hansko Posted 30 oktober 2008 Report Share Posted 30 oktober 2008 [..] De lokale religieuze autoriteiten zullen het niet met zekerheid kunnen zeggen, vermoed ik... Het echt lezen van arabische kalligrafie schijnt tamelijk lastig te zijn, maar gelukkig worden er over het algemeen standaard teksten en koran citaten gebruikt zoals "In de naam van Allah, de meest barmhartige, de vergevingsgezinde". Waarom haal je Spido er nu weer met alle geweld bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 oktober 2008 Author Report Share Posted 30 oktober 2008 iets meer onzichtbaarheid Geluidsapparatuur heeft het niet meer, vind ik. Vroeger vond ik natuurlijk van wel, maar nu niet meer. Ik hoef het niet de hele tijd te zien in elk geval. Van mij mag het onzichtbaar weggezet worden, net zoals de luidsprekers, maar dat lukt me hiermee dus niet. Ik kon het gelukkig goed aan de zijkant opstellen. Aanvankelijk koos ik ervoor om alle vier de planken te gebruiken. De totale hoogte en impact maakt dat de set optisch nogal 'aanwezig' is, zogezegd. Ik liep al even rond met het plan het audiorack in te krimpen door de bovenste plank weg te laten, maar had geen zin om die mooie lange draadeinden af te gaan korten. Ondertussen was ook de actieve VTL voorversterker op de middelste plank vervangen door een passieve Placette lijnverzwakker -- zie hieronder... Die Placette is een nogal low-profile apparaatje; de halve hoogte van de VTL. Daar komt bij dat de Placette geen ventilatieruimte nodig heeft en de VTL natuurlijk wel vanwege de warmte van de buisjes en andere actieve electronica. Kortom, als de bovenste plank vervalt en de loze ruimte boven de voorverzwakker gedicht kan worden, is het theoretisch mogelijk om mijn reservesetje draadeinden van 45cm hoogte te gebruiken. Op die manier zal de set net wat meer onzichtbaar kunnen worden -- meer low-profile en minder obstinaat aanwezig. Zo gezegd, zo gedaan... afgelopen weekend de boel omgebouwd en nu ziet het eruit zoals hieronder... Samen met het ombouwen van de audioset is ook de stroomvoorziening aangepast. De eindversterker staat nu op een dedicated audiogroep met aarde en een echte audiofiele zekering in de meterkast (ja, dat gaf eerder al een hoorbaar verschil...) De cd-speler is aangesloten op de woonkamergroep (daarop slechts wat verlichting), die eveneens van eenzelfde audiofiele zekering in de meterkast is voorzien sinds het afgelopen weekend. En ook dat gaf een hoorbaar verschil. Morgen komt er nog een audiofiele zekering om de glaszekering achterin de eindversterker mee te vervangen. Heb me laten wijsmaken dat ook dat een hoorbare verbetering gaat geven! herstel van een denkfout Mijn Duetta Signature luidsprekers behoren in originele toestand gewoon op de grond te staan, op een stel simpele maar doeltreffende voeten, die tevens van spikes kunnen worden voorzien. Op die manier kunnen de linkse en de rechtse speaker perfect identiek worden neergezet qua hellingshoek. De van fabriekswege meegegeven hellingshoek is ongeveer 5 graden achterover. Op die manier straalt het midden van de lengte van het midhoogribbon naar het oor toe, wanneer je op een gemiddelde hoogte gaat zitten. Een graad meer of minder maakt dat variaties hierin gemakkelijk kunnen worden opgevangen. Wanneer het midden van de ribbon op oorhoogte komt, bijvoorbeeld door zelf heel laag te gaan zitten of door de luidspreker 20-30cm van de grond op te tillen, is de hellingshoek niet meer nodig en kan de luidspreker loodrecht worden neergezet. Ik heb ervoor gekozen om mijn luidspreker loodrecht in het frame te hangen en deze moest daarvoor ongeveer 30cm boven de grond worden bevestigd. Dat is hieronder te zien. De ruimte onder de luidspreker is open gelaten. Dat blijkt nu de denkfout te zijn geweest... Het idee achter de scheidingswand was om zoveel mogelijk open ruimte te behouden. Het enige doel van het raamwerk is om houvast te geven aan de stof die er overheen gespannen is en om stevigheid te bieden voor de luidsprekers. Dat idee is op zichzelf correct en benadert zoveel mogelijk de situatie van een vrij opgestelde dipolaire luidspreker. Maar die ruimte ONDER de luidspreker blijkt een geval apart... Er bestaat een latere versie van de Duetta-Signature -- deel uitmakend van de zgn. "Grand series". De Grand-series bestaat uit ribbon arrays die geplaatst zijn op een actieve subwoofermodule. Het equivalent van de Duetta heette de Studio-Grand: De subwoofermodule is dus tevens de luidsprekerstandaard die de luidspreker een zodanig hoogte geeft, dat ie loodrecht kan worden neergezet. Dit heeft een aantal voordelen voor het geluid en met name voor het ruimtelijke beeld. Vanzelfsprekend is door deze subwoofer de ruimte onder de luidspreker gesloten... Een audiovriend die eveneens in het bezit is van Duetta luidsprekers, heeft me vorig jaar eens gezegd dat het afsluiten van de minimale ruimte onder de op de vloer staande luidspreker een hoorbare versterking van de basweergave oplevert. Ik vond dat destijds een nogal sterk verhaal: de kier onder de luidspreker die op zijn normale voet staat is namelijk nog geen vijf centimeter! Hoe zou zoiets nou iets kunnen uitmaken... In mijn huidige setup is de 'kier' onder de luidspreker maar liefst 2 decimeter! Nadat ik de luidspreker had ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 oktober 2008 Author Report Share Posted 31 oktober 2008 Om het zgn. 'hotlinken' te voorkomen heb ik al mijn afbeeldingen in dit topic verhuisd. Dat is verder niet zichtbaar, maar mocht iemand een afbeelding die ik eerder plaatste hebben meegenomen in een quote, dan verschijnt er nu een huiselijke mededeling over de hotlink. Sorry... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 30 november 2008 Report Share Posted 30 november 2008 Gisteren waren mijn W van WAF en ik bij Toine en zijn W van WAF op bezoek. Ik was erg benieuwd om kennis te maken met W en wilde hun woning eens in het echt te zien. We werden aller hartelijkst welkom geheten en getrakteerd op heerlijk zelfgebakken Turks gebak en koffie. Na een rondleiding door hun bijzonder warm en romantisch ingerichte woning gingen we toch even muziek luisteren. Het is werkelijk waar; de manier hoe de audioinstallatie is weg gewerkt is zeer indrukwekkend. Het enige dat direkt zichtbaar is, is de apparatuur. En zelfs dat is niet meer storend, omdat het meubel passend geschilderd is en de apparatuur zelf bescheiding is qua design. Omdat ik meestal m'n ogen dicht heb als ik naar muziek luister, viel me op dat het geluidsbeeld hoger geplaatst is dan bij mij thuis. Maar als ik m'n ogen even opende, bleek dat echter helemaal niet zo het geval te zijn. Geen idee hoe dat kwam. Misschien de lekkere schommelstoel? Of het behoorlijk hoge plafond? Of toch het feit dat de speakers een stuk van de vloer af gemonteerd stonden? Whatever! Toine's W van WAF heeft een uitgesproken smaak en dat geldt ook voor haar muziek. Er werden diverse van "haar" cd's gedraaid en wat me opviel was de erg brede en diepe soundstage. Ik vroeg of een bepaalde cd in Q-Sound was opgenomen, zo ver stonden sommige instrumenten "buiten" de speakers. Maar het was een "gewone" cd. Ook de diepte van het geluidsbeeld was opmerkelijk. Misschien vanwege het feit dat er fysiek zoveel ruimte achter de speakers is!? Van de luistersessies op de zolder van Toine's vorige woning kan ik me herinneren dat het geluidsbeeld heel ver naar voren werd afgebeeld. Niet mijn ding om bijna met de neuzen van je schoenen tegen die van de virtuele zanger(es) te zitten luisteren. (Katie Melua klonk wel heel aangenaam, moet ik bekennen... ) De huidige situatie laat een meer layed back beeld zien. Heeft mijn voorkeur. Is meer ontspannen luisteren zo. Een extra voordeel van deze opstelling is het feit dat in de zithoek van dezelfde hoogwaardige geluidsweergave kan worden genoten. Weer een voordeel van een dipool luidspreker! Tenslotte nog een opmerking over het laag. Ik was weer erg onder de indruk van hoe krachtig en diep het zelfuitgedoofde laag van kundig opgestelde en aangestuurde paneelluidsprekers klinkt! Beste Toine, beste W van WAF, hartelijk dank voor jullie gastvrijheid en heel graag tot zien! R&D. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 januari 2009 Author Report Share Posted 18 januari 2009 Een update na drie maanden muziek luisteren... De grootste verrassing, afgezien van het hernieuwde luistergenot na heel wat geluidloze maanden, is dat de in dit topic getoonde integratie van de dipolaire membraanluidsprekers in de woonkamer in feite twee behoorlijk verschillende luistersituaties heeft opgeleverd. Daarmee bedoel ik dat het beluisteren van muziek in het grotere luisterdeel van de kamer (onderste deel van de tekening hieronder) een wezenlijk andere luisterervaring oplevert dan het beluisteren van muziek op de sofa in het zitgedeelte (bovendeel van de tekening). En dat ondanks dat het om dezelfde luidsprekers in dezelfde ruimte gaat. Het klinkt wat dat betreft hetzelfde als twee dezelfde installaties in twee verschillende ruimtes, een kleine en een iets grotere ruimte. Mijn aanvankelijke vrees dat de luistersituatie in de zithoek gecompromitteerd zou worden, doordat je daar naar de achterkant van de speaker luistert, is ongegrond gebleken. Op beide luisterplaatsen is zowel het klankbeeld als het ruimtebeeld overtuigend, compleet en bevredigend. De hoorbare verschillen zijn niettemin best groot en wat mij betreft vergelijkbaar met een plaats op rij 17 -- in elk geval een eindje de zaal in -- op de stoel op de luisterplaats en een plaats vlak voor het podium -- in elk geval ver vooraan -- op de bank in de zithoek. Natuurlijk speelt de in de opname besloten ruimte-informatie een doorslaggevende rol bij die illusie en daarom is het soms prettiger om in het luisterdeel te gaan zitten, bijvoorbeeld voor het beluisteren van groter orkestwerk of om bij andere muziek een gevoel van meer afstand tot het denkbeeldige podium te scheppen. Een veel nabijer en omhullender geluidsbeeld wordt neergezet in de zithoek, waardoor muziek op een meer intieme manier tot leven komt. Dat is vaak prettig om knus op de late avond samen muziek te gaan zitten luisteren. Het heeft even geduurd voordat tot me doordrong dat beide luisterzones op een prettige en audiofiel verantwoorde manier kunnen worden afgewisseld. Het denkbeeld dat de grotere, ruimere opstellingsvariant in het luistergedeelte per definitie beter en audiofieler zou zijn stond me aanvankelijk in de weg en heb ik vervolgens kunnen laten varen. Wat zoals gezegd ook in de weg stond was het idee dat het luisteren naar de achterkant van de dipolaire luidspreker (in de zithoek dus) automatisch een gecompromitteerd geluidsbeeld zou opleveren, hetgeen volgens mij niet het geval is. In feite klinkt het in de zithoek zo lekker, dat we besloten hebben om de 100 jaar oude Jugendstil sofa te verkopen en een nieuwe, ruime hoekbank neer te zetten waarin het veel fijner zitten en hangen is. Met een wijntje of een borrel is het samen beluisteren van muziek in de zithoek een feest, op het gebrekkige zitcomfort van de sofa na dan... Dat gaat dus veranderen, al duurt het nog even voor de nieuwe bank wordt geleverd. Luisteren op de schommelstoel in het open luisterdeel is meer een individuele aangelegenheid en apelleert aan de audiofiel die af en toe het volume fors wil open draaien. In de afgelopen maanden is de akoestiek van het middengebied in dit deel van de kamer nog wat geoptimaliseerd. Naar die andere verrassing heb ik eerder in dit topic al verwezen. Het betreft het sluiten van de open ruimte die in de originele situatie na de verbouwing onder de luidspreker bestond (zie de twee foto's hieronder). Dit leverde gehoormatig een prettiger klankbeeld op. Niet alleen werd de bas dieper en regelmatiger, ook het middengebied leek hierdoor beter op zijn plaats te vallen. Metingen verderop lijken dit te staven. Vlak voor ik deze ruimtes onder de speaker sloot heb ik een eerste serie geluidsdrukmetingen gedaan. Die zijn blijven liggen voor een vergelijking met de nieuwe situatie totdat ik enkele dagen geleden, na het voltooien van nog een aantal akoestische aanpassingen in de ruimte, opnieuw een paar geluidsdrukmetingen heb gedaan. Het lijkt erop dat de grafieken niet zuiver zijn op het scherm van het forum, daarom heb ik de link naar iedere grafiek eronder geplaatst. Op die manier is de meetcurve wel netjes zichtbaar. Het komt omdat hear de afbeeldingen verkleint en dat kun je blijkbaar niet ongestraft doen met grafieken... Hieronder de resultaten van de eerste meting aan luisterzijde, voordat de ruimte onder de luidsprekers werd dichtgemaakt. SPL-luisterzijde 3-10-2008 Opvallend zijn de dips op 38, 76, en 152Hz -- vooral de relatief diepe dip op 76Hz steekt af bij het overigens redelijk regelmatige frequentieverloop, waarbij de invloed van de kamer natuurlijk meedoet. Ook opvallend is het gegeven dat de luidspreker reeds onder 42Hz afvalt, terwijl deze eigenlijk tot 28Hz behoort door te lopen en dit ook best kan, zo is in de vroegere luisterruimte op zolder gebleken. Dit alles was uiteraard ook hoorbaar en wel in de vorm van een al te dunne weergave -- dunner dan ik gewend was van deze luidspreker in andere opstellingen. Na het afdichten van de ruimte onder de luidspreker (plus het toepassen van nog enkele akoestische aanpassingen) blijkt het beoogde frequentieverloop te kunnen worden gerealiseerd, zoals blijkt uit de meting van enkele dagen geleden. SPL-luisterzijde 16-01-2009 Het meest opvallend is de weergave onder 40Hz. Die loopt nu netjes door tot 30Hz, waar het meetprogramma het voor gezien moet houden. Dips op 38, 76 en 152Hz zijn nog steeds zichtbaar, maar ze nemen nu een meer evenwichtige plaats in temidden van alle andere onregelmatigheden van een frequentieverloop waarbij de invloed van de ruimte zelf ook is meegenomen. Het meetplaatje in de zithoek laat feitelijk een gelijksoortig beeld zien. Allereerst de meting voordat de akoestische kortsluiting werd opgeheven: SPL-zitkamer 3-10-2008 Hier is de situatie in het laagste laag nog minder hoopgevend: onder 55Hz was er eigenlijk niet veel meer te doen, terwijl er ook tussen 70 en 100Hz een aardige knauw uit het frequentieverloop is gehaald. Hoewel het hier om sterkteverschillen van maximaal 8dB gaat is dat in feite weinig voor normale huiskamersituaties. Ik kom regelmatig sterkteverschillen tegen van 20dB of meer op plaatsen waar echte laagproblemen aanwezig zijn. De zonde van weglating is veel minder problematisch dan de zonde van toevoeging, ofwel: dips onder de gemiddelde geluidsdruk zijn veel minder erg dan pieken die boven de gemiddelde geluidsdruk uitstijgen. Toch is het duidelijk dat er in het laag onder 200Hz het een en ander schort en ook hier schuilde de oplossing van het probleem in het elimineren van de akoestische kortsluiting door het dichtmaken van de ruimte onder de luidsprekers. In de zithoek werd enkele dagen geleden dan ook onderstaande geluidsdruk gemeten: SPL-zitkamer 16-01-2009 Wat geluidsdrukmetingen zoals deze laten zien is eigenlijk niet meer dan het patroon van resonanties onder met name 200Hz. Op grond van geen van deze metingen kan een uitspraak worden gedaan over hoe goed of slecht zoiets nu eigenlijk klinkt, behoudens misschien voor wat betreft de laagweergave onder 100Hz. Niettemin ben ik natuurlijk blij met de resultaten van de verbeteringen en akoestische optimalisatie die sinds het voltooien van de verbouwing in september 2008 is gerealiseerd. Er is nu niet veel meer toe te voegen aan dit topic; het klinkt voor mij voortreffelijk, de opzet om onzichtbaar audiofiel te kunnen luisteren is geslaagd en het ontbreken van de lust tot veranderingen wordt ruimschoots goedgemaakt door de wens om veel en vaak muziek te beluisteren. Ik ben er dus wel klaar mee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Leuk verslag misschien nog een deur tussen de speakers die je naar behoeven kunt sluiten, geen/minder acoustische kortsluiting en toch een soort enorme drukkamer erachter . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Hoi Thingman dat ziet er werkelijk geslaagd uit. Waar ik wel benieuwd naar ben zijn de akoestische die je verder hebt gedaan in je kamer naast het dicht maken van de onderzijde van de speakers. Je gaf immers al eens eerder aan dat je geen panelen aan de muur wilde hebben. Hoe heb je dat opgelost? Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 januari 2009 Author Report Share Posted 29 januari 2009 Leuk verslag misschien nog een deur tussen de speakers die je naar behoeven kunt sluiten, geen/minder acoustische kortsluiting en toch een soort enorme drukkamer erachter . Bij deze luidsprekers is het juist de bedoeling dat er zo min mogelijk belemmering is tussen voor- en achtergeluid. Alleen de ruimte onder de speaker was niet voorzien in het originele ontwerp en omdat ik die ondoordacht had laten ontstaan heeft dat zich onmiddellijk gewroken op de frequentiekarakteristiek. Voor het geval je het topic nog niet had gelezen: de scheidingswand waar de luidspreker in zitten is volledig doorlatend (gestoffeerd). Het zijn dipoolluidsprekers en die hebben "akoestische kortsluiting" nodig om te doen waar ze voor ontworpen zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 januari 2009 Author Report Share Posted 29 januari 2009 Hoi Thingman dat ziet er werkelijk geslaagd uit.Waar ik wel benieuwd naar ben zijn de akoestische die je verder hebt gedaan in je kamer naast het dicht maken van de onderzijde van de speakers. Je gaf immers al eens eerder aan dat je geen panelen aan de muur wilde hebben. Hoe heb je dat opgelost? Groetjes George Hallo George, Ik gaf eerder aan geen diffuserpanelen nodig te hebben (of te kunnen toepassen) in deze situatie. Wel absorptie, eventueel in de vorm van panelen. Wat ik nog heb gedaan is op basis van de nagalmmetingen absorptie toevoegen in met name het middengebied tussen 350 en 4000Hz. Dat heb ik gedaan door op twee plekken in het luisterdeel van de kamer vrij zware kleden (kelims) op te hangen. Eentje fungeert bovendien als een gordijn voor het onzichtbaar maken van de cd-racks (125 x 215 cm). Een zo groot oppervlak van cd's is in feite even reflecterend en akoestisch hard als een vlakke wand en bovendien vonden we het niet zo mooi om open en bloot zoveel cd's te zien. Een ander bijna even groot oppervlak is een enorme spiegel in het luisterdeel, tegenover de cd's, nodig voor dansoefeningen. Die wordt nu ook met een stevig kleed afgedekt. Er resten nu nog een tweetal smalle wanddelen die nog behandeld moeten worden, links en rechts van de luidsprekers. Daarvoor hebben we een tweetal smalle, dunne stoffen panelen klaarliggen. Ik wacht nog even met het ophangen, omdat ik de tijd wil nemen om alle maatregelen goed uit te luisteren alvorens verder te gaan. Ook moet ik even geduld hebben nu mijn cd-speler de deur uit is voor een servicebeurt. De speler die er nu staat klinkt schraler en werpt een minder grootse bel van geluid om zich heen en ik zou zulke maatregelen het liefst nemen met de vertrouwde speler en het inmiddels vertrouwde geluidsbeeld in stelling. Maar al met al ben ik nu meer met reflectiebeheersing bezig dan met nagalmbeheersing. Dat laatste is wel op orde; het eerste verdient nog wat aandacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 11 februari 2009 Author Report Share Posted 11 februari 2009 Wil eraan toevoegen dat het project bij nader inzien nog niet helemaal tot rust gekomen is... Omdat het in de zithoek zo lekker klinkt -- lekkerder dan aan de andere kant waar in feite meer ruimte is en de luisterplaats oorspronkelijk voorzien was -- ga ik de luidsprekers in het frame omdraaien, zodat ze voortaan met hun voorzijde de zithoek in stralen. Daar komt dan de feitelijke luisterplaats op de zitbank... Er zal dan aan die zijde in plaats van het huidige uitneembare frame met doek een gordijn worden aangebracht dat opzij geschoven kan worden, zodat de speaker vrijkomt en vrij kan stralen. Vanzelfsprekend zullen ze dan weer met de rood-zwarte covers of 'jasjes' worden uitgedost. Na uitgebreid (4 maanden) vergelijken en luisteren aan twee kanten -- en niet in het minst vanwege de laatste audiofiele aanwinst -- moet ik toch gewoon concluderen dat er meer hoorbaar is als er helemaal geen doek voor de speaker zit. Die laatste audiofiele aanwinst is trouwens een PS Audio Power Plant Premier, een regenerator die 1500W aan puur, geregenereerd vermogen t.b.v. de audioset levert. Ben nog bezig aan een 'recensie' of gebruikersverslag dat ik misschien ook hear wil posten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 maart 2009 Author Report Share Posted 4 maart 2009 [De] laatste audiofiele aanwinst is trouwens een PS Audio Power Plant Premier... Ben nog bezig aan een 'recensie' of gebruikersverslag dat ik misschien ook hear wil posten. Een flinke review, HIER op dit forum geplaatst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 maart 2009 Author Report Share Posted 6 maart 2009 Wil eraan toevoegen dat het project bij nader inzien nog niet helemaal tot rust gekomen is...Omdat het in de zithoek zo lekker klinkt -- lekkerder dan aan de andere kant waar in feite meer ruimte is en de luisterplaats oorspronkelijk voorzien was -- ga ik de luidsprekers in het frame omdraaien, zodat ze voortaan met hun voorzijde de zithoek in stralen. Daar komt dan de feitelijke luisterplaats op de zitbank... Er zal dan aan die zijde in plaats van het huidige uitneembare frame met doek een gordijn worden aangebracht dat opzij geschoven kan worden, zodat de speaker vrijkomt en vrij kan stralen. Vanzelfsprekend zullen ze dan weer met de rood-zwarte covers of 'jasjes' worden uitgedost. Intussen heb ik besloten dat de luidsprekers inderdaad omgedraaid zullen gaan worden, zoals hierboven al aangekondigd, maar dat ze niet vast in het frame zullen worden opgehangen. In plaats daarvan komen ze op een losse voet te staan, zodat het mogelijk is om ze een beetje in te draaien. Die beslissing is genomen omdat een geringe afwijking in opstelling tussen linker en rechter speaker tot een hoorbare onbalans zal leiden. En het lijkt bij nader inzien onmogelijk om middels zo'n gefixeerde ophanging volkomen symmetrie te garanderen. Daarom dus een losse voet, die de mogelijkheid van minimaal indraaien geeft en ook een stelmogelijkheid. De voet heb ik onlangs ontworpen en het komt er, op schaal, dan zo uit te zien: Middels een kleine aanpassing onderaan de plinten zal de luidspreker dan toch nog verborgen kunnen worden in de scheidingswand. Bij serieus luisteren schuif ik dan het gordijntje opzij waar ik hierboven al naar verwees. Het hout voor de voeten is besteld en foto's van de bouw en aanpassingen plaats ik hier terwijl ik eraan werk. Het is de bedoeling dat e.e.a. in de loop van maart en april gestalte gaat krijgen. Aanstaande dinsdag zal trouwens de nieuwe hoekbank voor de zithoek worden geleverd en kan ik eindelijk de kampeerstoeltjes weghalen waar we nu sinds twee maanden op zitten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 april 2009 Author Report Share Posted 7 april 2009 Update: de nu niet meer zo onzichtbare audiofiel... Het grootste nadeel van de opstelling waarvoor ik aanvankelijk heb gekozen (zie ook de voorgaande paar berichten) is de volslagen onmogelijkheid om ook maar iets te veranderen aan de opstelling van de luidsprekers, aangezien ze vast gemonteerd zijn in het frame van de scheidingswand. Deze opstelling is eerder in dit topic uitgebreid beschreven. Op deze vaste opstelling ben ik nu teruggekomen... Het gaat echter niet om hele grote verplaatsingen bij de opstelling. Integendeel, het gaat juist om minimale aanpassingen van de luidspreker, zoals indraaien en hellen. Veranderingen in de orde van grootte van resp. millimeters en kwart graden. Het doel hiervan is vooral om de twee luidsprekers volkomen identiek op te kunnen stellen voor wat betreft indraaien en hellingshoek. Dat is van doorslaggevend belang bij het verfijnen van de opstelling en afwijkingen worden al snel hoorbaar. Hieraan heb ik aanvankelijk niet voldoende belang gehecht, terwijl ik toch beter had kunnen weten. Bij montage in het frame helde de ene luidspreker iets achterover, terwijl de andere juist minimaal voorover helde. Het gevolg was een permanente onbalans in het geluidsbeeld die niet op te heffen was: het beeld trok altijd iets naar rechts op de luisterplaats. Tevens trok het dan iets naar links als er in de zithoek werd geluisterd. Ook stel ik op grond van mijn eerdere ervaringen op mijn luisterzolder vast dat de luidsprekers op deze relatief korte luisterafstand behoefte hebben aan enig indraaien (iets van 1,5cm maximaal). Ook dat had ik beter kunnen meenemen in mijn verbouwingsplannen, vorige zomer. In de afgelopen maanden speelde muziek luisteren zich vooral af in de zithoek en niet meer in het daarvoor aanvankelijk gereserveerde luistergedeelte. Behalve het implementeren van een flexibele opstelling was het ook nodig om de luidsprekers 180 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 april 2009 Author Report Share Posted 7 april 2009 Iets minder onzichtbaar. De ruimte tussen luidspreker en sokkel is ongeveer 23mm. Er dient immers wat ruimte te zijn om het jasje over het luidsprekerframe aan te trekken. De roodzwarte covers, die anderhalf jaar op zolder hebben gelegen, worden weer in gebruik genomen aangezien de luidsprekers niet langer vanachter stoffering spelen. De onzichtbare audiofiel is minder onzichtbaar geworden dus. De uitdaging bestond er ook uit om de luidsprekers weer zoveel mogelijk te integreren met de scheidingswand, waar ze deel van blijven uitmaken. Daartoe zijn wat kleine aanpassingen aan de scheidingswand aangebracht: Verwijderen van overbodig geworden constructie voor luidsprekerophanging... Verwijderen van dwarsliggende onderbalk... Verwijderen van overbodige steunbalk voor luidspreker... Aanbrengen van een nieuwe, 8cm verhoogde plint en aanhechting van rode stoffering... En zo is er genoeg ruimte om de sokkels min of meer te integreren met de scheidingswand... Wordt vervolgd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 april 2009 Author Report Share Posted 7 april 2009 Opnieuw Opstellen Voor de zichtafwerking van de voorzijde van de sokkels heb ik een MDF-paneel genomen. Dit paneel is afneembaar verbonden met de voorste staande plaat van de sokkel. Zo blijven de moeren van de luidsprekerophanging onzichtbaar beschikbaar. Het is op de foto nauwelijks te zien, maar het basmembraan is toch goed beschermd nu het zich niet langer achter de beschutting van stoffering kan verbergen. Aan de binnenzijde van het jasje is een strook horregaas gelijmd op de uitsparing voor het basmembraan. Als ze eenmaal op hun plek staan ziet het er vanaf de luisterplek zo uit (helaas is het objectief niet groothoekig genoeg om op deze afstand de breedte af te beelden): De integratie van luidspreker met scheidingswand is nog niet klaar... Aan de zij- en bovenkanten moeten nog (uitneembare) gestoffeerde paneeltjes worden aangebracht. Een montage van drie foto's, samengeplakt tot een grappig perspectief, om de toekomst te kunnen laten zien... (de gestoffeerde paneeltjes bestaan vooralsnog all Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 8 april 2009 Report Share Posted 8 april 2009 Opnieuw Opstellen Voor de zichtafwerking van de voorzijde van de sokkels heb ik een MDF-paneel genomen. Dit paneel is afneembaar verbonden met de voorste staande plaat van de sokkel. Zo blijven de moeren van de luidsprekerophanging onzichtbaar beschikbaar. Het is op de foto nauwelijks te zien, maar het basmembraan is toch goed beschermd nu het zich niet langer achter de beschutting van stoffering kan verbergen. Aan de binnenzijde van het jasje is een strook horregaas gelijmd op de uitsparing voor het basmembraan. Als ze eenmaal op hun plek staan ziet het er vanaf de luisterplek zo uit (helaas is het objectief niet groothoekig genoeg om op deze afstand de breedte af te beelden): De integratie van luidspreker met scheidingswand is nog niet klaar... Aan de zij- en bovenkanten moeten nog (uitneembare) gestoffeerde paneeltjes worden aangebracht. Een montage van drie foto's, samengeplakt tot een grappig perspectief, om de toekomst te kunnen laten zien... (de gestoffeerde paneeltjes bestaan vooralsnog all Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 8 april 2009 Author Report Share Posted 8 april 2009 Tjonge, Toine...Wat een volharding! Ik blijf dit volgen! Och volharding... Voor een wat beter geluid moet je iets over kunnen hebben, temeer omdat het eigenlijk alleen maar een aanpassing in de opstelling betreft! Maar 't is nu anderhalf jaar geleden dat ik naar de luidsprekers luisterde zonder dat er doek voor zat en m'n geluidsherinnering heeft me niet helemaal in de steek gelaten: het klinkt beter zonder doek. Maar da's geen verrassing natuurlijk. Ik weet eigenlijk niet wat er nog moet komen nu, behalve misschien nog eens nieuwe kleuren voor de jasjes. Met een lakroller moet dat ook netjes kunnen hoop ik, want nogmaals laten spuiten lijkt me een beetje overdreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 8 april 2009 Author Report Share Posted 8 april 2009 Wat een project weer,Toine.Die jasjes blijf ik erg mooi vinden, net zo als de nieuwe bank. Ah, dat was je dus wel opgevallen... Niet alleen zit ik weer behoorlijk vaak te luisteren, ook de hobby van lezen is weer actueel nu er een bank staat waar je lekker in kan hangen. Binnenkort maar weer eens luisteren bij jullie.Neem ik het vrouwtje ook mee. Leuk! Jullie zijn uiteraard welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 april 2009 Report Share Posted 8 april 2009 Het roodzwart doet het niet zo heel goed met de andere roodtinten. zei hij met enig understatement ... het blauw van het kussentje(?) in de voorgrond of de cafe-stoel in de achtergrond zou denk ik goed passen ipv de rode strip, misschien zelfs wel in een dood matte verf. Leuk om te zien dat je nog steeds voorgang boekt en leuk dat je de voortgang nog steeds laat zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 9 april 2009 Author Report Share Posted 9 april 2009 Het roodzwart doet het niet zo heel goed met de andere roodtinten. zei hij met enig understatement ... het blauw van het kussentje(?) in de voorgrond of de cafe-stoel in de achtergrond zou denk ik goed passen ipv de rode strip, misschien zelfs wel in een dood matte verf. Leuk om te zien dat je nog steeds voorgang boekt en leuk dat je de voortgang nog steeds laat zien. Het kussentje is een paar voeten in sokken... Inderdaad valt die kleur te overwegen, temeer omdat het ook de kleur is van de soundboards waar de geluidsapparatuur op staat. Met behulp van photoshop kun je in elk geval goed experimenteren met andere kleuren. De vooruitgang zit 'm vooral nog in het verfijnen van de opstelling. Ik waag nog steeds te betwijfelen of het in de breedte ooit zo mooi ruimtelijk zal gaan klinken als destijds op de zolder... Klankmatig zit het heel goed, alleen de ruimtelijke breedte komt niet zo tot z'n recht. De kamer is dan ook vrij smal en de luidsprekers moeten dicht op de zijwand staan. Ik heb nog eens geprobeerd de tweeters aan de buitenzijde te plaatsen, maar op de een of andere manier klopt het geluidsbeeld dan helemaal niet meer. Dit in tegenstelling tot Magnepan, waarbij de tweeters juist wel aan de buitenzijde moeten zitten en waarbij het geluidsbeeld niet meer klopt als ze binnenin zitten... Je kunt blijkbaar niet alles hebben en dat kan ik wel accepteren. Zo is het altijd geweest met muziek; er blijft iets te wensen en te verbeteren over. Zo kan ik me bijvoorbeeld indenken dat ik nog eens ga proberen om nieuwe scheidingsfilters te maken, hoewel de Sprague condensatoren die Apogee van huis uit gebruikte wel heel goed zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 april 2009 Report Share Posted 9 april 2009 Zo kan ik me bijvoorbeeld indenken dat ik nog eens ga proberen om nieuwe scheidingsfilters te maken, hoewel de Sprague condensatoren die Apogee van huis uit gebruikte wel heel goed zijn. Ik zou me in een setup als de jouwe naast de cd-speler heel goed een pc gebaseerd frontend kunnen voorstellen met wat digitale x-overs en wat "ruimte correctie". Met een muisklik kies je de gewenste instelling afhankelijk van de luisterpositie, voorkamer, achterkamer, achtergrondmuzak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 11 april 2009 Author Report Share Posted 11 april 2009 Ik zou me in een setup als de jouwe naast de cd-speler heel goed een pc gebaseerd frontend kunnen voorstellen met wat digitale x-overs en wat "ruimte correctie". Met een muisklik kies je de gewenste instelling afhankelijk van de luisterpositie, voorkamer, achterkamer, achtergrondmuzak. Tot aan het woord "frontend" zou ik het me eveneens kunnen voorstellen! Eerlijk gezegd weet ik er gewoon te weinig van om ermee bezig te gaan, maar ik begrijp wel dat er kwalitatief bevredigende oplossingen bestaan voor het vervangen van de cd-speler. Voor wat betreft de digitale x-overs ben ik er nog niet uit. Ik heb al redelijk wat actieve en digitaal gefilterde meerwegsystemen gehoord (vorige week nog eentje die het helemaal zou zijn volgens de eigenaar), maar het resultaat moedigt me in het geheel niet aan om dit pad zelf op te gaan. Vooralsnog hou ik het bij het passieve scheidingsfilter en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 april 2009 Report Share Posted 14 april 2009 Nou Toine, petje af voor zoveel huisvlijt (letterlijk en figuurlijk ). Maar ik zo hardstikke gek worden in die ruimte, zoveel kleurtjes en tierelantijntjes. Ik denk dat ik met een laskap op zou moeten gaan luisteren om toch nog enigszins rustig van de muziek te kunnen genieten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts