Jump to content

NESPA

OpaHenk
 Share

Recommended Posts

Tja,

Ik heb dus zo'n ding aangeschaft en weet niet wat ik ermee moet , houden of terug sturen.

Ten eerste begrijp ik niet dat het zou kunnen werken ( ik geloof er niet in ) dus toen ermee gedemonstreerd werd en ik en anderen verschil hoorden, deed ik het af met , het Cd plaatje heeft erin gezeten en zal dus wel verschil moeten zijn dus hoor ik het ?

Maar nadat de demontrateur twee gelijke plaatjes heeft gebruikt 1 behandelde en 1 onbehandelde moet ik en anderen wel toegeven dat er iets aan het geluid veranderde, tussen de een en de ander, dit was nl niet meer te constateren nadat er 1 plaatje was beluisterd , behandeld, daarna weer afgespeeld.

Tja wat moet ik ermee ?

De verschillende audio liefhebbers hebben allemaal geconstateerd dat er een verschil (verbetering ? ) hoorbaar was.

Maar ik vind het verschil te klein om hiervoor 700,00 Euro neer te tellen, als ik nl een ander element van 700,00 Euro meer in een draaitafel zet is dat een behoorlijke verbetering, voor iedereen goed hoorbaar.

MvG,

Haudio

PS, Allemaal die het beluisterd hebben, waaronder ik zelf vonden dit verschil een verbetering.

Hey Henk,

Het is maar hoe je die 700 euro bekijkt ...

Heb je 1000 cd's die je wilt behandelen ... en dus volgens jullie ervaring beter klinken ... toch interessant om aan te kopen

Ik ken ook verkopers die een NESPA hebben aangeschaft en hun clienteel er gebruik van laten maken mits een kleine vergoeding. Slim idee want het is een win win situatie, de handelaat verdient iets terug en de klant kan vr een relatief klein bedrag een boel cd's opwaarderen zonder 700 euro uit te geven.

Vergeet hierbij de mondreclame niet. Vrienden onder elkaar die het laten horen, familieleden enz ...

Als je je klanten kan laten horen dat het een verbetering is, dan zou ik er een service van maken. :)

Gr

Stef

ja dit roept dan bij mij weer de vraag op of je zelf zoiets kan namaken voor een acceptabel bedrag?

ipv een demagnetiseur gebruik ik zo'n ding dat vroeger voor de bandrecorder diende (Transtec, de goede oude tijd) en een grote magneet. doet voor mij hetzelfde als een bekend duur ding.

dus hoe doen we dit zelf?

groet

ja dit roept dan bij mij weer de vraag op of je zelf zoiets kan namaken voor een acceptabel bedrag?

ipv een demagnetiseur gebruik ik zo'n ding dat vroeger voor de bandrecorder diende (Transtec, de goede oude tijd) en een grote magneet. doet voor mij hetzelfde als een bekend duur ding.

dus hoe doen we dit zelf?

groet

Met een oud loopwerk, een tijdklok, een xenon flitsbuis en wat stuurelectronica... :)

Meer is het niet! :D

Kortom: 1, 2 of 3 keer een behandeling kan uitmaken. Meer behandelingen voegen niets meer toe en als je meer dan 5 keer je cd laat flitsen bestaat de kans dat ie het niet meer doet.

Ik heb het geprobeerd met twee afdankers: de ene kon je 9 keer een maximale flitsbehandeling geven en daarna werd ie niet meer ingelezen door de speler; de andere vond het na 12 keer welletjes.

Mag ik dit vetgedrukte raar vinden? Dus je zegt na ongeveer 10 keer flitsen wordt je cd onleesbaar. Werd het de eerste 9 keer steeds beter?

Ik ben bang dat de eerste keer flitsen ook al wat leesbaarheid wegneemt... (en dat wordt voor mij ondersteund door mijn, overigens, gedeelde, ervaring).

Of is dat heel raar geredeneerd? :)

Kortom: 1, 2 of 3 keer een behandeling kan uitmaken. Meer behandelingen voegen niets meer toe en als je meer dan 5 keer je cd laat flitsen bestaat de kans dat ie het niet meer doet.

Ik heb het geprobeerd met twee afdankers: de ene kon je 9 keer een maximale flitsbehandeling geven en daarna werd ie niet meer ingelezen door de speler; de andere vond het na 12 keer welletjes.

Mag ik dit vetgedrukte raar vinden? Dus je zegt na ongeveer 10 keer flitsen wordt je cd onleesbaar. Werd het de eerste 9 keer steeds beter?

Nee, beslist niet. Daarover schreef ik immers al het volgende in datzelfde bericht waaruit je nu gedeeltelijk citeert: "Kortom: 1, 2 of 3 keer een behandeling kan uitmaken. Meer behandelingen voegen niets meer toe en als je meer dan 5 keer je cd laat flitsen bestaat de kans dat ie het niet meer doet."

Ik ben bang dat de eerste keer flitsen ook al wat leesbaarheid wegneemt... (en dat wordt voor mij ondersteund door mijn, overigens, gedeelde, ervaring).

Of is dat heel raar geredeneerd? :)

Natuurlijk is dat heel raar geredeneerd! Dat er iets fysieks verandert aan het plaatje betekent nog niet automatisch dat er muziek verdwijnt. Dat jij dit als zodanig ervaart zal ik niet bestrijden, maar wel klopt de logica van je redenatie niet.

Als je een cd demagnetiseert verandert er ook fysiek iets, waardoor de muziek beter uit de verf komt.

Als je een cd schoonmaakt eveneens.

Als je een behandeling met de NESPA doet help je om de onvolkomenheden van het fabricageproces (die niet altijd even groot zijn, en zodoende ook niet tot gelijke resultaten leiden) op te heffen. Mits met mate gedaan kan dat, naar mijn ervaring, meer ruimte maken voor de muziek.

Hi Thing,

Mijn redenatie vind ik helemaal niet zo verkeerd hoor.

Ik hoor minder frequentie-extremen (minder hoog en minder laag) op mijn set na 1x flitsen. Jij zegt dat een cd na X keer onleesbaar wordt. Dus ik trek dat door en stel de vraag: neemt de nespa de eerste keer al wat leesbaarheid weg?

Ik denk van wel, omdat ik dat zo gehoord heb. Verder niks. Is de discussie ook niet helemaal waard, toch? :)

Hi Thing,

Mijn redenatie vind ik helemaal niet zo verkeerd hoor.

Ik hoor minder frequentie-extremen (minder hoog en minder laag) op mijn set na 1x flitsen. Jij zegt dat een cd na X keer onleesbaar wordt. Dus ik trek dat door en stel de vraag: neemt de nespa de eerste keer al wat leesbaarheid weg?

Ik denk van wel, omdat ik dat zo gehoord heb. Verder niks. Is de discussie ook niet helemaal waard, toch? :)

Ik begreep wel wat jij bedoelde en het gaat mij ook niet om de discussie op zich! :)

Dat een cd na 10 of meer keer onleesbaar wordt betekent voor mij niet automatisch dat ie na de eerste keer ook al meer onleesbaar zal zijn geworden. Daar is voor mij ook geen reden toe om dat te veronderstellen omdat ik juist goede ervaringen ermee lijk te hebben...

Ik zie het zo: als je bijvoorbeeld een verweerd voorwerp met gravering gaat polijsten zul je, als je het goed doet, eerst meer details, glans en diepte zien opkomen. Als je echter maar door en door blijft gaan met polijsten zul je alles uiteindelijk ook wegpoetsen...

Ik ervaar dat het zo bij mij werkt met die nespa. De eerste 2 of 3 keer levert het bij de meeste cd's wat mij betreft een low-level verbetering op. Verder ga ik niet, wil ik ook niet proberen, maar ik geloof wel dat het uiteindelijk slechter zal worden.

Misschien een experimentje waard om dat te proberen met een afgeschreven plaatje.

Na elke flitsbehandeling weer even luisteren naar dezelfde track. Misschien zelfs een metinkje na elke behandeling...

Edited by thingman

Nespa-wijn, de eerste drie glazen maken de wereld leuker, neem je er 10.... :D

Onze meningen gestoeld op onze ervaringen verschillen dan wel (ook al had ik 1 ervaring waardoor ik dacht dat de Nespa een goed ding was), we hebben in ieder geval ervaring! :)

Ik deel de mening van het oppoetsen ...

Je haalt in 1e instantie vuil en andere dingetjes weg ... maar als je blijft schuren ...

De keer, enkele jaren geleden, dat ik de Nespa hoorde bij mn dealer, moest ik toch ook vaststellen dat er een verbetering was in vooral detail. Ik meen te herinneren dat het "voller" klonk ...

Het was een korte impressie waarbij het verschil duidelijk hoorbaar was. :)

Gr

Stef

Ik ben wel benieuwd wat het effect op de lange termijn is.

Kan er schade ontstaan die pas na jaren tevoorschijn komt?

Ik blijf een beetje een angsthaas wat dat betreft........ :unsure:

Ik ben wel benieuwd wat het effect op de lange termijn is.

Kan er schade ontstaan die pas na jaren tevoorschijn komt?

Ik blijf een beetje een angsthaas wat dat betreft........ :unsure:

Je haalt me de woorden uit de mond!

Wel heel leuk dat er zogezegd argon achterblijft in de cd, maar als je er een knoert van een lichtflits op geeft zou dat dus verdwijnen: hoe gaat dat in zijn werk? Vreet zich dat een weg naar buiten? Zet het uit waardoor er barsten ontstaan? Wat laat dat voor sporen achter? Worden die barsten groter? Straks je hele cd naar de filistijnen??

Polycarbonaat (waar CD's van gemaakt zijn) degradeert onder invloed van UV licht: Het kan verkleuren en het wordt brosser. Daarom wordt er meestal een UV werende laag op aangebracht. Of dat met CD's ook gebeurt betwijfel ik.

Quote:

While Polycarbonate has a very high impact strength when new, UV degradation substantially lowers this strength. Caution is always required to ensure that the UV protective coating is facing the sun in accordance with the product label or marking.

Als je wat rondgoogled op "polycarbonate+uv degradation" kom je heel wat leesvoer tegen.

;)