Jump to content

de onzichtbare audiofiel

thingman
 Share

Recommended Posts

Dan meet je de kleurweergave van je monitor (gewoon een CRT!) en maak je zelf je kalibratiekurve en mag je hopen dat de pigmenten in je onderwerpen geen hoge metamerie index hebben, want dan help geen enkele photoshopplugin je meer.

Sorry, kon het niet weerstaan.

Ow...

En bij LCD?

Dan meet je de kleurweergave van je monitor (gewoon een CRT!) en maak je zelf je kalibratiekurve en mag je hopen dat de pigmenten in je onderwerpen geen hoge metamerie index hebben, want dan help geen enkele photoshopplugin je meer.

Sorry, kon het niet weerstaan.

Ow...

En bij LCD?

Het zelfde, alleen met een kleinere gamut, beetje mp3-achtig zeg maar.

De zwarte draden zijn gewoon installatiedraad, bedoeld om later de luidsprekerkabel te kunnen doortrekken.

Er is een drempel in het parket gefreesd, met daaronder voldoende ruimte om een dubbele set Anti-Cable door te voeren.

raamwerk07.jpg

Duidelijk! Maar was je niet bang dat je de lak van de Anti-Cables zou beschadigen bij het doorvoeren??

:huh:

Toine,

even inhoudelijk over je setup. Ik heb een aantal jaren geleden iets soortgelijks met en audiovrind gedaan in zijn jaren 30 woning met intacte kamer en suite. Heb lang naar de foto's gezocht maar niet gevonden. Uitgangspunt i.t.t. jou situatie waren het dynamische drivers een aantal jordans als line-array, een supertweeter en een laagweergever. Alles uiteindelijk in de originele wandkasten van de en-suite deuren ingebouwd.

In eerste instantie in het schuine deel dat naar het midden van de kamer wijst. Hier werden we niet echt vrolijk van, plaatsing was plat en deels kwam het geluid in het geheel niet los van de weergevers. Heel veel mee gerommeld, tot ... we het geheel strak tegen de wand gebouwd hadden in het deel van de kast dat haaks op de wand staat. In feite elimineerden we daar een groot deel van de eerste reflectie mee.

Door de opbouw van je Apogees moest ik daar direct aan denken, je hebt nu de hogetoners naar het midden van de kamer. Heb je overwogen om het geheel 180

Maar was je niet bang dat je de lak van de Anti-Cables zou beschadigen bij het doorvoeren??

:huh:

Hmmm, jij begint erover nu... ik had er echt niet bij stilgestaan...

Maarre... op zich ben ik daar niet bang voor nee. Voordat de drempel er definief in ging hebben we een proefje gedaan en dat ging heel soepeltjes.

Bij het definitieve doortrekken van de kabel ging alleen het stuk waarbij de verbinding van zwarte draad met anti-cable gemaakt werd stroef. Maar dat stuk is sowieso een heel eind afgeknipt.

... Hier werden we niet echt vrolijk van, plaatsing was plat en deels kwam het geluid in het geheel niet los van de weergevers. Heel veel mee gerommeld, tot ... we het geheel strak tegen de wand gebouwd hadden in het deel van de kast dat haaks op de wand staat. In feite elimineerden we daar een groot deel van de eerste reflectie mee.

Interessant, met name omdat mijn grootste klacht of tekortkoming is dat de ruimtelijkheid tekortschiet t.o.v. mijn vorige luisterruimte. Niettemin stonden ze daar toch ook kort op de zijwand, die wel schuin was natuurlijk...

Door de opbouw van je Apogees moest ik daar direct aan denken, je hebt nu de hogetoners naar het midden van de kamer. Heb je overwogen om het geheel 180
Edited by thingman

met name omdat mijn grootste klacht of tekortkoming is dat de ruimtelijkheid tekortschiet t.o.v. mijn vorige luisterruimte. Niettemin stonden ze daar toch ook kort op de zijwand, die wel schuin was natuurlijk...

Als ik mijn Apogee Stage's op de meest ideale plek (die ik tot nu toe heb kunnen vinden) in mijn luisterruimte opstel met de gordijnen open klinkt het heel ruimtelijk.

Alleen de bass is dan niet om te harden. Die word veel te veel weerkaatst en overheerst dan.

