pathfinder Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Hallo, iedereen. De afgelopen weken ben ik bezig geweest met mijn DIY TDA1541A kit, welke te vinden is op ebay. Vandaag eindelijk het moment waarop hij klaar is en natuurlijk meteen proberen alleen dat liep uit op een teleurstelling. Wat ik hoor zijn diverse inconsequente bijgeluiden, Soms ruis op beide kanalen, knakken en ploppen op het linker kanaal en op het rechterkanaal erg ver in de verte herkenbare audio. Wat ik zelf hieruit opmaak is dat de CS8412 werkelijk ontvangt en lockt op het signaal. vandaar gaat het naar de SAA7220 welke blijkbaar werkt want zonder de SAA7220 had ik totaal geen herkenbare audio moeten hebben uit de TDA1541A. (of nos zou wel erg simpel worden) Het verwijderen van de CS8412 of de SAA7220 Heeft weinig effect op de bij geluiden. Het verwijderen van de TDA1541A heeft als gevolg dat alles ruisvrij en stil is. Tikken op pootje 6 en 25 wat OUL en OUR is doet wat het verwacht en geeft tikjes op links en rechts, erg primitief maar ik kan het verder niet testen. Het lijkt er op dat de 4 tijdelijke NE5534 werken, ook wisselen heeft geen effect verder. Mijn conclusie was dan ook dat de enigste verdachte een defecte 1541A moest zijn. Alle voltages zijn aanwezig correct en stabiel, Alle IC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Dat heet worden is niet normaal. Even snel gekeken, dat schema en die elco's klopt inderdaad niet echt......maar dat had je zelf ook al gevonden. Liggen A-gnd en D-gnd wel aan elkaar bij de DAC? Check de voedingsspanningen eerst eens aan de hand van de datasheet van de 1541A. http://futuretrek.elektroda.eu/Elementy/TDA1541A.pdf De DAC kan defect zijn, zeker. Zal er nog eens nader naar kijken als ik wat meer tijd heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pathfinder Posted 30 oktober 2008 Author Report Share Posted 30 oktober 2008 Ik ga voor de zekerheid nog een keer meten misschien dat ik iets over het hoofd gezien heb. Bij een hete 1541 denk je al snel aan niet juiste voedings spanningen en dus gisteravond al meteen gemeten maar ik heb heel netjes +5 -5 -15v zal vandaag nog een keer kijken. Mijn conclussie dat de ontvanger en het digitaal filter werkt is dus correct neem ik aan? geen ontvanger geen filter geen geluid? A ground en D ground, Je bedoelt analog ground en Digital ground? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 30 oktober 2008 Report Share Posted 30 oktober 2008 Yup, die zijn op het schema gescheiden door een RC combinatie, maar horen onder de DAC bij elkaar te komen. Omdat het een kant-en-klare print betreft, neem ik aan dat dat ook het geval is tenzij je wellicht een draadbrug bent vergeten. Een foute clock zou ook gekke dingen kunnen veroorzaken, maar daar wordt die DAC chip niet zo heet van. Heb je een goeie oscilloscoop bij de hand? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pathfinder Posted 5 november 2008 Author Report Share Posted 5 november 2008 Nou het is opgelost, de TDA die bij de kit zat was gewoon zo dood als een pier ;-) Het kon ook uiteindelijk niets anders zijn dan dat :-) Bedankt voor je hulp, op naar het volgende DAC project ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 november 2008 Report Share Posted 5 november 2008 O, jammer.. Ik was benieuwd naar je verdere ervaringen, maar dat zijn er dus niet zoveel.. Zou het trouwens niet kunnen dat die TDA namaak was?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 5 november 2008 Report Share Posted 5 november 2008 Inderdaad weinig andere mogelijkheden, als je alles verder al gecontroleerd hebt. Wat fake betreft: ik heb nog niet gehoord dat men nu ook al de TDA1541A S1 of 2 aan het faken is...... Ik weet wel dat de S2 die in Nederland werd gemaakt, beter meet en een langere levensduur heeft dan de exemplaren die in het verre Oosten werden gemaakt. Wat dat aangaat prefereer ik de S1, daarvan weet ik zeker dat die uit goede Europese productie komt. Want de fakers zullen beslist de double crown stempelen om zo meer mensen te lokken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 november 2008 Report Share Posted 5 november 2008 Gelukkig heb ik meerdere Philips kringloop-spelers, mocht het ooit zover komen kan ik hem daar nog altijd uitslopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
pathfinder Posted 6 november 2008 Author Report Share Posted 6 november 2008 Tja over dat jammer... Er valt nog genoeg te doen ;-) Ik zat al met een geleende scoop aan tafel toen me vervangende chip op de mat viel. Ik geloof niet dat dit een namaker was standaard versie is nog genoeg in omloop al stijgen de prijzen best wel hard van het IC. Er zitten nu 4 AD797 in en eigenlijk weet ik niet of ik er heel gelukkig mee ben. Hiervoor gebruikte ik een digilog dac welke uit me hoofd (weet het niet zeker meer) iets van een TL072 opampje gebruikt, wat je wel veel tegen kwam in die tijd. Het digilog is oud en dat hoor je. Ik zit nog te twijfelen om hem te upgraden of in de kast te zetten. Er ging een wereld open toen ik de AD797 hoorde. Ik ben niet goed in het omschrijven en de termen die gebruikt worden maar het midden en hoog bereik vind ik heel erg mooi. Ik schok zelfs omdat ik het gevoel kreeg dat er een zangeres bijna op schoot kroop, of wel ze is heel erg aanwezig. De details die ik nu hoor zijn geweldig. Wat ik niet kan uitstaan en ik zal dit ongetwijfeld verkeerd omschrijven, een cd van Katie Melua, zij klinkt geweldig de bas gitaar is gewoon vervelend laag en het verpest gewoon het luister genot. Het dondert gewoon. Net of het een vervelende resonatiefrequentie is. Een andere plug and play optie is de OPA627 zou dit het beschreven effect verminderen? Men beschrijft de AD797 als "dark sounding" ik kan alleen nergens terug vinden wat hiermee bedoelt word. Is dit wat ik als gebulder ervaar? Al met al, de Analog Metric kit werkt verder stabiel en storings vrij, en persoonlijk vind ik het aangeven dat een redelijke DAC niet in de honderen euros hoeft te kosten. Als deze werkt ga ik iets bouwen met een PCM58, 1702 of 1704 ben eigenlijk heel benieuwt ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts