Jump to content

Zappa

carl
 Share

Recommended Posts

Ik ken heel weinig van Zappa (denk ik), maar ik ken Dancing Fool wel. Maar dat vind ik zo'n kutnummer dat in de rest van het werk van de beste man niet meer geinteresseerd ben ;)

Had je wel door dat het een soort parodie-nummer is, een reactie op het discogebeuren?

Toch maar even de tekst opgeduikeld:

Dont know much about dancin

Thats why I got this song

One of my legs is shorter than the other

n both my feets too long

course now right along with em

I got no natural rhythm

But I go dancin every night

Hopin one day I might get it right

Im a dancin fool, Im a

Dancin fool

I hear that beat; I jump outa my seat,

But I cant compete, cause Im a

Dancin fool, Im a

Dancin fool

The disco folks all dressed up

Like theys fit to kill

I walk on in n see em there

Gonna give them all a thrill

When they see me comin

They all steps aside

They has a fit while I commit

My social suicide, Im a

Dancin fool, Im a

Dancin fool

The beat goes on

And Im so wrong

The beat goes on

And Im so wrong

The beat goes on n Im so wrong

I may be totally wrong, but Im a

Dancin fool, Im a

Dancin fool

Youwsa, youwsa, youwsa

I got it all together now

With my very own disco clothes, hey!

My shirts half open, tshow you my chains

n the spoon for up my nose

I am really somethin

Thats what youd probly say

So smoke your little smoke

Drink your little drink

While I dance the night away, Im a

Dancin fool, Im a

Dancin fool, (etc., etc.)

Fool-uh!

Hey darlin...can I buy ya a drink?

Lookin for mister goodbar? here he is...

Wait a minute...Ive got it...youre an italian!

Hah?

Yer jewish?

Love your nails...you must be a libra...

Your place or mine?

Zappa vind ik wel een meester in het gebruiken van muzikale vormen. Ehh, hoe zeg je dat, uhh..

Ik ken heel weinig van Zappa (denk ik), maar ik ken Dancing Fool wel. Maar dat vind ik zo'n kutnummer dat in de rest van het werk van de beste man niet meer geinteresseerd ben ;)

Had je wel door dat het een soort parodie-nummer is, een reactie op het discogebeuren?

Nee, ik wist nog niet dat het een parodie was. Maar dat maakt voor mij ook niks uit. Weird Al Jankovic maakt ook parodieen, maar dat ga ik ook niet voor m'n plezier luisteren ;)

Maar is het dan zo raar dat als je 1 nummer hoort van een artiest (wie dat ook is), en je vind het compleet niks aan, je verder niet op zoek gaat naar muziek van die artiest? Dat doe je toch pas als je een paar interessante nummers hebt gehoord?

Nee, dat is niet raar als je er, zoals jij blijkbaar, van uitgaat dat zo iemand dan gelijk maar 1000 nummers dezelfde muziek maakt... :(

Nee, daar ga ik helemaal niet van uit. Een band/artiest kan verschillende stijlen spelen, dat weet ik heus wel. Maar laat ik het eens van de andere kant belichten:

Ooit, in een ver verleden, toen ik eens bij Klaas ben geweest met een groepje van Hear, draaiden we allemaal onze eigen muziek. Toen ik The Lepper Affinity van Opeth opzette, liep zo ongeveer iedereen weg. Denk je dat die mensen later nog op zoek zijn gegaan naar Opeth? Neuh... dacht het niet... En dat terwijl Opeth ook lang niet allemaal dezelfde nummers maakt hoor. De albums zelf zijn al afwisselend en als je de albums onderling met elkaar gaat vergelijken, kom je er vanzelf achter dat ze meer dan alleen maar keiharde metal spelen. Maar ik denk niet dat die mensen die The Lepper Affinity hoorden, meteen bij thuiskomst opzoek zijn gegaan naar andere muziek van Opeth. Heel raar is dat... :rolleyes:

Klinkt een beetje denigrerend... Of is het niet zo bedoeld? Mikael Akerfeldt van Opeth is ook een muzikaal genie. Dat niet iedereen dat hoort, komt omdat het nogal extreme muziek is (bij vlagen tenminste). Dan wordt er al snel geroepen: wat een herrie!

Vond jij de term "kutnummer" denigrerend?

Je gebruikte hem toch echt zelf hoor... <_<

'Kutnummer' is slechts een mijn mening over dat nummer. Er stond bovendien een smiley bij, dus zo serieus moet het ook weer niet nemen. Jantje Smit bijvoorbeeld maakt in mijn oren muziek van lager niveau...

Klinkt een beetje denigrerend... Of is het niet zo bedoeld? Mikael Akerfeldt van Opeth is ook een muzikaal genie. Dat niet iedereen dat hoort, komt omdat het nogal extreme muziek is (bij vlagen tenminste). Dan wordt er al snel geroepen: wat een herrie!

Klopt. In een interview onlangs in de volkskrant zei dit genie zelf dat 'metal' een gevolg is van het niet kunnen schrijven van een melodie.

Da's eerlijk en waar. :P

ag ja ik heb ooit 35 elpees van hem gehad onwijs !!

zat ook nog een elpee bij met alleen muziek zonder zang

ben de titel ff kwijt

de elpee was nog niet af en na ruzie met maatschappij hbbn ze die toch gauw uitgebracht

Bij de meesten ligt het "Slave"-gedoe met Prince en Warner Brothers nog redelijk vers in het geheugen. Zappa had dit enkele decennia eerder al meegemaakt. Ook hij wilde meer uitbrengen dan WB en ook toen was men bij deze platenmaatschappij bang dat de vraag (en hun inkomsten dus) zou gaan verminderen.

Hij had een driedubbel-lp gemaakt ("L

Klopt. In een interview onlangs in de volkskrant zei dit genie zelf dat 'metal' een gevolg is van het niet kunnen schrijven van een melodie.

Bedoel je dit stukje? http://extra.volkskrant.nl/select/muziek/artikel.php?id=1851 Want dat stond onlangs in de Volkskrant. Maar jouw opmerking kan ik daarin niet terugvinden...

Bedoel je dit stukje? http://extra.volkskrant.nl/select/muziek/artikel.php?id=1851 Want dat stond onlangs in de Volkskrant. Maar jouw opmerking kan ik daarin niet terugvinden...

"Met de metalscene heeft Mikael

Dat is inderdaad een vrije vertaling. Een heeeeel erg vrije vertaling...
Welnee, dat is geen vrije vertaling. Dat is een zeer goede samenvatting.

Welnee, er staat dat Mikael Akerfeldt vindt dat de metal zichzelf blijft herhalen, dat hij niet genre-vast is, en dat hij daardoor meer 'echte' liedjes is gaan schrijven die niet dichtgesmeerd zijn met gitaarriffs. Er staat nergens "dat 'metal' een gevolg is van het niet kunnen schrijven van een melodie". Ik vind dat erg vergezocht...

[...] En het grappige van zijn werk is dat hij nooit heel lang serieus kan zijn, [...]

... da's een gevaarlijke. i.m.o. was FZ uiterst serieus in alles wat hij op het muzikale vlak deed, hoe grappig het vaak ook lijkt. Alles nootje voor nootje uitgeschreven, z'n bands met militaire discipline gedrilld.

Ik vind dat erg vergezocht...
Je bedoelt dat je die conclusie, die er zo makkelijk uit te trekken is, liever niet wilt horen?

Nee, ik bedoel dat ik het ver gezocht vind. Dat schreef ik ook al...

Maakt niet uit verder, het is nooit prettig om te lezen als een muzikant (Mikael

[...] En het grappige van zijn werk is dat hij nooit heel lang serieus kan zijn, [...]

... da's een gevaarlijke. i.m.o. was FZ uiterst serieus in alles wat hij op het muzikale vlak deed, hoe grappig het vaak ook lijkt. Alles nootje voor nootje uitgeschreven, z'n bands met militaire discipline gedrilld.

Dat is ook zo, maar ik bedoelde er mee aan te geven dat hij in

Wat een onzin.

Kortom, je trekt rare conclusies, en niet alleen over dat stukje...

Je hebt helemaal gelijk.

Waarin is me niet duidelijk (blijkbaar haal je er ook nog iets anders bij, gezien dat "niet alleen"), maar je hebt gelijk.

Ja, ik ga het niet nog eens uitleggen hoor...

Dat is inderdaad een vrije vertaling. Een heeeeel erg vrije vertaling...
Welnee, dat is geen vrije vertaling. Dat is een zeer goede samenvatting.

:D

'k Zal Ghost Reveries voor 3 weken lenen en kijken of het 'r net zo lekker vet in gaat als een foute snack. ;)

Als je metal, zoals je zei, allemaal 'zonder uitzondering niet meer dan lawaai' vindt, dan ga je Ghost Reveries ook niet trekken. Het is een prachtig album, mooie melodien, maar toch veel te extreem voor metal-haters... Misschien dat je Atonement, Hours Of Wealth en Isolation Years nog wel te pruimen vindt, maar dat is dan ook geen metal. Tegen de tijd dat Atonement begint (nummer 4 van de cd), zijn de meeste mensen wel afgehaakt...

Zappa en Niehe staan helaas niet op youtube. :(

<_< Gelukkig maar. Ivo "kijk eens hoe dikke vriendjes ik ben met al die beroemde mensen!!" :ph34r:

Wat ik me ervan herinner is dat het toen bekend was dat Zappa terminaal ziek was, en toen gingen ze middels lange close-ups van z'n overvolle asbakken wel heel erg bepaalde dingen suggereren.... :mad2:

Z'n ziekte had trouwens niets met roken te maken.. Bah..

Zappa en Niehe staan helaas niet op youtube. :(

<_< Gelukkig maar. Ivo "kijk eens hoe dikke vriendjes ik ben met al die beroemde mensen!!" :ph34r:

Wat ik me ervan herinner is dat het toen bekend was dat Zappa terminaal ziek was, en toen gingen ze middels lange close-ups van z'n overvolle asbakken wel heel erg bepaalde dingen suggereren.... :mad2:

Z'n ziekte had trouwens niets met roken te maken.. Bah..

Roken wordt medisch wel in verband gebracht met die ziekte op die plek. Maar qua regie inderdaad een typische Niehe uitvergroting.

De kracht zat 'm er vooral in dat Zappa verder z'n eigen gesprek voerde en Niehe als persoon en vragensteller deed verbleken.