Jump to content

Ervaring met Logitech Transporter?

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Hi,

Ik las dat alle cd-spelers hetzelfde klinken, maar geloof dat niet, en ik las welke cd-speler van 3000 euro je zou moeten kiezen.

Nu sta ik zelf voor de keuze; mijn cd-speler vervangen door iets mooiers, of dat vergeten en het pad van de Logitech Transporter te volgen. Ok, alles even rippen met EAC in FLAC, dat op een NAS(je), en gaan met die banaan. De theorie is duidelijk.

Nu zoek ik hier ervaring met dit fenomeen. Gewoon, is de Transporter echt die wereld van verschil, laat je voortaan alle cd's lekker in de kast, is het geluid echt beter dan van je (dure) cd-speler, en ik welk opzicht? En dan niet van 'ja, dat heb ik gelezen', maar echte gebruikerservaring.

Het mag ook de Linn-oplossing betreffen (al is die mij veel te duur), of die van NAIM, maar ik denk wel meer in de Transporter-sfeer qua prijs.

Bedankt alvast.

groetjes

Marc :ph34r:

Beste Marc,

Met de Transporter ben ik niet bekend. Met het "fenomeen" wel.

Ik gebruik een oude PC met Asio drivers daarop WAV files en een Trend USB DA converter, dit vind ik ruimtelijker en minder hard klinken dan mijn Audio Analogue Paganini 192 CD speler.

Rest van de set Unison Research S6 buizenversterker en Magnepan luidsprekers.

Groet,

Ren

Marc,

lang verhaal kort:

ik heb mijn Wadia 21 verkocht en een Transporter neergezet, en ben zeer tevreden.

Lang verhaal wat langer:

Ben mijn verzameling aan het "ver-WAV-fen"; wil alles vanaf de bank van het netwerk kunnen plukken. Heb alle verzamelaars nu geript (die staan nu in doos op zolder, dat houdt de kast mooi schoon), ben inmiddels bij de letter D (en nu is mijn (externe harde) schijf vol... :angry: ).

Draai vanaf het netwerk met een Ethernet koppeling. Ik heb nog geen nadeel kunnen ontdekken. Het is niet precies zoals ik me van de Wadia herinner, niet beter maar zeker niet slechter. Ik luister met hetzelfde genoegen. De Transporter is wat frisser dan de Wadia, heeft een tikje meer dictie. De Wadia had wat meer rust.

Beoogd voordeel is dat met de transporter ook downloads in het grotere formaat (24/96) kunnen worden afgespeeld. Dat is de volgende test (maar eerst meer opslagruimte).

[off topic]

Voor nog geen 90 euro koop je een 1 terabyte Samsung F1.

http://tweakers.net/pricewatch/159171/sams...d103uj-1tb.html

Hoewel voor deze toepassing een iets stillere WD Green wellicht te preferern is.

http://tweakers.net/pricewatch/160231/west...10eacs-1tb.html

Kost dan wel een paar euro extra :lol:

[/off topic]

Er is natuurlijk genoeg te vinden op hun forum (hoewel deze mensen wellicht niet meer objectief zijn)

http://forums.slimdevices.com/forumdisplay.php?f=7

Een ander draadje http://www.head-fi.org/forums/f7/slimdevic...-review-219003/

of http://www.hydrogenaudio.org/forums/index....showtopic=48760

Heb de Transporter overwogen. Ziet er wel heerlijk audiofiel uit maar vind de prijs veel te hoog voor wat het biedt.

Mijn advies: Koop een mini-notebook PC met 8,9'' schermpje voor ca 300 eu en hang daar een goede USB geluidskaart aan en een externe 2,5'' stille USB HD --> Asus, Acer of evt. een HP/Compac. Heb je voor veel minder geld veel meer mogelijkheden, een goede user interface (Win XP home of Linux) en dezelfde geluidskwaliteit. En als je wilt hang je er nog een externe USB DVD drive aan. Die externe DVD drives zijn veel robuuster dan de gebruikelijke drives in een notebook.

;)

Ik heb het kleine broertje, de squeezebox. veel goedkoper en opzich al niet verkeerd. voordeel is dat je met andere voeding en externe dac keuzes hebt om het ideale geluidsbeeld te creeren.

Een netwerkserver met squeezecenter en een harde schijf eraan is aan te bevelen.

De squeezebox overslaan en alleen een pctje of laptopje en usb dac kan ook maar dan zijn de keuzes in dac's beperkter (hoewel dat snel gaat) of een klein extern geluidsdoosje met digitale uitgang naar andere dac. Je kan dan niet vanaf de bank zappen door je verzameling. en de waf factor zullen we het maar helemaal niet over hebben :D

Maar toch vind ik het leuk om een cd doosje vast te houden en door een tekstboekje te bladeren.

Mart

De squeezebox overslaan en alleen een pctje of laptopje en usb dac kan ook maar dan zijn de keuzes in dac's beperkter (hoewel dat snel gaat) of een klein extern geluidsdoosje met digitale uitgang naar andere dac. Je kan dan niet vanaf de bank zappen door je verzameling. en de waf factor zullen we het maar helemaal niet over hebben :D

De keuze aan USB/Firewire DAC's is juist heel groot, alleen moet je dan niet bij de HiFi-boer zijn maar bij de muziekinstrumentenhandel. USB-DAC's zijn te krijgen vanaf 30 EU tot een paar K EU voor het professionele spul. Voor ca 150 EU heb je een hele aardige E-MU USB-DAC. En geen afstandbediening? Er is best mooie software voor een media center en daar hang je zo de Microsoft remote control in.

Zelf ben ik op het moment aan het puzzelen over een Asus Eee PC901, Twijfel nog een beetje over een solid state HD + erterne big HD of een conventionele interne HD.

En de WAF? Tja, mijn vrouw ziet graag een set met gebreide knopjes :P:lol:

;)

De keuze aan USB/Firewire DAC's is juist heel groot, alleen moet je dan niet bij de HiFi-boer zijn maar bij de muziekhandel. USB-DAC's zijn te krijgen vanaf 30 EU tot een paar K EU voor het professionele spul. Voor ca 120 EU heb je een hele aardige E-MU USB-DAC. En geen afstandbediening? Er is best mooie software voor een media center en daar hang je zo de Microsoft remote control in.

Zelf ben ik op het moment aan het puzzelen over een Asus Eee PC901, Twijfel nog een beetje over een solid state HD + erterne big HD of een conventionele interne HD.

En de WAF? Tja, mijn vrouw ziet graag een set met gebreide knopjes :P:lol:

;)

@Pjotr: ik dacht al eerder maar niet in verband hiermee aan de aanschaf van een EEE pc. Tot mijn ergernis is de Asus EEE 901 niet met Linux in de benelux verkrijgbaar, en het is nu eenmaal zo dat in dit huis geen Windows binnen mag komen.

Ik vind het ook belangrijk dat het remote kan, maar zal deze oplossing toch alleen in mijn jongenskamer gebruiken. Voor beneden in de huiskamer ben ik dik tevreden met een Ziova Clearstreaam 510. Die doet ook foto en video's.

Je bijdrage heeft mij dus aan het denken gezet.

Ik vind de transporter wel een onmiskenbaar voordeel hebben: je hebt er geen omkijken naar.

Als je een Logitech Transporter overweegt, zou ik persoonlijk eerder gaan voor een Squeezebox + een losse DAC.

Dit kan net zo goed klinken, ziet er (imho) mooier uit, en is (afhankelijk van welke DAC) goedkoper.

Heb zelf een Squeezebox 3 van Logitech met betere, losse voeding van CI Audio, en dat klonk

al vrijwel net zo goed als m'n CD-speler van circa 2400,- Euro!

vdc_sb.jpg

Met een losse, betere DAC zou 't helemaal toppie moeten worden.

Een Squeezebox kost nog maar 199,- als je 'm online besteld. (een Transporter 1999,- )

Mvg,

Alco

Is die externe voeding inderdaad zo'n grote verbetering?

Ik heb de SB 3 wel aan een externe DAC hangen (die in mijn Accuphase DP78 Cd-speler) en dat is al een enorme verbetering, maar ik vraag me af of die externe voeding dan nog veel toevoegt.

Is die externe voeding inderdaad zo'n grote verbetering?

Als je de SB3 gebruikt icm een losse DAC, weet ik niet of 't verschil nog wel zo groot is.

Ik denk ook dat een DAC op zich een grotere verbetering is/zou moeten zijn.

Heb eind vorig jaar de SB3 mogen beluisteren op een Naim SuperNait versterker.

Eerst gewoon analoog en later digitaal via de ingebouwde DAC van de Naim.

Ter vergelijk werd er een CD-speler van circa 4500,- euri aangesloten.

Met de SB via de DAC van de Naim versterker kon ik beide bronnen amper uit elkaar houden!

Kan ik me voorstellen.

Ik heb laatst zelf ook een testje gedaan (en er over gepost hier): een track van een CD geript als flac-bestand.

De weergave van dit flac-bestand via SB3 + goede externe DAC is zeer moeilijk te onderscheiden van weergave dezelfde track van de CD via de CD-speler. Na goed luisteren vond ik de CD-weergave heel iets verfijnder, maar ik geef toe dat de verschillen erg klein zijn.

@Pjotr: ik dacht al eerder maar niet in verband hiermee aan de aanschaf van een EEE pc. Tot mijn ergernis is de Asus EEE 901 niet met Linux in de benelux verkrijgbaar, en het is nu eenmaal zo dat in dit huis geen Windows binnen mag komen.

Ja, kom je bij de 900 uit. Die is wel minder, langzamer, geen blauwe tand en gaat minder lang mee op een acculading. Maar die zou wel voldoende zijn als muziekserver en voor internetmuziek. Is ook zo'n 100 EU goedkoper. Wil je hem ook voor op reis gebruiken zou ik toch voor de 901 gaan. Alternatieven met Limux er al op zijn er wel van Acer.

Zo'n Eee PC + DAC is dan vergelijkbaar met een Squeezeebox + extra DAC maar heeft wel veel meer functionaliteit.

;)

Ik heb de Squeezebox gehad. Helemaal gemodificeerd, andere voedingslijnen, andere voeding, signaalwegen korter gemaakt, supermooie dac aangehangen, mooie digitale interlink. Echt alles uit de kast gehaald, zoals ik dat ook met mijn cd-loopwerk heb gedaan.

Het klonk toen tot op 90% van mijn beste loopwerk tot dan toe. Kortom, net niet. En ik ga voor het ultieme, dus ik heb dat pad weer verlaten en ben nu met cd-loopwerken veel en veel verder dan dat ik toen was.

Ik heb zowel de Transporter (2x) als ook de Squeezebox 3. De Transporter klinkt imho een stuk beter. De dac van de transporter is bijzonder goed. Bovendien kan er in de digitale lijn ook nog - als je dat wil tenminste een DEQ 2496 worden opgenomen - zodat de meest rotte mp3's nog fatsoenlijk klinkend zijn te krijgen. (Ik kan er ook nog een SRC 2496 tussenhangen zodat ik makkelijk andere bronnen door de dac van de transporter kan laten omzetten)

Ik heb voorheen ook geprobeerd om muziek met een losse pc (dell notebook) met externe geluidskaart M Audio Audiophile USB te luisteren, maar ik vond het te technisch en te plat klinken.

De transporter klinkt gewoon heel erg goed en heeft bij mij de behoefte om nog CD's te spelen nagenoeg doen verdwijnen.

Omdat ik er 2 heb ga ik de komende winter maar eens aan de gang met wat modificaties aan 1 van de 2. ik denk aan demping van de kast met bitumen, condensatoren en wellicht de lampizator modificatie.

Hi,

Bedankt voor alle reacties tot zover! Ik had niet beseft dat er nog zoveel andere mogelijkheden zijn naast een kant-en-klare streamer.

Nu ben ik een luxe vogel, en als een streamer mijn behoeften kan bevredigen en voldoende mogelijkheden biedt (NB de software voor de Transporter is open source), dan verkies ik dat misschien wel boven de EEE+mediacenter+DAC oplossing. Maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Ik heb bij Hanzehifi nu een afspraak om daar te gaan luisteren. Voordeel, ze hebben mijn versterker van LFD, en ik heb een paar mij bekende cd's daar heel ruimtelijk gehoord. En ik kan er vergelijken met de Linn Majik DS en Linn Akurate DS.

Nu heb ik al een Ziova CS 510 (niet zo bekend, he, maar die kost maar een paar honderd euro, en kan ook foto's en video's aan), en op het eerste gehoor geeft dat al een veel mooier geluid dan ik gewend ben (vraag me niet in welk opzicht, dat vergt heel veel luisteren). Dus verwacht ik wel wat van de Transporter.

De prijs die genoemd is (1999 euro) lijkt mij te hoog. Als het ding voor $ 1999 in de USA te koop is, mag het hier wel voor minder. Ik vond alvast een winkel die

volgens mij heb je al een keus gemaakt...

Mart

Nou, bijna... dwz tussen een pc+externedac en iets out-of-the-box

Maar daarom wil ik juist graag weten wat jullie/jij als voordeel ziet.

om een voorzet te doen:

voordelen:

- meer scherm, meer informatie zichtbaar

- bediening via remote control + toetsenbord

- vrijheid in softwarekeuze

- laptopje is overal bruikbaar

....

nadelen:

- meer snoeren, meer stekkers, meer losse apparaten

- keuze soundboard/dac lastiger

- zelf installatie regelen

....

Groetjes

Ik zou voor de alles in een gaan denk ik.

alle verhalen over plug and play en simpele software lijkt mij PR en alleen voor een jongere generatie dan ik bedoeld. Ik heb een squeezebox en ben blij dat alles werkt. Dat is het grote nadeel om van alles aan elkaar te breien via de laptop en wat devices er omheen. Dat moet eerst allemaal met software aan elkaar worden voorgesteld: "hallo ik ben de harde schijf, aangenaam en wie ben jij? Ik ben de USB dac, Welke taal spreek jij, Ik versta wel iets maar niet alles. Oh maar dat is nog niets, heb je die daar al gehoord ...."

Maar het geeft veel vrijheid

Ik heb voor de squeezebox de plug-in geinstalleerd om PC geluid via de squeezebox te doen dus niet meer een draadje van de pc naar de laptop. dus muziek ontdekken via internet deezer.com e.d. gaat wel via de stereo via de squeezebox.

Ik wil een andere dac voor de squeezebox maar ben bang dat ik dan ook de cd speler daarop wil gaan aansluiten en dan daar weer wat wil gaan sleutelen (cd speler inruilen voor alleen een loopwerk) want alle cd's rippen zie ik niet zitten.

ach zo blijf je bezig...

Mart

Hallo Marc,

Leuke discussie. Mij drijft het eigenlijk naar een Eee PC901. Ook omdat ik hem op meer plaatsen in huis wil gebruiken voor muziek (en ik eigenlijk toch al van plan was om hem aan te schaffen om andere redenen). Daarbij dan nu als aanvulling een Plextor PX608CU USB DVD/CD spelertje.

Rest nog de DAC. Eigenlijk hangt alle geluidskwaliteit daar van af. Ik heb nog een M-Audio Transit kaartje, wat echt wonderlijk goed klinkt voor zo'n klein onooglijk dingetje. De E-MU 0202 heb ik in bestelling, voor 150 EU wil ik dat wel eens proberen en volgens mij biedt die dan nog alle mogelijkheden om te modificeren (betere voeding etc.) mocht dat nodig blijken en ik daar ook daadwerkelijk zin in heb.

Misschien niet zo fancy of ultiem als de Transporter. Maar ach, ik ben wel een perfectionist en moet het allemaal top-notch zijn, maar aan de ander kant kan het mij ook niet zo veel schelen: Als het maar lol oplevert.

Ik ben op het moment ook bezig met een laptop met touchscreen (zo'n Wacom screen). Daarbij heb ik dan een M-Audio Transit welke dan weer optisch naar de DAC gaat. Ik heb het nog niet helemaal werkend zoals ik het wil maar uiteindelijk heeft dit voor mij de meeste voordelen. Je kunt op hetzelfde apparaat rippen, afspelen, downloaden, internet radio en alles wat je verder nog kunt bedenken.

Nu zoek ik eigenlijk alleen nog een mooie software voor het afspelen. Zoiets als je in vele caf