erik klijnsmit Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 gisteravond is mijn vrouw (toen er hier een paar pp,s stonden te spelen ) even naar de rommelmarkt hier op het dorp geweest . en wat bracht ze mee??? en heuse platenspeler voor maar 3 euro het is een akai model ap b1. dit is hem mijn vrouw had nog een paar lp,s van vroeger (1986) en hier heb ik een aantal nummers van gedraaid . -stan ridgway camouflage -peter cetera glory of love en nog wat gezeuzel maar ik ging dus luisteren ::: man o man !! wat een geluid zeg . schitterend . zo lekker easy . warm ,totaal geen scherpte . gewoon een heel lekker gevoel kreeg ik . terwijl ik helemaal niet van popmuziek hou . toen bedacht ik me opeens dat ik nog een lp had met orgelmuziek . een opname uit de evangelisch luterse kerk in den haag . dus ik leg hem erop , stof hem af , zet de naald erop ,,,, aaaaaaaahhhhhhhhhh. ik heb zitten snotteren . brok in mijn keel . wat een mooi diep laag . wat een sfeer . wat een lekker stukje nostalgie . -- voor dat ik de platenspeler aan de gang had ,zat ik wel effe te pielen met mijn vv er zit nl een aantal schakelaartjes op de achterkant . ik zette dus de lp,s aan en zat wat aan de schakelaars te pielen . zo , mijn vliezen klapte zowat uit het frame . waar zijn die voor ? mm/mc staat erop . als ik hem op mm zet dan klinkt het het best . als ik hem op mc zet dan moet ik het volume drastisch verminderen en klinkt het heel donkerbruin . deze bedoel ik en hoe werkt de naald druk afstelling ? er zit een contra gewicgt op de arm met daarop cijfertjes . 0 0,5 1,0 1,5 2,0 en wat betekent het knopje met anti skating ? alvast bedankt voor de antwoorden . ik ga weer een stukje orgel opzetten . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Hoi Erik, Met wat zoekwerk vind je alle antwoorden op dit forum. MM = Moving Magnet (meest gangbaar in dat soort platenspelers) MC = Moving Coil ((meestal) lage uitgangsspanning en lage load) Afstellen is een kunst op zich, maar als je tevreden bent met de sound, laat 'm dan maar zo staan. Bovendien denk ik dat je er bij deze speler niet zo heel veel mee opschiet Antiscating is het tegengaan van de neiging van de arm om naar binnen te lopen (dwarsdrukcompensatie). Het heeft dus niks met eoa haat jegens schaatsers van doen Meestal wordt je gelijk verwezen naar de site van Maarten: www.platenspeler.com. Bij deze dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Hoi Erik, Laat 'm maar lekker op MM (Moving Magnet) staan, een MC (Moving Coil) zit er vast niet in. Wellicht kun je nagaan welk element er in de draaitafel zit. Maar als je 'm voorlopig op 1,5 gram (gemiddelde waarde bij een MM) zet en de anti-skate ook dan heb je in ieder geval een goed begin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 mei 2003 Author Report Share Posted 24 mei 2003 maar nu nog wat het linker kanaal speelt iets harder dan het rechter . hoe kan dit ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door Audiopaul:Nee, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door Sodejuu: Potver, valsheid in geschrifte...ik weet van niks! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 mei 2003 Author Report Share Posted 24 mei 2003 en als ik op de stofkap klop dan komen er dreunen uit de esl,s ,dat wil je niet weten . wat is zo,n platespeler gevoelig zeg is het niet beter dat ik hem wat verder van de speakers zet ? ivm de trilling ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:maar nu nog wat het linker kanaal speelt iets harder dan het rechter . hoe kan dit ? Dit kan verschillende oorzaken hebben. - het element zit niet recht in de arm - de naald is scheef - de naald is versleten - de phonotrap is niet meer ok (maar bij de AVM kan ik me dat nauwelijks voorstellen) - de naaldkracht staat niet goed - de dwarsdrukcompensatie staat fout - een combinatie van bovenstaande (meestal het geval) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Erik, jongen..... het analoogvirus heeft je te pakken. En Nu.....?? Platenwassen, pickup modificeren, heel precies afstellen, en uiteindelijk een duurdere platendraaien kopen. Dan weer 'n duurder element en phonopre. De platen van de rommelmarkt blijken niet de muziek te bevatten die jij mooi vind (alhoewel er is verschrikkelijk veel orgelmuziek voor 0,5 euro). Dus ga je 180 grams persingen kopen (zeg zo'n 40 euro per plaat). Conclusie, let op, want als je er aan toegeeft wordt je arm... Overigens heb je met een MM (Moving magnet) element ongeveer 1,25 gram naalddruk nodig. Bij een ronde naald (is meestal gebruikt op dit soort spelers) moet je de dwarsdrukcompensatie ook op 1,25 zetten. Voor een eliptische naald iets lager. Is de rubbersnaar nog goed?? ik heb nog wel wat nieuwe snaren liggen, die toch niet op m'n Thorens of Linn passen. Eventueel kan ik die wel meebrengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:en als ik op de stofkap klop dan komen er dreunen uit de esl,s ,dat wil je niet weten . wat is zo,n platespeler gevoelig zeg is het niet beter dat ik hem wat verder van de speakers zet ? ivm de trilling ? Je moet een platenspeler ook niet als trom gebruiken . Als ze jou een tik op je hoofd geven, zeg je daar ook wat van. En inderdaad, het is beter de platenspeler uit de buurt van speakers te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Die kap kun je er dus beter afgooien, dan kan hij ook niet meeresoneren. Aan de binnenkant van het plastic chassis wat loodbitumen plakken helpt ook enorm. Verder een paar rubber (of andere) dempers onder de pootjes. beter ook niet te dicht bij je luidsprekers zetten (alhoewel m'n Linn daar geen last van heeft). Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 mei 2003 Author Report Share Posted 24 mei 2003 ik heb echt een virus denk ik . mijn HK staat te huilen . hij wordt niet meer gebruikt . ik heb nu dat nummer van stan ridgeway met camouflage al tien keer gedraaid wat me leuk leek is ; ik ga hem verbouwen . een frame van dik mdf ik draai zelf bij mijn buurman een plateau van dik staal . een lager heb ik nog wel ergens . de motor ga ik ook verbouwen met een vlieggewicht en ik ga hem heel stabiel ophangen . volgens mij is het nl heel belangrijk dat een platenspeler heeeel stil staat . ik heb nog ergens een mooi stuk zwart natuursteen met een mooie vorm ,dat komt uit een oude boerderij waar het een bovenstuk van een schouw was . dat leg ik op mijn eiken dresooir. en daar zet ik de platenspeler op . sjonge , ik krijg er zin an Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:ik heb echt een virus denk ik . mijn HK staat te huilen . hij wordt niet meer gebruikt . ik heb nu dat nummer van stan ridgeway met camouflage al tien keer gedraaid wat me leuk leek is ; ik ga hem verbouwen . een frame van dik mdf ik draai zelf bij mijn buurman een plateau van dik staal . een lager heb ik nog wel ergens . de motor ga ik ook verbouwen met een vlieggewicht en ik ga hem heel stabiel ophangen . volgens mij is het nl heel belangrijk dat een platenspeler heeeel stil staat . ik heb nog ergens een mooi stuk zwart natuursteen met een mooie vorm ,dat komt uit een oude boerderij waar het een bovenstuk van een schouw was . dat leg ik op mijn eiken dresooir. en daar zet ik de platenspeler op . sjonge , ik krijg er zin an Koop dan gelijk een Nottingham Analogue, dan ben je meteen klaar! En zet die k*tmuziek eens af! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door Sodejuu: Dit kan verschillende oorzaken hebben. - het element zit niet recht in de arm - de naald is scheef - de naald is versleten - de phonotrap is niet meer ok (maar bij de AVM kan ik me dat nauwelijks voorstellen) - de naaldkracht staat niet goed - de dwarsdrukcompensatie staat fout - een combinatie van bovenstaande (meestal het geval) En wat zijn we vergeten? Ge-oxideerde contacten! Erik loop de contacten achterop het het element eens na. Die kunnen nog wel eens zwaar geoxideerd zijn bij een oudere speler en slecht contact met de stekertjes aan de draden naar de arm maken. En Henk wat bedoel je met die stofaantrekkende kap er af halen? Wat moet ie dan, een dekzeiltje er over heen ofzo? In die zwaar gestofferde kamer van Erik is zo'n kap geen overbodige luxe. Blijft het stof tenminste op de kap liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Goed gesproken Ome Henk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door Pjotr:En wat zijn we vergeten? Ge-oxideerde contacten! Erik loop de contacten achterop het het element eens na. Die kunnen nog wel eens zwaar geoxideerd zijn bij een oudere speler en slecht contact met de stekertjes aan de draden naar de arm maken. Je weet toch wel dat je aan de meest logische dingen nooit denk als het erop aan komt BTW: Ik heb dat aquarium dat op mijn Syncro zat ook eraf gehaald en er komt nu geen stof meer op de stopkap Om de ergste troep er van te houden heb ik wel een Mitchell dustcover erop (zo'n gebogen plexiglas plaat) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Erik, ik denk dat deze speler maar tot een iets hoger niveau te modificeren is. Maar je kunt het gerust proberen, ik heb n.l het zusje van die speler (is alleen een Hitachi) staan. Volgens mij zit er dezelfde arm op. Je mag hem zo hebben, al is het alleen maar voor onderdelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door Ome Henk: Ach Pjotr, zo'n kap is meestal zo statisch als de pest en trekt dus heel veel stop aan. Daarom noem ik het een stofaantrekkap. Niets mis mee, maar laat dat ding eraf als je aan het plaatjes draaien bent. Benk ut niet mee eens Henk Platen zijn ook statisch. Bij zo'n speler als van Erik kan beter de kap het stof aantrekken dan de plaat. Laat je zo'n kap open staan dan trekt ie ook stof aan de binnekant aan. En doe je hem dan dicht, voila ligt het stof op de draaitafel. Statische plaat er op, rara wat er dan gebeurt. Bovendien een heel gedoe bij dat soort spelers om iedere keer de hele kap er af te halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Platen wassen met Glassex, worden dan gelijk antistatisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door Sodejuu: Je weet toch wel dat je aan de meest logische dingen nooit denk als het erop aan komt Dan weet ik er ook nog wel eentje: - de balansknop staat uit het midden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Tja een heel gedoe dat met platen spelen Ach laat Erik nou lol hebben. Als ie de smaak te pakken krijgt koopt ie wel een betere (met een mooie antistatische kap). Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geeeeeeeeeeen kap....! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 mei 2003 Author Report Share Posted 24 mei 2003 idd met de kap erop of eraf hoor je verschil . het klinkt met de kap erop wat holler . ik denk dat er dan resonanties optreden in de kap . na ja . kzat net effe met de naald te pielen ,maar was vergeten dat als je de stekker eruithaalt er toch nog geluid uit de platenspeler komt . ahhhhh klappende vliezen zeg ,niet te weinig . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door Audiopaul:Hoi Erik, Laat 'm maar lekker op MM (Moving Magnet) staan, een MC (Moving Coil) zit er vast niet in. Wellicht kun je nagaan welk element er in de draaitafel zit. Maar als je 'm voorlopig op 1,5 gram (gemiddelde waarde bij een MM) zet en de anti-skate ook dan heb je in ieder geval een goed begin! Dag Erik, Welkom in de wereld van muziek (vinyl). Het element in de Akai is een Audio Technica MM en heeft een naaldkracht nodig van 1,85 gram de dwarskracht moet op 2 staan of iets erboven. Je zult er nieuwe RCA pluggen aan moeten solderen want deze zijn oud en onbetrouwbaar. Het kan zijn dat dan gelijk je kanaal ongelijkheid weg is. De stofkap zorgt voor extra resonanties die je als kiespijn kunt missen. Bovendien is de opp. van een stofkap groter dan een LP, wat inhoud dat de statische elektriciteit een grote invloed uitoefend op de stof in je huiskamer. Dat gaat nl allemaal richting platenspeler,zonder stofkap of de stofkap op een andere plaats in de kamer wil de stof nog steeds richting stofkap en dat is wat we willen geen stof bij de platenspeler. Verder door statische elektriciteit veranderd nl de naaldkracht behoorlijk ,de arm wordt aangetrokken door de stofkap met alle nadelige gevolgen van dien! Dus weg met de stofkap ! Vanwege acoustische terugkoppeling ,is het belangrijk dat de draaitafel niet in de buurt van de luidsprekers staan, helemaal niet aan de kant waar de units zitten. Dit is voor alle draaitafels zo, ook voor een Linn Lp 12, ook al denk je het niet te horen ,het is er toch dit merk je alleen als je de draaitafel verplaatst , waar het minder of niet van invloed is. Modificeren is leuk gewoon doen. Later als je er echt zin in hebt gekregen kun je naar iets beters omzien. Veel plezier !!! MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 mei 2003 Author Report Share Posted 24 mei 2003 er staat nog iets op de platenspeler replacement stylus rs 82 wat betekent dat ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts