m44 Posted 12 oktober 2008 Report Share Posted 12 oktober 2008 ik kan het op het internet nergens vinden. zowiezo zit ik met het volgende probleem. ik ben echt gek op mijn speakers maar zit er regelmatig aan te denken ze weg te doen omdat ik niet vertrouw dat mijn kids niet aan de tweeters zullen zitten als ik er niet bij ben. als ik thuis ban maak ik me niet druk maar die dingen blinken zo mooi en maken een prachtig "klik"geluidje als je ze indrukt. ja , is al een keer zachtjes gebeurd en mijn zoontje heeft het geweten. nooit had papa eerder zo gebruld en hij heeft een flinke tik op de handjes gehad. (ben ik ook niet trots op) maar ook spelen met lange stokken die rakelings voorbijzoeven en/of vriendjes die langskomen. normaliter zou je denken dat het verzekerings werk is maar die tweeters zijn nu eenmaal niet meer te koop! de allerlaatste zijn weg. en een tweeter is volgens mij niet meer te repararen. dat is te lastig. een gescheurd membraan is niet te plakken. en je zit met het probleem dat een titanium tweeter die ingedeukt is na uitdeuken een groter opp heeft. het klopt dus niet meer. dus zit ik als alternatief te denken de fronten. (metalen frame dikte 0,5cm ) te beplakken met gaas of een ander soort stevig doek. mijn moeder is wel te hulp geschoten in het bespannen van gewoon stof maar dat lukjte alleen met klitteband maar dat gaat los wanner je dat frame vaak af en op doet. maar hoe krijg je gaas op een metalen frame. lijmen? lassen smelt het gaas. voor solderen is het frame te dik denk ik. dat vraagt veel te veel hitte. de kleur van het gaas maakt me niet uit want desnoods spuit ik het zwart. maximale gaatjes grootte =/- 0,3 a 0,5 cm. niet groter , mag wel kleiner. hoeft niet akoestisch verantwoord te zijn. ik luister toch nooit met de fronten ervoor. iemand tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 12 oktober 2008 Report Share Posted 12 oktober 2008 Ga eens bij een autotunings- of autoassesoiresbedrijf kijken. Daar hebben ze van dat hele mooie gaas voor achter de gril van auto's. Dat zou een mooie oplossing zijn. Om het vast te zetten gebruik je bijvoorbeeld dit: Werkt snel, makkelijk en is ijzersterk. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 12 oktober 2008 Author Report Share Posted 12 oktober 2008 Ga eens bij een autotunings- of autoassesoiresbedrijf kijken. Daar hebben ze van dat hele mooie gaas voor achter de gril van auto's. Dat zou een mooie oplossing zijn. Om het vast te zetten gebruik je bijvoorbeeld dit: Werkt snel, makkelijk en is ijzersterk. Mvg. Miracle. oke een auto asseswaorus bedrijf. die zitten hier zat. en dan met 2 componenten lijm vastzetten. is dat goed te knippen dat gaas? tire wraps ken ik niet ruud. ik zal eens kijken maar ikvermoed dat het die kunststof lusjes zijn? alvast bedankt voor het meedenken heren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 12 oktober 2008 Report Share Posted 12 oktober 2008 is dat goed te knippen dat gaas? Met een blikschaar is het goed te knippen, maar ook met een figuurzaag of decoupeerzaag op de laagste stand met heel fijn zaagje is het goed te bewerken. Niet zomaar een componentenlijm gebruiken, maar die ik aangaf. Dat is een doorzichtige (bijna onzichtbaar) epoxi lijm. Andere componentenlijmen zijn niet altijd geschikt voor metaal of worden lelijk op den duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 12 oktober 2008 Report Share Posted 12 oktober 2008 mischien een metalen geperforreerdplafond paneel als je me de maat doet kan ik wel bij een van onze leveranciers vrage Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 12 oktober 2008 Author Report Share Posted 12 oktober 2008 zoiets zou ook kunnen maar de maat is erg lastig. zit een lastige ronding in. het is wel dat hoe meer metaal (tov gaatjes) erin zit hoe meer druk op de pootjes van het front komt te staan. zo'n plafond paneel word dan wat aan de zware kant denk ik. wel bedankt voor het aanbod Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 oktober 2008 Report Share Posted 12 oktober 2008 Metaalgaas te kust en te keur kun je hier krijgen: http://www.metaalwinkel-metalen.nl/index.p...5&aitem=440 En idd lijmen met 2K epoxylijm. Is wel definitief dan maar wel het mooiste. Montagekit gaat overigens ook heel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 12 oktober 2008 Author Report Share Posted 12 oktober 2008 thnx goeie link. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 12 oktober 2008 Report Share Posted 12 oktober 2008 je kunt het gaas ook zelf zetten , dus met randen maken @M44 zoon paneel weegt niet zo echt v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 oktober 2008 Report Share Posted 12 oktober 2008 De beter metaalhandel heeft inderdaad veel soorten gaas en gaatjes plaatwerk. Heb daar zelf ook wel een aan gedacht (sterker nog voor mijn woofers zit een 2 mm plaat met 6mm ronde gaatjes.) Echter als het alleen bescherming is (die je bij luisteren steeds verwijderd), dan zou ik een niewe front maken die ook de tweeter afdekt. http://www.lansingheritage.org/images/jbl/...gold/page02.jpg Bv van een 3-5 mm plexiglas plaat (liefst niet doorzichtige voor goede bescherming tegen UV licht). Waarschijnlijk kun je de 4 bevestigingsgaten die er nu al op zitten hergebruiken. Desnoods maak je er nog een "lint" aanvast die om de spiekerkast heen gaat (en achterop met klitteband strak getokken wordt). De binnenkant van de plaat zou ik beplakken met iets van dik kunststof/schuim, met openingen voor de units. Dan kan ook door schuiven er weinig engs gebeuren. En desnoods plak je er nog een foto van je schoonmoeder op (of iets anders afschikwekkend ) Bij mij in de omgeving (DH) kun je hier van alles kopen http://www.ru58.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 12 oktober 2008 Author Report Share Posted 12 oktober 2008 ik heb het frame al verlast zodat de boog bovenaan die normaal naar onderen loopt in plaats daarvan naar boven loopt. je ziet de tweeter dusniet meer wanneer het frontje ervoor zit. plexiglas is idd ook een idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 12 oktober 2008 Report Share Posted 12 oktober 2008 Hoi Robin Zover zou ik nooit gaan,als de kids begrijpen wat er fout kan gaan en wat de luidsprekers voor de oude heer betekenen dan zullen ze ook meer respect voor je spullen kunnen opbrengen. Groeten Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 12 oktober 2008 Author Report Share Posted 12 oktober 2008 Hoi RobinZover zou ik nooit gaan,als de kids begrijpen wat er fout kan gaan en wat de luidsprekers voor de oude heer betekenen dan zullen ze ook meer respect voor je spullen kunnen opbrengen. Groeten Mark dat weten ze wel Mark. alleen een ongeluk zit in een klein hoekje. net als hun vader zijn ze allen fantasierijk en gaan op in hun spel. ook komen er vriendjes over de vloer. wat ik zeg. als het via de verzekering of weet ik veel wat geregeld kon worden zou ik er niet zo'n probleem mee hebben. ook als ik nogmaals 250 euro voor 1 nieuwe tweeter moest neertellen valt dat ook nog te overzien. echter als er nu iets kapot gaat is het over en uit. geen vervanging en geld voor een nieuwe tweeter heb ik eigenlijk weinig aan. dus vandaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 oktober 2008 Report Share Posted 12 oktober 2008 Een simpel kompleet nieuw houten frontje maken wat je omspant met luidsprekerdoek. Ter plaatse van de luidsprekers zaag je ronde gaten. Voor de tweeter kun je eventueel een stukje geperforeerde plaat achter het doek verzonken aanbrengen. Bij Speaker en Co (b.v. R.dam) en Speakerland (Oss) verkopen ze bevestigingspullen voor frontjes en luidsprekerdoek. Wanneer je wilt gaan luisteren trek je die dingen er eventueel vanaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 oktober 2008 Author Report Share Posted 23 oktober 2008 ik hb besloten nog een poging te wagen met het orginele doek. nu eerst met klitteband vastgezet en daarna alles vastgelijmd. zo strak mogelijk zonder dat het vervormd en het doek heb ik met een spuitbus verf zwart gespoten , meerdere lagen en het doek is nu in ieder geval stevig en hard. als het nu nog los gaat ga ik denk ik met gaas aan de slag. bedankt voor alle input Link to comment Share on other sites More sharing options...
frans71 Posted 4 november 2008 Report Share Posted 4 november 2008 ik heb zelf eens een luidspreker opnieuw bekleed met ander luidsprekerdoek. daarvoor heb ik "schoenmakerslijm"gebruikt. dit werkt prima en zit nog steeds vast. wel heb ik het in gedeelte gedaan zodat je het makkelijk op kan spannen. groeten frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 november 2008 Author Report Share Posted 4 november 2008 gelukkig zit het voorlopig goed hier. doek is nu van bijna houtachtige stevigheid bij de tweeters. dar moet je nu echt je best voor doen om een beschadiging te veroorzaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts