Jump to content

de onzichtbare audiofiel

thingman
 Share

Recommended Posts

ben ik nu de enige die het niet zo leuk vind <_<:D:D

Dat ligt eraan wat je bedoelt met 'niet zo leuk'...

Ik vind het opzich een mooi project. Ik zou zelf nooit zo ver durven/willen gaan, maar ik sta ook wat anders tegenover audio, denk ik. De uitwerking (qua kleuren/vormgeving) is niet mijn smaak. Maar dat had ik al gezegd...

Maar wat vind jij er 'niet zo leuk' aan?

Zou het zelf ook nooit doen, vindt wel knap gedaan, het vak manschap is gewoon erg goed. In mijn huis zou ik het echter nooit willen. Ben zelf meer van het type grote verf roller, snel klaar en zelfs dan ben ik maanden bezig om mijn huis op te knappen.

Heb een week of 4 geleden de WC pot beneden eruit gehaald, moet nog steeds een nieuwe kopen. ;)

Guest Rev. Fatman

Over tien, twintig jaar MOET je Marokkaans mooi vinden, Joopies! :(

Ohja Spydo krijgen wij een Moorse overheersing? :confused:

En ben je bang voor een uitzicht op minaretten ipv saaie kerktorentjes? :)

Of zie je op tegen de nieuwe vrouwelijke Marokkaanse burgemeester van Boullingmotormuizenwoud? :blink:

Kerel. Ik heb het echt met je te doen. :rolleyes:

(...) Of zie je op tegen de nieuwe vrouwelijke Marokkaanse burgemeester van Boullingmotormuizenwoud? :blink:

Burqa_Afghanistan_01.jpg

De nieuwe vrouwelijke Marokkaanse burgemeester van Boullingmotormuizenwoud met haar gemeentesecretaris (m/v)

Weleerwaarde,

Spido heeft niet zijn mening uitgesproken over de Marokkaanse cultuur, esthetiek, criminaliteit, godsdienst, religieuze expansiedrift, minachting voor andere culturen & religies, enz., enz. En hij zal dat ook niet doen!

Want Spido ontziet graag de kwetsbare gevoelens van zijn forumgenoten... :rolleyes:

Guest tubejack

Ik vind het alleen al mooi dat een man en vrouw samen zoiets maken.

Smaak is iets persoonlijks, verder wou ik dat mijn vrouw zo handig was :rolleyes:

Maar volgens mij, zouden wel m

petje af toine :)

respect hoor.

ik hoop voor je dat je het geluid zal waarderen

Graag Sander een jip en janneke verhaal over EMC e.d. (...)

E = m . c2

(Dat tweetje moet in superscript, omdat het "kwadraat" moet betekenen. Maar hoe d

eerste nagalmmetingen -- een verhaaltje over de akoestiek van de woonruimte

Direct nadat de luidsprekers waren opgehangen in het frame van de scheidingswand zijn er enkele nagalmmetingen gedaan.

Dat was op 19 september, in het stadium zoals het hieronder zichtbaar is.

speakersetup04.jpg

Het doel van deze eerste meting was om te zien hoe het met de nagalmtijd in de grotendeels ingerichte ruimte zou zijn, zonder de toepassing van eventuele specifieke akoestische maatregelen. Natuurlijk maakte de gehoormatige ervaring al duidelijk dat er geen echte nagalmproblemen zouden zijn, maar het is toch zinvol om middels een echte meting te weten of er ergens iets schort.

Voorts zou de meting aan het licht kunnen brengen of en waar de ruimte zelf eventueel teveel selectieve absorptie in zou brengen. In dit stadium zou er eventueel nog in te spelen zijn op niet al te grote problemen die aan het licht zouden komen...

De grotendeels ingerichte ruimte brengt van zichzelf uit de aard der zaak behoorlijk wat natuurlijke absorptie in.

Die natuurlijke absorptie bestaat hier uit huis-tuin-en-keuken materialen, plus zekere constructie-aspecten van de ruimte die allemaal selectief meer of minder gewicht in de schaal leggen en tezamen de breedbandige nagalmtijd tenminste voor een deel in het gareel zullen brengen. Zo is althans de verwachting.

In tegenstelling tot een kale, moderne ruimte (harde wanden, onbedekte tegel- of laminaatvloer, hard plafond, veel glasoppervlak) is deze woonruimte van zichzelf redelijk absorberend, in het laag en in het midlaag, vanwege de holle ruimtes in de constructie. Vanwege de inrichting is deze woonruimte bovendien ook in het middengebied en in het hoog behoorlijk absorberend.

De belangrijkste aspecten die op het moment van de metingen voor absorptie in deze ruimte verantwoordelijk zijn:

1. zwaar en groot wollen kleed in de zithoek (3cm dik), verantwoordelijk voor behoorlijk wat midden- en hoogabsorptie
  2. zware gestoffeerde sofa, dito fauteuiltje plus een poef, eveneens in de zithoek verantwoordelijk voor midden- en hoogabsorptie
  3. Lange, kamerhoge fluwelen gordijnen, zowel in de zithoek als in het luistergedeelte; deze absorberen vooral midden en hoog
  4. Gespoten gipsplatenplafond, met daarachter vloerbalken en een houten verdiepingsvloer -- deze constructie absorbeert, mogelijk selectief, veel midlaag en laag vanwege de holle ruimte achter de gipsplaat en vanwege de laagfrequent absorberende eigenschappen van een zwevende vloer
  5. Boven een kruipruimte zwevende planken vloer op balken -- ook deze is op grond van de holle ruimtes onder de vloer en het absorberend vermogen van het zwevende houtoppervlak zelf verantwoordelijk voor midlaag- en laagabsorptie, eventueel heel selectief (= smalbandig en ongewenst).

Op grond van deze constructie- en inrichtingsaspecten valt te verwachten dat de nagalmtijd in het voorste zitgedeelte van de ruimte voor midden en hoog in orde is.

De nagalmtijd voor midden en hoog in het luistergedeelte zal te wensen overlaten, ook omdat de wanden op het moment van meten nog kaal zijn en er nog geen vloerbedekking is -- enkel de houten vloer. Dit is ook hoorbaar bij luidere afluistervolumes.

De nagalmtijd voor midlaag en laag kan behoorlijk in orde zijn (al luisterend naar muziek lijkt dat het geval te zijn), maar er kan sprake zijn van selectieve absorptie.

Het doel van nagalmbeheersing is in eerste instantie om breedbandige absorptie tot stand te brengen -- niet-selectief dus.

Een redelijk willekeurige constructie met veel identieke holle ruimtes (zoals een zwevende vloer en/of plafond) kan evenwel voor heel veel van dezelfde (= selectieve) absorptie zorgen.

Dat fenomeen kan een zgn. suckout teweegbrengen in het laag en/of het midlaag en zoiets is achteraf heel moeilijk in orde te krijgen zonder de vloer en/of het plafond te gaan verzwaren.

De nagalmtijd van een gegeven ruimte is nooit een statisch gegeven. De nagalmtijd is o.a. afhankelijk van de in de ruimte opgewekte geluidsdruk.

In de praktijk herkent iedere muziekliefhebber dit verschijnsel wel. Bij laag volume weet de ruimte nog wel weg met de opgewekte geluidsenergie.

Maar zodra er wat harder moet worden gedraaid kan de ruimte de daarin opgewekte akoestische energie niet meer snel genoeg 'afvoeren' of neutraliseren.

Kortom: hoe hoger het volume waarop geluisterd wordt, des te meer moeite de ruimte kan hebben om de geluidsenergie kwijt te raken en des te langer de nagalmtijd zal lijken. De ruimte loopt vol met geluid; het zal op hoog volume klinken als een onoverzichtelijke brij, terwijl het op laag volume nog best goed kan klinken.

Het meten van de nagalmtijd dient dus bij een realistisch volume te geschieden.

Een realistisch volume is enerzijds een volume waarop door de gebruiker graag wordt geluisterd. Je moet geen nagalmtijd gaan meten met een ruisniveau van 87dB als er doorgaans een gemiddelde geluidsdruk van 95dB gemeten wordt bij het luisteren naar muziek. Dan hou je jezelf voor de gek.

Anderzijds is een realistisch volume een volume dat door de hardware kan worden neergezet zonder vervorming of schade.

Het lijkt simpel en niet zo heel luid te zijn, maar 92dB roze ruis neerzetten laat conussen behoorlijk wapperen!

Dat komt omdat ook al het laag op 92dB eruit moet komen, anders was het geen roze ruis...

De maximale onvervormde geluidsdruk van mijn Apogees is 108dB.

Het komt in de praktijk echter hoogst zelden voor dat ik pieken van meer dan 104dB beluister, laat staan een continue weergave van die sterkte...

In principe komt een gemiddelde geluidsdruk van 99dB roze ruis overeen met een bijzonder luide weergave -- een waarop ik wel wil luisteren tegen het einde van een goede luistersessie, zeg maar.

Onderstaande meting is gedaan met roze ruis op 99dB.

Alle gordijnen zijn geopend.

T60-99dB-open.jpg

In deze grafiek wordt het uitsterven van geluiden per tertsband horizontaal uitgezet tegen de tijd, die verticaal is aangegeven.

Wanneer er sprake is van een nagalmtijd van 0,7 seconden op 315Hz, zoals in bovenstaande meting het geval is, dan betekent dit in principe dat een toon van 315Hz er na het uitschakelen van het ruissignaal 0,7 seconde over doet om 60dB in sterkte te verminderen ten opzichte van het oorspronkelijke geluidsniveau.

Hoewel het in theorie mogelijk is om per frequentie de nagalmtijd te meten is dat voor mijn doel in deze ruimte niet nodig.

De verdeling van de frequentieband in tertsbanden levert een voldoende ruime resolutie op.

In de praktijk betekent 0,7 seconden op 315Hz dus dat geluiden met frequenties tussen 275 en 325Hz (315Hz is de centrale frequentie) er ongeveer 0,7 seconden over doen om niet meer storend aanwezig te zijn.

Een ideale nagalmtijd van een ruimte is behalve van de gewenste geluidsdruk ook afhankelijk van de inhoud. Voor grote ruimtes geldt een langere nagalmtijd van bijvoorbeeld 0,8 seconden voor midden en hoog nog steeds als ideaal.

Voor een kleine ruimte, zoals deze woonkamer, is 0,4 tot 0,5 seconden ideaal voor middenfrequenties en hoge tonen.

In de grafieken van de nagalmtijd zijn steeds twee rode lijnen te zien.

Daar tussenin behoort de nagalmtijd voor het volledige spectrum in het ideale geval te liggen.

Er is dus enige speling mogelijk; de ideale nagalmtijd is geen krampachtig gefixeerde waarde en bovendien ook nog eens van het gebruiksdoel van de ruimte in kwestie afhankelijk. Ik streef er in principe naar om in deze ruimte rond de bovenste targetlijn te blijven. Eerder iets te levendig dan te gedempt.

Bij een geluidsdruk van 99dB (best hard denk ik) en geopende gordijnen sterven alle frequenties van 1500Hz en hoger binnen een correct tijdsraam uit. Ongetwijfeld is hiervoor de redelijk rijk gestoffeerde inrichting verantwoordelijk.

Het hoge middengebied en het hoog zijn dus in orde.

Tussen 800 en 1500Hz -- ook het middengebied -- is de nagalmtijd wat aan de lange kant, aangezien ze net boven de bovenste rode lijn uitkomt.

Dit zou ik zelf op geen enkele manier problematisch willen noemen.

Onder 800Hz en vanaf 250Hz -- midlaag en midden -- is de nagalmtijd ongeveer 0,1 sec. te lang -- ook geen drama, temeer omdat de meting op gemiddeld 99dB is gedaan -- zo hard als ik in een gekke bui durf te luisteren. De werkelijkheid van een normaal luisterniveau ligt lager en zonder twijfel binnen de target. Bij de eindmetingen, die vandaag nog gedaan moeten worden, zal ik ook bij lage volumes meten.

Het echte midlaag -- 100 tot 200Hz -- is lekker kort en heeft een correcte waarde. Dit is bijna zeker te wijten aan de constructies met holle ruimtes in de kamer (vloer en plafond), die juist in dat gebied sterk absorberen. Een kadootje dus, aangezien er geen speciale maatregelen voor dit gebied hoeven te worden getroffen.

Het echte laag onder 100Hz is weer wat aan de lange kant. Om en nabij de seconde. Dat zou strikt genomen behandeld moeten worden met behulp van basstraps of andere kunstgrepen die al of niet onzichtbaar in het interieur een plek kunnen vinden.

Voor een akoestisch onbehandelde ruimte is dit meetresultaat bepaald niet slecht. Met name in het midlaag is het een kadootje als er geen aparte maatregelen hoeven te worden getroffen om dat gebied in orde te krijgen. Daar moeten doorgaans paneelabsorbers voor worden gebouwd.

Dat de galmtijd in het echte laag niet boven de seconde uitkomt is ook een kadootje. Moderne betonnen kamers van deze zelfde inhoud zouden zonder meer een nagalmtijd in het laag opleveren die 1,5 tot 2 x zo hoog is door het ontbreken van natuurlijke absorptie.

Inzet van basstraps is daarom wellicht een optie, maar dat is ofwel kostbaar, ofwel het vereist veel ruimte. De vloer- en plafondconstructie is nu zijdelings een basstrap. Ongetwijfeld zou de nagalmtijd van het laag ook 1,5 tot 2 seconden zijn geweest als het hier om een volledig betonnen of stenen kamer ging.

De specifieke invloed van gesloten gordijnen op de nagalmtijd is zichtbaar in onderstaande meting.

Zelfde geluidsdruk, zelfde meetmoment en meetplaats, maar nu met gesloten gordijnen.

T60-99dB-dicht.jpg

Zoals te verwachten is maakt het sluiten van de gordijnen niets uit voor de nagalmtijd van het laagste laag, nauwelijks iets voor het midlaag, behoorlijk veel voor het middengebied en ook behoorlijk wat voor het midhoog en het hoog.

In feite ontstaat er, ook gehoormatig, iets meer rust in het geluidsbeeld, maar ik zou deze waarden willen gaan realiseren door aankleding van de wanden, opdat bij een volgende meting deze waarden verschijnen bij geopende gordijnen.

Nog altijd is er immers de situatie waarbij de zijwanden kaal en onbehandeld zijn. Dat levert een ietwat onrustig geluidsbeeld op, met name op hogere geluidssterktes.

Ik heb nog een derde nagalmmeting gedaan bij 108dB geluidsdruk.

Gordijnen zijn open, gehoorbescherming opgezet...

T60-108dB-open.jpg

Het is interessant om te zien dat de ruimte nu inderdaad een behoorlijk andere nagalmtijd lijkt te krijgen, aangezien ze nu veel meer moeite heeft om de veel hogere hoeveelheid opgewekte geluidsenergie snel af te voeren of te neutraliseren. Het volledige laag, midlaag, midden en een deel van het midhoog krijgt nu een behoorlijk wat langer dan prettige nagalmtijd en dat is goed hoorbaar.

De ruimte loopt vol met geluid; muziek van de vorige maat is nog aanwezig terwijl de volgende maat al gespeeld wordt, zogezegd...

Vooralsnog is de nagalmtijd geen zorgenkind en kan de inrichting verder gezet worden. De kamerhoge gordijnen staan voor en achter op de nominatie om vervangen te worden door gordijnen die op de vensterbank zullen hangen -- een fractie minder absorptie dus. De scheidingswand moet ten tijde van de meting nog aan de luisterzijde worden gestoffeerd, maar als het goed is zal dat weinig of geen verschil moeten uitmaken voor de nagalmtijd, hoogstens in het hoog boven 3 of 4 kHz. Er zal een grote, vrij dunne kelim in het luisterdeel komen te liggen die nagenoeg het gehele vloeroppervlak zal bedekken. Er zullen aan de wanden van het luisterdeel nog 1 of meer losse absorptiepanelen komen te hangen die vermomd zijn als kunstwerk. De zichtafwerking is afkomstig uit de collectie van de W-van-WAF, want die heeft nogal wat wanddecoratie achter de hand.

Op dit punt is de akoestiek dus nog niet helemaal klaar, maar het streven blijft toch dat deze in orde moet gaan komen zonder zichtbare akoestische maatregelen.

Als dat gedaan is volgt een nieuwe update over de akoestiek.

flutter in de zithoek

Ondanks dat de zithoek sterk gestoffeerd is, was er tegelijk ook sprake van een enorme flutter-echo. De kale, links en rechts tegenover elkaar liggende wanden zijn hiervoor verantwoordelijk.

En ondanks dat het luisterdeel veel minder gestoffeerd is, is hier helemaal geen sprake van flutter-echo.

resultaat07.jpg

Flutter-echo is een uiterst smalbandig fenomeen, wat niet heel veel absorberend vermogen nodig heeft om te verdwijnen.

De truc bij flutter-echo is "locatie" -- dus om strategisch smalle stroken absorptie aan te brengen en om de precieze plaats daarvan experimenteel te bepalen, aangezien dat heel veel uit kan maken in de uitwerking.

Op die manier is het dan mogelijk om met het in stroken geknipte oppervlak van 1 vel noppenfolie (100 x 50 cm) een zitruimte zoals deze fluttervrij te maken.

Wij hebben echter gekozen voor een andere invalshoek:

z-flutterdoek03.jpg

Aan

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heel aardig vind geworden Toine . Het geeft heel veel sfeer zeker 's avonds (ik vraag me af of het overdag niet te donker is). Maar hoe klinkt het nu?

Wat ik me ook afvraag is wat er gebeurt als je achter zo'n kleed of schilderij demping e.d. aanbrengt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heel aardig vind geworden Toine . Het geeft heel veel sfeer zeker 's avonds (ik vraag me af of het overdag niet te donker is).

Het is overdag inderdaad aan de donkere kant, maar dat wisten we op voorhand wel. Dit is sowieso namelijk een beetje een donker huis, vanwege het weinige glasoppervlak dat aan de voorkant omrand is met een blauwe regen en zo licht tegenhoud. Aan de achterkant (luisterkant) is er helemaal maar een klein raampje.

Kortom: als we alles wit hadden geschilderd zouden we beslist heel wat meer licht binnen hebben...

Maar hoe klinkt het nu?

Ik vind zelf dat het intussen op alle fronten op 1 na beter klinkt dan op mijn oude luisterzolder. Daar sprong het geluid meer naar de luisteraar toe; daar stond het tastbaarder. Tegelijk klonk het daardoor ook minder open en groots, maar dat was iets dat niet te vermijden was op die zolder.

Maar jouw vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Wat de een erg overtuigend vind is voor de ander niet echt bevredigend. Als een gemiddelde HT-liefhebber of Infinity-bezitter (oude stijl) zou komen luisteren, zal ie de basweergave ontoereikend vinden. Dat is wat ik heb meegemaakt in elk geval. Komt er een muziekliefhebber luisteren die weet hoe instrumenten in het echt klinken, dan scoort mijn set hoge ogen. Komt er een orgelliefhebber luisteren, dan mist ie het onderste halve octaaf (waar niet...).

Dus: kom gerust zelf een keer, dat lijkt me het beste. In elk geval ben ik en ook de W-van-WAF (die is opgegroeid met levende muziek) zeer tevreden over het geluid.

En dit schreef Audiofreak er laatst over...

Wat ik me ook afvraag is wat er gebeurt als je achter zo'n kleed of schilderij demping e.d. aanbrengt.

Als je achter zo'n kleed demping aanbrengt is dat een heel goed idee, als je tenminste extra absorptie nodig hebt. Dat kleed moet dan wel voldoende doorlatend zijn voor geluid, maar daar kun je het op selecteren natuurlijk. Het is een goede manier om extra absorptie toe te passen, zonder dat iemand het ziet; het zit immers achter het kleed.

Van deze mogelijkheid ga ik gebruik maken; als het goed is komt daarover nog een update, maar ik ben er nog niet aan begonnen. De stof en het kleed voor een paneel ligt bij de W-van-WAF, die op een dag de naaimachine moet gaan opstarten...

Achter een schilderij is het meestal geen goed idee, omdat het niet doorlatend genoeg is. Een doek is immers dichtgeverfd en dan zullen geluidsgolven nooit het achterliggende absorptiemateriaal kunnen vinden.

Kaligrafi M

[..] De lokale religieuze autoriteiten zullen het niet met zekerheid kunnen zeggen, vermoed ik...

Het echt lezen van arabische kalligrafie schijnt tamelijk lastig te zijn, maar gelukkig worden er over het algemeen standaard teksten en koran citaten gebruikt zoals "In de naam van Allah, de meest barmhartige, de vergevingsgezinde".