Jump to content

supertweak

mart
 Share

Recommended Posts

Ik heb een smalle hoge dichte kast tussen de luidsprekers weggehaald. Onvoorstelbaar wat een verschil!

De speakers stonden al een stuk naar voren t.o.v. de kast maar zonder kast .... woorden schieten te kort. En toch zie ik het vaker dat een hifiliefhebber zijn spullen in een hoge kast tussen de speakers heeft staan. Zonde hoor! Kast weg levert meer op dan een ander kabeltje

Dat er iets in het ruimtelijke beeld zou verbeteren lag voor de hand maar op zo een grote verandering had ik niet gerekend. Verschil viel direct op; terwijl je voor kabeltjes vergelijk nog wel eens een uur heen en weer loopt om weer wat anders in te pluggen was dit direct hoorbaar.

Maar nu: de reden waarom ik de kast weghaalde was een verandering van de huiskamer. een L-vormige kamer. de speakers staan nu in de korte kant van de L met een betonnen muur erachter. De voet van de L is een raampartij naar de tuin en eigenlijk wilde ik de speakers daar voor gaan zetten. De ene speaker staat waar die nu ook staat maar dan een kwartslag gedraaid, de andere komt op ongeveer 2/3 van de onderkant van de L. De huidige symetrie wordt dus anders vooral de rechter speaker staat erg vrij t.o.v. de linker. En glas en een radiator als achterwand i.p.v. beton. en de versterker op een laag tafeltje er tussen in.

Wie durft een voorspelling te doen?

Mart

En glas en een radiator als achterwand i.p.v. beton. en de versterker op een laag tafeltje er tussen in.

Wie durft een voorspelling te doen?

Mart

Minder laag(reflecties), waardoor mid en hoog meer gedetailleerd lijken, en het geheel dus ook ruimtelijker lijkt.

Ik schrijf "lijkt" omdat het vaak niet zo is, maar door het verminderen van de lage tonen word er in het hoge en middengebied een hoop duidelijker.

Voorbeeld: Zet maar eens een soepwaffer (iets te hard) bij je gewone speakers aan. Dan ga je ook definitie in het mid en hoog missen.

Mvg. Miracle.

precies, daarom is strak en schoon laag zo belangrijk.

Daarom mag je een subwoofer ook niet horen. Je mag alleen verschil merken wanneer je hem uitzet. ;)

Je moet nooit iets groots tussen je speakers inzetten, dat heeft menig audiofiel ervaren. Over het hoe en waarom zou ik alleen maar kunnen gissen. Ernstige verstoring van het stereobeeld omdat links/rechts vervaagt door de reflecties van het object in het midden?

Je zou, bij wijze van experiment, ook eens je speakers diagonaal kunnen zetten, waarbij het midden van de achterwand eigenlijk een hoek is van de kamer. Dus links en rechts van een hoek zet je een speaker, bij jou wellicht in de " hak" van de L.

hier staat er een complete bank tussen. stof ook nog eens.

idd niet ideaal maar het klinkt allemaal meer dan acceptabel

zon luisterruimte komt nog wel.

@m44

de bank ertussen is wel geprobeerd maar was niet prettig om op te zitten als er ook muziek op stond.

@threshold

Diagonaal lijkt me niets, dan de zithoek ertussen? Waar blijft dan het beeld van de stagesetting? bovendien kost me dat een vermogen aan nieuwe speakerkabel. Maar inderdaad die kast ertussen uit was verbazingwekkend. Ik heb avonden tot veel te laat cd's opnieuw zitten luisteren en ik was vaak sprakeloos van wat ik allemaal meemaakte. diepte, strakkere bas, betere plaatsing, diepere klanken e.d.

en ik hoorde echt dingen die ik nooit had gehoord.

en verder is het natuurlijk uitproberen hoe het klinkt als ik het nu weer ga veranderen. Ik overweeg overigens om de 'vrijstaande speaker' dichter naar de ander te zetten zodat de ruimte tussen de speakers ongeveer anderhalve meter is. Probleem is de tuindeur.

en misschien een (onhoorbare maar wel merkbare) sub er bij zetten? Dat zou in mijn geval met monitor model speakers nooit kwaad kunnen.

Mart

Mijn speakers staan ook ongeveer 1.5 meter uit elkaar, gaat prima hoor, Bij bij staat er tussen de speakers ook nog een grote leren stoel. Zelf zit ik op ongeveer 1.80-2.00meter bij mijn speakers vandaan.

Mijn speakers staan ook ongeveer 1.5 meter uit elkaar, gaat prima hoor, Bij bij staat er tussen de speakers ook nog een grote leren stoel. Zelf zit ik op ongeveer 1.80-2.00meter bij mijn speakers vandaan.

Een leren stoel lijkt me minder erg dan een grote dichte kast zoals bij mij het geval was. Ik denk dat reflecties daarin een rol spelen. En dat daardoor ook het stereo beeld niet gecompleteerd kon worden. En nu de kast weg is lukt dat wel. De kast maakte het diffuus. Geluid is tenslotte niet alleen recht vooruit maar ook rondom de speakerkast.

Ik heb even gemeten: nu staan ze 2 meter uit elkaar maar ook ong. 90 cm van de zijmuur. In de nieuwe opstelling zal dat veel korter zijn maar ook een speaker dichter dan 90cm bij de zijmuur en de ander geheel vrij. Ik ben bang dat daar wel invloed vanuit gaat. Ik ben benieuwd naar het effect.

Het stereo beeld kan ik natuurlijk nog beinvloeden door de speakers minder in te draaien dan nu het val is.

Mart

en daarom staan er bij mij achter de speakers wat zelf gefabriceerde schermen die die eerste reflectie lekker onderdrukken. als ik die weghaal stort het beeld behoorlijk in.

Je bedoeld dat in mijn geval het geluidsbeeld beter wordt als ik ze bij de betonnen muur weg haal? en naar het raam keer? en nog beter misschien met gordijnen dicht?

Ik kan me een plaatsingsinstructie van JMlab herinneren waarin juist de tegenovergestelde wand behangen was met gordijnen.

Mart

Mijn woonkamer, niet op schaal.

woonkamer.JPG

1 eettafel met stoelen

2 audio meubel

3 grote leren stoel

4 boekenkasten

5 leren bank

6 CD kast

7 speakers

idd niet op schaal. alleen een wit hokje met kruis.

9mb64uhcncmugipctmtp_thumb.jpg

hier een realistischer beeld van huisvader met hobby :lol:

hier een realistischer beeld van huisvader met hobby

blijft behelpen h

wonderlijke opstelling

geen vrouw en kinderen in huis :D

Mart

Geen kinderen nee, wel een vriendin. We hebben net samen een huis gekocht waar we nu ongeveer 3 weken wonen. Zal eens kijken of mij lukt een foto te maken. Er staat nu nog wel meer zooi in de woonkamer, een Gaggenau stoomoven, kookplaat en afzuigkap. De gewone oven moet nog komen, ook Gaggenau natuurlijk. We hebben voor ons huis een nieuwe keuken besteld en een deel van de apparatuur is al binnen maar de keuken komt pas in week 47.

De kans dat er ooit kinderen vanmijzelf komen acht ik uitgesloten, ik heb wel 4 neefjes maar die komen 1 tot 2 keer peer jaar langs, met verjaardagen en zo.

Snap niet dat mensen het plaatje niet zien bij mij werkte het wel.

ik heb de zaak omgezet.

speakers staan nu voor het raam en dichter bij elkaar. Geluid lijkt meer definite te hebben. wel is mijn ideale luisterplek niet meer symetrisch. Het is goed hoorbaar dat een speaker in de hoek staat en de ander vrij. Dus of de balansknop gebuiken of ik verplaats mijn luisterplek meer tegenover de vrije speaker. Dan heb ik het stereaobeeld wel weer goed maar het geluid in de hoek blijft voller klinken dan bij de vrije speaker.

Muman