 oktober 2008 Report Share Posted 18 oktober 2008 Prachtig! en wat leuk om zoiets samen te doen Zeg Toine wat bof jij Groeten, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 oktober 2008 Author Report Share Posted 19 oktober 2008 Ik hoop voor je, dat het net zo goed gaat klinken dan het eruit ziet.Prachtig.. Eindelijk 'n keer wat anders dan die witte gestucte muren die "men" tegenwoordig "mooi" vind. Zelfs het katteluikje krijgt aandacht. Dank je wel Hans... aardig! De W-van-WAF weet ook niet wat ze leest met al die compli's... Over het wit kan ik nog wel wat toevoegen; doe ik verderop dan. Eindelijk 'n keer wat anders dan die witte gestucte muren die "men" tegenwoordig "mooi" vind. Nou doe mij dan maar witte muren hoor. Heb ik liever dan deze kleur(en). Is mij veel te donker... Maar goed, ieder zijn smaak... Als we veel licht en wittigheid zoeken hebben we besloten om jas en wandelschoenen aan te trekken en naar buiten te gaan, Henrie. In onze omgeving is veel mooi bosgebied. Binnenshuis zoeken we een andere sfeer te scheppen -- eentje die de hardheid en de klinische kilte van de wereld waarin we beslist ook moeten leven tenminste voor eventjes buitensluit en waarin we het licht op een eigen wijze vormgeven. Er is ook niks tegen wit als kleur. Haar atelier en mijn werkkamer zijn allebei overwegend wit. Maar in de woonkamer hoeft het gewoon even niet. Dat gaat verder dan louter smaak; de invloed van kleur op het welzijn van een mens ontstijgt het niveau van smaak. Maar goed, er zullen altijd mensen zijn die zoiets niet mooi vinden, al hebben we ze hier nog niet binnen gehad. Wel mensen die zeggen dat ze het zelf niet zo zouden doen, maar het nog altijd wel mooi vinden. Prachtig! en wat leuk om zoiets samen te doen Zeg Toine wat bof jij Groeten, Jack Hihi... ik weet 't... Thanks voor de complimenten in elk geval, allemaal! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 oktober 2008 Author Report Share Posted 19 oktober 2008 inbouw van de luidsprekers Op een dag, ergens halverwege augustus, was het schilder- en verfraaiingswerk grotendeels klaar. Eindelijk konden de luidsprekers in het frame gehangen worden; hoe zou dat gaan klinken...; ik vond het allemaal nogal spannend toen... De wooferribbons en de midhoogribbons bestaan uit van elkaar los te koppelen units. Op die manier worden de luidsprekers wat meer handelbaar. De complete luidspreker, zonder jasje, weegt een kilo of 60 en is maar op enkele plekken veilig aan te pakkken. Ik heb ze los van elkaar in de opslag gehad. De pas gespoten jasjes en de originele voeten liggen veilig op zolder, te wachten tot ze wellicht nog ooit nodig kunnen zijn. Op de foto hieronder, gemaakt tijdens de demontage die aan de restauratie van de luidsprekers, nu een goed jaar geleden voorafging, is te zien dat de woofer- en de midhoogunit afzonderlijke componenten zijn. Beide units zijn in feite even kwetsbaar, maar in geval van schade is de midhoogribbon relatief makkelijk zelf te vervangen, mocht er een ongelukje gebeuren. De kosten zijn ook niet zo heel hoog in vergelijking met wooferschade. Het enige waarvoor je goed op moet letten bij de midhoogunit is tocht en harde wind. Dat laatste is misschien tijdens transport een issue, als het materiaal niet goed wordt ingepakt, maar tocht kan ook bij een onzorgvuldige opstelling in de woonkamer een killer zijn voor een 150cm lang lint dat alleen maar boven en onder is ingespannen. De stofzuiger moet trouwens ook ver weg blijven! De wooferribbon is een factor 4 prijziger en ook heel wat moeilijker zelf te vervangen. Bij een originele luidspreker zit er horrengaas gespannen voor het basmembraan (dat is dan bevestigd aan de binnenzijde van het "jasje" van de luidspreker). Mocht degeen die 'm verplaatst of dicht nadert een los metalen sierraad of iets dergelijks hebben omhangen of een pen in de borstzak hebben achtergelaten, dan wordt dat makkelijk aangetrokken door het magneettapijt achter het membraan en als er geen horrengaas voor zou zitten gaat het er gewoon dwars doorheen. Losse schroeven en spijkers schieten ook dwars door het membraan bij onachtzaam herstel- en assemblagewerk... Om die reden is het woofermembraan in dit project zo lang mogelijk beschermd geweest door een plaat hardboard. Ik heb besloten om het horrengaas achterwege te laten, omdat er ook al stof voor komt. Die zal hopelijk strak genoeg kunnen worden opgespannen om de mogelijkheid van schade sterk te reduceren. In de foto hierboven is tevens het schakelmateriaal voor de afstandsbedienbare lampjes te zien. Dit zal straks ook achter de stoffering verdwijnen en net als de luidspreker zelf toegankelijk zijn vanaf de andere zijde. Lang voordat het stofferen kon beginnen hadden we de lampjes al opgehangen en aangesloten... De verbinding tussen luidspreker en houten frame bestaat uit een simpele aluminium strip van 33 x 5 cm, die ik op maat heb laten maken voor dit doel. De bevestigingsgaten in deze aluminium strip zijn uiteraard dezelfde als die waarmee ook de originele voeten aan de luidspreker vastzitten. Ik wil de luidspreker graag in originele staat laten en op deze manier lukt dat zonder meer. De ruimte onder de luidspreker is in de foto hieronder nog open. Dit in tegenstelling tot originele luidsprekerstands waarin dan een subwoofer verwerkt is: die zijn vanzelfsprekend dicht. De eerste denkfout waar ik na montage tegenaan liep was dat ik de ruimte onder de luidspreker gewoon had moeten dichtmaken. Als deze direct op de grond staat is er immers ook geen open ruimte onder de speaker. Als deze op een verhoging of een standaard staat dient deze volledig gesloten te zijn. Dit levert een correct frequentieverloop op en dat was ook goed hoorbaar. In de foto hieronder is de ruimte dus nog open, maar achteraf dichtmaken is simpel geweest. De luisterzijde is overigens reeds gestoffeerd -- daarvan later nog wat foto's, maar de kleur van de luisterzijde is al te zien... Nadat de luidsprekers zijn ingehangen heb ik de hardboard platen voor de woofermembranen verwijderd, maar niet voordat de bovenzijde van de luidsprekers ook met een kleine versteviging is verbonden met het frame waarin ze hangen. Deze verbinding aan de bovenzijde van de luidspreker is zichtbaar in de foto hieronder (zwart verbindingsbalkje) en dient om bij normale aanraking te voorkomen dat er onredelijke krachten op de onderste bevestigingspunten uitgeoefend worden. De luidspreker is op deze manier robuust in het frame aangebracht, maar ik denk niet dat deze constructie een directe val van een mens kan weerstaan.. De bovenste helft van de scheidingswand aan de kant van de zithoek is al in een zo vroeg mogelijk stadium gestoffeerd. Daar hoeft verder niets aan te gebeuren of achter te verdwijnen. De onderste helft bestaat uit de uitneembare raamwerken, die tot doel hebben om toegang tot de luidspreker te verschaffen in geval er onderhoud of modificaties moeten worden aangebracht, of in geval deze moet worden uitgebouwd. Het stofferen daarvan is uitbesteed aan een vriendin die ook de toekomstige luisterstoel opnieuw zal voorbereiden voor stofferen. De luisterstoel zal door de W-van-WAF zelf worden gestoffeerd. Hieronder is te zien op welke wijze het met stof bespannen raamwerk in het frame gaat passen: het zal gewoon geklemd worden. Beide foto's zijn vanuit de zithoek genomen en tonen zodoende de achterzijde van de luidspreker. De hardware was al opgesteld voordat de luidsprekers werden ingehangen. Ik zal in een volgende update de nodige details over de hardware opstellingen tonen die misschien de moeite waard kunnen zijn, want de setup van de apparatuur zoals ie in onderstaande foto's te zien is, bleek nog geen definitief karakter te hebben. Er zijn intussen zaken aangepast of staan op de nominatie om aangepast te worden -- daarover een volgende keer dus meer... De donkere vorm op de wand, rondom de audio-apparatuur (foto hierboven en hieronder), is een visueel tegengewicht voor de twee identieke vormen op de tegenoverliggende wand, namelijk die rondom de toegangsdeur en die rondom de grote spiegel naast de deur. De W-van-WAF danst graag en het luistergedeelte is groot en open met een mobiele luisterstoel op wieltjes. Als die naar achteren gaat ontstaat er een redelijke dansvloer waarop het ook goed tango Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 oktober 2008 Report Share Posted 19 oktober 2008 Als we veel licht en wittigheid zoeken hebben we besloten om jas en wandelschoenen aan te trekken en naar buiten te gaan, Henrie. In onze omgeving is veel mooi bosgebied.Binnenshuis zoeken we een andere sfeer te scheppen -- eentje die de hardheid en de klinische kilte van de wereld waarin we beslist ook moeten leven tenminste voor eventjes buitensluit en waarin we het licht op een eigen wijze vormgeven. Er is ook niks tegen wit als kleur. Haar atelier en mijn werkkamer zijn allebei overwegend wit. Maar in de woonkamer hoeft het gewoon even niet. Dat gaat verder dan louter smaak; de invloed van kleur op het welzijn van een mens ontstijgt het niveau van smaak. Maar goed, er zullen altijd mensen zijn die zoiets niet mooi vinden, al hebben we ze hier nog niet binnen gehad. Wel mensen die zeggen dat ze het zelf niet zo zouden doen, maar het nog altijd wel mooi vinden. Ik zou het ook zeker niet zo doen qua kleurstelling, dat moge duidelijk zijn Maar in het echt ziet het er toch altijd weer anders uit dan op foto's. Dat heb ik wel gemerkt toen ik op zoek was naar een woning. Ik heb er inmiddels eentje gekocht... met witte muren Maar ook met een donkerbruine parketvloer Het is ook zeker niet zo dat ik alles wit zou willen hebben, maar muren liever wel (of in ieder geval een lichte kleur). Donkere muren maken snel dat het allemaal zo klein en bedrukt lijkt. Daar voel ik me dan weer niet fijn bij... Het ging me er ook niet om dat ik het niet mooi vind, want jij moet er wonen en als jij je er maar fijn bij voelt. Het ging me meer om de opmerking van Hans dat 'men' wit gestucte muren tegenwoordig 'mooi' vindt. Ik vind dat overkomen alsof het onmogelijk zou zijn dat men het echt mooi vindt, en dat men zich maar wat laat aannaaien door een verkoper of zo, of wat er in de woonbladen staat. Ik heb nog geen woonblad aangeraakt sinds ik een huisje heb gekocht, want ik weet zelf wel wat ik mooi vind. En lichte muren horen daarbij, dat hoeft een verkoper niet voor mij te beslissen. En Hans ook niet... Ik ga overigens wat minder verbouwen in m'n nieuwe huisje. Het valt natuurlijk ook niet mee om een paar zuiltjes in een tussenwand weg te werken Opzich zou de ruimte zich er wel voor lenen trouwens... Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 19 oktober 2008 Report Share Posted 19 oktober 2008 (edited) ........zilver, zwijgen is goud. Het is mij een raadsel waarom iemand al die moeite wil nemen om te zeggen dat hij de kleuren niet mooi vindt. Dat is toch op geen enkele manier een bijdrage? Het zal wel niet zo bedoeld zijn maar het klinkt enorm zuur. Het is net zo'n nuttige bijdrage als zeggen: "Eindelijk 'n keer wat anders dan die witte gestucte muren die "men" tegenwoordig "mooi" vind." Dat komt op mij net zo zuur over... precies, ik heb ook niets met die kleuren. als je geen reactie wil moet je ook niets posten, mijn smaak is het niet. ik heb helemaal niets op met woonkamers die ingericht zijn met alleen gericht op audio, muziek. : nu alleen nog maar een waarzegster erin. Edited 20 oktober 2008 by Moderator3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 19 oktober 2008 Report Share Posted 19 oktober 2008 nu alleen nog maar een waarzegster erin. Je quote is net als je opmerking van een nutteloze aard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 19 oktober 2008 Report Share Posted 19 oktober 2008 Heel onverwacht was de klank op de sofa in de zithoek meer dan voortreffelijk: het klinkt daar heel compleet, verrassend mooi en de W-van-WAF ontdekt dat een mooi geluid in de woonkamer door iedere liefhebber, ook zonder technische luisterkennis, gewoon kan worden waargenomen... Een vergelijkbare bonus hadden we in de kamer van onze vorige woning; onze Maggies hadden we tussen de eethoek en zithoek geplaatst. Tijdens het eten hadden we dus ook een voortreffelijke muziekweergave. (omdat de eettafel echter haaks op de as tussen de luidsprekers stond was de links/rechts info natuurlijk van ondergeschikt belang. Maar toch...) Een heerlijke aanvulling op de "andere kant" van de kamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 oktober 2008 Report Share Posted 19 oktober 2008 nu alleen nog maar een waarzegster erin. Joopies, maak dit topic weer even leesbaar a.u.b. en haal alle overbodige tekst en plaatjes weg. Quoten je weet wel Bedankt, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 19 oktober 2008 Report Share Posted 19 oktober 2008 ja zo krijgen we die server wel vol ben erg benieuwd naar het gehoorsmatig eindresultaat. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 oktober 2008 Author Report Share Posted 19 oktober 2008 Sorry, Toine, dat ik even inbreek in je fraaie topic, maar moest het even wat toelichten Oh, nou, volgens mij is dit hartstikke ontopic. Kleuren en het welzijn... hoewel het effect niet direct meetbaar is hoef je er volgens mij ook niet in te geloven om de werking ervan te kennen. Iedereen gebruikt termen als warm, koel, aardetinten en meer van dat soort dingen -- niet enkel schilders of artistiekelingen... ben erg benieuwd naar het gehoorsmatig eindresultaat. In dat geval valt er wel een keer iets af te spreken wat mij betreft... Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 19 oktober 2008 Report Share Posted 19 oktober 2008 zeg eeuhhhhhhh een grapje mag toch wel, ik meen het niet hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 19 oktober 2008 Report Share Posted 19 oktober 2008 Ik vind het er iig prachtig uitzien Toine. Die W van WAF van jou weet de kleuren wel goed uit te zoeken. Ik zou alleen in die situatie voor een andere kleur gekozen hebben voor het audiorek. Dat vind ik niet echt bij de rest passen, maarja da's ook weer persoonlijke smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 19 oktober 2008 Report Share Posted 19 oktober 2008 leuk Toine, gaan we doen! groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbird314 Posted 19 oktober 2008 Report Share Posted 19 oktober 2008 Ik vind de kleuren erg mooi. Laatst was ik een antroposofisch ingerichte ruimte en daar was met veel lichtbruin en natuurlijk licht hout gewerkt. De ramen hadden een soort glas in lood mozaiek ervoor. De hele ruimte maakte me op slag rustig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 oktober 2008 Author Report Share Posted 19 oktober 2008 Ik vind het er iig prachtig uitzien Toine. Die W van WAF van jou weet de kleuren wel goed uit te zoeken.Ik zou alleen in die situatie voor een andere kleur gekozen hebben voor het audiorek. Dat vind ik niet echt bij de rest passen, maarja da's ook weer persoonlijke smaak. Bedankt! Turquoise komt door het hele huis heen terug in elke ruimte. In de woonkamer komen, behalve het rack, nog andere spullen/accenten van die kleur, maar die staan nog niet op deze foto's. In de woonkamer was trouwens ook de cd-kast turquoise, maar vorige week zijn we erachter gekomen dat deze veel te klein is en uitbreiding van nieuwe cd's niet toestaat en sindsdien staan er 6 rode Benno's van Ikea. Maarre.... aan de kleur van het audiorack valt niet echt te tornen. Ron Ploeger van Callas Audio zal zich achter de oren krabben met het eerste turquoise Clamprack. Het zal een verdieping lager kunnen worden binnenkort... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 19 oktober 2008 Report Share Posted 19 oktober 2008 Turquoise komt door het hele huis heen terug in elke ruimte. In de woonkamer komen, behalve het rack, nog andere spullen/accenten van die kleur, maar die staan nog niet op deze foto's. Ja, turquoise zal een stuk mooier zijn dan wat het op de foto lijkt. Op mijn beeldscherm lijkt het eerder hemelsblauw, vandaar mijn opmerking. Ik vermoed dat het in werkelijkheid een stuk beter zal matchen met de andere kleuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 oktober 2008 Author Report Share Posted 19 oktober 2008 Ja, turquoise zal een stuk mooier zijn dan wat het op de foto lijkt. Op mijn beeldscherm lijkt het eerder hemelsblauw, vandaar mijn opmerking.Ik vermoed dat het in werkelijkheid een stuk beter zal matchen met de andere kleuren. Nee, 't is echt turquoise. Heb jij je monitor gecalibreerd (Adobe gamma loader)? Kleurechtheid overbrengen is wel moeilijk, dat klopt wel. Toch... volgens mij lukt het doorgaans aardig, omdat ik werk met een gecalibreerde monitor. De foto's zijn weliswaar allemaal bewerkt met P'shop, want zoals het standaard uit de camera komt is het nogal flets en flauw, maar de kleuren komen op mijn scherm aardig overeen met de realiteit. Ik vind de kleuren erg mooi. Laatst was ik een antroposofisch ingerichte ruimte en daar was met veel lichtbruin en natuurlijk licht hout gewerkt. De ramen hadden een soort glas in lood mozaiek ervoor. De hele ruimte maakte me op slag rustig. Ja, ik geloof dat zoiets belangrijk is, in elk geval voor een ruimte waarin je steeds weer tot rust wilt komen -- de woonkamer dus. Een schaars verlichte ruimte kan dat ook hebben; een ruimte waarin niet of nauwelijks visuele afleiding is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 19 oktober 2008 Report Share Posted 19 oktober 2008 Mijn monitor is gecallibreerd, maar ondanks dat wijken kleuren nog wel wat af van de werkelijkheid. Je zou ook niet anders verwachten van een iiyama (nee dat is geen Chinees voor pyama ). Heb het net even op de Marantz LC32R (32" LCD TV) op 1920x1280P bekeken, en daar lijkt het idd meer turquoise te zijn dan op de monitor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 20 oktober 2008 Report Share Posted 20 oktober 2008 Ik vind het een erg fraai project, erg gedrufd ook. Heb dit jaar een huis gekocht, heb daar aardig wat aanvertimmerd. Maar jij gaat zeker een stap verder dan ik. Zelf ik heb heel wat muren in ons huis ge-egaliseerd omdat er van die vreselijke jaren '70 lambrisering tegenaan getimmerd was. Maar zo strak als bij jullie is het zeker niet geworden. Op een afstand lijkt het bij mij redelijk glad maar kom je dichterbij dan een meter lijkt het wel een maan landschap. Je W kan netjes schilderen hoor, het is niet helemaal mijn ding zoals het er uitziet maar vind het er erg netjes uitzien. Wat is het calibreren van een monitor eigenlijk, heb dat echt nog nooit gedaan, of van gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 oktober 2008 Author Report Share Posted 20 oktober 2008 Wat is het calibreren van een monitor eigenlijk, heb dat echt nog nooit gedaan, of van gehoord. Calibreren van de monitor betekent dat je de kleurweergave met een bepaalde standaard laat overeenstemmen -- een beetje zoals de THX-standaard bij HT. Calibratie doe je met een zgn. kleurprofiel, dat ofwel kant-en-klaar is ofwel zelf kan worden aangemaakt dan wel aangepast. Stel je bent beroepsfotograaf en je maakt een digitaal bestand klaar voor afdrukken. Dan moet je er zeker van kunnen zijn dat de kleuren die jij thuis op je scherm ziet ook de kleuren zijn die de printer in de centrale ziet en ook de kleuren die straks op fotopapier verschijnen. Als er kleurverschuiving optreedt, dan is dat voor professionele doeleinden funest, vooral als het gaat om exacte kleurweergave. Voor een bruidsreportage is het ook niet echt leuk als de kleuren van huid en kleding erg afwijken van de werkelijkheid. Daarom werkt iedere fotograaf met een gecalibreerde monitor. Calibratie is dus een softwarematige aangelegenheid. Photoshop bevat een module waarmee je dit kunt doen en een veelheid aan kleurprofielen voor heel veel monitortypen. Monitorfabrikanten plaatsen soms ook kleurprofielen op hun site opdat je ze kunt downloaden als je professioneel met kleuren bezig wilt zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 oktober 2008 Report Share Posted 20 oktober 2008 [...] als je professioneel met kleuren bezig wilt zijn. Dan meet je de kleurweergave van je monitor (gewoon een CRT!) en maak je zelf je kalibratiekurve en mag je hopen dat de pigmenten in je onderwerpen geen hoge metamerie index hebben, want dan help geen enkele photoshopplugin je meer. Sorry, kon het niet weerstaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts