Jump to content

De cd moet zijn meerdere erkennen

mumsoft
 Share

Rippen of tweaken of niets doen?  

77 members have voted

1. 1. Rippen is beter dan welke tweak dan ook

• Ja hoor, heb ik al gedaan
      12
    • Ja hoor, maar mij niet gezien
      3
    • Ja, en ik ga het ook doen
      4
    • Nee hoor, mijn cd-speler is WEL beter
      10
    • Nee hoor, je moet mijn getweakte cd's eens horen!
      0
    • Misschien, maar ik ben tevreden
      11
    • CD? Wel eens van PLATEN gehoord?
      24
    • Ik wacht tot de prijzen zakken
      4

Recommended Posts

Hoelang bestaat de cd nu al? In 1982 kwamen de eerste. Sindsdien is aan het concept weinig veranderd, maar talloos zijn de pogingen het onderste uit de kan te halen. Ook deze site staat bol van de tweaks en trucs daarvoor. Stenen om te pletten, demagnetiseurs, leg je cd in het vriesvak, koop een cd-speler van € 3000, maak de rand groen en noem maar op. Dat al die maatregelen of 'betere' cd-spelers ook echt wat zouden kunnen uithalen, wel, wie weet. Belangrijker is dat het aangeeft dat het afspelen van een cd verbeterd kan worden. Dat blijkbaar het real time uitlezen van een cd be

Op zich werkt streamen prima vooral het gemak is gewoon erg prettig.

Maar ik heb het pas twee keer meegemaakt dat het echt goed klinkt en dat is dan met de linn doosjes geweest.

Helaas zijn die nog even buiten mij budget en als ik muziek luister dan komt dat toch van de zwarte schijf en dat heeft gewoon iets, het hele ritueel dan he.

Groetjes George

Tuurlijk gaat de CD verdwijnen. Zo'n schijfje met een apart apparaatje om hem af te spelen is toch totaal oubollig geworden.

Voorlopig komt 99,99999% van alle nieuwe muziek nog steeds op CD uit en dat kan je bij lange na niet zeggen van de beschikbaarheid bij andere media. Ik ben voor de komende jaren niet zo bang.... ook downloadable content zoals je nu ziet verschijnen zal het zeker niet worden, zolang muziek als water zo snel kan verspreiden zonder dat er voor betaald wordt zal de muziekindustrie op zoek blijven naar andere wegen, tot ze de juiste gevonden hebben.

Volgens mij zal de muziek in de toekomst gratis worden aangeboden op lage kwaliteit (MP3 of zo)

Dit kan je dan het beste zien als promotie materiaal.

De bands zullen hun inkomsten dan moeten halen uit optredens zo als ze dat ook al deden voor dat de opnametechnieken bestonden.

Maar de hoge kwaliteit opnamen zal wel nog steeds geld kosten al deze nog beschikbaar gesteld wordt.

Groetjes George

Ja, streamen is de toekomst, maar het doet mijn verzamelaars hart pijn. Ik heb graag iets in handen, LP, CD, boek.-----------

helemaal mee eens.

het schijfje de artwork, teksten de informatie in het boekje... hoort er allemaal bij.

dat gevoel dat je dat ene schijfje eindelijk in handen hebt nadat je al 3 keer tevergeefs naar de stad was gegaan en hem niet kon vinden.

dat gevoel dat je als klein jongetje ( ik kocht platen vanaf mijn 8e jaar) had wanneer je met je linnentasje met een verse LP erin als een raket naar huis fietste om hem te gaan beluisteren.

wat was er mooier dan dat?

ik doe niet aan streaming maar terzijnertijd zal ik wel weer gedwongen worden.

..........., maar het doet mijn verzamelaars hart pijn. Ik heb graag iets in handen, LP, CD, boek.-----------

Denk eens aan de bevrijding die dat geeft! Weg met al die hopeloze ballast. Niets is er immers vluchtiger dan muziek en virtuele opslag is geheel in de stijl van deze kunstvorm die immers zo aanspreekt door zijn vluchtige vorm. Zij is niet, zij is, zij is niet.

En voor apparatuur geldt dat al helemaal. Van de geluidsinstallatie zal niets anders overblijven dan (aktieve?)luidsprekers. Eindelijk naar de essentie :D

zelden iemand getroffen die er zo weinig van begrijpt.

maar ik kan alles tegen je zeggen want je negeert het toch

..........., maar het doet mijn verzamelaars hart pijn. Ik heb graag iets in handen, LP, CD, boek.-----------

Denk eens aan de bevrijding die dat geeft! Weg met al die hopeloze ballast. Niets is er immers vluchtiger dan muziek en virtuele opslag is geheel in de stijl van deze kunstvorm die immers zo aanspreekt door zijn vluchtige vorm. Zij is niet, zij is, zij is niet.

En voor apparatuur geldt dat al helemaal. Van de geluidsinstallatie zal niets anders overblijven dan (aktieve?)luidsprekers. Eindelijk naar de essentie :D

:):):)

je glijdt wel nr een serieuze individualisering ... is er nu al ...

als je alleen maar streaming hebt en de muziek staat op jouw ipod en je bent weg, hoe kan dan een ander nr de gezamelijke muziek luisteren? Iedereen in huis een ipod en inpluggen maar? Waarschijnlijk zal het zo moeten gebeuren ...

vrienden van mij die serieus met muziek bezig zijn, vinden het enig om via itunes muziek te kopen, ipod op, overal beschikbaar, geen opslag, indien bezoek, random op de dockstation die gelinkt is aan de muziekinstallatie en play ... geen extra kasten, geen ronslingerende cd's enz ... De mindere weergavekwaliteit nemen ze erbij want dr de drukte van het gezin en de baan, niet de mogelijkheid hebben om een degelijke luisterruimte te hebben enz enz, kunnen ze zelden deftig gaan zitten vr hun muziek. Dan kiezen ze liever vr een mindere weergave, maar overal beschikbaar en beluisterbaar, en toch zeer genietbaar.

Gr

Stef

Tuurlijk gaat de CD verdwijnen. Zo'n schijfje met een apart apparaatje om hem af te spelen is toch totaal oubollig geworden.

Gedigitaliseerd opslaan van geluid zal wel nooit meer verdwijnen maar de manier om het te distribueren en af te spelen staat al lang op de helling. Voor het jonge publiek is de cd-speler al net zo uit de gratie als de platenspeler.

In de geschiedenis van geregistreerd geluid heeft de CD het nog tamelijk lang uitgehouden (vergelijk eens met het cassettebandje bijv.). Dat een geluidsdrager 3 tot 4 decennia meegaat dat is gezien de technische ontwikkelingen eigenlijk al heel verbazingwekkend.

Persoonlijk hoop ik dat het in de toekomst zo kan gaan dat men vrijwel alle muziek in verschillende kwaliteiten kan aanschaffen van hoogwaardige SACD=kwaliteit (als de opname dat tenminste rechtvaardigt ) tot mp3tje of iets vergelijkbaars.

Een afspeelmogelijkheid waarbij elke mechanische stap wordt vermeden is natuurlijk zonder meer superieur en om naar te streven.

Het is op het moment erg modieus om te roepen "geef mij maar platen" maar in platen zit uiteraard geen toekomst. Het zal nog heel wat voeten in de aarde hebben als je zelf met je platencollectie je richting bejaardenhuis gaat begeven. :) (kan het niet op een stickie, opa?)

Hoezo mode om te roepen: "Geef mij maar platen".

Ik krijg pijn in mijn rug van een dergelijk standpunt.

Een goede plaatopname klinkt superieur t.o.v. een cd.

ik heb veel klassieke cd's, waarvan ik ook de originele lp heb. kom eens luisteren en hoor het verschil.

Nog een keer zo'n opmerking en ik zal een aanvraag indienen om je te royeren als lid van de Fat Bob club :mad2::)

beste m44

Kraus bedoeld het ironisch :)

Platen geen toekomst?

Als ik zie wat er allemaal wordt heruitgegeven op vinyl ... amaaaaiiii dat is veel zeer veel hoor

Dat doen ze toch niet als er geen geld mee te verdienen valt ...

De platenwinkels waar ik 20j geleden mijn platen kocht, die bruisen nog steeds hoor !! :)

Hansko, i agree !!

Je hebt mijn andere post waarschijnlijk ook gelezen ... serieuze dualiteit bij mij

Gr

Stef

Uiteraard komt er niets van de grond tenzij de eigendomsrechten afdoende gewaarborgd zijn (hoewel er ook in dit opzicht volop beweging is; bands die zelf hun muziek ter beschikking stellen).

Maar alleen al als je kijkt naar milieuaspecten dan zal de muziekindustrie zich gaan richten op een digitaal en downloadable virtueel medium waardoor productiekosten veel lager worden en opslag, transport en detailhandel min of meer kunnen verdwijnen.

Milieuredenen lijken me juist sterk in het nadeel wat betreft streaming. Het nutteloos hoge stroomverbruik van streaming systemen, het pak 'm beet iedere 4 jaar de boel naar een nieuwe HD moeten overzetten ivm dreigende slijtage/uitval, verplichte dubbele opslag.

Ik vraag me echt af of streaming werkelijk beter zou kunnen zijn dan een CD.

Ook een HD is een draaiend schijfje wat uitgelezen word. Daarbij is een HD aan slijtage onderhevig, krijgt op een gegeven moment bad sectors. Verloren gegevens dus.

Ook geheugen stiks of kaartjes zijn niet foutloos.

Ik had laatst nog een SD kaartje wat niet meer uit te lezen was. Dat heb ik met een CD nog niet meegemaakt.

Mvg. Miracle.

Als ik zie wat er allemaal wordt heruitgegeven op vinyl ... amaaaaiiii dat is veel zeer veel hoor

Het is relatief veel, maar persoonlijk vind ik 't nog steeds een druppel op 'n gloeiende plaat. :(

Tenzij er een site bestaat die mij 't tegendeel kan bewijzen, maar als je 't per genre bekijkt is 't maar een fractie van wat er nog steeds op CD uitkomt.

Ik gebruik zelf vanaf begin dit jaar een Squeezebox om m'n muziek te streamen. Heb een maand of 2 geleden m'n CD-speler verkocht, omdat ik 'm zelden meer gebruikte.

Het is erg makkelijk in gebruik, zo'n streaming device, maar... ik moet toegeven dat ik 't af en toe ook wel mis om iets tastbaars in handen te hebben, zoals met CD/LP.

(maar bijvoorbeeld een CD in z'n geheel draaien deed ik voorheen ook zelden, dus daarin maakt CD/streamen voor mij geen verschil)

Ik vind 't op zich wel iets meer hebben om een groot rek met CD's (of LP's) te hebben en daar wat in te snuffelen, dan met de AB door een mapje op de PC browsen.

Klankmatig kan een klein kastje als de Squeezebox zondermeer concurreren met (dure) CD-spelers.

(mits aangesloten op goede DAC, en in mijn geval betere voeding)

Dus, op dit moment vind ik niet dat de CD z'n meerdere moet erkennen in streaming devices, maar wel dat dergelijke afspeelmethoden minstends zo goed kunnen klinken.

Groet,

Alco

beste m44

Kraus bedoeld het ironisch :)

dat mag ie me zelf zeggen dan ;)

Ik vraag me echt af of streaming werkelijk beter zou kunnen zijn dan een CD.

Ook een HD is een draaiend schijfje wat uitgelezen word. Daarbij is een HD aan slijtage onderhevig, krijgt op een gegeven moment bad sectors. Verloren gegevens dus.

Ook geheugen stiks of kaartjes zijn niet foutloos.

Ik had laatst nog een SD kaartje wat niet meer uit te lezen was. Dat heb ik met een CD nog niet meegemaakt.

Mvg. Miracle.

Koop eens goede spullen dan of ga wat zorgvuldiger met je spullen om. Uit hoofde van mijn werk werk ik met encrypted files/partities. Er hoeft maar

@ Alco

Inderdaad, er verschijnt meer op CD dan op LP klopt ...

Maar ik had het over heruitgeven. Ik verschiet hoeveel "oudere" platener worden heruitgebracht.

Daar moet dan toch een markt voor zijn.

Zien of iets op LP bestaat, is soms een zoektocht ...

Het is allemaal niet in 1 winkel te vatten hoor.

Een goede platenwinkel, kan je perfect zeggen of iets op LP bestaat of niet.

Bon we wijken af :)

Plaat heeft voor mij soms ook een meerwaarde omwille van het artwork, foto's enz

Toch ben ik ook nr een middel aan het zoeken om platen en cd's op mp3 te zetten zodat ik ze ook op de trein, in de auto kan beluisteren.

Gr

Stef

Aah, leuk topic!

Ik zelf gebruik mijn computer als media bron. Voor mij geen CD-speler of platenspeler meer (ik heb ze wel maar gebruik het simpelweg niet meer). De gebruiksvriendelijkheid is hoger dan welke media drager ook en mits je gebruik maakt van een goede DAC heeft het uitstekende kwaliteit. Ik speel mijn muziek af als FLAC, WAV, AIFF of als MP3. Tegenwoordig kun je exacte rip's maken van een CD dat de complete image kan worden vergeleken met wat er op de CD staat als checksum. Een bitje voor bitje exacte kopie dus. De software die je daarvoor gebruikt, is het zelfde als het uitleessysteem wat een duplicator of perserij gebruikt alvorens de CD's worden geperst.

Om te gaan twijfelen over HD kwaliteit vind ik onzinnig. Vanaf de eerste opname wordt er gebruik gemaakt van HD's en in het totale proces voordat het geperst wordt zal het op zo'n 4 HD's komen te staan. Een CD branden geeft nog veel meer mogelijkheden op fouten en is veel kwetsbaarder! Als voorbeeld kan ik de exchange noemen die wij hedendaags doen met de masters van muziekproducties. Deze gaan als DDP file via de digitale snelweg naar de perserijen met checksums zodat de image gecontroleerd wordt op exactheid van de originele master voor het versturen. Snel, exact gelijk en zonder de tussenkomst van een CD (met zijn fouten). Over dit proces moet je als audiofiel / muziekliefhebber zijnde helemaal geen zorgen maken. Hier wordt genoeg over nagedacht en heel serieus mee omgesprongen. Je zou veel beter je tijd kunnen stoppen in het vinden van mooie muziek die ook nog eens mooi is opgenomen / geproduceerd.. ;)

Niemand kan de toekomst voorspellen van de CD en ook niet wat de vorm wordt waarin je je muziek koopt over 15 jaar. Ik kan wel zeggen dat de denkwijze hear (oude traditionele media dragers) slechts wordt ondersteund door een heel klein groepje van de totale muziekconsumenten. Dat kleine groepje zal geen inbreng hebben over hoe de muziek over 15 jaar zal worden verspreid..

Ik zelf denk dat we over 15 jaar onze albums binnenhalen via Linn Records, iTunes store of E-music bijvoorbeeld waar bij het copyright probleem van muziek zal blijven bestaan (maar wel de mogelijkheid bied van hoog resolutie materiaal!). Met streaming van muziek via een grote online server zou er een mogelijkheid zijn om iets tegen het copyright probleem te doen. Het grote voordeel dan je eigen muziek collectie op je iPod of computer is dan dat je werkelijk waar overal je muziek tot je beschikking hebt waar ook maar internet is. En ik verwacht over een aantal jaren betaalbaar en snel internet voor iedereen waar je je ook maar bevind. Misschien dat je dan online nog ergens muziek kunt bestellen op een ouderwetse plaat of CD.. ;)

De nieuwe generatie muziekconsumenten (gratis mp3 downloaders) en de grote platenmaatschappijen zullen de toekomst gaan bepalen..

Niemand kan de toekomst voorspellen van de CD en ook niet wat de vorm wordt waarin je je muziek koopt over 15 jaar. Ik kan wel zeggen dat de denkwijze hear (oude traditionele media dragers) slechts wordt ondersteund door een heel klein groepje van de totale muziekconsumenten. Dat kleine groepje zal geen inbreng hebben over hoe de muziek over 15 jaar zal worden verspreid..
Dat lijkt mij ook.
Het grote voordeel dan je eigen muziek collectie op je iPod of computer is dan dat je werkelijk waar overal je muziek tot je beschikking hebt waar ook maar internet is. En ik verwacht over een aantal jaren betaalbaar en snel internet voor iedereen waar je je ook maar bevind.
Hierbij moet ik toegeven dat ik de traditionele denkwijze hanteer: ik heb geen behoefte aan altijd en overal muziek. Integendeel zelfs. Het degradeert zo steeds meer tot behang.
De nieuwe generatie muziekconsumenten (gratis mp3 downloaders) en de grote platenmaatschappijen zullen de toekomst gaan bepalen..
Ook dat lijkt mij te gaan gebeuren, maar dat dit ook een uitholling van het aanbod kan betekenen en dus kan resulteren in nog meer eenheidsworst is een gedachte waar ik niet vrolijk van word.

Dat zal nog de grootste omschakeling worden, op mijn oude dag Marco Borsato c.s. gaan moeten leren waarderen omdat mijn kamertje alleen ruimte biedt voor een aansluiting op de musicserver van het verzorgingstehuis waarin ik mij bevind...

Ik zelf denk dat we over 15 jaar onze albums binnenhalen via Linn Records, iTunes store of E-music bijvoorbeeld waar bij het copyright probleem van muziek zal blijven bestaan (maar wel de mogelijkheid bied van hoog resolutie materiaal!). Met streaming van muziek via een grote online server zou er een mogelijkheid zijn om iets tegen het copyright probleem te doen. Het grote voordeel dan je eigen muziek collectie op je iPod of computer is dan dat je werkelijk waar overal je muziek tot je beschikking hebt waar ook maar internet is.

Het copyright probleem zal altijd blijven. Het blijft altijd mogelijk om de digitale data naar de DAC af te tappen en op te slaan. Nu al is er diverse software te krijgen om internet streams op te slaan als MP3, WAV e.d. En als het geen live streams zijn gaat dat binnenhalen van een heel album nog erg snel ook, zoals b.v. streams van Uitzending gemist.

Toch denk ik dat muziek te koop als pakje in de winkel (hetzij op CD, hetzij op vinyl) niet zo heel snel zal gaan verdwijnen. Het wordt geheel bepaald door de markt. Muziek is vanuit oogpunt van de producenten gewoon handel. Het wordt gewoon daar uitgebracht waar er het meest aan te verdienen valt. Of je dat nu leuk vindt of niet.

De meeste muziek koop ik nog steeds op CD en 2e hands op vinyl. CD's gaan thuis op de HD voor het gemak en ook omdat ze met een PC het meest foutloos te rippen zijn (met EAC). Vinyl gaat uiteraard op de DT maar dat heeft ook romantische aspecten ;) Denk er wel over om veel vinyl ook op HD te zetten. Mijn vrouw vindt dat gewoon makkelijker en ja die maakt zich niet druk over een gedetailleerd technisch zuchtje meer of minder van een sopraan. Die luistert naar de artistieke prestaties van de muzikanten.

;)