Jump to content

mm-mm step-up transformer

Phelsuma
 Share

Recommended Posts

Ik zou graag mijn Grado Statement Sonata (0,5 mV output, inputload 47KOhm) willen aansluiten op de MM-phono ingang van mijn voorversterker. Hiervoor heb ik een step-up transformator nodig die specifiek geschikt is voor MM elementen. Wie weet hiervoor de oplossing?

Ik begrijp het niet helemaal. Zit er een phonotrap in je v.v. of niet? Als die er in zit heb je geen step up nodig. Zit ie er niet in, heb je niet genoeg aan een step-up, want dan heb je ook nog riaa correctie nodig. (...)

Beste Alabaster,

Is het probleem van topicstarter niet dat er een hoge afsluitimpedantie nodig is (47 kΩ, zoals bij een MD-element) bij een lage spanningsafgifte (0,5 mV, zoals bij een MC-element)?

Wanneer hij het element aansluit op een MD-ingang, is het signaal te zwak.

Als hij het aansluit op een MC-ingang, is de afsluitweerstand te groot (geen hoog).

Daar is wel een oplossing voor: de afsluitweerstand van een MC trap verhogen (vaak is dat een FET gate dus dat kan redelijk probleemloos) waarbij er ook een afsluitcapaciteit zal moeten worden aangebracht.

Enige ruis-toename zal men dan wel voor lief moeten nemen.

Een andere mogelijkheid is de gain van een MM trap iets omhoog brengen, danwel een extra versterkertrap achter de RIAA correctie plaatsen.

Een factor 5 a 10 zal voldoende zijn, en is met een simpele opampschakeling vrij makkelijk te realiseren.

Is het een buizenpreamp, dan zal er even gekeken moeten worden hoe e.e.a. aangepakt moet worden, maar ook dan zijn er oplossingen in die richting mogelijk.

Een step-up trafo tussen element en bestaande MM-preamp gaat niet lekker werken gezien je met de spanning ook de impedantie omhoog transformeert.

(...) Een andere mogelijkheid is de gain van een MM trap iets omhoog brengen, danwel een extra versterkertrap achter de RIAA correctie plaatsen. (...)

Beste KT88,

Mogen we in dit geval in plaats van "een andere mogelijkheid" lezen: "een betere mogelijkheid"? :rolleyes:

Mijne heren, even ter verduidelijking: mijn voorversterker heeft alleen een aansluiting voor MM-elementen waarbij de minimale ingangsspanning is 1,5 mV, 3 mV of 6 mV (keuzeschakelaar). Op 1,5 mV ingang is het signaal wat mijn Grado afgeeft nog steeds te laag t.w. 0,5 mV. Ik weet niet of je impedantieproblemen krijgt als je een MC-step-up transformator gebruikt daar de impedantie van MC-elementen doorgaans zeer laagOhmig zijn en zeker geen 47kOhm zoals de Grado. Vandaar mijn vraag.

De Denon werkt bij een versterkingsfactor 10 (dan is de 6mV stand op de MM ingang wel voldoende) op 47kOhm. Precies wat nodig is.

Denk niet dat dat gaat lukken, lees in het boven genoemde verhaal van menno van der Veen vanaf "Optimale Belasting MC-element" daar staat b.v. "Samen met de MM-voorversterker ingangsimpedantie, heeft de transformator al een zekere afsluitimpedantie. Deze bedraagt ZL=..." Met een ingangs impedantie van 47K van je versterker plus die van je step-up kom je altijd onder de door het element verlangde belasting uit.

Een oplossing is het gebruik van een pre-pre, of, waarschijnlijk praktischer, een losse mc phono trap.

Rekent U even mee?

Stel dat de MM trap, zoals het hoort, op 47k is afgesloten.

Daarvoor een trafo zetten met een Au van 10 levert dan primair 470 ohm als belasting op vanuit het element gezien (transformatieverhouding in het kwadraat is de impedantieverhouding).

Ook de afsluitcapaciteit wordt met die factor verminderd.

Niet de trafo zelf bepaalt de afsluitimpedantie, maar de gereflecteerde impedantie.

De trafo is (of zou) transparant moeten zijn, behalve de overzetverhouding.

Ik heb zo'n vermoeden dat die Grado dan niet optimaal presteert.

- edit- Seed7 komt tot dezelfde conclusie, terwijl ik aan het rekenen was. ;D

Even een reactie van K&K Audio in de USA. Zie de eerste link van Kraus

A phono input transformer modifies the load impedance "seen" by the phono cartridge as well as increasing the output voltage level of the cartridge. So if you use a transformer to increase the output by 12dB (4 times), the load impedance defined by the 47K input impedance of your phono preamp is "seen" by the cartridge to be 16 times smaller or about 3K. I suspect that this would not be a good sounding situation. To fix this result, you would have to change that 47K input resistor to a 750K input resistor. If you are prepared to do this, then it will be possible to have this step-up for your Grado cartridge. The recommended input transformer is the Lundahl LL1550 and these are $80 each plus $6 each for the PC board to allow simple wiring. This requires that you place the transformer in your phono preamplifier case. If this isn't possible, the LL1550 can be used in the MC Phono Step-Up Kit ($290) for an external case, but you still must change the 47K resistor in your phono preamplifier to get the proper cartridge load.

Wel, dat is exact wat ik hierboven stelde.

Met alleen een stepup trafo ben je er dus NIET.

Nog even een aanvulling: het is niet bij elke MM trap mogelijk om de belastingweerstand zomaar te verhogen, daarmee staat soms de trap ook DC ingesteld of het RIAA netwerk in de tegenkoppeling wordt mee beinvloed.

Beste Phelsuma,

I use the Grado Statement series Reference with a Grado PH-1 and I am absolutely content. To say the least they are synergistic.

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/204546.html

Dit is een reactie op de vraag

Posted by matthew-m (A) on April 22, 2003 at 19:46:29

Hi everybody!

I'm hoping all the owners of Grado's Statement series wood-bodied low output cartridges (Platinum, Sonata, Reference, etc) could tell me what phono amp they are using, and if they had compared that stage to any others. I want to get a stage that has over 50dB gain without a step up tranny, since I don't like the way trannies load the MM cartridge. I currently use a EAR 834P MM/MC without volume. It's a great phono stage, but the fact that it doesn't have enough gain and the tube noise is bugging me. I have looked into the Vacuum State Electronics hybrid stage and the DACT CT100 as possible solutions, but I don't want to spend money on something I can't audition. I understand that there is posts here concerning modifications to the EAR, but I don't know if the noise floor would be reduced or the gain increased. Any help would be greatly appreciated!

Matthew

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/204445.html

Heb je daar wat aan, denk je?

Met alleen een stepup trafo ben je er dus NIET.

Neen, lees nog even verder mee in het verhaal van Menno, het hoofdstuk "Afstemming MC-10".

In de MC-10 zelf zitten inducties en capaciteiten en weerstanden. In de taal van de

natuurkunde betekent dit opnieuw: er kunnen resonanties optreden. Nu is de MC-10 zo

ontwikkeld dat dit bij de meeste elementen niet zal gebeuren. Als echter de draadweerstand

RDC van het element kleiner of gelijk dan 20 Ohm is, dan is er externe correctie nodig. Dus nu

wordt de draadweerstand van het elementspoeltje de bepalende factor.

Het is heel belangrijk om de resonantie in de transformator zelf op te heffen. Doe je dat niet,

dan gaat het geluidsbeeld hoogfrequent in amplitude oplopen en langer naklinken. Dit verschijnsel

wordt in de literatuur aangeduid met "ringing".[...]

de Rdc van een Statement serie element is 2 Ohm, er moet dus ook een netwerkje tussen de trafo en de ingang van de versterker. Dit alles natuurlijk uitgaande van MC elementen, hoe dit voor een MI is ...?

Vraag, kun je zomaar zondermeer de ingangsimpedantie van een/iedere VV veranderen, zonder verdere consekwenties?

Interessante materie aangezien ik ook een Grado uit de statement serie gebruik.

Ten slotte, ik vindt het opvallend hoe weinig duidelijke informatie hierover te vinden is. Er worden allerhande trafo's geroemd om hun kwaliteiten, maar hoe je ze goed moet aansluiten lees je vrijwel nergens, ook niet in de documentatie van de leveranciers (en dat in het bijzonder over het onderwerp in het boven geciteerde deel).

de Rdc van een Statement serie element is 2 Ohm, er moet dus ook een netwerkje tussen de trafo en de ingang van de versterker. Dit alles natuurlijk uitgaande van MC elementen, hoe dit voor een MI is ...?

Dat mag je in dit geval gelijkstellen.

Hoe het signaal tot stand komt is in dit geval niet belangrijk, de fysische parameters wel.

Vraag, kun je zomaar zondermeer de ingangsimpedantie van een/iedere VV veranderen, zonder verdere consekwenties?

Dat kan dus niet altijd.

Enig inzicht in de electronica is nodig om te kunnen beoordelen of dit ongestraft mogelijk is bij je bestaande phonotrap.

En wees erop bedacht dat de ruis toeneemt.

Interessante materie aangezien ik ook een Grado uit de statement serie gebruik.

Ten slotte, ik vindt het opvallend hoe weinig duidelijke informatie hierover te vinden is. Er worden allerhande trafo's geroemd om hun kwaliteiten, maar hoe je ze goed moet aansluiten lees je vrijwel nergens, ook niet in de documentatie van de leveranciers (en dat in het bijzonder over het onderwerp in het boven geciteerde deel).

Mee eens.

Alhoewel de info in Menno's PDF wel duidelijk is voor den techneut.

De leek moet maar vertrouwen op de kundigheid van zijn handelaar of iemand die het voor hem kan uitpluizen.

Heb ik namen genoemd? Welnee.

Hoi Spido, in gebruik nu ook een aparte phono versterker maar ik wil zo graag gebruik kunnen maken van de in mijn voorversterker ingebouwde phono versterker.

Beste Phelsuma,

Dat streven zou wel contraproductief kunnen zijn! Deze tester ( in http://www.gradolabs.com/reviews/phono_amp_2.htm ) besloot zelfs de phonoversterker van zijn Krell niet meer te gebruiken: de Grado deed 't beter!

To Summarize: get the Statement Sonata and PH1 phono amp for total vinyl enjoyment. You will not be let down!!!

zie ook: http://www.gradolabs.com/reviews/phono_amp_1.htm en http://www.gradolabs.com/product_pages/phono_amp.htm

Lijkt me ook wel logisch als Grado een element met afwijkende eisen op de markt zet, dat ze daar een bijpassende voorversterker bij kunnen leveren.

Ik blijf van mening dat men met een aangepaste andere voortrap ook een goed resultaat kan bereiken.

Phelsuma wil graag zijn eigen phonotrap of geintegreerde versterker blijven gebruiken, wat is daar mis mee?

Met enig overleg hoeft daar niet eens een trafo aan te pas te komen.

Maar goed, laat ik een goed verkoop-verhaal niet onderbreken met nuchtere technische praat, je post zoiets tenslotte niet voor niets 3 keer in 1 week, toch? angel.gif

Beste KT88,

Ik reageer alleen maar om Phelsuma te helpen, zoals ik alle arme medesukkelaars op dit forum probeer te helpen: puur uit medemenseljkheid en mededogen.

Jouw insinuatie is zeer misplaatst. Ik heb met Grado niks te schaften.

En ik heb niet beweerd dat het op jouw manier niet zou kunnen.

Wie weet? Afwachten maar...

Met die HP-1 van dezelfde fabrikant als dat rare element weet je echter zeker dat het goed zit.

Als de tester niet liegt, tenminste ;)

Plaagstootje Spido. :D

Overigens neem ik de mening van een sales manager niet echt serieus (trouwens, geen enkele reviewer neem ik serieus)

Todd Green

Sales Manager

Headroom Corp.

www.headphone.com

Beste Seed7,

Gebruik je dan de ingang "line + phono MM/MC 55 dB" met ingangsimpedantie 47000 Ohm?

En komt het geluidsvolume dan, bij gelijke knopstand, min of meer overeen met dat van een CD-speler, tuner of andere lijnbron?

• 2 months later...

Beste Phelusma,

Mijn Beard voorversterker staat op dit moment ter modificatie om dezelfde reden als waarom jij deze post bent gestart. Ik wil graag dat de MM trap met mijn statement master overweg kan. Dit lijkt heel lastig te gaan worden. Hoe heb jij het opgelost? :rolleyes: