Jump to content

de onzichtbare audiofiel


thingman
 Share

Recommended Posts

Tja, en nu ga ik weer heel iets anders roepen......

Het hangt er nl. een beetje vanaf hoe de aarding in de apparaten is.

Soms is die niet aan gesloten, soms hangt ze met een weerstand aan de kast (fout!), soms hangt de aarde aan de kast en de audio ground via een weerstand aan de kast (goed).

Ik heb vanavond de eindversterker op een ongeaarde groep aangesloten en dan bibbert de hele boel. Dat betekent dus dat de cd-speler niet geaard is, ook al zit ie op een geaarde groep met een daarvoor geschikt snoer.

 

Een aparte groep met een goede, dikke kabelsoort en een solide stekkerblok is m.i. afdoende.

Daar kunnen dan zowel de EV als de CD op.

Apart afzekeren in de meterkast en maken dat alle verbindingen solide en goed zijn.

Toch klonk dat scheiden van de apparaten, eerder vanavond, over twee verschillende groepen direct beter.

 

Later heb ik de eindversterker weer op de geaarde dedicated groep gezet en de cd-speler op de ongeaarde groep van de woonkamer. Dan is de set wel geaard (via de huisaarde) en dat klinkt evenzeer beter dan de beide apparaten samen op 1 stekkerblok en op 1 groep.

Eigenlijk conform mijn bevindingen op zolder, waar ik ook twee aparte groepen had en de EV er eentje van gaf en de cd-speler de andere.

Ik zoek geen verklaring, maar ben blij dat ik het toch heb geprobeerd. Die ene dedicated groep zal dus voor de EV worden. Het kan schelen dat de CD-speler reeds een ingebouwd netfilter heeft. Die is niet zo gevoelig voor wat er allemaal om 'm heen zit blijkbaar. Maar de EV dus wel.

 

De aparte aarde via een eigen aardepen in de grond is te prefereren, maar soms moet je wel erg diep om in het grondwater te komen. Met een pijpje van een meter red je dat echt niet.

Die aardeweerstand is te meten overigens.

Ik had in de vorige woning een 6 meter lange aardpen in de grond zitten.

Hoe moet je die aardeweerstand eigenlijk meten?

Ik heb het ook meegemaakt dat om een voldoende lage weerstand te krijgen er drie pennen de grond in moesten. Hoe zit dat dan?

Link to comment
Share on other sites

Toine,

Ik heb ook geen aparte aarde voor de audio. Dus mijn aarde is de gewone huisaarde, zeg maar.

Dat je je EV op de dedicated groep hebt gezet en je cd op de andere en dat een verbetering vind, had ik wel gedacht. Het scheiden van digitaal en analoog is m.i. altijd een verbetering. Ik heb dat nu al meerdere keren geconstateerd bij andiovrienden, waar we dat ook hebben toegepast. Dus ik zou zeggen lekker laten zitten, gescheiden dus.

Ja, ik ga dat later van de week, tegelijk met het ombouwen van de set, definitief vorm geven.

Het verschil is niet klein en komt met name tot uiting in de kwaliteit van de ruimtelijke afbeelding.

 

Miracle schreef tweemaal dat hij meent dat de mindere ruimtelijkheid die ik nu heb in vergelijking met de zolder komt door de grotere afstand tot de achterwand, maar ik schreef dat ik geloof dat er iets anders aan de hand is. Wel... dit is wat er speelde. Het geluid komt door het scheiden van de digitale en de analoge groep losser te staan en verder de kamer in, zoals ik dat gewend was op zolder.

 

Dus... een goede tip (ook op het andere forum kreeg ik trouwens dezelfde tip...) :)

Link to comment
Share on other sites

Toch klonk dat scheiden van de apparaten, eerder vanavond, over twee verschillende groepen direct beter.

 

Daar heb ik niets tegen in te brengen. :D

 

Ik had in de vorige woning een 6 meter lange aardpen in de grond zitten.

Hoe moet je die aardeweerstand eigenlijk meten?

Ik heb het ook meegemaakt dat om een voldoende lage weerstand te krijgen er drie pennen de grond in moesten. Hoe zit dat dan?

 

Meerdere pennen in de grond verlaagt de aardweerstand, vergelijk het maar met een parallelschakeling van weerstanden.

Op verschillende plaatsen in de tuin zul je ook verschillende aardweerstanden meten.

 

Dat meten kan t.o.v. het punt waar de randaarde binnenkomt in de meterkast, en dan 1 of meerdere pennen in de grond slaan en de ohmse waarde meten.

Dat moet echt laag liggen, onder de 10 ohm en liever nog lager.

 

Je kunt een plastic buis de grond in slaan en daarin een dikke koperen draad laten zakken.

Desnoods dus op meerdere plaatsen, dit gestel in parallel zetten en dan meten.

Die aansluiting(en) gaan dan naar de randaarde aansluitjng van het stekkerblok waarbij de randaarde naar de meterkast uiteraard losgemaakt moet worden.

 

Overigens las ik ergens dat iemand die aarde zag als een soort afvoerputje voor storingen enz.

Helaas werkt dat niet zo.

Het is wel zo dat allerhande netfilters enz. alleen maar kunnen werken als er een goede aarde is, maar da's nog iets anders.

Link to comment
Share on other sites

Dat meten kan t.o.v. het punt waar de randaarde binnenkomt in de meterkast, en dan 1 of meerdere pennen in de grond slaan en de ohmse waarde meten.

Dat moet echt laag liggen, onder de 10 ohm en liever nog lager.

Maar WAT meet je dan precies? De weerstand die de stroom ondervindt t.o.v. de aarde?

Dan vind ik 10 ohm nog heel veel! Ik dacht eerder aan een waarde tussen 0 en 1 ohm, maar dat zal dus niet?

 

Je kunt een plastic buis de grond in slaan en daarin een dikke koperen draad laten zakken.

Je laat dus die koperen draad in de (lege) buis zakken en vervolgens trek je de buis er weer uit?

Is die koperen draad over de gehele lengte 'bloot'?

Hoe diep moet die buis zijn? Ik heb me laten vertellen dat 5 meter niet voldoende is.

Ik weet tegelijk dat je een plastic buis van 5 meter dus niet zomaar de grond in jast...

Hoe los je zoiets nu op?

 

Overigens las ik ergens dat iemand die aarde zag als een soort afvoerputje voor storingen enz.

Helaas werkt dat niet zo.

Ja, ik zie aarde zelf ook als een afvoerputje voor storingen, maar dan doel ik op lekstromen en andere zaken die het liefst een weg van minste weerstand nemen. Aarde is in mijn beleving een weg van minste weerstand, maar als je me in simpele woorden beter kunt uitleggen wat het wel is, dan graag! :)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb voor dit doel eens een rvs buis 3 m de grond in gekregen door er de tuinslang op aan te sluiten. Eigenlijk spuit je de grond dan naast de buis naar boven. Dit ging eigenlijk zonder problemen. Toen ik de buis wilde verlengen met nog eens 3 m zat de onderste intussen vast.... Geen beweging meer in te krijgen. :(

Link to comment
Share on other sites

11138.jpg

Kango erbij en rammen maar :o Aardpennen zijn aan elkaar te draaien tot je de gewenste weerstand hebt, rond de 1 Ohm zonder aardlek, 100 Ohm met aardlek, heb ik me laten wijsmaken.

Ik ken de precieze regels rond aardverspreidingsweerstanden niet, maar waarom zou je met een aardlekschakelaar een weerstand van 100Ohm mogen hebben? Een aardlekschakelaar heeft immers niks met aarde op zich te maken? Het is slechts een simpele differentiaalbeveiliging, die niet naar aarde kijkt, maar naar het verschil in stroom tussen fase en nul. Als die stroom hoger is dan een grenswaarde (meestal 30mA), dan schakelt hij af. Waar die lekstroom heen gaat, maakt daarbij niet uit. Aarde ligt voor de hand, maar ook als de stroom via een andere weg zou gaan, en er daarbij helemaal geen gevaarlijke situatie is, schakelt hij af...

 

EDIT

Ik heb iets gevonden:

Tegenwoordig dienen alle elektrotechnische installaties te zijn voorzien van een aardlekschakelaar.

Is helemaal niet waar...

 

Deze schakelt de installatie uit als er, door een isolatiefout of als iemand per ongeluk een fase aanraakt, een verschil tussen de stroom van de betreffende fase en nul ontstaat. Deze verschilstroom mag max. 30 mA zijn.

Die waarde van 30mA geldt alleen in huisinstallaties. In industriele installaties niet...

 

De aardweerstand mag nu dus groter zijn en max. 24/0,03=800 Ohm bedragen.

Hierbij is 24V (50Hz) als veilige spanning genomen. Dat is wel wat aan de lage kant. Ik zou de NEN1010 volgen en 50V als maximale veilige spanning nemen. Dan kom je dus zelfs op 1667Ohm uit. Ik vind dat wel erg hoog hoor...

 

Even opgezocht:

Bij gebruik van een aardlekschakelaar mag de aardweerstand maximaal 100Ohm zijn. Dit omdat elke aardlekschakelaar (tot maximaal 0,5A) dan zal afschakelen bij een aardfout...

Link to comment
Share on other sites

Maar WAT meet je dan precies? De weerstand die de stroom ondervindt t.o.v. de aarde?

Dan vind ik 10 ohm nog heel veel! Ik dacht eerder aan een waarde tussen 0 en 1 ohm, maar dat zal dus niet?

 

 

Ja, je meet tussen PE en de pin in de grond, daartussen heerst een weerstand

Dat zou wel heel fraai zijn als je 1 ohm redt, maar onder de 10 ohm kan al een hele toer zijn om te realiseren.

In mijn zendamateur-tijd had ik een ground dmv. een plastic pijp met daarin een koperdraad van ca. 5 meter diep, en kwam toen aan 6 ohm ofzo, afhankelijk van hoe nat de grond was.

 

 

Je laat dus die koperen draad in de (lege) buis zakken en vervolgens trek je de buis er weer uit?

Is die koperen draad over de gehele lengte 'bloot'?

Hoe diep moet die buis zijn? Ik heb me laten vertellen dat 5 meter niet voldoende is.

Ik weet tegelijk dat je een plastic buis van 5 meter dus niet zomaar de grond in jast...

Hoe los je zoiets nu op?

 

 

De plastic buis dient als "wegvoorbereider" voor de blote koperdraad.

Grond goed natmaken en een slang erin als je de pijp in de grond duwt/draait/slaat.

 

Het hangt echt van de grondwatersituatie af hoe diep je moet gaan om een nette waarde te noteren.

Overigens is de oplossing van Ruud een erg goeie, maar wel een stuk duurder.

Doordat de buis een stuk dikker is zal die wel langer meegaan.

 

 

Ja, ik zie aarde zelf ook als een afvoerputje voor storingen, maar dan doel ik op lekstromen en andere zaken die het liefst een weg van minste weerstand nemen. Aarde is in mijn beleving een weg van minste weerstand, maar als je me in simpele woorden beter kunt uitleggen wat het wel is, dan graag! :)

 

 

(Rand) aarde is er maar voor 1 doel: veiligheid. Niets anders.

Aarde is een nulreferentie, het potentiaal waaraan alle andere worden afgemeten. Onveranderlijk nul volt als je het zo wilt stellen.

Aarde is een "unipolair" gebeuren, je hebt maar 1 aansluiting dus er kan in principe geen stroom afvloeien of aangeboden worden. Daar zijn 2 polen voor nodig.

In de praktijk kan dat wel omdat de rand/veiligheidsaarde ook verbonden is met de echte "aarde" , althans een potentiaalvereffening heeft.

 

Terwijl het waar is dat "stroom" in het algemeen de weg van de laagste weerstand neemt, moet je het in zijn geheel beschouwen.

Welke stromen zijn het, in welk circuit lopen die en hoe wil je ervan af als het storingen zijn?

 

Stel dat je de stroom door de luidsprekerkabels bekijkt, waar loopt die?

Van de plusklem van de versterker via de speaker weer naar de minklem.

Maar IN de versterker? Van de plus/min voeding via de versterkerschakeling en de luidspreker naar de nul v/d voeding.

Hoe ontstaat die stroom? Door de stroom vanuit het lichtnet, via de trafo.

Waar komt de stroom van het lichtnet vandaan? Een reuze dynamo ergens, onderweg op- en neergetransformeerd en verbonden met duizenden tot millioenen andere huizen.

 

Stroom kun je niet geisoleerd bezien.

Als je van een storing op je koelkast afwilt, helpt het doorgaans niet om die dan maar op een andere groep te zetten of, nog erger, de randaarde daarvan niet aan te sluiten.

Slechts 1 ding helpt: de bron aanpakken, dus de thermostaat of motorregeling die de storing veroorzaakt.

Net zoals bij PCs hebben die dingen dus netfilters die refereren aan aarde.

 

Aangezien geen enkele aarde optimaal is (wegens de eigen weerstand/impedantie) kunnen die storingen dus via de randaarde een stoorspanning opwekken (t.o.v. het punt waar die het huis binnenkomt, of t.o.v. de buis in de grond) op versterkers enz.

Een mooie aarde in de tuin zal die storingen niet dragen en toch veiligheid kunnen bieden.

 

En dat is dan nog maar het laagfrequent deel van die storing.......er ligt nog een heel spectrum boven de 50/100 Hz tot aan een paar Gigahertz waartegen je maatregelen moet/kunt nemen om die te onderdrukken of om te leiden. Al dan niet afkomstig van de eigen apparatuur (CD speler, computer) of van buiten (GSMs, DECT telefoons, zenders van allerhande pluimage).

Dat gaat wat verder dan een topic op een forum, dan zou ik een college EMC moeten gaan geven.

Misschien een idee voor een topic elders. Ben nu toch ziek en kan weinig anders doen, zal er 'ns over denken.

EMC-Tweaks voor niet-technici die simpel en goedkoop zijn doch wel vruchten kunnen afwerpen.

Link to comment
Share on other sites

Stofferen van de wand met de luidsprekers

 

De meeste luidsprekers hebben een frontdoek om de individuele units aan het zicht te onttrekken en om de speaker een minder technisch uiterlijk te geven.

Mijn persoonlijke ervaringen met doekjes of grilletjes voor de luidsprekers zijn niet onverdeeld positief: er blijft altijd iets achter in het doek, zo lijkt het.

Of dit werkelijk zo is heb ik vaak wel, maar soms ook niet met zekerheid kunnen vaststellen.

Bijna altijd is er langer luisteren nodig om dit met zekerheid te kunnen vaststellen.

Als je het direct hoort is er volgens mij echt iets mis met het doek of het frame van het doek.

 

Mijn eigen Apogees zijn van huis uit uitgevoerd met een soort sok van nylon, die over het kale luidsprekerframe zit.

De foto hieronder toont het kale luidsprekerframe, zonder het jasje dat in feite slechts een cosmetische functie heeft.

De sok, die al lang geleden is verwijderd, bestond uit een zwarte, elastische nylonkous die over het volledige frame met de membranen was getrokken.

 

audio36.jpg

 

 

Deze nylonkous is destijds verwijderd, omdat bleek dat ie geluid tegenhield.

Na verwijdering klonk het gewoon opener, frisser en ruimtelijker.

Een belangrijke reden hiervoor was dat de sok verzadigd was van het stof.

De eerste eigenaar was niet zo zuinig op zijn spullen als ik dat tegenwoordig ben...

 

Toen ik de luidsprekers liet restaureren, nu een jaar geleden, besloot ik om geen enkele vorm van doek, gaas of andere bescherming voor de membranen toe te passen, zoals onderstaande foto van het eindresultaat van de restauratie laat zien.

 

audio06.jpg

 

 

Het nadeel is dat de kwetsbare membranen zijn blootgesteld aan de open lucht. Aangezien er op mijn zolder onbewaakt geen grote en kleine mensen kwamen, was dat niet zo gevaarlijk als in een woonsituatie.

Toch is er op zolder ook het gevaar van insectenspul en andere critters die om duistere redenen de schacht van een ribbon verkiezen als woonplek, of -- minstens zo erg -- de ruimte tussen het magneettapijt en het membraan van de luidsprekers.

De sok zat er van fabriekswege op om dit soort indringers buiten te houden...

 

Maar nu eerst terug naar de nieuwe woonsituatie, met de luidsprekers reeds opgehangen in de scheidingswand:

 

stofferen01.jpg

 

 

Het is onvermijdelijk dat in een woonkamersituatie zoals deze tenminste enige vorm van bescherming voor de membranen komt.

Dat zal de vorm aannemen van akoestisch zeer transparante stof die zo strak mogelijk moet worden opgespannen.

Als het goed is beschermt dit de membranen tegen priemende kinder- en grotemensenvingertjes, maar ook tegen kruipend en rondvliegend gedierte dat graag op glimmend aluminium wil zitten of landen.

Luisterproeven wijzen op het eerste gehoor uit dat het met deze stof geen verschil uitmaakt of ie wel of niet voor de luidsprekers hangt.

Dat lijkt me persoonlijk vrij onwaarschijnlijk: ongetwijfeld blijft er iets van de luchtigheid van de luidspreker achter in het doek, maar ik hoor het niet direct.

En dus gaat het stofferen maar beginnen; ik heb er van meet af aan rekening mee gehouden dat stoffering voor de membranen

Link to comment
Share on other sites

Een mooie aarde in de tuin zal die storingen niet dragen en toch veiligheid kunnen bieden.

Heel helder verhaal Sander, bedankt!

Nu begrijp ik beter wat het nut is van een eigen aarde.

Misschien zal ik het nog gaan proberen, later. Het is niet zo moeilijk als ik dacht...

 

Dat gaat wat verder dan een topic op een forum, dan zou ik een college EMC moeten gaan geven.

Misschien een idee voor een topic elders. Ben nu toch ziek en kan weinig anders doen, zal er 'ns over denken.

EMC-Tweaks voor niet-technici die simpel en goedkoop zijn doch wel vruchten kunnen afwerpen.

Nou, ik denk dat jij er wel in kunt slagen om theorie met praktijk te verbinden, opdat er een verhaal ontstaat dat leken kunnen volgen. Dus als je het eens wilt proberen, zo'n topic, dan heb je vast een paar aandachtige volgers die ook vragenstellers zijn.

Count me in...

En beterschap gewenst ook!

Link to comment
Share on other sites

Electrostaten geven dus wel degelijk laag weer, dat heb ik nu wederom weer gehoord bij Toine en ook al eens eerder bij Sander KT88

 

Dat "electrostaten", eigenlijk magnetostaten laag weergeven is geen nieuws. Zelfs mijn Apogee Stage's gaan tot 20Hz vlak, maar strak laag...... :rolleyes::unsure::confused: Nee, dan zijn mijn Dali Helicon's toch echt een heel stuk strakker in het laag.

Ook toen ze origineel waren, zonder filtermod.

Die gaan tot 30,5 (origineel 31,5)Hz vlak en vallen dan met 3 Db./octaaf af. Dat is behoorlijk hoger, maar toch gaat het lager door dan de Apogee's.

Met een 5Hz toon doen de Apogee's niets meer maar de Dali's nog genoeg, en nog steeds ECHT strak.

 

Begrijp me niet verkeerd, ik vind Apogee's ook mooi klinken, maar het haalt het niet bij de Dali's wat mij betreft. Zeker niet in het laag, en dan bedoel ik vooral strak laag.

 

@Sander: Wederom beterschap gewenst.

 

Mvg, miracle.

Link to comment
Share on other sites

Ik zag het dan al voor me, twee audiofielen die tegenover elkaar zitten en allebei zeer genieten van het geproduceerde voortgebrachte geluid. Met beiden kanten zou ik ook kunnen leven.

Ja, twee piepels tegelijk op de sweetspot... :D

Mijn idee!

 

Ondanks dat er geen enkele diffuser of absorber of tubetrap enz, was het nu al zeer goed in mijn oren.

Ik hoop dat het zo zal blijven.

Voor diffusers is er wat mij betreft geen plek of rol weggelegd, of het moest op de vloer zijn en in het plafond.

Voor absorptie is er zeker nog wel een rol, maar ook daar zul je niet aan gaan zien dat het iets met de akoestiek te maken heeft. De audiofiel blijft onzichtbaar!

 

Maar onderweg in de 1 lange file van jouw huis tot aan mijn huis moest ik daar wel aandenken.

Ow shit... toch file dus...

Hoe lang heb je erover gedaan?

 

Ik heb mij prima weer vermaakt en bedankt voor het voorrecht en het andere. ;)

Ben nu wel benieuwd naar hoe dat andere bij jou uitpakt... :)

 

Dat "electrostaten", eigenlijk magnetostaten laag weergeven is geen nieuws. Zelfs mijn Apogee Stage's gaan tot 20Hz vlak, maar strak laag...... :rolleyes::unsure::confused: Nee, dan zijn mijn Dali Helicon's toch echt een heel stuk strakker in het laag.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind Apogee's ook mooi klinken, maar het haalt het niet bij de Dali's wat mij betreft. Zeker niet in het laag, en dan bedoel ik vooral strak laag.

Oeioei, ergens in het front-end doe je iets heel erg verkeerd, als het laag van een Stage niet strak is. :blink:

Een on-strak laag uit een Apogee is een richtingwijzer naar een hardwarefout upstream, of eentje in de opstelling, of op allebei de gebieden natuurlijk...

Link to comment
Share on other sites

Dat "electrostaten", eigenlijk magnetostaten laag weergeven is geen nieuws. Zelfs mijn Apogee Stage's gaan tot 20Hz vlak, maar strak laag...... :rolleyes::unsure::confused: Nee, dan zijn mijn Dali Helicon's toch echt een heel stuk strakker in het laag.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind Apogee's ook mooi klinken, maar het haalt het niet bij de Dali's wat mij betreft. Zeker niet in het laag, en dan bedoel ik vooral strak laag.

Oeioei, ergens in het front-end doe je iets heel erg verkeerd, als het laag van een Stage niet strak is. :blink:

Een on-strak laag uit een Apogee is een richtingwijzer naar een hardwarefout upstream, of eentje in de opstelling, of op allebei de gebieden natuurlijk...

 

Dan doe ik in meerdere opstellingen, met meerdere systemen, in verschillende ruimtes iets verkeerd, wat dan met conusspeakers weer wel heel erg goed gaat. ;)

Link to comment
Share on other sites

Dan doe ik in meerdere opstellingen, met meerdere systemen, in verschillende ruimtes iets verkeerd, wat dan met conusspeakers weer wel heel erg goed gaat. ;)

In dat geval hebben de membranen zelf hun langste tijd hebben gehad. :(

Ik weet wel waar ik het over heb; heb nogal wat Apogees in diverse stadia van aftakeling mogen horen...

En heb het zelf met twee modellen gehad.

 

E

Link to comment
Share on other sites

Dan zal het er vast aan liggen wat je mooi vind.

Ik heb meerdere stage's gehoord, ook splinternieuwe, net uit de krat. Daarvan ook het inspeelproces gehoord, en die klonken echt niets strakker dan de Stage's die ik nu nog heb.

Ik vind het gewoon niet strak, en dat heeft er niets mee te maken dat het front-end of wat ook niet goed is, of de vellen uitgelubberd zouden zijn. Dat heeft gewoon met smaak en/of referentie te maken.

 

Mvg. Miracle.

Link to comment
Share on other sites

Dat gaat wat verder dan een topic op een forum, dan zou ik een college EMC moeten gaan geven.

Misschien een idee voor een topic elders. Ben nu toch ziek en kan weinig anders doen, zal er 'ns over denken.

EMC-Tweaks voor niet-technici die simpel en goedkoop zijn doch wel vruchten kunnen afwerpen.

 

Nou, ik denk dat jij er wel in kunt slagen om theorie met praktijk te verbinden, opdat er een verhaal ontstaat dat leken kunnen volgen. Dus als je het eens wilt proberen, zo'n topic, dan heb je vast een paar aandachtige volgers die ook vragenstellers zijn.

Count me in...

En beterschap gewenst ook!

 

Ik heb daar vannacht tijdens een slapeloze nacht zwaar over zitten denken, het is onvermijdelijk dat er toch wat techniek en achtergrondkennis bij komt kijken.

 

Inmiddels ben ik met een opzetje bezig dat ook de beginselen van de electronica dekt voorzover het audio betreft.

Het EMC verhaal gaat daarop aansluiten waarbij ik zal proberen de wiskunde en formules achterwege te laten.

Je kunt dit soort zaken best op een Jip- en Janneke manier uitleggen, maar enige interesse in de achtergronden en de wil om het te begrijpen moet bij de lezer wel aanwezig zijn.

 

In ieder geval zal de praktische uitwerking voor iemand die met een soldeerbout kan omgaan geen probleem vormen.

 

Ondertussen dwalen we flink af van jouw mooie topic, dus ik zal het er hier verder niet over hebben.

1 dezer dagen begin ik wel een topic in het techniek gedeelte, al dan niet in etappes.

 

PS dank voor de goede wensen allemaal, vandaag gaat het alweer een stuk beter.

Link to comment
Share on other sites

Nou, nog 1 keertje off-topic dan.

 

Bij EMC (Electro-Magnetische Compatibiliteit) gaat het om meer dan alleen een aarde-pen slaan.

 

Het is het bezien van het geheel van een (audio)systeem, te zorgen dat storingen van buiten geen invloed hebben op de goede werking en andersom: maken dat storingen die een apparaat of het systeem zelf opwekt, geen hinder kunnen vormen voor de buitenwereld.

Ook de interfacing tussen de apparaten, in welke zin dan ook (laagfrequent of hoogfrequent, magnetische- of electrische velden), wordt hierin bekeken.

Kabels spelen daar ook een rol in.

 

De maatregelen hiervoor kunnen vari

Link to comment
Share on other sites

Het lukt mij niet om de quote te knippen in stukken. Hoe doe je dat toch?

Dus geef ik maar even zo antwoord.

Nou, dan moet je maar eens goed naar dit in stukken geknipte bericht kijken als je op "reactie" drukt. Dan zie je hoe het gaat.

Ik kopieer het zinnetje "quote name='audiofreak' date='25 Oct 2008, 12:26:23' post='324836'" (dat tussen vierkante haken staat, maar nu dus niet, anders wordt het echt een quoot) en plak het voor elk stukje dat ik apart wil zetten. Aan het einde vindt je "/quote", ook tussen vierkante haken, en dat plak je aan het eind van elk stukje quoot waarop je wil reageren.

Gewoon knippen en plakken dus...

 

Sweetspot : Lijkt mij echt de meest ideale, want zo kan je samen tegelijk luisteren. Echeter is er 1 klein nadeel, namelijk degene die op de bank zit hoort het in omgekeerde stereo, maar ikzelf vond dat gisteren eigenlijk niet storend. :D

Nee, dat is niet storend, dat kan onmogelijk storend zijn. Hooguit kan het een beetje desori

Link to comment
Share on other sites

verfraaiing met randlijsten

Nog een laatste verhaaltje over het verfraaiingswerk, alvorens met hardwarematige aandachtspunten, metingen en akoestiek bezig te gaan.

 

De omtrekken van de scheidingswand en de rand van de boogvorm zullen worden afgewerkt met een randlijst die in elk geval de nietjes aan het zicht zal onttrekken.

De lijst zal tevens een massievere indruk aan de boogvorm moeten geven.

Tenslotte krijgt de lijst een kleurtje en zal de W-van-WAF er vast een ornament op willen schilderen...

 

Alle lijsten bestaan uit stroken MDF, in de grondlak gezet en tweemaal afgelakt alvorens te worden vastgeschroefd.

De kromme booglijst is uit een plaat MDF gezaagd welke op de daadwerkelijke boogvorm is afgetekend.

 

verfraaien35.jpg

 

verfraaien36.jpg

 

 

Ook buitenom zijn er dus lijsten aangebracht om de randen van de stoffering te camoufleren en om de scheidingswand netter op de zijwanden te laten aansluiten.

 

De randlijsten voor de boog zijn na het zagen aan twee kanten afgerond met de bovenfrees.

Dat gaf de mooiste eindafwerking.

Alvorens de lijsten op de boog vast te lijmen, zijn ze eerst tweemaal in de grondverf gezet.

Eenmaal aangebracht op de boog is het eigenlijk niet echt leuk meer om nog te moeten schuren en lakken...

 

verfraaien38.jpg

 

 

In de foto hierboven is te zien hoe de uitneembare raamwerken in de wand zijn aangebracht.

Via deze raamwerken is het achteraf mogelijk om toegang tot de luidsprekers te krijgen.

 

De booglijsten worden gelijmd. Kieren en naden worden met elastische houtkit van Alabastine (in feite gewoon acrylaatkit) afgewerkt.

Zo lijkt de constructie van de boogvorm net

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...