Jump to content

Netfiltering, heeft dit nut?

polleke
 Share

Recommended Posts

En waar lag dat gebrek aan success dan aan? Deed het geluidsmatig niet wat het beloofde? Waren er al hoegenaamd verschillen?

'K ben eigenlijk aan netfiltering beginnen denken toen ik enkele dagen geleden mijn wirwar aan draden en stopcontacten wat aan't opkuisen was. Met het idee in m'n hoofd om het allemaal wat netter te maken voor het oog de beslissing genomen om volgende week eens nieuwe contactdozen te gaan kopen verder beginnen denken.

Je leest in hifi tijdschriften en op websites heel wat magische dingen over netfiltering, maar ben zelf als muziekliefhebber toch eerder wat voetjes op de grond.

Ik heb zowat het gevoel in de onderbuik dat het netfilteringsverhaal een beetje hetzelfde is als het kabeldiscours. Believers en non-believers, laat ons maar zeggen.

Vandaar mijn vraagje naar de ervaringen die anderen met dit soort toepassingen hebben.

Ik heb er al eens iets over gepost op dit forum, maar het kwam er op neer dat als ik mijn eindversterkers op de Premier aansloot er toch sprake was van dynamiekverlies. Bij aansluiting van slechts CD-speler en voorversterker hoorde ik gewoon geen klankmatige verbetering. En dat op een behoorlijk goede installatie in een akoestisch goede ruimte.

De investering van (zo uit mijn hoofd)

Netkabels en powerfitering hebben een invloed op je geluid.

Of dit een verbetering voor jouw opleverd is en kwestie van uitproberen.

Wat wel altijd een verbetering opleverd is en schone stroomgroep met een aparte aarde.

Dit zou ik als eerste doen, omdat het ook veel goedkoper is dan een goede powerfilter.

Of je daarna nog een filter nodig hebt is dan makkelijker te bepalen.

Marc

Daar dacht ik dit weekend al eens mee te beginnen. Wat orde brengen in het kabelgeheel en de voedingskabels zoveel mogelijk scheiden van het audio gedeelte.

'k ga eens aan mijn hifiboer vragen of hij niet een netfilter in bruikleen kan geven om eens te testen.

Het probleem is dat die dingen overal aangeprijsd worden, maar ze effectief een tijdje kunnen uitlenen om te testen zit er dikwijls niet in.

Ik heb jarenlang een netfilter gebruikt, maar sinds ik over ben gegaan op groene stroom maakt het allemaal niets meer uit. Ik laat nog wel door mijn werkster wekelijks alle stopcontacten goed schoonsoppen. dat moet voldoende zijn lijkt mij.

Ik ruik voor ik alles aanzet eerst altijd even aan het stopkontakt, of het wel fris en vers ruikt. Soms ruikt het een beetje muf, dan ga ik geen muziek luisteren :lol:

Mijn ervaringen met serie-netfilters zijn overwegend negatief. Ook voor evt. digitale bronnen.

Parallel-filters kunnen soms een kleine verbetering geven, in ieder geval kun je met een parallel-varistor je apparatuur beveiligen tegen indirecte blikseminslag.

Henri,

Ik heb geen noemenswaardige problemen met mijn netspanning. Het idee kwam in me op toen ik naar die eindeloze rommel draden zat te kijken achter mijn apparatuur.

De laatste tijd is er in Hifiland heel wat te doen om netfiltering en de (zogezegd) heilzame werking hiervan op het geluid.

Van het

Guest tubejack

Er zijn ook "netfilters" die in feite een scheidingstrafo zijn met een hele smalle brandbreedte

geoptimaliseerd voor de net frequentie van 50hz en tot in het megahertz bereik de troep

buiten de deur houden :)

Kost een paar centen maar dan heb je m.i. ook wat :)

Groet,

Jack

Heb een netfilter voor mijn cd speler en phono pre,geeft in mijn beleving verbetering qua rust en plaatsing,echter voor mijn versterker had ik dynamiek verlies .

Heb verder een aparte groep aangelegd met een overspannings beveiliging ervoor wat ook al verbetering gaf maar het netfilter dus alleen voor cd speler en phono pre.

je kunt ook met een ferrietkern aan de slag. omwikkelen en dan heb je volgens mij een netfilter.

ik denk wel een zekering erbij doen dan ivm warmte ontwikkeling?

schiet maar hoor :)

er zal wel een diy opossing voor zijn toch?

Daar dacht ik dit weekend al eens mee te beginnen. Wat orde brengen in het kabelgeheel en de voedingskabels zoveel mogelijk scheiden van het audio gedeelte.

'k ga eens aan mijn hifiboer vragen of hij niet een netfilter in bruikleen kan geven om eens te testen.

Het probleem is dat die dingen overal aangeprijsd worden, maar ze effectief een tijdje kunnen uitlenen om te testen zit er dikwijls niet in.

De enige hoop voor de hifi-boeren is dat de klant uit lui-igheid het netfilter niet terugbrengt.

Ik heb ook ervaring met netfilters, of moet ik zeggen: geen ervaring. Want met parallel filters hoorde ik geen verschil, en nu met een zeer zwaar seriefilter ook niet of nauwelijks. Het zou 'm zitten in het " zwarter" worden van het stereobeeld, dat komt omdat er meer subjectieve rust zou zijn. Let wel, je begeeft je nu op een zeer subjectief vlak.

Voor mij heeft het meer weg van een placebo effect dan van een werkelijke verbetering.

Ik zou er niet aan beginnen. Koop liever een goed element o.i.d.

De enige hoop voor de hifi-boeren is dat de klant uit lui-igheid het netfilter niet terugbrengt.

Ik heb ook ervaring met netfilters, of moet ik zeggen: geen ervaring. Want met parallel filters hoorde ik geen verschil, en nu met een zeer zwaar seriefilter ook niet of nauwelijks. Het zou 'm zitten in het " zwarter" worden van het stereobeeld, dat komt omdat er meer subjectieve rust zou zijn. Let wel, je begeeft je nu op een zeer subjectief vlak.

Voor mij heeft het meer weg van een placebo effect dan van een werkelijke verbetering.

Ik zou er niet aan beginnen. Koop liever een goed element o.i.d.

Volgens mij heeft het heel veel te maken met de plek waar je woont.

Woon je aan de rand van een groot industriepark of ergens in de achterhoek dat kan al een heel verschil maken .

Als er minder vervuiling optreed in de buurt en in jou groep (achter de zelfde transformator) dan zal een filter ook weinig meer doen lijkt mij.

Er valt dan niet veel te filteren denk ik dan.

Groetjes George.