Guest KT88 Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Feitelijk moet je alleen wat extra gain fokken om dat element naar behoren te kunnen gebruiken. In een bestaand ontwerp (Beard werkt met 2 x ECC83 als ik het wel heb) kan het zijn dat de "rek" qua versterking eruit is, en dat maakt het lastig. Een trafo kan niet, daarmee transformeer je behalve de spanning ook de afsluitimpedantie. Dat kan opgelost worden door de ingangsweerstand van de MM trap aan te passen NA de trafo, maar kan weer tot problemen leiden met de fequentiekarakteristiek en extra ruisbijdrage. Het simpelste zou zijn om wat tegenkoppeling in te leveren om extra versterking te krijgen, maar ook dat kan, in een bestaand ontwerp, leiden tot afwijkingen in de RIAA curve en extra vervorming. In dat geval resteert slechts een extra trap versterking aan te brengen (1 buis extra) met alle ruisversterking van dien, ofwel een halfgeleideroplossing te zoeken. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door een JFET trapje aan de ingang te zetten (dat zou mijn keuze zijn als ik voor dit probleem stond). De persoon die voor jou deze aanpassing uitvoert, mag altijd contact met mij opnemen hiervoor, zie profiel voor e-mail adres. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Rekent U even mee? Stel dat de MM trap, zoals het hoort, op 47k is afgesloten. Daarvoor een trafo zetten met een Au van 10 levert dan primair 470 ohm als belasting op vanuit het element gezien (transformatieverhouding in het kwadraat is de impedantieverhouding). Ook de afsluitcapaciteit wordt met die factor verminderd. Niet de trafo zelf bepaalt de afsluitimpedantie, maar de gereflecteerde impedantie. De trafo is (of zou) transparant moeten zijn, behalve de overzetverhouding. Ik heb zo'n vermoeden dat die Grado dan niet optimaal presteert. - edit- Seed7 komt tot dezelfde conclusie, terwijl ik aan het rekenen was. ;D Zoals eerder op dit topic al werdt gezegd heeft de Grado een inwendige impedantie van 2 Ohm. Die zou dus geen enkel probleem moeten hebben met de gereflecteerde weerstand van 470 Ohm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 de Rdc van een Statement serie element is 2 Ohm, er moet dus ook een netwerkje tussen de trafo en de ingang van de versterker. Dit alles natuurlijk uitgaande van MC elementen, hoe dit voor een MI is ...? Dat mag je in dit geval gelijkstellen. Hoe het signaal tot stand komt is in dit geval niet belangrijk, de fysische parameters wel. Vraag, kun je zomaar zondermeer de ingangsimpedantie van een/iedere VV veranderen, zonder verdere consekwenties? Dat kan dus niet altijd. Enig inzicht in de electronica is nodig om te kunnen beoordelen of dit ongestraft mogelijk is bij je bestaande phonotrap. En wees erop bedacht dat de ruis toeneemt. Nou die ruis toename valt enorm mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Feitelijk moet je alleen wat extra gain fokken om dat element naar behoren te kunnen gebruiken. In een bestaand ontwerp (Beard werkt met 2 x ECC83 als ik het wel heb) kan het zijn dat de "rek" qua versterking eruit is, en dat maakt het lastig. Een trafo kan niet, daarmee transformeer je behalve de spanning ook de afsluitimpedantie. Dat kan opgelost worden door de ingangsweerstand van de MM trap aan te passen NA de trafo, maar kan weer tot problemen leiden met de fequentiekarakteristiek en extra ruisbijdrage. Het simpelste zou zijn om wat tegenkoppeling in te leveren om extra versterking te krijgen, maar ook dat kan, in een bestaand ontwerp, leiden tot afwijkingen in de RIAA curve en extra vervorming. In dat geval resteert slechts een extra trap versterking aan te brengen (1 buis extra) met alle ruisversterking van dien, ofwel een halfgeleideroplossing te zoeken. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door een JFET trapje aan de ingang te zetten (dat zou mijn keuze zijn als ik voor dit probleem stond). De persoon die voor jou deze aanpassing uitvoert, mag altijd contact met mij opnemen hiervoor, zie profiel voor e-mail adres. Een trafo kan uitstekend. Een bronimpedantie van de Grado van slechts 2 Ohm vormt geen enkele belemmering om een 1:10 trafo te gebruiken. Om de afsluitimpedantie van het element zo hoog mogelijk te houden kun je natuurlijk de afsluitweerstand in de phonoversterker i.p.v 47k naar 4M7 verhogen (indien een buizenversterker wordt gebruikt is dat geen enkel probleem) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts