Jump to content

auraal oordeel later dan waarneming (perceptie)

spido
 Share

Recommended Posts

Beste Sodejuu,

Daar ben ik het mee eens! A-B, met snel omschakelen in hetzelfde programma en met gelijkgetrokken rendement, is wel het moeilijkste dat een mens aankan.

En zelfs dan moet je nog letten op weegbare, min of meer objectief vergelijkbare factoren die dus niet afhankelijk zijn van "smaak", zoals de transparantie (waarneembaar aantal stemmen of instrumenten in een koor of orkest), de verstaanbaarheid van tekst, de articulatie (stemhebbende/stemloze medeklinkers bijv.), de stadia van toonvorming en het uitsterven van klanken, de klankkleur van instrumenten.

Toen ik op de VAD de kamer van de Focals binnenkwam herkende ik dat vervelende hoog anders gelijk Roger. Die Nordost demo's haal je er ook zo uit of het nu aan de kabels ligt of de tuning van de kamer door dezelfde persoon.

Als je Henk hoort spreken over elementen dan kan hij de verschillen ten opzichte van elkaar ook behoorlijk duiden. Er is wel degelijk iets als auditief geheugen maar het is makkelijk in de war te brengen.

Beste m44,

Onlangs antwoordde jij me op mijn bewering dat "de kwaliteitsbeoordeling van de waarneming van geluid altijd achter

Toen ik op de VAD de kamer van de Focals binnenkwam herkende ik dat vervelende hoog anders gelijk Roger. Die Nordost demo's haal je er ook zo uit of het nu aan de kabels ligt of de tuning van de kamer door dezelfde persoon.

Als je Henk hoort spreken over elementen dan kan hij de verschillen ten opzichte van elkaar ook behoorlijk duiden. Er is wel degelijk iets als auditief geheugen maar het is makkelijk in de war te brengen.

Carl,

Ik heb het in mijn posting ook over herkenning van geluid. Dat is te leren en dat kun je ook terughalen. Je weet immers hoe en trompet, een gitaar of een contrabas klinkt (althans daar ga ik vanuit). De fijne nuances tussen "deze keer" en "de vorige keer" kan echter niet. Dat is het nu verschil tussen "hoe iets klinkt" en "hoe het geklonken heeft".

Ik herken ook gelijk de ge

spido, ik kan uit je woorden, hoe welsprekend ook, niet opmaken of je me gelijk geeft, voor audiofiel uitmaakt, aan mijn gehoor twijfelt, mijn opmerking over dat onderzoek in twijfel trekt (je krijgt desgewenst wel referenties) of iets anders.

afijn verder ben ik het er wel mee eens dat snel a-b omschakelen lastig te verwerken is voor het grijze spul in ons hoofd (of op welke andere plek waarneming ook huist, ook daar kan ik wel wat afwijkende opmerkingen over maken, gebaseerd op - andersmans - onderzoek).

even moeizaam vind ik overigens degenen die op basis van (veronderstelde) electrische eigenschappen van componenten een effect voorspellen of ontkennen. de werkelijkheid (de waarneming) is complexer. een adequate relatie tussen meten en horen zou de nobelprijs opleveren.

groet

een adequate relatie tussen meten en horen zou de nobelprijs opleveren.

Nou, dat waag ik te betwijfelen...

waag het is :angry:

:lol:;)

en jij bent niet onderzoekend genoeg om ooit mee te dingen, dus het maakt verder niet uit of ik er over ga :D

Ik ben dan ook geen wetenschapper. Maar wat niet is, kan nog komen. Heb overigens geen ambities in de richting van Nobel-prijzen of zo...

Guest tubejack
Ik ben dan ook geen wetenschapper. Maar wat niet is, kan nog komen. Heb overigens geen ambities in de richting van Nobel-prijzen of zo...

Fijn dat je d

(...) Ik heb het in mijn posting ook over herkenning van geluid. Dat is te leren en dat kun je ook terughalen. Je weet immers hoe en trompet, een gitaar of een contrabas klinkt (althans daar ga ik vanuit). (...)

Beste Sodejuu,

Voor high fidelity is het niet voldoende als bijvoorbeeld "een gitaar" klinkt als "een gitaar".

"D

(...) Ik heb het in mijn posting ook over herkenning van geluid. Dat is te leren en dat kun je ook terughalen. Je weet immers hoe en trompet, een gitaar of een contrabas klinkt (althans daar ga ik vanuit). (...)

Beste Sodejuu,

Voor high fidelity is het niet voldoende als bijvoorbeeld "een gitaar" klinkt als "een gitaar".

"D