Jump to content

Upgrade naar DC motor Thorens TD160 Super.

Fern
 Share

Recommended Posts

Je kunt de helling van de pulley instellen met het schroefje met veertje dat het dichtst bij het plateau zit.

Verder kun je het hoogte-bereik van de vork afstellen, en tenslotte de hoogte van subchassis + sub-plateau + plateau.

Met een originele snaar moet het mogelijk zijn om op die manier probleemloos om te schakelen van 33 naar 45 en terug.

Optie 2 is een electronische motorsturing die 50 danwel 67.5 Hz aan de motor afgeeft.

Dan kan het hele schakelvorkgebeuren vervallen.

Beste Fern,

Sorry , dat ik het via andere pc beantwoord, met de nickname van Aleida, maar leg eens het plateau andersom op het binnenplateau, dan kun je zien wat er gebeurt.

MvG,

Haudio

Hallo Henk,

Ik heb het gedaan zoals je zei en kon zien dat de poelie te snel oppakte waardoor de snaar niet goed meedraaide,ik heb daarom het viltje wat onder de poelie zit wat gesmeerd met teflon olie waardoor het stukken beter werd,de snaar ging naar het bovenste gedeelte om 45 toeren te maken,alleen ging dit na vele keren testen weer mis waardoor hij weer bleef hangen,ik had dus even hoop gehad dat het goed ging.

ik test nog even met de geleende poelie,anders kun je mij a.s verwachten, wordt vervolgd.

edit:@KT88. Ik ga die opties ook bekijken,bedankt!

Voor diegenen met zinnige reacties,ook nog bedankt namens een newbie :)

Dat vilt zit er als slipkoppeling om het plateau rustig op gang te laten komen terwijl de motor wel zijn volle koppel kan leveren (wat niet teveel is).

De oudere TD150 enz. met de massieve pulley hadden dat niet, die moest je altijd een zetje geven om op gang te komen.

Ach, op de foto's is te zien dat de snaar ondanks het vorkje de bocht niet wil nemen, dit wijst op te weinig spanning.

Toevallig heb ik afgelopen donderdag eenzelfde probleem mogen meemaken, ook een relatief nieuwe - originele - snaar die hetzelfde verschijnsel vertoonde, bleek ten opzichte van een nieuw exemplaar toch ruim een centimeter opgerekt, denk dat het raadzaam is bij deze speler de snaar te helpen bij het op gang brengen van het zware plateau, even een duwtje in de goede richting geven. :)

Hierbij wat foto's.

http://www.mijnalbum.nl/Album=RLPNTWQY

zoals je kunt zien wil de snaar niet naar boven verschuiven.

Ook heb ik het messing wiel al naar onderen afgesteld maar dat mag ook niet baten.

Ik heb de foto's gezien en er zijn twee dingen waar je op moet letten:

Dat plastiek dopje dat van smal vanonder naar dik vanboven loopt (noemen jullie dat een poelie?) dat zit rond de motoras met een veer vanbinnen in. Dat dient om tijdens het wisselen de poelie wat mee te laten geven met het aanlopen van de snaar en als slipkoppeling. DE POELIE MOET MET DE VINGERS BEWEEGBAAR ZIJN. Zowel op en neer als zijdelings kan je die bewegen en zul je voelen dat er een veer in zit. Als ie vast zit (wat al eens kan gebeuren) dan loopt de snaar niet goed aan.

Het lijkt me ook wel dat je snaar iets te los zit. Het lamelletje dat de snaar moet verschuiven lijkt me (zo op't zicht op de foto's) w

Dat plastiek dopje dat van smal vanonder naar dik vanboven loopt (noemen jullie dat een poelie?) dat zit rond de motoras met een veer vanbinnen in. Dat dient om tijdens het wisselen de poelie wat mee te laten geven met het aanlopen van de snaar en als slipkoppeling. DE POELIE MOET MET DE VINGERS BEWEEGBAAR ZIJN. Zowel op en neer als zijdelings kan je die bewegen en zul je voelen dat er een veer in zit. Als ie vast zit (wat al eens kan gebeuren) dan loopt de snaar niet goed aan.

Klopt idd. Als je zonder snaar het motortje laat lopen en je houdt met de hand de poelie tegen moet het motortje door blijven draaien. Bij spelers die langere tijd stil hebben gestaan wil het slipviltje nog wel eens vast zitten.

Twee jaar geleden had ik hetzelfde probleem met een oude snaar. Snaar wilde niet meer uit zichzelf om de juiste poelie gaan lopen bij omschakelen. Snaar vervangen en tot nu geen probleem meer.

Fern, als het je niet lukt, ga er dan mee naar iemand toe die hier ervaring mee heeft. En Henk in Sneek heeft dat zeker.

;)

Klopt idd. Als je zonder snaar het motortje laat lopen en je houdt met de hand de poelie tegen moet het motortje door blijven draaien. Bij spelers die langere tijd stil hebben gestaan wil het slipviltje nog wel eens vast zitten.

Twee jaar geleden had ik hetzelfde probleem met een oude snaar. Snaar wilde niet meer uit zichzelf om de juiste poelie gaan lopen bij omschakelen. Snaar vervangen en tot nu geen probleem meer.

Fern, als het je niet lukt, ga er dan mee naar iemand toe die hier ervaring mee heeft. En Henk in Sneek heeft dat zeker.

;)

Ik heb geprobeerd om de motor af te stellen door de hoek te veranderen t.o.v. het plateau,wat een hels karwei om dat goed afgesteld te krijgen :mad2: Heb hem nu zo afgesteld dat de snaar wel op de bovenste ligger komt,maar dan floept ie er zo weer af als ik hem uit-aan zet,maar heb dat opgelost door een plastic ringetje boven op de poelie te plakken waardoor ie nu blijft zitten.

Poelie kan ik nu met m'n vingers tegen houden(heb hem ook gesmeerd)ik zal het geheel nog es schoon maken .

Al met al werkt het nu,maar ben toch niet helemaal tevreden daarom breng ik hem maar naar AS,kan ie tegelijk de rest bekijken en eventueel afstellen.

Ik heb geprobeerd om de motor af te stellen door de hoek te veranderen t.o.v. het plateau,wat een hels karwei om dat goed afgesteld te krijgen :mad2: Heb hem nu zo afgesteld dat de snaar wel op de bovenste ligger komt,maar dan floept ie er zo weer af als ik hem uit-aan zet,maar heb dat opgelost door een plastic ringetje boven op de poelie te plakken waardoor ie nu blijft zitten.

Het loopvlak van de poelie is enigszins bol. Daardoor loopt de snaar er niet af bij juiste instelling. De juiste instelling van de kanteling van de motor is die waarbij de snaar uit zichzelf precies op het midden van het loopvlak van de poelie blijft lopen. Als je het dan niet meer op 45 rpm krijgt ligt het aan de afstelling van het stelvorkje. Maar bij normaal draaien mag de snaar daar niet tegenaan lopen.

;)

Wanneer de draaitafel hoofdzakelijk voor 45 toerenplaten is gebruikt, zal de snaar langer zijn dan wanneer deze hoofdzakelijk op de 33 toeren stand heeft gestaan.

Ik hoop dat Henk je werkzaamheden kan waarderen. Ik denk dat het beter was geweest meteen naar hem te gaan.

:)

Het loopvlak van de poelie is enigszins bol. Daardoor loopt de snaar er niet af bij juiste instelling. De juiste instelling van de kanteling van de motor is die waarbij de snaar uit zichzelf precies op het midden van het loopvlak van de poelie blijft lopen. Als je het dan niet meer op 45 rpm krijgt ligt het aan de afstelling van het stelvorkje. Maar bij normaal draaien mag de snaar daar niet tegenaan lopen.

;)

Nogmaals als de spanning van de snaar te laag is, trekt hij zich niet naar boven, dat is de basis.

Sleutelen aan motorinstelling lijkt me uitsluitend dan zinvol als je alle andere - meer voor de hand liggende - variabelen hebt gecheckt, als je bandenspanning te laag is en dus je verbruik te hoog, ga je toch ook de motor niet eerst reviseren ?

:o

;)

Nogmaals als de spanning van de snaar te laag is, trekt hij zich niet naar boven, dat is de basis.

Sleutelen aan motorinstelling lijkt me uitsluitend dan zinvol als je alle andere - meer voor de hand liggende - variabelen hebt gecheckt, als je bandenspanning te laag is en dus je verbruik te hoog, ga je toch ook de motor niet eerst reviseren ?

:o

Ehh ja, maar ik hou meer van appelmioes... dan van motorolie :rolleyes:

Enige wat ik aangaf was dat je beter niet aan de motorafstelling kunt schroeven en dat als je dat wel doet/gedaan hebt, hoe het dan goed moet staan.

;)

Heb de speler vandaag bij AS gebracht en die heeft het tegelijk aangepakt(hij heeft mij overgeslagen na mijn ingrepen :rolleyes: ).

Ten eerste was de snaar teveel uitgerekt,terwijl die mij nieuw was verkocht door een winkelier(krijgt nog een vervolg).Henk heeft daarna de boel vakkundig nagekeken en afgesteld waar ik een tijdje bijstond met de mond open :o

Al met al is hij toch meer dan een uur bezig geweest om het geheel (niet alleen de poelie)goed af te stellen.

Thuis meteen gedraaid en kon meteen al horen dat dit een andere draaitafel was dan hiervoor.

Ik ben in iedergeval weer blij en wil Henk hiervoor bedanken(kon niet persoonlijk,want die had het druk met klanten)

Binnenkort kom ik nog langs om de bluenote phono pre.te beluisteren,en nogmaals bedankt ;)

Fern

Heb de speler vandaag bij AS gebracht en die heeft het tegelijk aangepakt(hij heeft mij overgeslagen na mijn ingrepen :rolleyes: ).

Ten eerste was de snaar teveel uitgerekt,terwijl die mij nieuw was verkocht door een winkelier(krijgt nog een vervolg).Henk heeft daarna de boel vakkundig nagekeken en afgesteld waar ik een tijdje bijstond met de mond open :o

Al met al is hij toch meer dan een uur bezig geweest om het geheel (niet alleen de poelie)goed af te stellen.

Thuis meteen gedraaid en kon meteen al horen dat dit een andere draaitafel was dan hiervoor.

Ik ben in iedergeval weer blij en wil Henk hiervoor bedanken(kon niet persoonlijk,want die had het druk met klanten)

Binnenkort kom ik nog langs om de bluenote phono pre.te beluisteren,en nogmaals bedankt ;)

Fern

Beste Fern,

Mooie draaitafel, mooie arm, mooi bijpassend element, sorry dat ik bezig was anders had je een Bluenote meegekregen.

Volgende keer gaan we dat goedmaken, inderdaad was de snaar (nieuwe) zo'n 4 tot 5 cm te lang en ook te slap, daardoor kon je hem ook niet goed instellen, maar goed we hebben het terug gezet (kost alleen even wat tijd) verder staat element en arm nu ook goed , dat was waarschijnlijk niet gebeurt , indien je poelie hoogte en instelling goed was geweest.

Graag gedaan en bedankt.

MvG,

Haudio

Super service weer!

Maar wel vreemd dat een als nieuw verkochte, "originele" Thorens snaar zoveel rek heeft of domweg de verkeerde maat is.

4 tot 5 cm te lang...... :blink: Onvoorstelbaar.

Guest Rev. Fatman

4 tot 5 cm te lang...... :blink: Onvoorstelbaar.

:confused::confused: Ja 'tis wonder dat die snaar er sowieso op bleef liggen. Zou op mijn TD160 niet eens passen :rolleyes:

Afijn, gefeliciteerd Fern. Je kunt nu wel weer lekker van platen gaan genieten.

;)

Is inderdaad een fantastisch continious........................................ ;)

Als een snaar 5 centimeter is opgerekt blijft ie inderdaad echt niet rond plateau en spindel liggen, beschouw dit dan ook als een soort visserslatijn, niet verwonderlijk gezien de spreker ook in een vissersdorp woonachtig is............ B)