mordante Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Ik heb een Wadia 12 DAC, nu weet ik dat deze DAC's van 1994 tot en met 1995 geproduceert zijn. Dat betekend dat mijn DAC dus een jaar of 13-14 oud is. Is het dan verstandig om deze een keer na te laten kijken of alle soldeerpunten, elco, caps etc etc nog goed zijn of is het daar nu nog veel te vroeg voor. Zelf wacht ik liever niet totdat deze DAC stuk gaat om hem te laten repareren/reviceren. Ik ben dat graag voor want vaak is dat goedkoper. Nu weet ik dat 14 jaar oud nog niet echt oud is voor electronica, maar ik weet niet hoe er in het verleden met de DAC is omgegaan. Alle advies is welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Die DAC kan nog alleszins mee met de huidige ontwikkelingen. Sterker nog, ik heb altijd het idee gehad dat Wadia jarenlang vooruit liep op de anderen wegens hun benadering van signaalbewerking mbt. tijd en niet slechts frequentie. Wat onderhoud betreft: elco's, ja. Er zit Sprague in, wat op zich niet slecht is maar na zoveel jaar wel reden kan zijn om tot vervanging over te gaan. Echte problemen daardoor verwacht ik niet, fysiek lekkende Spragues zijn zeldzaam. Verder zitten deze dingen zo gedegen in elkaar dat slechte soldeerverbindingen ook uiterst zeldzaam tot niet-bestaand zijn. Een eventuele "behandeling" zal dan ook niet veel meer om het lijf hebben dan vervanging van de elco's door nieuwe exemplaren. Wel zitten er her en der tantaal-elco's in, in de voedings-ontkoppeling van de digitale circuits. Destijds was dit noodzakelijk, heden ten dage zijn daar iets betrouwbaarder oplossingen voor zoals bijv. de SMD-ontkoppel elco's die ook op computer-moederboards worden gebruikt. Kortom: naar mijn mening (nog) niet noodzakelijk om er iets aan te (laten) doen, wil je dat wel dan zal dat inderdaad een redelijk snelle en dus goedkope ingreep zijn. Onderdelen kosten nog maar een krats tegenwoordig. Verder verwacht ik geen hoorbare verbeteringen/veranderingen bij zo'n ingreep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 5 november 2008 Report Share Posted 5 november 2008 Ik vind een Wadia 12 eigenlijk niet zo heel bijzonder meer tov de huidige DACs in het goedkopere segment < Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 5 november 2008 Author Report Share Posted 5 november 2008 Als ik de Wadia verkoop krijg ik er misschien Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 november 2008 Report Share Posted 5 november 2008 Lijkt mij wel een heel mooi principe Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 5 november 2008 Report Share Posted 5 november 2008 Welbepaalde sony's modden geeft ook een zeer mooi resultaat. voor het geval je wenst te veranderen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 5 november 2008 Report Share Posted 5 november 2008 Als ik de Wadia verkoop krijg ik er misschien Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 november 2008 Report Share Posted 5 november 2008 Welbepaalde sony's modden geeft ook een zeer mooi resultaat. Sony DACs? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 5 november 2008 Report Share Posted 5 november 2008 Welbepaalde sony's modden geeft ook een zeer mooi resultaat. Sony DACs? SonyCd's integraal loop en DAC ... ik had specifieker moeten zijn ... en lezen stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 november 2008 Report Share Posted 5 november 2008 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 november 2008 Report Share Posted 6 november 2008 Zou er vooralsnog nix aan doen als ie nog goed speelt. Elco's van goede kwaliteit kunnen makkelijk 30 jaar mee, zeker die Spragues en zeker als ze ruim overbemeten zijn (wat Wadia altijd deed). Tantaaltjes is ook geen probleem, die slijten niet. Die blijven heel of ze gaan stuk en ze gaan stuk door overbelasting. Als ze na 15 jaar nog heel zijn hoef je je daar geen zorgen over te maken. Lekker van genieten van dat ding Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 11 november 2008 Author Report Share Posted 11 november 2008 Als ik de Wadia verkoop krijg ik er misschien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 11 november 2008 Report Share Posted 11 november 2008 Lijkt mij leuk om een keer een andere DAC te proberen, moeten we anders maar een keer wat afspreken KT88. Neem aan de jou stof vangende DAC wel een AES/ebu ingang heeft? Is er eigenlijk een reden dat je de DAC zelf niet gebruikt, is ook niet zo heel spannend. Ik gebruik hem niet omdat ik alweer tijden met single-box spelers draai. AES EBU zit er niet op, kan ik er wel even inbouwen. Kom maar een keertje halen als je in de buurt bent (Huizen- het Gooi). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts