OpaHenk Posted 30 oktober 2008 Report Share Posted 30 oktober 2008 Tja, NESPA Professional Optical Disc Finalizer. Wie wil en kan mij er wat over vertellen, ervaringen graag. Is het waar of is het niet waar ? En of voor wie is het waar, heeft het te maken met de gebruikte installatie of anders ? MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 oktober 2008 Report Share Posted 30 oktober 2008 Tja, NESPA Professional Optical Disc Finalizer.Wie wil en kan mij er wat over vertellen, ervaringen graag. Is het waar of is het niet waar ? En of voor wie is het waar, heeft het te maken met de gebruikte installatie of anders ? MvG, Haudio Ik (de zaak) heb er een aangeschaft. Je wil weten: "is HET waar?" Als je bedoelt of het iets verandert aan het geluid van een standaard (niet behandelde) cd, dan is het antwoord inderdaad, ja. Het heeft, zoals al dit soort zaken, waarschijnlijk wel iets te maken met de gebruikte installatie... Via een Tivoli setje of een B&W Zeppelin speaker verwacht ik niet heel veel hoorbaar resultaat. Via een geluidsinstallatie die normaal gesproken in staat is om micro-detaillering en low-level informatie weer te geven zal het hoorbaar kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 30 oktober 2008 Report Share Posted 30 oktober 2008 Wat zo'n ding met het geluid doet heb ik me nog niet in verdiept, omdat ik het verschil niet kon horen. Echter was onder een behoorlijk sterke microscoop het verschil wel degelijk duidelijk. Het zag er voor mij uit of de putjes in het reflecterende materiaal dieper waren en scherper afgekant. Dat zou best een verbetering kunnen geven doordat de CD-speler minder moeite heeft met het uitlezen van de CD, en dus minder fouten hoeft te corrigeren, alleen kon ik het op die installatie toen niet horen. Installatie: Vrij simpele R Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 30 oktober 2008 Report Share Posted 30 oktober 2008 Is er niet op het HT foum een testgroep geweest die het uitprobeerden en positief waren, voor een deel althans? Let wel op bij 2e hands, er zit een lamp in die na 2000? flashes vervangen moet worden, en die lamp heeft een fors prijskaartje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 31 oktober 2008 Report Share Posted 31 oktober 2008 Hey Haudio, Ik ken in Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 31 oktober 2008 Report Share Posted 31 oktober 2008 Kan het mij eigenlijk niet voorstellen dat zo'n apparaat werkt. Ben altijd wat kritisch, zou leuk als zo'n "vodoo" ding zou werken. Er bestaat oook iets wat een randje van je CD af snijd. Er stond iemand met zo'n ding op de VAD. Weet iemand of dat ook wekt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 oktober 2008 Report Share Posted 31 oktober 2008 Ik wa tijdens de demo op Audioclub Oost Brabant bijna de enige die het verschil niet kon horen. Zie hier het verslag (november 2006) LINK De man peperde het beoogde effect er nogal in zeg maar. Dan sluit ik meestal de oren en oordeel zelf. Voor mij is het grote onzin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 31 oktober 2008 Report Share Posted 31 oktober 2008 Na een goede ervaring te hebben gehad met de Nespa bij iemand thuis, heb ik dat apparaatje mee naar huis mogen nemen en het kunnen uitproberen op cd's uit mijn eigen collectie. Kort verhaal lang: bij mij had de Nespa geen positieve uitwerking. Ik zal vertellen hoe dat komt: De Nespa doet iets met de cd en het effect daarvan is dat de frequentie-extremen niet meer hoorbaar zijn. Minder laag, minder hoog, minder 'lucht' (akoestische informatie). Op de set van mijn kennis was dat een positief effect, zijn tweeter gaf minder hoog en het geheel klonk prettiger en intiemer. Op mijn eigen set die ik (en mijn kennis ook) hoger inschatten was het effect van minder frequentie-extremen nog iets duidelijker hoorbaar. En nu was het een negatief effect. Mijn set had geen baat bij de mindering van de frequentie-extremen. Mede omdat ik geen vervelend analytische tweeter heb. Mijn conclusie is (na twee keer proberen, op twee verschillende sets en settings), dat de Nespa wel degelijk iets doet met het geluid, maar dat alleen sets die in onbalans zijn (teveel hoog meestal, geen of weinig mid en midlaag) er baat bij hebben. Voor zover mijn ervaring, ik heb dus geen behoefte aan de Nespa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 31 oktober 2008 Report Share Posted 31 oktober 2008 De Nespa doet iets met de cd en het effect daarvan is dat de frequentie-extremen niet meer hoorbaar zijn. Minder laag, minder hoog, minder 'lucht' (akoestische informatie). Hoe kan dat dan??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 oktober 2008 Report Share Posted 31 oktober 2008 Beste Proprius, Misschien kun je je eens in de werking van de CD verdiepen? Een CD wordt goed uitgelezen of matig uitgelezen als ie beschadigd is --> hoorbaar gepruttel of overslaan. Meer dan wat onrustig gepruttel is er dan niet. Aan het hoog, laag of midden van het geluid doet het helemaal niets. Iig is het blootstellen van het polycarbonaat van een CD aan sterk UV licht, was dat Nespa flitsertje doet, niet bevorderlijk voor de duurzaamheid er van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 31 oktober 2008 Report Share Posted 31 oktober 2008 De Nespa doet iets met de cd en het effect daarvan is dat de frequentie-extremen niet meer hoorbaar zijn. Minder laag, minder hoog, minder 'lucht' (akoestische informatie). Hoe kan dat dan??? Dat kan niet. Tenzij het ding heel selectief bitjes kan vernietigen en/of creeren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 november 2008 Report Share Posted 1 november 2008 De Nespa doet iets met de cd en het effect daarvan is dat de frequentie-extremen niet meer hoorbaar zijn. Minder laag, minder hoog, minder 'lucht' (akoestische informatie). Hoe kan dat dan??? Dat kan niet. Tenzij het ding heel selectief bitjes kan vernietigen en/of creeren... Ja dat weet ik, ik was benieuwd naar de uitleg van Proprius Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 november 2008 Report Share Posted 1 november 2008 De Nespa doet iets met de cd en het effect daarvan is dat de frequentie-extremen niet meer hoorbaar zijn. Minder laag, minder hoog, minder 'lucht' (akoestische informatie). Hoe kan dat dan??? Dat kan niet. Tenzij het ding heel selectief bitjes kan vernietigen en/of creeren... Ja dat weet ik, ik was benieuwd naar de uitleg van Proprius Ik ben ook erg benieuwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 2 november 2008 Report Share Posted 2 november 2008 Met deze Nespa heb ik geen ervaring, maar het apparaat doet mij een beetje denken aan het demagnetiseren door de "Clarifier" van Bedini: Resultaat: het klankbeeld wordt helderder, ruimtelijker, tonen zijn meer los van elkaar. Het effect is tijdelijk. Mijn ervaring is dat de meeste van deze tweaks enigszins werken, maar het beste advies dat ik op dit gebied heb gekregen: investeer in een goede TT. Cheerz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 3 november 2008 Report Share Posted 3 november 2008 Grappig, er moet weer een voor de commissie verantwoord worden.. Misschien eerst maar eens luisteren zoals ik heb gedaan? trek je eigen conclusies en dan kunnen we misschien verder praten, toch? Leggen we gezellig onze ervaringen naast elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 3 november 2008 Report Share Posted 3 november 2008 Grappig, er moet weer een voor de commissie verantwoord worden.. Misschien eerst maar eens luisteren zoals ik heb gedaan? trek je eigen conclusies en dan kunnen we misschien verder praten, toch? Leggen we gezellig onze ervaringen naast elkaar. Ha, ha jij komt ook niet uit een kennel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 3 november 2008 Report Share Posted 3 november 2008 Het is maar een commissie van twee, waarvan 1 persoon erg van trollen houdt, dus daar zou ik me maar niet druk om maken. M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 november 2008 Report Share Posted 3 november 2008 Grappig, er moet weer een voor de commissie verantwoord worden.. Als je een vraag om iets nader uit te leggen beschouwd als ter "verantwoording worden geroepen", geeft dat alleen maar aan dat je geen antwoord weet en het eigenlijk geen heldere soep is .... Maar het is evengoed een antwoord (waar niemand wat aan heeft). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 3 november 2008 Report Share Posted 3 november 2008 Ok, om een uitleg kan worden gevraagd, inderdaad. Dat moet ik niet meteen zien als 'verantwoording'. Hebben jullie op zich gelijk in. Maar het zijn wel altijd dezelfde mensen die dit soort uitleg vragen, terwijl dat veel minder belangrijk (lees: totaal onbelangrijk) is dan het z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 november 2008 Report Share Posted 3 november 2008 Ok dat is prima natuurlijk. Bij een balpen hoef je ook niet precies de werking er van te weten om er mee te kunnen schrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 3 november 2008 Report Share Posted 3 november 2008 Tja, Ik heb dus zo'n ding aangeschaft en weet niet wat ik ermee moet , houden of terug sturen. Ten eerste begrijp ik niet dat het zou kunnen werken ( ik geloof er niet in ) dus toen ermee gedemonstreerd werd en ik en anderen verschil hoorden, deed ik het af met , het Cd plaatje heeft erin gezeten en zal dus wel verschil moeten zijn dus hoor ik het ? Maar nadat de demontrateur twee gelijke plaatjes heeft gebruikt 1 behandelde en 1 onbehandelde moet ik en anderen wel toegeven dat er iets aan het geluid veranderde, tussen de een en de ander, dit was nl niet meer te constateren nadat er 1 plaatje was beluisterd , behandeld, daarna weer afgespeeld. Tja wat moet ik ermee ? De verschillende audio liefhebbers hebben allemaal geconstateerd dat er een verschil (verbetering ? ) hoorbaar was. Maar ik vind het verschil te klein om hiervoor 700,00 Euro neer te tellen, als ik nl een ander element van 700,00 Euro meer in een draaitafel zet is dat een behoorlijke verbetering, voor iedereen goed hoorbaar. MvG, Haudio PS, Allemaal die het beluisterd hebben, waaronder ik zelf vonden dit verschil een verbetering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 november 2008 Report Share Posted 3 november 2008 Het is maar een commissie van twee, waarvan 1 persoon erg van trollen houdt, dus daar zou ik me maar niet druk om maken. M Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 november 2008 Report Share Posted 3 november 2008 Ik roep niemand ter verantwoording hoor, ik vroeg me gewoon af hoe zoiets werkt, leergierigheid.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 november 2008 Report Share Posted 3 november 2008 Ik roep niemand ter verantwoording hoor, ik vroeg me gewoon af hoe zoiets werkt, leergierigheid.. Leergierigheid snap ik; ik zit er ook vol van... Hoe het werkt zijn echter maar woorden. Die woorden kun je vinden op de website van de maker van de NESPA of in recensies. Wat niet te controleren is, is het waarheidsgehalte van die woorden. De enige manier waarop je kunt controleren of de claims waar zijn, is om een NESPA te proberen; daar zijn diverse manieren voor natuurlijk. Henk wilde gebruikerservaringen horen. Proprius heeft, net als ik, gebruikerservaringen met zo'n apparaat. We hebben geen van beide beweerd dat we weten hoe het werkt. We hebben er zelfs volkomen tegenstrijdige ervaringen mee (ik had overigens nog nooit de ervaringen van P. ergens gehoord, hooguit dat het helemaal niks doet, maar niet dat het geluiden 'wegneemt'). Het is leuk om te weten hoe iets werkt, maar leuker is het om te weten of iets werkt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 3 november 2008 Report Share Posted 3 november 2008 Ik had goede en slechte ervaringen met de Nespa. Op set 1 was het een goed effect, er werd meer hoorbaar. Op set 2 was het een slecht effect, er werd minder hoorbaar. Het was voor mij een 'monitor versus vloerstaander-effect', een monitor heeft over het algemeen minder laag waardoor de rest beter hoorbaar wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts