Jump to content

Audiodesk CD sound Improver

Miracle.
 Share

Recommended Posts

Ik wil wel graag weten of er iemand is die iets zinnigs zou kunnen zeggen over de Audiodesk CD sound Improver.

Geeft het werkelijk verandering danwel verbetering?

Omdat ik er geen persoonlijke ervaring mee heb kan ik slechts een "bevooroordeeld vermoeden" uitspreken en daar gaat het je waarschijnlijk niet om, dus onthoud ik me wat dat betreft van inhoudelijk commentaar.

Als ik de behandelde CD bekijk die ik heb zie ik het metaalfilm wat tussen de lagen kunststof zit uitsteken. Geen meters natuurlijk, maar het ligt bloot, wat bij een onbehandelde CD niet zo is.

Zou het kunnen zijn dat dat in de loop der jaren gaat oxideren, of zelfs vergaat, zoals bij CD-R's, waar dat ook bloot ligt, maar dan over de gehele CD?

In de beginjaren van de cd is er bij enkele producties een foutje geweest met de afdichting aan de buitenkant van cd's. D

Niet alle CD's zijn voor weinig te vervangen. Hbe lang gezocht naar een CD van de band Winter, into darkness en Eternal Frost. Deze CD's waren moeilij kte vinden, gelukkig zijn er laatst 1000 bij gemaakt waar ik er 1 van heb.

Maar de originele zijn duur, en dat gaat voor wel meer CD's op.

De Groef Audio in Groningen is de Nederlandse importeur van Audio Desk Systemen. Op hun website staat dat je gratis een paar cd's bij hun kan laten behandelen. Dus je kunt hem laten slijpen en wassen denk ik.

Ik zou zeggen, probeer het uit en kijk of je het kunt horen in je eigen set. Misschien dat ik het in de toekomst ook ga proberen (maar ga niet op een 'verslag' wachten, dat kan nog maanden duren).

Mijn eigen ervaring met Audio Desk Systemen reikt niet verder dan het cd-wasapparaat. Die werking kan ik in ieder geval horen en vindt het positief. De theorie is het weghalen van de waxlaag die erop zou zitten om de cd's makkelijk van hun 'mal' af te laten komen (zelfde idee als een LP).

Ergo, een betere uitlezing van de bitjes. :)

Om het je nog lastiger te maken polleke, was de metallisatie zelf van de eerste CD's ook niet zo best. Die zat soms vol met pinholes: Hele kleine gaatjes in de metallisatie. Daar werd dan geen licht gereflecteerd en gaf leesfouten (die overigens meestal wel goed gecorrigeerd werden door de CD speler).

Hou maar eens zo'n oude CD voor een sterke lamp: Zie je bij sommige een sterrenhemel aan kleine gaatjes. Dat probleem is ook allang opgelost.

Het klopt overigens dat de inkt die soms gebruikt werd destijds, door de bescherm coating van de metallisatie drong en de metallisatie aantastte. Tegenwoordig worden ze bedrukt met UV uithardende inkt. En hoe drogen ze die inkt? Juist ja, met een flitslamp. Ze worden dus van fabriekswege al "GE-NESPATEERD" :lol:

;)

Destijds was er een apparaatje van Herr Doktor Glass, dat de CD op precies 37 graden afsleep.

Men claimde hiermee een verbetering.

Of dat zo is en hoe dat kan, wil ik in het midden laten.

Het gevaar is wel dat er vocht tussen de lagen kan komen en de informatie-dragende aluminium laag kan aantasten.

Dat is de reden dat ik dit soort grappen niet eens zal overwegen, net als groene stiften of plakkende dempingsringen op de bovenkant van een CD.

KT88 ik schat in dat je een erg goed gehoor hebt. kom maar het verschil horen tussen een onbehandelde en een behandelde CD (invriezen, groen stiften, Finyl spray, demagnetiseren en nog wat onzin). Je zal (ook) versteld staan.

groet

Ik heb geen idee of mijn gehoor zo goed is.......ben geen 20 meer he! :rolleyes:

Maar daar gaat het niet om.

Ik wil mijn CDs gewoon niet blootstellen aan handelingen die de levensduur zouden bekorten.

Een klankverbetering of -verandering kan ik wel op andere wijze bewerkstelligen. ;)

Ik heb geen idee of mijn gehoor zo goed is.......ben geen 20 meer he! :rolleyes:

Maar daar gaat het niet om.

Ik wil mijn CDs gewoon niet blootstellen aan handelingen die de levensduur zouden bekorten.

Een klankverbetering of -verandering kan ik wel op andere wijze bewerkstelligen. ;)

Robx heeft volkomen gelijk kan absoluut geen kwaad voor de cd Sander ;)

qua levensduur het volgende: ik doe deze dingen als sinds 1984, en er is geen enkele CD die ook maar enig spoor van achteruitgang toont. dat afslijpen zou ik zelf ook eerst een tijdje willen aanzien met enkele CD's.

en wat geluid betreft: zonder deze maatregelen voor de CD's zelve haal je nooit uit de CD wat er in ziet, bij lange na niet. wat voor mooie spullen je ook hebt. je moet het alleen even een keer horen om het te geloven.

ik hoef geen gelijk te hebben of zo, oordeel zelf maar, maar het is echt zonde als je dit potentieel laat liggen.

groet

Als ik zeg dat ik mijn CDs niet wil blootstellen aan mogelijke beschadiging, houdt dat nog niet in dat ik dergelijke dingen in het verleden al niet eens heb geprobeerd. :D

Ik was er letterlijk bij toen de groene stiften , Finyl, de dempingsringen, de CYX folie, DE MAT enz. werden geintroduceerd.

Ik zat toen dicht bij het vuur, zeg maar.

Ook ik heb veranderingen gehoord, soms ten goede, soms niet.

Het is het voor mij allemaal niet waard; de veranderingen die ik op andere en IMO minder schadelijke manieren kan bewerkstelligen, hebben (veel) meer impact.

En dat ongeacht de geluidsdrager.

De vriezer komt er soms aan te pas, een Edding stift ook. Maar NIET met en op de CD-tjes zelf. ;)

Zonder arrogant te willen zijn: waarom zou ik met een lakstiftje de plekjes op mijn auto willen behandelen terwijl ik voor weinig meer moeite en geld mijn hele auto opnieuw kan laten spuiten?

probeer al die dingen maar tegelijk, samen met de andere maatregelen die ik er op los laat. haal je nooit met alleen aanpassingen in de hardware. beide soorten ingrepen samen doen het leuk. afijn ieder zijn ding.

groet

Niet alleen de hardware, Rob, niet alleen de hardware. B)

Stel je maar voor dat je de muziekbeleving op afroep zo intens kunt ondergaan dat alle twiekjes en gepiel er niet zo veel meer toe doet. Het is niet meer nodig.

Het geheel aanpakken ipv. alleen de kleine stukjes. Uiteraard moet de basis wel goed zijn.

En nee, ik heb het niet over geestverruimende middelen ofzo.

We spreken nog wel eens. ;)