Sluit ik dan de gordijnen (met v

Dat is de rede waardoor ik al mijn twijfels had over het plaatsen van Apogee's in het midden van de ruimte.

Je mist nl een hele hoop reflecties van de achterwand, waar dipolen toch heel wat gebruik van maken. Vooral om de ruitelijkheid in het geluid te versterken.

Heb je al ge

setup van de hardware

Het opstellen van de geluidsinstallatie bleek helaas niet op eenzelfde onzichtbare manier te kunnen worden uitgevoerd als de luidsprekers, alhoewel ik toestemming had om een nis in de zijwand te maken (door een gat in de buitenmuur te hakken en een uitbouwtje te maken) om daar de geluidsapparatuur in te parkeren.

Deze nis zou dan in de kamer met een gordijntje kunnen worden afgesloten om de hardware aan het zicht te onttrekken.

Mijn idee!

Maar het gaat ook net iets te ver om daarvoor de buitenmuur open te breken...

De apparatuur staat tegen een zijwand opgesteld. Het Callas-Audio clamprack begint op een ruime meter voor de scheidingswand.

Zoals het op de foto's is opgesteld bestaat het uit vier planken; de bovenste plank is vrij voor cd-plaatjes, afstandbedieningen, een leeslamp en andere accessoires die onder handbereik mogen zijn, zoals een Nespa.

hardwaresetup03.jpg

De hoogte van het audiorack staat me nu, na een maand of twee, een beetje tegen. Die mag wel wat inkrimpen...

De bovenste plank zal verdwijnen en het rack kan door een betere opbouw 40cm lager worden.

En daardoor minder obstinaat aanwezig zijn.

Foto's hiervan heb ik nog niet; het is de bedoeling om het rack later deze week om te gaan bouwen.

opslag cd's

Helemaal achterin de kamer staat een nog maar net turquoise geschilderd ladenkastje met cd's, te zien op de foto hieronder:

hardwaresetup05.jpg

Al van meet af aan bleek dat dit kastje eigenlijk veel te klein is voor alle cd's.

Onder andere een hele la met Zappa cd's kan niet eens plaats hebben en ligt boven opgeslagen!!! Dat kan echt niet... ;)

En eigenlijk zit het kastje van onder tot boven vol, zodat nieuwe aankopen er ook niet bij kunnen.

Het kastje is daarom vorige week vervangen door 6 Benno's van de Ikea:

resultaat15.jpg

In de foto hierboven is, behalve de 6 Benno's, ook de nieuwe luisterstoel zichtbaar.

Het gaat om een nogal antiek schommeltiep, aan de voorzijde voorzien van echte zwenkwielen en door de W-van-WAF van de ondergang gered en geheel opnieuw gestoffeerd.

Voor niet al te dikke mensen zit ie heerlijk...!

Waarschuwing: het onderstaande verhaaltje bevat relatieve waarheden!

heet hangijzer

Het hete hangijzer is en blijft de voorversterker.

Sinds ik me realiseer dat een voorversterker in een op lijnbronnen gebaseerde set het bronsignaal niet hoeft voor te versterken maar enkel verzwakt aanbied aan de eindversterker, zoek ik naar een manier om de voorversterker weg te kunnen laten.

Maar dat gaat niet zomaar ongestraft. Een gewone volumeregelaar (potmeter) laat zoiets niet ongestraft toe, zoals menigeen weleens heeft ontdekt. Ook een cd-speler met variabele uitgang is niet in staat om een eindversterker direct aan te sturen, mooie verhaaltjes van high-end fabrikanten ten spijt.

Dus... de zogenaamde actieve voorversterker is eigenlijk een ordinaire voorverzwakker.

audio16.jpg

Dat verzwakken vindt plaats middels een ontzettend ontoereikend en daarom misschien wel het meest gecompromitteerde onderdeel van de audioketen: de volumeregelaar in de vorm van een potmeter.

Een potmeter heeft tal van ernstige tekortkomingen, die allemaal gemeen hebben dat ze het oorspronkelijke muzieksignaal frequentie-afhankelijk vervormen en anderszins aantasten. Een goede potmeter is minder erg dan de digitale volumeregeling die in sommige voorversterkers wordt toegepast of in de cd-speler in de vorm van de variabele uitgang.

Dat de voorversterker het signaal vervormt (of kleurt, da's soms hetzelfde) blijkt uit het feit dat zo'n apparaat gekozen wordt op grond van de prettige kleuring die deze toevoegt aan de set.

Ik heb in het verleden steeds een (betaalbare) voorversterker uitgekozen op grond van het klankkarakter dat ie aan de set meegeeft.

Een audiofiel noemt dit dan "matchen", maar het is in wezen slechts spelen met kleuring.

De gemiddelde muziekliefhebber kan zichzelf niet een niet-kleurende voorversterker veroorloven, maar zelfs die zijn niet geheel transparant omdat ze doorgaans zijn uitgerust met een gebrekkige volumeregelaar.

Een ander doel van de voorversterker is om de bron en de eindversterker electrisch op elkaar te laten afstemmen.

In de praktijk is hiervoor geen actieve electronica nodig; enkel een verzwakker die volledig onafhankelijk van de frequentie een constante ingangsimpedantie weet te presenteren is voldoende. Een potmeter kan dit niet en daarom kan een passieve verzwakker ook niet bestaan uit een potmeter.

Een constante ingangsimpedantie is belangrijk, omdat de geluidsbron (CD-speler) dan altijd dezelfde last ziet, ongeacht de volume-instelling.

Potmeters schieten hierin tekort en klinken daarom niet hetzelfde bij verschillende volumestanden.

Een stappenschakelaar, opgebouwd op losse weerstanden, kan in zoiets wel voorzien, maar de kosten daarvan zijn zo groot, dat bijna geen enkele fabrikant zich eraan waagt in een betaalbaar model. En die zich eraan waagt komt met iets als 37 stappen -- die resolutie is in de praktijk veel te grof om een geluidsvolume zorgvuldig in te stellen. Of de stappenschakelaar is uitgerust met weerstanden die niet heel erg geschikt zijn voor het audiosignaal.

Een perfect gelijkmatige last van de geluidsbron (middels losse kwaliteitsweerstanden te realiseren) levert een transparantie op waar alleen de allerbeste voorversterkers bij in de buurt kunnen komen. De geluidsbron klinkt beter dan ooit voor mogelijk werd gehouden en plotseling blijkt die zogenaamde digitale hardheid eigenlijk een artefact van de voorversterker te zijn -- van de volumeregelaar om precies te zijn.

Alle vooroordelen over de passieve volumeregelaar zijn eigenlijk waar: als ze niet zijn uitgerust met een fatsoenlijke regelaar kan het niet werken. Maar als de volumeregelaar frequentie-onafhankelijk een gelijkmatige last aan de bron presenteert, hoor je je cd-speler zoals je 'm nooit eerder hoorde.

En dan zijn de vooroordelen niet waar: dan lever je niets in -- geen dynamiek, geen laag, geen maximale geluidsdruk...

Moeilijk te geloven, ik weet het... er is dan ook een vooroordeel te overwinnen en dat vooroordeel is dat een audioset anno 2008 die is opgebouwd uit bronnen die een signaal op lijnniveau afgeven een voorversterker nodig heeft.

Dit is dus een onjuiste stelling, voor alle duidelijkheid... :)

Lees er meer over HIER

Mijn nog geen jaar oude VTL voorversterker gaat dus de deur uit en staat te koop.

Een actieve voorversterker die nooit hoeft te versterken verbruikt nodeloos stroom en vervuilt nodeloos het muzieksignaal met een weliswaar aangename (buizen)kleuring, maar niet met voldoende transparantie en klankzuiverheid (ondanks dat het met afstand de mooiste voorversterker is geweest die ik ooit heb aangesloten gehad).

audio13.jpg

Als je eenmaal een transparante volumeregelaar hebt aangesloten en het verschil beluistert kun je niet meer terug.

Ik kan me ook geen Audio Research Ref.1 voorversterker veroorloven of zoiets dergelijks -- geen 10.000 euro of meer voor een voorversterker die soms toch nog met een knullige volumeregelaar is uitgerust en in het gunstigste geval even transparant is als een goede passieve voorverzwakker.

De VTL is inmiddels vervangen:

passief-voorkant.jpg

passief-achterkant.jpg

Ik moet toegeven: er staat geen woord teveel op de website van de maker.

De enige foto die ik tot nu toe maakte en waar de nieuwe voorverzwakker op staat is deze hieronder:

resultaat14.jpg

Tenslotte nog een foto, genomen vanuit het luistergedeelte.

De volgende stap in het project zal het stofferen van de scheidingswand zijn...

hardwaresetup06.jpg

Wordt vervolgd...

Toe maar, zelfs twee linkjes :o (wordt je soms gesponserd :D )

Jouw en zijn hele betoog ten spijt...ik blijf bij mijn lekker "kleurende" aitoslogo2.jpg

Ruud, nou had ik mezelf expres al ingedekt met het zinnetje:

"Waarschuwing: het onderstaande verhaaltje bevat relatieve waarheden!"

en toch neem je het zo serieus en voel je jezelf bijna aangevallen :confused::blink:

En dat voor iemand die onder ELKE post iets plaatst over merknamen en zichzelf bedriegen en zo... :P

Maar goed: is het een probleem om iets moois, onbekends en goeds onder de aandacht te brengen?

En nee, van sponsoring is geen sprake, maar ik zou willen dat een zo mooi product makkelijker te krijgen was in dit land...

Damn!

Ik zal eens met mijn W-van-WAF overleggen of we onze afspraak niet kunnen vervroegen, Toine!

Ziet er allemaal heeel erg veel belovend uit!

:)

En wat die kleuring betreft; daaraan zal het in hun woning niet ontbreken, Ruud!

:D:D:D

;)

Er zijn ook nogal wat noordafrikaanse invloeden, vind ik :)

Ja en dat is nogal Y '20/30 :) De grootste invloed op mode en interieur decoratie in die periode was de ontdekking van King Tut in 1922. Daarmee werd niet alleen het interesse gewekt voor het Egyptische verleden maar ook voor de mistiek van het nabije oosten (Marrakesh werd bijkant een bedevaartsoort). Iets dat heel lang heeft doorgewerkt in een steeds meer afgezwakte vorm met na de oorlog een kleine opleving dank Liz Taylor.

Er zijn ook nogal wat noordafrikaanse invloeden, vind ik :)

Ja en dat is nogal Y '20/30 :) De grootste invloed op mode en interieur decoratie in die periode was de ontdekking van King Tut in 1922. Daarmee werd niet alleen het interesse gewekt voor het Egyptische verleden maar ook voor de mistiek van het nabije oosten (Marrakesh werd bijkant een bedevaartsoort). Iets dat heel lang heeft doorgewerkt in een steeds meer afgezwakte vorm met na de oorlog een kleine opleving dank Liz Taylor.

Om niet te spreken over de schitterende muziek die uit het midden-oosten komt!

Een door de gemiddelde nederlandse muziekliefhebber nog niet ontdekte schatkist, zou ik zeggen.

Damn!

Ik zal eens met mijn W-van-WAF overleggen of we onze afspraak niet kunnen vervroegen, Toine!

Ziet er allemaal heeel erg veel belovend uit!

:)

Zou ik niet doen Erjee; de novemberagenda zit qua weekenden hier intussen ook vol...

Bovendien kan ik intussen nog wat verfijningen uitvoeren die momenteel nog aandacht behoeven, zoals het ombouwen van het audiorack en een nieuwe verankering van de luidsprekers, bovenaan (zie het andere forum, waar het over sterkteleer en krachtenverdeling gaat).

Een door de gemiddelde nederlandse muziekliefhebber nog niet ontdekte schatkist, zou ik zeggen.

:) Heerlijk, de megalomanie van de grote dans orkesten, bv. die van Hassam Ramzy of de intense schoonheid van de ghazal (liefdes poezie op muziek) voor westerse oren toegankelijk b.v. Najma Akthar's cd Qareeb

:) Heerlijk, de megalomanie van de grote dans orkesten, bv. die van Hassam Ramzy of de intense schoonheid van de ghazal (liefdes poezie op muziek) voor westerse oren toegankelijk b.v. Najma Akthar's cd Qareeb

Hmmm ook een kenner daar! :)

Misschien een goed idee om een topic te openen over mooie en best heel goed klinkende opnames uit het midden-oosten en noord-afrika...

Geen kenner, gewoon een eclectische muziekliefhebber

tav. je stroomvoorzienings vraag. Ik heb een aparte audiogroep in voorbereiding, de reden is simpel, als mijn eindbuizen weer eens heftig uitfikken wil ik niet in het donker zitten of in mij haast de stop te vervangen van de trap af donderen. Ik heb b.v. voor de verlichting in de living ook drie verschillende groepen geplenned.

Wat wel in een vorige woning heb laten doen is een echt goede aarde laten slaan. Dus aardweerstand of impedantie oid laten meten (weet niet meer wat exact) pen laten slaan en daarop een kasje met iets spoelerigs er in (autoformer?). Resultaat, meer rust / zwart en vooral niet meer het gevoel onder spanning te staan als ik de apparatuur aanraakte. Het maakte voordien niet uit hoe ik stekkers stak, altijd het bibbergevoel. Ben eigelijk wel benieuwd wat de geleerde electroneuten van zoiets vinden, Henrie? Omdat ik nu mogelijk weer zoiets moet laten doen voor de verbouwing.

Wat wel in een vorige woning heb laten doen is een echt goede aarde laten slaan. Dus aardweerstand of impedantie oid laten meten (weet niet meer wat exact) pen laten slaan en daarop een kasje met iets spoelerigs er in (autoformer?). Resultaat, meer rust / zwart en vooral niet meer het gevoel onder spanning te staan als ik de apparatuur aanraakte. Het maakte voordien niet uit hoe ik stekkers stak, altijd het bibbergevoel.

Bedankt voor het meedenken!

Maar is het 'bibberig' voelen niet simpelweg een zaak van helemaal niet geaard zijn?

Als ik mijn eindversterker gewoon in de muur aansluit (ongeaard) bibbert ie ook, maar sluit ik 'm geaard aan dan is dat weg en verder bij alle apparaten die met interlinks verbonden zijn met die eindtrap.

Geen kenner, gewoon een eclectische muziekliefhebber

tav. je stroomvoorzienings vraag. Ik heb een aparte audiogroep in voorbereiding, de reden is simpel, als mijn eindbuizen weer eens heftig uitfikken wil ik niet in het donker zitten of in mij haast de stop te vervangen van de trap af donderen. Ik heb b.v. voor de verlichting in de living ook drie verschillende groepen geplenned.

Wat wel in een vorige woning heb laten doen is een echt goede aarde laten slaan. Dus aardweerstand of impedantie oid laten meten (weet niet meer wat exact) pen laten slaan en daarop een kasje met iets spoelerigs er in (autoformer?). Resultaat, meer rust / zwart en vooral niet meer het gevoel onder spanning te staan als ik de apparatuur aanraakte. Het maakte voordien niet uit hoe ik stekkers stak, altijd het bibbergevoel. Ben eigelijk wel benieuwd wat de geleerde electroneuten van zoiets vinden, Henrie? Omdat ik nu mogelijk weer zoiets moet laten doen voor de verbouwing.

Dat heb ik ook met mijn computer. Die is niet geaard (moet eigenlijk wel maar ik heb geen aarde in m'n kamer) en daardoor komt er spanning op de kast te staan (ongeveer 110V). Is geheel ongevaarlijk, maar het voelt een beetje raar. Als je met je andere hand een geaard apparaat aan zou raken (of bijvoorbeeld de waterleiding), dan krijg je wel een opdonder. Ook dat is ongevaarlijk, maar wel irritant...

Het maakt daarbij sowieso niet uit hoe je de stekker in je stopcontact steekt. Resultaat blijft toch 110V op de behuizing...

Als je het digitale (CD) gescheiden houdt van het analoge (EV) heeft dat gehoormatig een positieve invloed is mijn ervaring

DE EV rechtstreeks in de wcd heeft ook een positieve invloed op het geluid, dan eerst op een verdeelblok of stekkerblok en dan naar de wcd.

Ook kan ik je zeker aanbevelen om een goede wcd aan te schafen, bijv van HMS.

Bedankt! Ik weet dat het 't beste is om er gewoon mee te experimenteren...

Ga dat ook proberen, allereerst door beide apparaten op verschillende groepen te zetten.