I55 Posted 21 oktober 2008 Report Share Posted 21 oktober 2008 Ik heb sinds kort een paar Driade 95 luidsprekers (2e hands ongeveer 10 jaar oud) die op het oog in goede staat verkeren. Dit is een 3 weg systeem met basreflexpoort. Nu spelen ze op een Yamaha RX-V10MKII maar vooral stemmen klinken niet goed ( slechtst met hoge stemmen). Ik heb veel vocale klassieke muziek (voornamelijk Barok en Renaissance). De Yamaha is een 6 kanaals versterker maar ik gebruik alleen de 2 stereo uitgangen van 65 W 8 ohm. In de Driades zitten tweeters van 6 ohm (fifa TC25TG 05-06 6 ohm 610 ) en woofers van 8 ohm (fifa TC14WG29) 08 ohm 508. Vraag 1: Is het normaal dat de tweeters een andere ohm-waarde hebben dan de woofers? Vraag 2: Kan het aan mijn versterker liggen dat de luidsprekers niet goed klinken (stemmen slecht en te weinig op de voorgrond en een te rommelig klankbeeld) De bassen en laag-midden klinken redelijk goed. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Groeten, Roeland Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 oktober 2008 Report Share Posted 21 oktober 2008 Vraag 1: Is het normaal dat de tweeters een andere ohm-waarde hebben dan de woofers? Ja, dat is normaal en geen enkel probleem. Daar zit niet de oorzaak van het niet-goed-klinken... Vraag 2: Kan het aan mijn versterker liggen dat de luidsprekers niet goed klinken (stemmen slecht en te weinig op de voorgrond en een te rommelig klankbeeld) De bassen en laag-midden klinken redelijk goed. Ja, dat kan heel goed zijn. De luidsprekers hebben wellicht een hogere resolutie dan die welke je eerst had en laten daardoor genadelozer de fouten horen die stroomopwaarts zijn ontstaan. Het principe van GI-GO... (garbage in - garbage out). Het is daarnaast ook mogelijk dat 'rommeligheid' in je klankbeeld een zaak is van akoestiek. Te lange nagalmtijd en/of teveel heftige vroege reflecties (door de nabijheid van harde achterwand en/of zijwanden). Dat dit ineens zo opvalt kan komen omdat je met extra gespitste oren luistert naar alles wat mooi en lelijk is, na aankoop van iets nieuws... -- een heel normaal verschijnsel! No offence, maar gezien de gebruikte versterker sta ik er niet helemaal van te kijken (is een klasse-D apparaat bedoeld voor minder veeleisende doeleinden, toch?). Niettemin kan het natuurlijk ook wel zo zijn dat er iets mee mis is, met die Driades. Maar als dat niet het geval is, dan zou ik proberen om te achterhalen waarom het front-end zo slecht het muzieksignaal aanbiedt aan de luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
I55 Posted 21 oktober 2008 Author Report Share Posted 21 oktober 2008 Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben blij dat het niet aan de verhouding van de units ligt. Is er misschien iemand die een versterker kan aanraden? Ik heb zitten kijken naar een Denon DRA-700AE Link to comment Share on other sites More sharing options...
I55 Posted 21 oktober 2008 Author Report Share Posted 21 oktober 2008 Ik heb niet iemand in de buurt die een versterker kan lenen. Dat wordt dus lastig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 oktober 2008 Report Share Posted 21 oktober 2008 Ik heb niet iemand in de buurt die een versterker kan lenen. Dat wordt dus lastig. wellicht ben je bereid je speakers in te laden en bij iemand anders langs te gaan. als het dan nog net zo beroerd klinkt zijn het je speakers . klinkt het beter dan is het je akoestiek danwel versterker. dat drivers andere weerstand hebben maakt idd niets uit ,dat trekt het filter wel weer recht Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 21 oktober 2008 Report Share Posted 21 oktober 2008 Bedankt voor je snelle reactie.Ik ben blij dat het niet aan de verhouding van de units ligt. Is er misschien iemand die een versterker kan aanraden? Ik heb zitten kijken naar een Denon DRA-700AE alleen de oude denons tellen echt mee, daar kan je geen buil aan vallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 21 oktober 2008 Report Share Posted 21 oktober 2008 Je speakers meenemen naar iemand anders lijkt me geen goed idee omdat een andere akoestiek ZO anders kan klinken dat je niet weet wat nu het verschil maakt. Zo slecht kan een Yamaha versterker niet zijn en klasse D is tegenwoordig een uitstekende optie om een versterker te bouwen. Daar snapt Yamaha genoeg van lijkt me! Misschien is er iets mis met de speakers, is je akoestiek / opstelling / luisterpositie ver van optimaal. Als het echt niet lekker klinkt zorgt een andere versterker niet voor de oplossing, tenzij de huidige echt stuk is. Mijn 2 eurocentjes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
I55 Posted 21 oktober 2008 Author Report Share Posted 21 oktober 2008 De Yamaha is al zo'n 10 jaar oud dus wel uit het begin van het surround receiver/versterker tijdperk. Ik heb ook een stel driade 71 boxen die niet super klinken op deze installatie maar wel milder in het hoog. Is er een andere versterker rond de Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 22 oktober 2008 Report Share Posted 22 oktober 2008 Ik zou niet meteen de versterker de schuld geven en 'dus' een nieuwe kopen. Het is wel leuk, daar niet van; Kun je solderen? Koop weerstandjes van 47 Ohm (1W) en plaats die over de tweeter. Gewoon koolstof weerstandjes dus. Kost niks maar de scherpte zal verdwijnen; bron: http://www.audio.nl/tips.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groene Leeuw Posted 22 oktober 2008 Report Share Posted 22 oktober 2008 Er zijn zoveel versterkers dat een advies geven moeilijk is. Het beste is naar een aantal hi-fi zaak gaan, kijken naar wat ze hebben, iets leuks uitzoeken en vragen of je de versterker thuis mag proberen[een weekend of een week]. Op die manier koop je nooit iets dat je niet bevalt en kom je gelijk achter of 't inderdaad aan je versterker ligt dat je je set minder goed vind klinken. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
I55 Posted 22 oktober 2008 Author Report Share Posted 22 oktober 2008 Ik zou niet meteen de versterker de schuld geven en 'dus' een nieuwe kopen.Het is wel leuk, daar niet van; Kun je solderen? Koop weerstandjes van 47 Ohm (1W) en plaats die over de tweeter. Gewoon koolstof weerstandjes dus. Kost niks maar de scherpte zal verdwijnen; bron: http://www.audio.nl/tips.htm Ik ben niet erg thuis in schema's dus de tekening op de link begrijp ik niet echt. Moet ik het weerstandje tussen de + en - schakelen voordat ze de tweeter bereiken? Of kan ik de tweeter vast laten aan de bedrading en dan het weerstandje op de + en - solderen? Sorry, ik ben een echte beginner op dit gebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 22 oktober 2008 Report Share Posted 22 oktober 2008 Ik ben niet erg thuis in schema's dus de tekening op de link begrijp ik niet echt.Moer ik het weerstandje tussen de + en - schakelen voordat ze de tweeter bereiken? Of kan ik de tweeter vast laten aan de bedrading en dan het weerstandje op de + en - solderen? Sorry, ik ben een echte beginner op dit gebied. Niet aan beginnen, zou ik zeggen. Die versterker gaat, als ie de oorzaak van het slechte geluid is, echt niet ineens goed klinken door een weerstandje te vervangen... Neem de suggestie van de anderen ter harte en zoek een winkel die service-minded genoeg is om je een versterker op proef te laten uitproberen. Of nodig een audiovriend uit die een mooie versterker heeft en die wel mee wil nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
I55 Posted 22 oktober 2008 Author Report Share Posted 22 oktober 2008 Goed, ik ga eerst op zoek naar een versterker die ik mag lenen of mag uitproberen. Daarna zie ik wel weer verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 oktober 2008 Report Share Posted 22 oktober 2008 Ik ben niet erg thuis in schema's dus de tekening op de link begrijp ik niet echt.Moer ik het weerstandje tussen de + en - schakelen voordat ze de tweeter bereiken? Of kan ik de tweeter vast laten aan de bedrading en dan het weerstandje op de + en - solderen? Sorry, ik ben een echte beginner op dit gebied. Niet aan beginnen, zou ik zeggen. Die versterker gaat, als ie de oorzaak van het slechte geluid is, echt niet ineens goed klinken door een weerstandje te vervangen...Neem de suggestie van de anderen ter harte en zoek een winkel die service-minded genoeg is om je een versterker op proef te laten uitproberen. Of nodig een audiovriend uit die een mooie versterker heeft en die wel mee wil nemen. dat zegt ie ook niet Toine alleen zet er een extra parallel aan de tweeter. stel dat je de bekabeling onderbreekt met een kroonsteen je kun je tussen de 2 metalen buisjes een weerstandje plaatsen. die doet vrijwel niets met het signaal maar ook weer wel. resultaat kan een vriendelijker hoog zijn. ik heb dat met de hele speaker gedaan. koolstof weerstand in par. zetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 22 oktober 2008 Report Share Posted 22 oktober 2008 Zo'n parallelweerstand sluit het filter enigszins af buiten de doorlaatband waar de tweeterimpedantie oploopt en dempt eventuele resonanties van de tweeter. Geen wondermiddel, kan soms wel een scherp randje wegnemen. Een waarde van 33....47 ohm is voldoende. Neem daarvoor een 1 watter niet draadgewonden, koolfilm is prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 22 oktober 2008 Report Share Posted 22 oktober 2008 dat zegt ie ook niet Toinealleen zet er een extra parallel aan de tweeter. stel dat je de bekabeling onderbreekt met een kroonsteen je kun je tussen de 2 metalen buisjes een weerstandje plaatsen. die doet vrijwel niets met het signaal maar ook weer wel. resultaat kan een vriendelijker hoog zijn. ik heb dat met de hele speaker gedaan. koolstof weerstand in par. zetten Okee, niet helemaal goed gelezen... Maar het laat onverlet dat je iemand die laat blijken niet over echte technische en audiofiele kennis van zaken te beschikken beter niet kunt laten modificeren. De Driade 95 is een fabrieksluidspreker die in principe goed klinkt; daar is geen extra weerstand voor nodig lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 oktober 2008 Report Share Posted 22 oktober 2008 dat zegt ie ook niet Toinealleen zet er een extra parallel aan de tweeter. stel dat je de bekabeling onderbreekt met een kroonsteen je kun je tussen de 2 metalen buisjes een weerstandje plaatsen. die doet vrijwel niets met het signaal maar ook weer wel. resultaat kan een vriendelijker hoog zijn. ik heb dat met de hele speaker gedaan. koolstof weerstand in par. zetten Okee, niet helemaal goed gelezen... Maar het laat onverlet dat je iemand die laat blijken niet over echte technische en audiofiele kennis van zaken te beschikken beter niet kunt laten modificeren. De Driade 95 is een fabrieksluidspreker die in principe goed klinkt; daar is geen extra weerstand voor nodig lijkt me. in principe niet nee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 2 november 2008 Report Share Posted 2 november 2008 Het ligt eraan. Misschien zijn die Driades gewoon niet goed. Het merk werd opgekocht door Penhold en daarna de nek omgedraaid. Dat zou heel goed kunnen omdat ze bij Penhold niet weten hoe ze luidsprekers moeten ontwerpen. Zoals met vele mooie dingen kun je niet altijd blindelings op de naam afgaan. Voorbeelden: Jaguar (bepaalde series zijn zeer slecht), Kool and the Gang (na ' 76), Driade? (toen Penhold de naam overnam?),... etc. O ja, voor Spido: de Pied Piper (toen een derde er met het ontwerp vandoor ging)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 2 november 2008 Report Share Posted 2 november 2008 Is er misschien iemand die een versterker kan aanraden? Luister eens naar iets van NAD of Cyrus: prima matches voor deze speakers. Ook Rotel zou ik op de shortlist plaatsen. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts