Erikatn Posted 25 oktober 2008 Report Share Posted 25 oktober 2008 De site van Musical Fidelity biedt onder de noemer Fine-tuning een upgrade van veel huidige, en een aantal oudere produkten aan. Nou heb ik MF altijd iets meer gevolgd dan andere merken, maar heb dit op deze manier, en voor zoveel verschillende produkten, niet eerder door andere merken aangeboden zien worden. Zo'n aanpak was altijd het terrein van perifere bedrijven. Afgaand op de fora ('wereldwijd') lijkt MF (kan aan m'n leesgedrag liggen) een merk dat vaak wordt getweakt, en (b)lijkt daar ook voor gevoelig te zijn (IMO). Maar in feite zegt het bedrijf dat het eigen produkt slechts de basis is voor wat het uiteindelijk kan worden. Wat niet een aanbeveling is om de (in verhouding dan relatief dure) basisprodukten te kopen. Zet MF hier een gewenste trend, of snijdt ze zich in de vingers door hun standaard produkten (alsnog) als niet voldoende af te doen? Want ze kan niet meer terug: voor alle produkten moet ook in de toekomst zo'n pakket 'verbetering' worden aangeboden. En wordt ooit van de fine-tuning mogelijkheid afgezien, dan moet duidelijk zijn dat de betere componenten standaard in het produkt zijn verwerkt, anders weet de consument dat het te weinig krijgt. Wat zijn daar Hear de gedachten over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 oktober 2008 Report Share Posted 25 oktober 2008 Ik heb eens gekeken wat ze van plan zijn aan een Tri-Vista te gaan doen. Dat is dus gewoon oude onderdelen vervangen door nieuwere, "betere" onderdelen, en dan vooral "beter gematcht". Met andere woorden, ze hebben "betere" nieuwere apparatuur om onderdelen nog beter te matchen en gebruiken nu "betere" nieuwere onderdelen dan voorheen. Of die onderdelen werkelijk beter zijn/klinken wens ik te betwijfelen, maar er schijnt vraag naar modden van bestaande apparatuur te zijn en vraag cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 25 oktober 2008 Author Report Share Posted 25 oktober 2008 Ze doen voor de huidige KW550 hetzelfde als voor de Tri-Vista 308 (volgorde van de opsomming is veranderd), alleen de buizen blijven verschillend. Ik belde hierover gisteren met importeur Vietron, voor wie dit nieuws was. Op m'n vraag of de upgrade ook af-fabriek via de importeur geleverd kan worden, ipv het opsturen van een al gekocht produkt naar MF in de UK was het antwoord dat wat hen betreft het laatste zou gaan gelden. Wat in lijn is met MF's toelichting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 25 oktober 2008 Report Share Posted 25 oktober 2008 Musical Fidelity vind ik een raar bedrijf. Ze doen vaak tegenstrijdige uitspraken. Ze lopen met een megafoon rond te kwaken dat je minimaal een paar honderd watt moet hebben om muziek te kunnen luisteren ( toen ze die "superchargers" aan de man moesten brengen) en vervolgens brengen ze versterkers uit die maar een paar watt hebben. De beste man Anthony Michalson leidt volgens mij aan grootheidswaanzin. Maar dat is mijn persoonlijke opvatting. HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 oktober 2008 Report Share Posted 25 oktober 2008 Wat zijn daar Hear de gedachten over? Vrij logisch. MF ziet ook wel dat er veel bedrijven/bedrijfjes zijn die (grof) geld verdienen met upgraden, restylen, modificeren of hoe je het ook maar wilt noemen. En als het dan even een slappe tijd is en je techneuten duimen zitten te draaien, dan ga je wat verzinnen om die jongens bezig te houden en ook nog wat centjes te verdienen. Dat hetzelfde al jarenlang gedaan wordt door vakmensen die dichter bij je in de buurt zitten en vaak ook goedkoper zijn, is ze natuurlijk een doorn in het oog. Vandaar: "Log owner name, model and serial number in Musical Fidelity archives Issue certificate signed by Antony Michaelson" Overigens lijken die upgrades mij weinig zinvol, zeker voor de top-producten van MF. Zoals vaker zien we hier marketing en halve waarheden door elkaar heen lopen. Dit is wel weer leuk, natuurlijk: "N.B. Musical Fidelity has not authorised anyone else to tweak MF amps or CD players. Please be aware of unauthorised tweaking Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 25 oktober 2008 Author Report Share Posted 25 oktober 2008 Het upgraden van een XA200 is een behoorlijk dure grap, zo zie ik op de lijst. Voor mij heeft Bas dat indertijd gedaan maar de les was toch dat een apparaat dat niet helemaal deugt met wat verbeteringen toch niet wordt wat het had moeten zijn.Geupgrade en wel gingen de XA200's uiteindelijk toch de deur uit. Een vrij dure les. Het apparaat moet het inderdaad wel naar behoren doen voordat er een 'tuning' over heen kan. Een design dat (voor een gebruiker) niet werkt blijft wellicht een verloren zaak. De wijze van presentatie van MF/Michaelson valt bij velen niet in goede aarde, heer Derxk. Oude modellen worden tov de nieuwe nogal 's afgedaan, en ook de omloopsnelheid heeft een tijd erg hoog gelegen. Interessante visie KT, het zal inderdaad ook met terughalen van broodwinning te maken hebben. Overigens verschilt de kwaliteit van de onderdelen in de duurdere modellen niet van die in de goedkopere (je zou ze eens van binnen moeten zien). Da's ook geen pre als het om dit merk gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 oktober 2008 Report Share Posted 25 oktober 2008 Overigens verschilt de kwaliteit van de onderdelen in de duurdere modellen niet van die in de goedkopere (je zou ze eens van binnen moeten zien). Da 's ook geen pre als het om dit merk gaat. Nooit een Tri-Vista of KW aan de binnekant bekeken zeker Daar zitten echt "iets" andere onderdelen in dan in de X-, V- en A-series. Ik heb behoorlijk wat MF's van binnen gezien en kan je melden dat er voor de duurdere series echt andere onderdelen worden gebruikt dan voor de goedkope series. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 oktober 2008 Report Share Posted 25 oktober 2008 Nooit een Tri-Vista of KW aan de binnekant bekeken zeker Daar zitten echt "iets" andere onderdelen in dan in de X-, V- en A-series. Klopt inderdaad. Vandaar mijn eerdere opmerking dat dergelijke upgrades naar mijn mening niet zoveel zin hebben bij de topmodellen van MF, tenzij er na 15 jaar ofzo elco's echt slechter gaan worden. En de mods die worden aangeboden op die Nu- en Tri-Vistas voor wat betreft de smoorspoelvoeding zijn veranderingen, die niet per se verbeteringen hoeven te zijn. Niet in technische zin en niet in gehoormatige zin. ik ben daarmee wel eens aan het stoeien geweest, dat valt om den drommel nog niet mee om daar iets wezenlijks aan te verbeteren. Een goede modificatie is een verbetering en niet slechts een verandering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 25 oktober 2008 Author Report Share Posted 25 oktober 2008 Overigens verschilt de kwaliteit van de onderdelen in de duurdere modellen niet van die in de goedkopere (je zou ze eens van binnen moeten zien). Da 's ook geen pre als het om dit merk gaat. Nooit een Tri-Vista of KW aan de binnekant bekeken zeker Daar zitten echt "iets" andere onderdelen in dan in de X-, V- en A-series. Ik heb behoorlijk wat MF's van binnen gezien en kan je melden dat er voor de duurdere series echt andere onderdelen worden gebruikt dan voor de goedkope series. Mvg. Miracle. Heb 'r, incl. cd-spelers, een stuk of 10 van binnen gezien, overigens geen Tri-Vista (wel Nu-Vista) of KW. De caps die in MF worden gebruikt zijn onveranderlijk Jamicon, en dat schijnen niet de beste te zijn. In ieder geval bleek vervanging van deze door Blackgates en Panasonics op cruciale plaatsen voor een aanzienlijke verbetering te zorgen. Nooit een Tri-Vista of KW aan de binnekant bekeken zeker Daar zitten echt "iets" andere onderdelen in dan in de X-, V- en A-series. Klopt inderdaad. Vandaar mijn eerdere opmerking dat dergelijke upgrades naar mijn mening niet zoveel zin hebben bij de topmodellen van MF, tenzij er na 15 jaar ofzo elco's echt slechter gaan worden. En de mods die worden aangeboden op die Nu- en Tri-Vistas voor wat betreft de smoorspoelvoeding zijn veranderingen, die niet per se verbeteringen hoeven te zijn. Niet in technische zin en niet in gehoormatige zin. ik ben daarmee wel eens aan het stoeien geweest, dat valt om den drommel nog niet mee om daar iets wezenlijks aan te verbeteren. Een goede modificatie is een verbetering en niet slechts een verandering. Het is misschien de vraag of die smoorspoelen enige zin hebben, of dat ze proberen te verzachten wat de standaardonderdelen tekort komen? Het schijnt in ieder geval dat ze de impedantie nogal verlagen, waardoor de versterker minder stroom levert dan (zonder) mogelijk zou zijn (?). In ieder geval is MF de enige fabrikant die de spoelen in hun transistormodellen verwerkt. Vraag me af waarom anderen dat niet volgen als het de stroom zo helpbaar opschoont. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 oktober 2008 Report Share Posted 25 oktober 2008 Het is misschien de vraag of die smoorspoelen enige zin hebben, of dat ze proberen te verzachten wat de standaardonderdelen tekort komen? Het schijnt in ieder geval dat ze de impedantie nogal verlagen, waardoor de versterker minder stroom levert dan (zonder) mogelijk zou zijn (?). In ieder geval is MF de enige fabrikant die de spoelen in hun transistormodellen verwerkt. Vraag me af waarom anderen dat niet volgen als het de stroom zo helpbaar opschoont. Ze verhogen de impedantie van de voeding (iets), maar maken ook dat die impedantie voor nagenoeg de gehele audioband constant is. Omdat de stroomopname van het versterkerdeel voor een heel groot deel constant is vanwege de ruime AB instelling (dus een groot deel in A) is dat niet zo heel erg. Bovendien kan de voeding in impulsen meer energie leveren dan zonder die smoorspoelen omdat die spoelen energie opslaan (denk maar aan een vliegwiel). Daarnaast werken ze nog als pi-filter voor de afvlakking. Als je dat in de sim gooit, kun je mooi zien wat er gebeurt. Die spoelen eruit was ook mijn eerste gedachte toen ik een Nu-Vista onder handen had, maar dat was dus even een grote misrekening. Of er Jamicon inzat weet ik niet meer zeker. Op bepaalde plaatsen kan dat best voldoende zijn. Black Gates zijn niet zaligmakend wat mij betreft, en al helemaal niet als het over levensduur gaat. Panasonic heeft erg mooie series, maar daar moet je wel oppassen dat de ESR niet te laag is op sommige plaatsen. Dat kan ringing op de voedingslijnen veroorzaken, wat dan weer gedempt moet worden met een serieweerstandje. Daar zou dus een "mindere" elco beter kunnen zijn. Zoals ik al zei, goed modificeren is niet slechts veranderen maar wezenlijk verbeteren. Daar hoort dus een flink stuk onderdelen- en schakelingenkennis bij. Een apparaat klakkeloos voldouwen met Pana FC, een praktijk die ik te vaak ben tegengekomen (en niet van de minste namen) is dus niet altijd verstandig. Weten wat je plaatst, hoeveel en op welke plek is erg belangrijk. In my humble opinion, dat dan weer wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 25 oktober 2008 Author Report Share Posted 25 oktober 2008 Da's mooi toegelicht , en misschien ook wel een geruststelling. In m'n voorversterker zijn de spoelen (na modificatie) niet meer verbonden met de voeding. Misschien moeten ze weer eens aangesloten worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 oktober 2008 Report Share Posted 25 oktober 2008 Een voorversterker trekt in het algemeen een tamelijk constante stroom, waarbij een smoorspoel in de voeding dus een zeker voordeel zou kunnen bieden. Hoeft echter niet zo te zijn, als de stabilisatie van de voedingsspanning goed is dan zal het weinig of niets toevoegen. Bij veel buizenvoorversterkers is die spanning niet gestabiliseerd en kan een smoorspoel wel goed werk doen, mits die goed is berekend en omringd door zorgvuldig berekende condensatoren en andere onderdelen. Is het een buizen- of een transistorvoortrap? En welk merk/type? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 25 oktober 2008 Author Report Share Posted 25 oktober 2008 Het is een MF 308, transistor pre. Foto is van het ongemodde model (van een Engelse jongen). MF vertelde inderdaad dat ze in het verleden in buizenversterkers werden toegepast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 oktober 2008 Report Share Posted 25 oktober 2008 Ik heb deze nog nooit onder handen gehad, dus ik kan er niet zo gek veel over zeggen. Vanaf de foto lijkt het alsof de spoelen tussen de elco's achterin staan, dus als pi-filter. Aangezien daarna nog een afvlakfilter volgt met stabilisatie, vraag ik me af of ze iets nuttigs doen in deze versterker. Mijn eerste indruk is dat het weinig zin heeft, maar zeker weten doe ik dat niet. MF doet dit niet voor niets, lijkt mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 25 oktober 2008 Author Report Share Posted 25 oktober 2008 Dat was dus m'n volgende vraag, waar al die afvlakking achterin voor dient. Het zou dus wel eens dubbel-op kunnen zijn. De spoelen zitten ook in de 308 cd speler. Die speler heb ik overigens niet. Wel een foto op m'n werkpc. Zal 'm hier morgen plaatsen, for the sake of it. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 oktober 2008 Report Share Posted 25 oktober 2008 Lijkt inderdaad dubbel-op te zijn. Maar een smoorspoel kan wel degelijk een verbetering in de rimpel-onderdrukking geven voor de stabilisatie. Als de uitgangstrap van die voorversterker nu eens op die ongestabiliseerde spanning staat, dan kan het zeker wel nut hebben. Maar ik verwacht dat ook die spanning netjes gestabiliseerd is. Zonder dat ik het ding voor me heb en eraan kan meten, blijft het gissen helaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 oktober 2008 Report Share Posted 25 oktober 2008 En de mods die worden aangeboden op die Nu- en Tri-Vistas voor wat betreft de smoorspoelvoeding zijn veranderingen, die niet per se verbeteringen hoeven te zijn.Niet in technische zin en niet in gehoormatige zin. ik ben daarmee wel eens aan het stoeien geweest, dat valt om den drommel nog niet mee om daar iets wezenlijks aan te verbeteren. Iets "veranderen" daaraan is mogelijk, maar verbeteren...... .......Nee, dat gaat volgens mij niet lukken. Ook ik heb me al eens gebogen over de Tri-Vista, en heb zelfs de smoorspoelen, en nog meer, eruit gehad. Dat gaf echt geen verbetering. Ook heb ik ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 oktober 2008 Report Share Posted 25 oktober 2008 Sinds dat ik met de Tri-Vista bezig ben geweest, maar eigenlijk daarvoor ook al met de Jadis Symphonia CD-speler, ben ik van mening dat je niet moet spitten in een goed ontwerp.Modden is bedoeld voor een ontwerp wat NIET goed is, en je dus beter wilt proberen te maken. Helemaal mee eens. Sommige klassen van apparatuur moet je respect voor hebben zoals het is en niet aan gaan rommelen. Modden kan ook nog wel in een ander geval dan dat het "niet goed" is: als een fabrikant een afgeleide model van een topontwerp op de markt brengt, daar kun je met zorgvuldigheid dan vaak nog wel iets meer uithalen. Het sleutelwoord wat mij betreft is dus respect: voor een ontwerp, een apparaat of een ontwerper. Dat mis ik (te) vaak bij mensen die menen alles beter te weten......... En dat is geen gemene steek onder water, maar mijn beroepsmatige en ook persoonlijke mening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 oktober 2008 Report Share Posted 26 oktober 2008 ......... eigenlijk daarvoor ook al met de Jadis Symphonia CD-speler, ben ik van mening dat je niet moet spitten in een goed ontwerp. Mvg. Miracle. Onze spelers eens naast elkander zetten ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 26 oktober 2008 Author Report Share Posted 26 oktober 2008 Lijkt inderdaad dubbel-op te zijn. Maar een smoorspoel kan wel degelijk een verbetering in de rimpel-onderdrukking geven voor de stabilisatie. Als de uitgangstrap van die voorversterker nu eens op die ongestabiliseerde spanning staat, dan kan het zeker wel nut hebben. Maar ik verwacht dat ook die spanning netjes gestabiliseerd is. Zonder dat ik het ding voor me heb en eraan kan meten, blijft het gissen helaas. Dan ben ik benieuwd naar je bevindingen en moeten we er 's voor afspreken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 oktober 2008 Report Share Posted 26 oktober 2008 Black Gates zijn niet zaligmakend wat mij betreft, en al helemaal niet als het over levensduur gaat.Panasonic heeft erg mooie series, maar daar moet je wel oppassen dat de ESR niet te laag is op sommige plaatsen. Dat kan ringing op de voedingslijnen veroorzaken, wat dan weer gedempt moet worden met een serieweerstandje. Daar zou dus een "mindere" elco beter kunnen zijn. Zoals ik al zei, goed modificeren is niet slechts veranderen maar wezenlijk verbeteren. Daar hoort dus een flink stuk onderdelen- en schakelingenkennis bij. Een apparaat klakkeloos voldouwen met Pana FC, een praktijk die ik te vaak ben tegengekomen (en niet van de minste namen) is dus niet altijd verstandig. Weten wat je plaatst, hoeveel en op welke plek is erg belangrijk. In my humble opinion, dat dan weer wel. Ik vat het even samen, de laatste tijd was het een beetje druk. Niks IMHO gewoon waar, z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 oktober 2008 Report Share Posted 26 oktober 2008 ......... eigenlijk daarvoor ook al met de Jadis Symphonia CD-speler, ben ik van mening dat je niet moet spitten in een goed ontwerp. Mvg. Miracle. Onze spelers eens naast elkander zetten ? Zolang het geen AB(X) vergelijk word............... Ik heb hier een Symphonia 1e uitvoering. De echte nog, met dikke ringkerntrafo ipv die inimini trafotjes op de print, zoals het met de nieuwere versies is. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 oktober 2008 Report Share Posted 26 oktober 2008 Niks IMHO gewoon waar, z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 oktober 2008 Report Share Posted 26 oktober 2008 Zolang het geen AB(X) vergelijk word............... Ik heb hier een Symphonia 1e uitvoering. De echte nog, met dikke ringkerntrafo ipv die inimini trafotjes op de print, zoals het met de nieuwere versies is. Mvg. Miracle. ik heb dezelfde, alleen glimttie wat meer, en is er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 oktober 2008 Report Share Posted 26 oktober 2008 Zolang het geen AB(X) vergelijk word............... Ik heb hier een Symphonia 1e uitvoering. De echte nog, met dikke ringkerntrafo ipv die inimini trafotjes op de print, zoals het met de nieuwere versies is. Mvg. Miracle. ik heb dezelfde, alleen glimttie wat meer, en is er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts