boy2 Posted 13 september 2002 Report Share Posted 13 september 2002 Hallo allemaal. Zoals velen van jullie trek ik altijd braaf de stekker uit het stopcontact als het onweert. Toch maakte ik het volgende mee: Op 31 augustus jongstleden, het is prachtig weer, begeeft opeens mijn 1 jaar oude Marantz-tuner het. Even later begint mijn oplaadbare telefoon onophoudelijk te piepen in de houder. Nog iets later, wanneer ik mijn PC wil aanzetten, blijkt ook deze overleden. Een week later, ik zit muziek te luisteren, opeens een enorme knal en een diepe, harde brom uit mijn rechterbox. Snel alles uitgezet, hopelijk is de box nog heel. Inmiddels staan alle apparaten in de reparatie; de tuner onder garantie, de PC is inmiddels terug, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 september 2002 Report Share Posted 13 september 2002 Oh boy, Wat je beschrijft lijkt overduidelijk op overspanning op het lichtnet. Drie apparaten tegelijk stuk? Dat kan geen toeval zijn. De NUON zal dat niet snel toegeven. Het is daarom wel zaak om bij de reparetuur een nauwkeurig verslag te vragen wat er precies stuk is gegaan. In het geval van je tuner zal dat waarschijnlijk alleen de zekering zijn als die er in zit. Zou ook eens bij de diverse buren in de omtrek navragen of zij iets dergelijks mee gemaakt hebben. En PC's hebben doorgaans een standby voeding die altijd aan blijft staan, ook al staat je PC zelf uit. Je reparateur zet er dan gewoonlijk voor 25 euro een nieuwe in. Vraag daarom die oude kapotte voeding terug. Mocht het aan de NUON hebben gelegen, kan het als bewijs dienen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjor Posted 13 september 2002 Report Share Posted 13 september 2002 Tis wat met die energievoorziening. Hebben de buren ook schade? Heb zelf laatst een spanningsdip gehad, kan anders niet verklaren dat 3 PC's (die altijd aan staan) spontaan zijn gereboot. Event recording van WIN2000 liet geen afwijkende dingen zien. Gr. Marjor Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 13 september 2002 Report Share Posted 13 september 2002 Geplaatst door Pjotr:Wat je beschrijft lijkt overduidelijk op overspanning op het lichtnet.... Beste Pjotr, Lijkt mij ook overspanning Mogelijk zou een overspanningsbeveiligd stopkontakt hier geholpen hebben, overal verkrijgbaar, dacht ik. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 september 2002 Report Share Posted 14 september 2002 Geplaatst door gert: Beste Pjotr, Lijkt mij ook overspanning Mogelijk zou een overspanningsbeveiligd stopkontakt hier geholpen hebben, overal verkrijgbaar, dacht ik. mvg Gert Beste Gert, Denk niet dat zo'n overspanningsbeveiliging veel geholpen zou hebben. Die dingen kunnen maar een beperkt vermogen opnemen. Hooguit zo'n 50 Joule. Bij meer fikken die dingen ook uit. Ze kunnen alleen zeer kortstondige overspanningspieken onderderdrukken, zo in de orde van een paar ms, afhankelijk van de grootte van de piek. Dat zijn pieken zoals veroorzaakt door koelkasten, TL-buizen e.d. Hij zou dus gegarandeerd uitgefikt zijn bij een overspanning van een paar seconden veroorzaakt door de NUON. Maar zou ie er wel gezeten hebben, dan zou dat wel een mooi bewijs zijn dat het aan de NUON gelegen heeft. Overigens zit zo'n ding standaard in een PC-voeding. Met een beetje geluk is alleen de zekering van de PC-voeding eruit gevlogen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis Posted 21 september 2002 Report Share Posted 21 september 2002 Heb je misschien toevallig een buurman of iemand verderop in de straat die graag mag lassen ??? Misschien loopt deze man wel te lassen met een oude DC stroombron, en deze veroorzaken veel vervuiling op het lichtnet. Door deze vervuiling kunnen piekspanningen ontstaan op het net zonder dat de NUON het weet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
boy2 Posted 21 september 2002 Author Report Share Posted 21 september 2002 Hallo allemaal. Bedankt voor al jullie reacties. Het blijft een beetje mysterieus: niemand anders lijkt last te hebben, en volgens mij is er ook niemand aan het lassen. Zou het een bizar toeval zijn? De reparateur van mijn versterker heeft een onderdeel besteld, zo meldt hij mij. Wanneer ik, hopelijk volgende week, de versterker terughaal zal ik hem vragen of hij iets kan zeggen over de schade die hij heeft waargenomen... Later meer, Boy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis Posted 22 september 2002 Report Share Posted 22 september 2002 Ben benieuwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts