Miracle. Posted 19 oktober 2008 Report Share Posted 19 oktober 2008 Aangezien ik pasgeleden een LUA 6060C versterker gekocht heb voor de set bij de TV, en daar behoorlijk tevreden over ben, maar nog niet helemaal, wil ik eens gaan expirimenteren met andere buizen. LUA heeft gekozen voor een "veilige" buis, Electro Harmonix 6550C eindbuizen. Super betrouwbaar, maar helaas wat muf klinkend in mijn oren. Ook 2 van de stuurbuisjes, 12AT7EH (Ecc81) zijn van EH, met een zelfde eigenschap als de eidbuizen. De andere 2 stuurbuisjes, 12AX7LP (Ecc83) zijn van Sovtec. Naar mijn mening al een wat betere keuze, maar ook daar zou best wat mooiers voor kunnen gaan komen. Nu vraag ik me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met deze buizencombinatie, niet deze merken, maar deze types. Wat vinden jullie met deze typen buizen mooie combinaties? Stuurbuisjes: 12AT7 (Ecc81) en 12AX7 (Ecc83) Eindbuizen: 6550/KT88 of KT66 of 6L6 mag ook. Vermogen heeft deze combinatie genoeg, met de huidige bezetting zo'n 65 Watt, dus met 6L6 buizen zal dat gerust nog wel een 50-55 Watt zijn. Als je daar dus een mooie combinatie mee weet die je zelf al eens gehad hebt, of nog steeds, hoor ik dat ook graag. Nu niet direct met Philips/Siemens JAN NOS stuurbuisjes en EAT eindbuizen gaan smijten. Dat vind ik wat TE makkelijk. Voor een hoop geld heb je dan wel iets heel moois, maar volgens mij moet het met minder ook heel mooi kunnen. JJ buizen waren heel mooi, maar helaas hoor ik daar de laatste tijd steeds meer uitvallers van. Over de Gold Lion hoor ik hier en daar ook goede verhalen, maar wat ik heb kunnen achterhalen is dat de nieuwe Gold Lions een China clone van het origineel is, en ik ben niet zo'n voorstander van buizen met spleetogen. Wie verteld mij hoe het zit? Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 oktober 2008 Report Share Posted 19 oktober 2008 ECC 83 van JJ vind ik erg goed, vrij helder en een tikje analytisch. Ik gebruik ze al meerdere jaren en heb er (afkloppen!) nog nooit problemen mee gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 19 oktober 2008 Author Report Share Posted 19 oktober 2008 ECC 83 van JJ vind ik erg goed, vrij helder en een tikje analytisch. Ik gebruik ze al meerdere jaren en heb er (afkloppen!) nog nooit problemen mee gehad. Ik in het verleden met de eindbuizen van JJ ook niet, maar hoor de laatste tijd helaas steeds meer uitvallers. Vooral onder de KT88's van JJ. Ik ben er zelf een tijdje uit geweest met buizen dus weet ook niet helemaal meer wat wel en niet goed is en goed combineerd. Vandaar mijn vraag. In welke combinatie gebruik jij de JJ Ecc83's ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 19 oktober 2008 Report Share Posted 19 oktober 2008 ECC 83 van JJ vind ik erg goed, vrij helder en een tikje analytisch. Ik gebruik ze al meerdere jaren en heb er (afkloppen!) nog nooit problemen mee gehad. Ik in het verleden met de eindbuizen van JJ ook niet, maar hoor de laatste tijd helaas steeds meer uitvallers. Vooral onder de KT88's van JJ. Ik ben er zelf een tijdje uit geweest met buizen dus weet ook niet helemaal meer wat wel en niet goed is en goed combineerd. Vandaar mijn vraag. In welke combinatie gebruik jij de JJ Ecc83's ? weet je wat handig is,als ik zou weten in welke stad je zou wonen.(welke plaats ik woon kun je ook zien) ik heb hier nog wat ecc83 liggen (voor als je interresse heb om wat anders te proberen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 oktober 2008 Report Share Posted 20 oktober 2008 Ik in het verleden met de eindbuizen van JJ ook niet, maar hoor de laatste tijd helaas steeds meer uitvallers. Vooral onder de KT88's van JJ. Ik ben er zelf een tijdje uit geweest met buizen dus weet ook niet helemaal meer wat wel en niet goed is en goed combineerd. Vandaar mijn vraag. In welke combinatie gebruik jij de JJ Ecc83's ? In mijn phonotrap, dus daar schiet je denk ik niet zoveel mee op. Ik heb ze ook in mijn eindbakken gehad, daar stuurden ze een EL84 aan, maar die zijn single ended, dus hoe ze het doen als evt fasedraaier kan ik je ook niks over zeggen Daar heb ik nu een 5751 inzitten, vind ik mooier, maar ik weet niet of jouw versterker die slikt. Zelf ben ik wel ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 oktober 2008 Report Share Posted 20 oktober 2008 Nu niet direct met Philips/Siemens JAN NOS stuurbuisjes.Voor een hoop geld heb je dan wel iets heel moois. Tja Miracle, ik kocht op de radiomarkt voor mijn versterker (in mijn werkplaatsje) voor 8euro per stuk Philips ECC81 en die doen het heel fijn samen met een setje EH EL34 PP triode die daar ook al vrij goedkoop waren iets van 15euro p/s gematched. In de woonkamer, in de riaa heb ik 4x NOS Standard 7025 daar heb ik hooguit 10 euro per stuk voor betaald en ik vind ze een stuk mooier klinken dat de JJ ECC83S. (minder hard) Duur en NOS gaat m.i. niet altijd op (vaak wel), je moet een beetje mazzel hebben. Mullard kan iedereen voor veel geld kopen Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 oktober 2008 Report Share Posted 20 oktober 2008 Ja, de JJ is wel een beetje hard ja. Toch heeft ie de voorkeur t.o.v. een Philips ecc83, die vind ik wel erg bruinig klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 20 oktober 2008 Author Report Share Posted 20 oktober 2008 weet je wat handig is,als ik zou weten in welke stad je zou wonen.(welke plaats ik woon kun je ook zien)ik heb hier nog wat ecc83 liggen (voor als je interresse heb om wat anders te proberen) Dat zou handig zijn, als je wat dichterbij had gewoond. Vanuit Oegstgeest naar jou is minimaal 45 minuten rijden, maar bedankt voor het aanbod. @Tubejack: Ik hoor wel vaker dat er op de radiomarkt goedkoop aan spullen te komen is, maar volgens mij heb je dat in de buurt van Oegstgeest niet. Als ik dan ver moet gaan rijden voor enkel een paar geluktreffers......... Het gaat me hier dus ook niet om welke enkele buisjes mooi zijn, maar of er iemand is die deze combinatie buizen al eens gehad heeft of nog heeft, en daar een heel mooie combinatie voor weet. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 oktober 2008 Report Share Posted 20 oktober 2008 @Tubejack: Ik hoor wel vaker dat er op de radiomarkt goedkoop aan spullen te komen is, maar volgens mij heb je dat in de buurt van Oegstgeest niet. Als ik dan ver moet gaan rijden voor enkel een paar geluktreffers......... Je moet natuurlijk w Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 20 oktober 2008 Report Share Posted 20 oktober 2008 Hey Miracle weet niet of het helpt Bij mij is het Ecc82 en 83 en dus geen 81 Mn 83 is Tungsram Mn 82 was Philips Miniwatt, heb ik terug vervangen dr Tesla die ik erbij had gekregen De Philipsminiwatt geeft veel detail maar is bij mij te helder te neutraal. Toch liever dat tikkeltje warmte en kleuring. Als je puur naar stage plaatsing en detail kijkt, tja dan is mn Philips Miniwatt de beste van de 3 Een dealer gaf mij onlangs het advies te shoppen op ebay en dergelijken en zo verschillende merken en paren te kopen, uit te zoeken vr een aanvaardbare prijs en eens je zakje een beetje gevuld, er eens vr gaan zitten en zorgvuldig luisteren wat welk type/merk buis doet met de muziek en/of in je set Succes en keep us informed Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 20 oktober 2008 Author Report Share Posted 20 oktober 2008 Hoi Stef, Met welke eindbuizen heb jij de Philips en Tesla Ecc82 vergeleken? Mijn ervaring uit het verleden is dat dat ook nogal wat verschil maakt. Met EH 6550C eindbuizen kan een miniwatt nog wel eens heel goed uit de hoek komen is mijn ervaring, maar met JJ vond ik het vroeger ook te scherp worden. Het eerste wat eruit gaat zijn de eindbuizen. EH 6550C's heb ik nooit mooi gevonden en nog steeds niet. Afgelopen zaterdag een setje EAT van een maat van me erin gehad, en dat bevestigde mij wel weer dat de EH buizen echt muf klinken, maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 oktober 2008 Report Share Posted 20 oktober 2008 Zoniet ga ik ws eerst eens met Svetlana's proberen en dan met de stuurbuisjes verder. Vergeet ik helemaal Ik heb die 6550 Svetlana's in mijn PP in UL in de woonkamer. Een lekkere stevige sound komt er uit, zonder al te veel details te missen. Wel even een weekje of zo inspelen. Groeten, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 20 oktober 2008 Report Share Posted 20 oktober 2008 De eindbuizen zijn de New Mullard die erbij zaten, dus de Russia copie ... Miracle Onlangs mn amp en monitors ergens anders gehoord en het was alsof ik op een andere planeet zat, ik herkende haast de zang van E (Eels) niet ... creepy (is eig off topic) Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 21 oktober 2008 Author Report Share Posted 21 oktober 2008 Vergeet ik helemaal Ik heb die 6550 Svetlana's in mijn PP in UL in de woonkamer.Een lekkere stevige sound komt er uit, zonder al te veel details te missen. Wel even een weekje of zo inspelen. Groeten, Jack Dank voor de toelichting op de 6550's. Ken jij het (klank)verschil met de KT88 van het zelfde merk? Inspelen met buizen moet volgens mij met elke buis. De EH's kwamen ook pas na een paar weken wat los. In het begin was het helemaal een slappe doffe boel. Ondanks dat ze al wel een paar keer aangestaan hadden voor een demo. @Stef: Daar heb ik ook nog aan gedacht, New Mullard, maar die ben ik nog niet tegen gekomen in Nederland. Maar wie weet..... Je bent dus weer een ervaring rijker op akoestiek gebied. Doet veel met de sound h Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 22 oktober 2008 Report Share Posted 22 oktober 2008 @Stef: Daar heb ik ook nog aan gedacht, New Mullard, maar die ben ik nog niet tegen gekomen in Nederland. Maar wie weet..... Je bent dus weer een ervaring rijker op akoestiek gebied. Doet veel met de sound h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 oktober 2008 Author Report Share Posted 22 oktober 2008 Ik zou toch eens een Tesla proberen Gr Stef Voor zover ik begrepen heb in mijn zoektocht op het net word Tesla niet meer in de originele fabrieken gemaakt. Dat word dus NOS of een namaak Chinees. In de Tesla fabriek word nu JJ Electronic gemaakt, en daar hoor ik mindere berichten over. Oa van forumlid KT88. Tot nu toe ben ik toch blijven hangen op de echte Svetlana, de SED dus, met "winged C" logo, tegenwoordig. De buizen waar Svetlana op staat komt uit de zelfde fabriek als Electro Harmonix en Sovtek, Xpo-pul ofwel Reflector in Saratov, Rusland. SED ofwel het oude Svetlana komt uit st. Petersburg. De buizen met de naam Svetlana, Sovtek en EH zijn dus gewoon de zelfde buizen en ga ik dus niets mee veranderen. Kortom ik ga nog even prijsshoppen voor SED KT88's, heb al veel verschillende prijzen gezien, en dan verder met de zoektocht naar stuurbuisjes. Die moeten ook niet te warm/wollig zijn, maar ook zeker niet analytisch. Een setje Telefunken's zou het mooiste zijn, maar dat zal wel weer prijzig zijn dus daar vergelijkbare NIET NOS buisjes voor zien te vinden. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 23 oktober 2008 Report Share Posted 23 oktober 2008 Een setje Telefunken's zou het mooiste zijn, maar dat zal wel weer prijzig zijn dus daar vergelijkbare NIET NOS buisjes voor zien te vinden. Mvg. Miracle. Geduldig ebay (.de) uitvlooien voor die Telefunken buisjes. Het is het geld en geduld echt waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 oktober 2008 Author Report Share Posted 23 oktober 2008 Geduldig ebay (.de) uitvlooien voor die Telefunken buisjes. Het is het geld en geduld echt waard. Wat mag een setje Telefunken's tegenwoordig kosten? Ik ben toch echt niet van plan om meer dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 oktober 2008 Report Share Posted 23 oktober 2008 Wat mag een setje Telefunken's tegenwoordig kosten? Ik ben toch echt niet van plan om meer dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 oktober 2008 Author Report Share Posted 23 oktober 2008 Wat mag een setje Telefunken's tegenwoordig kosten? Ik ben toch echt niet van plan om meer dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 oktober 2008 Report Share Posted 23 oktober 2008 Helaas allemaal 2dehands op e-bay.nl, maar heb al wel een bod staan op e-bay.de voor een setje ecc83's, en een bod op marktplaats voor ecc81's. De laatste helaas wel 2dehands volgens mij, maar zien er iig een stuk beter uit dan wat er op ebay.nl staat. Die zijn wel allemaal zo'n beetje aan het einde. Zie het donkere bovenaan al die buisjes maar. Zou dat niet de belichting van de foto zijn? Ik vind ze er prima uitzien. En "zo'n beetje aan hun einde": good begins at 0,70 mA ,100 % = 1,2 mA this tubes are working but have lower values tube1: 0,9/0,8 mA tube2: 0,8/0,8 mA tube3: 1,3/0,8 mA tube4: 0,8/0,9 mA Maar ik snap wel dat je liever ongebruikte hebt hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts