Hans van Liempd Posted 14 oktober 2008 Report Share Posted 14 oktober 2008 respect hoor toine.dat is een hele klus. ik hoop echt dat het naar je zin word ik bedoel, als het niet word wat je hoopt valt er weinig te schuiven Ja... ik weet het... Er is 1 voordeel: al dat geschuif, gedoe met hellingshoeken, indraaien en zo, dat alles versimpelt zich nu tot een paar eenvoudig toe te passen parameters: de luidspreker komt op 30cm hoogte -- de hoogte van de versie met subwoofer eronder (de Studio Grand) de luidspreker kan doordat ie 30cm hoog staat loodrecht worden geplaatst (geen experimenten nodig met hellingshoek) er kan niet worden ingedraaid, precies zoals de gebruiksaanwijzing en 7 jaar luisteren steeds uit heeft gewezen De afstand tot de achterwand zal in dit geval niet langer een rol spelen bij de laagweergave, dus ook het schuiven in de lengterichting van de kamer zal niets opleveren ivm verbetering van het laag of een beter ruimtelijk beeld. Kortom: ik heb er lang over nagedacht en 7 jaar de tijd gehad om op zolder alle ins en outs te leren kennen van de speaker en nu pas ik het toe in een min of meer gefixeerde setup die het beste van alles tracht samen te brengen. Ik weet het... mooie woorden en ik heb mij dan ook gerealiseerd dat al dat plannen, uitdenken en theoretiseren niet alles zal zeggen over de praktijk en niet zal garanderen dat het ook goed zal gaan klinken. Een beetje vertrouwen in de Grote VoorzieningsheidsMaker erbij en meer kun je eigenlijk niet doen... Ziet er inderdaad al bijna klaar uit... Maar ik ga er toch vanuit dat je voordat je aan deze verbouwing begon, de speakers toch al eens op die plaats beluistert hebt..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 oktober 2008 Author Report Share Posted 14 oktober 2008 Ziet er inderdaad al bijna klaar uit... Maar ik ga er toch vanuit dat je voordat je aan deze verbouwing begon, de speakers toch al eens op die plaats beluistert hebt..?? Heel even -- lang genoeg om te weten dat het niet verkeerd klonk, maar toen was de nagalmtijd nog niet in orde gebracht. Ik kon er weinig meer uit opmaken dan dat ik er niet ongelukkig van werd. Het is vooral hier dat het vertrouwen in de Grote VoorzienigheidsMaker tot uiting moet komen! Een van de aspecten die onveranderlijk waren was de locatie van de scheidingswand.... Er was simpelweg geen keus. Ik had al wel voor mezelf vastgesteld dat als het geluid niet de door mij gedachte standaard zou halen, ik alles zou verkopen om een mooie Stax-hoofdtelefooninstallatie aan te schaffen en het Denon-setje van de W-van-WAF weer zou installeren. Met die Mission speakertjes klonk dat nog niet zo verkeerd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 oktober 2008 Author Report Share Posted 14 oktober 2008 Bevestiging van de luidsprekers in het frame Het lijkt weinig voor te stellen, zo'n uit papier geknipte boogvorm en wat vrij hangende lakenstof, maar het heeft ons wel op voorhand een goed beeld gegeven over hoe die vorm en scheidingswand er min of meer uit zal gaan zien in zijn massievere vorm. In dit stadium was het nodig om alvast twee belangrijke zaken vorm te geven: 1. voorzieningen voor luidsprekerbekabeling 2. systeem voor de ophanging en bevestiging van de luidspreker in het frame In principe zijn beide zaken te zien in onderstaande foto: De zwarte draden zijn gewoon installatiedraad, bedoeld om later de luidsprekerkabel te kunnen doortrekken. Er is een drempel in het parket gefreesd, met daaronder voldoende ruimte om een dubbele set Anti-Cable door te voeren. Aangezien de rechter en linker luidsprekers ongeveer evenveel kabel moeten zien, is het voordeel van onderdoor versus over de boog heen wel duidelijk: het bespaart tweemaal de booghoogte van 255cm, ofwel ruim 5 meter luidsprekerkabel! Hieronder zijn de houten dwarsverbindingen aangebracht waar straks de luidsprekersteunen aan zullen worden bevestigd. Er is constructielijm en schroeven gebruikt, alsmede inwendige pen-hout verbindingen. Er komen behoorlijke krachten op dit deel te staan, maar die zullen in principe loodrecht naar beneden drukken. De luidspreker hangt immers niet voor- of achterover. De gaten voor de bouten van de luidsprekersteunen zijn al geboord; het schroefje bovenop de balk markeert het hart van de midhoog ribbon en die afstand bedraagt links en rechts exact evenveel tot de middellijn van de kamer (en dus in principe ook tot de luisterplaats). Het is voor een correct ruimtelijk beeld bij deze speakers heel belangrijk dat de afstand van de luisteraar tot de linker en de rechter luidspreker exact gelijk is! Ik ben hierbij binnen 3mm afwijking gebleven; meer dan 5mm afwijking zou tot hoorbare asymmetrie kunnen leiden, zo heb ik op de oude luisterzolder al kunnen vaststellen. Uit bovenstaande foto's blijkt wellicht al dat de luidspreker, als ie eenmaal is ingehangen, netjes binnen de 94mm van de balkmaat zal blijven. Ik heb hieronder nog de schetsen op schaal bijgevoegd die me hebben geholpen bij de exacte plaatsbepaling van de dwarsbalk. Deze dwarsbalkverbinding met de gaten voor de bouten bevindt zich zodanig binnen het frame, dat er tussen de voorzijde van de gemonteerde luidspreker en het doek ten hoogste 4mm vrije ruimte zal zitten. In de praktijk: de luidspreker zit dus pal tegen het doek aan en ligt met de voorzijde gelijk met het frame. Voor alle duidelijkheid: de dikte van de luidspreker zelf is de maat van 64mm. Op die manier wordt nagenoeg dezelfde frontale vorm gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 oktober 2008 Report Share Posted 14 oktober 2008 Wordt hopelijk vervolgd. Dat hoop ik ook Mooie verbouwing thingman ik hoop dat alles goed uit pakt en de moeite niet voor niets is geweest. Veel suc6 met de verbouwing verder Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 14 oktober 2008 Report Share Posted 14 oktober 2008 wanneer is de house warming P Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 oktober 2008 Author Report Share Posted 14 oktober 2008 Mooie verbouwing thingman ik hoop dat alles goed uit pakt en de moeite niet voor niets is geweest.Veel suc6 met de verbouwing verder Groetjes George Ik denk dat daar waar iets belangrijks geleerd wordt de moeite nooit voor niks kan zijn... Wel zuur, maar het is een insteek die maakt dat een risico op voorhand ook een positieve lading kan krijgen. wanneer is de house warming P Och, het zijn toch altijd dezelfden die willen langskomen, dus dat is allemaal al geregeld... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 15 oktober 2008 Report Share Posted 15 oktober 2008 wanneer is de house warming P 29 november! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 15 oktober 2008 Author Report Share Posted 15 oktober 2008 werken aan de scheidingswand De boogvormige doorgang in de scheidingswand vereist een 'harde' constructie. Dat is onvermijdelijk, maar afgezien van dit ondoorlatende gedeelte boven de doorgang, zal de rest van de scheidingswand akoestisch transparant moeten blijven. Die transparantie is nodig om de dipolaire afstraling van de luidsprekers zo min mogelijk in de weg te leggen. Voor de lezer die het nog niet had opgemerkt: aan de voorzijde en aan de achterzijde komt er bij dipolaire luidsprekers hetzelfde geluid uit (met een faseverschil van 180 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 16 oktober 2008 Report Share Posted 16 oktober 2008 Zeg Toine, Weet je al hoe je de membramen onzichbaar gaat maken achter het doek? die grote aluminium opervlakten krijg je niet zo 1,2, weg. Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 oktober 2008 Author Report Share Posted 16 oktober 2008 Zeg Toine,Weet je al hoe je de membramen onzichbaar gaat maken achter het doek? die grote aluminium opervlakten krijg je niet zo 1,2, weg. Theo Hmmm... ja, wel over nagedacht Theo, maar omdat die membranen niet DIRECT tegen het doek aan zitten zou het mee kunnen vallen. Alles wat direct tegen het doek aan zit (zoals het frame van een raamwerk) schijnt beslist w Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 16 oktober 2008 Report Share Posted 16 oktober 2008 Ziet er fraai uit hoor. Ik zou het niet durven te doen zo, maar ik ben ook wat minder handig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 16 oktober 2008 Report Share Posted 16 oktober 2008 ik neem aan dat je geen kleine kinderen hebt die met allerlei membraan verscheurende constructies door het huis rijden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 oktober 2008 Author Report Share Posted 16 oktober 2008 ik neem aan dat je geen kleine kinderen hebt die met allerlei membraan verscheurende constructies door het huis rijden? Ik heb inderdaad geen kinderen, maar ben niettemin opa... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 16 oktober 2008 Report Share Posted 16 oktober 2008 ik neem aan dat je geen kleine kinderen hebt die met allerlei membraan verscheurende constructies door het huis rijden? Ik heb inderdaad geen kinderen, maar ben niettemin opa... que? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 oktober 2008 Report Share Posted 17 oktober 2008 que? Are you from Barcelona? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 oktober 2008 Author Report Share Posted 17 oktober 2008 Ik mis hier die prachtige glas-in-lood-ruitjes aan de bovenzijde van de kozijnen Die zijn toch niet....? (o.g.v. die ruitjes meende ik te mogen denken dat het huis tussen 1900 en 1920 is gebouwd of heb ik dat fout?) Dat zijn door de W-van WAF zelfgemaakte glas-in-lood boogjes zoals ze in Yemen veel toegepast worden. Het zijn losse paneeltjes die weer teruggezet gaan worden. We zouden ze niet willen missen... Overigens is het figuurzaagwerk met gekleurd folie uit de theaterwereld, maar dat mag de pret niet drukken! Het huis is rond 1930 gebouwd; er zitten nog wat art-deco stijlelementen in verborgen, voor zover de cultuurbarbaren van weleer die niet eruit gesloopt hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 oktober 2008 Report Share Posted 17 oktober 2008 Visueel zal het wel een succes worden Toine. Je doet het zoals wij het zouden aanpakken eerst visualiseren en dan pas definitief. Het vastzetten van LS geloof ik zelf wat minder in. Indraaien, net iets naar voor of achter: het maakt allemaal zoveel verschil. Maar als je luisterstoel wat flexibel is kan je dat wel weer compenseren. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 oktober 2008 Author Report Share Posted 17 oktober 2008 Visueel zal het wel een succes worden Toine. Je doet het zoals wij het zouden aanpakken eerst visualiseren en dan pas definitief. Het vastzetten van LS geloof ik zelf wat minder in. Indraaien, net iets naar voor of achter: het maakt allemaal zoveel verschil. Maar als je luisterstoel wat flexibel is kan je dat wel weer compenseren. Succes! Bedankt Carl! Eerst visualiseren ja, dat moet wel in dit geval... Een toelichting: Indraaien maakt, met normale luidsprekers, inderdaad soms behoorlijk veel uit. Bij Apogee ook, maar daarbij werkt indraaien doorgaans niet in het voordeel. Volkomen vlak of 0,75cm ingedraaid -- iets daar tussenin -- is het beste. Met name als je op de korte afstand luistert is dat indraaien voor een Apogee goed. In principe zal ik op 2,8 meter of meer afstand luisteren. Helemaal vlakke plaatsing is dan het beste. Je moet niet vergeten dat ik in de laatste 7 jaar voor mijn ongelimiteerde genoegen naar Apogee heb geluisterd en zo ongeveer alles te weten ben gekomen over het opstellen van die dingen wat er maar te weten is -- ervaring blijft de beste leermeester... Aan het einde blijkt het zo te zijn dat een volkomen vlak staande luidspreker -- volkomen vlak t.o.v. de wand erachter -- het meest natuurlijke ruimtebeeld oplevert en met name in het laag voor de minste onregelmatigheden zorgt. De luidsprekers verder naar voren of naar achteren zal weinig of niets uitmaken, op voorwaarde dat de afstand tot de wand achter de luidsprekers meer dan 2 meter blijft. Zodra het minder wordt gaat de afstand HEEL belangrijk worden; daarboven maakt het allemaal niet meer uit omdat de invloed van die wand naar een irrelevant gebied in het tijdsdomein verschuift (of dat in elk geval lijkt te doen). Ik kan echter in het luistergedeelte van de kamer de luisterafstand -- de afstand van de luisteraar naar de luidsprekers -- vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 oktober 2008 Author Report Share Posted 17 oktober 2008 (edited) verfraaiingen Voordat de hardware en de luidsprekers kunnen worden ge Edited 31 oktober 2008 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 18 oktober 2008 Report Share Posted 18 oktober 2008 zeg Thingman, het ligt er duimendik bovenop: jij bent smoooorverliefd (is ook veel leuker dan zo'n paar stomme speakers ) Om in schilderstermen te blijven: Het druipt er inderdaad vanaf ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 18 oktober 2008 Report Share Posted 18 oktober 2008 Klopt helemaal. Hij levert zelfs spullen die je niet meer hoeft te betalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 oktober 2008 Author Report Share Posted 18 oktober 2008 zeg Thingman, het ligt er duimendik bovenop: jij bent smoooorverliefd (is ook veel leuker dan zo'n paar stomme speakers ) Okee, ja, is wel een beetje zo... Toch... ik wil gewoon echt niet met alle eer gaan strijken. Ben zo blij dat dit een project is van ons twee. Dat ik altijd een dedicated ruimte heb gehad heeft niet alleen met audiofiele motieven te maken. Het onderstaande is namelijk ook op mij van toepassing geweest... Ik kom natuurlijk op heel wat plekken en zie... zie dat mannen (al of niet terecht) zo alleen staan in hun hobby van muziekliefhebberij. Een deel daarvan komt echt door de visuele verschijning van met name die grote luidsprekers. Op de een of andere manier kunnen hun vrouwen niks met die hoekige verschijningen, zelfs al houden ze van muziek. Ik wilde daarom met dit topic laten zien dat het in feite wel mogelijk is om door samen iets te bedenken toch iets neer te zetten waarbij de man zijn geliefde hobby kan blijven beoefenen en de dame geen doornen in het oog heeft. Om in schilderstermen te blijven:Het druipt er inderdaad vanaf ja. Owjee Erjee... is het zo duidelijk dat er zakkers ontstaan zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 18 oktober 2008 Report Share Posted 18 oktober 2008 Toch... ik wil gewoon echt niet met alle eer gaan strijken. Ben zo blij dat dit een project is van ons twee. je hebt in elkgeval het werk goed verdeeld iemand moet toch ook de foto's maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 oktober 2008 Report Share Posted 18 oktober 2008 Ik hoop voor je, dat het net zo goed gaat klinken dan het eruit ziet. Prachtig.. Eindelijk 'n keer wat anders dan die witte gestucte muren die "men" tegenwoordig "mooi" vind. Zelfs het katteluikje krijgt aandacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 oktober 2008 Report Share Posted 18 oktober 2008 Er zijn meerdere wegen naar Rome Toine , maar deze weg is zeker een mooie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts