Jump to content

De cd moet zijn meerdere erkennen

mumsoft
 Share

Rippen of tweaken of niets doen?  

77 members have voted

1. 1. Rippen is beter dan welke tweak dan ook

• Ja hoor, heb ik al gedaan
      12
    • Ja hoor, maar mij niet gezien
      3
    • Ja, en ik ga het ook doen
      4
    • Nee hoor, mijn cd-speler is WEL beter
      10
    • Nee hoor, je moet mijn getweakte cd's eens horen!
      0
    • Misschien, maar ik ben tevreden
      11
    • CD? Wel eens van PLATEN gehoord?
      24
    • Ik wacht tot de prijzen zakken
      4

Recommended Posts

Ook dat lijkt mij te gaan gebeuren, maar dat dit ook een uitholling van het aanbod kan betekenen en dus kan resulteren in nog meer eenheidsworst is een gedachte waar ik niet vrolijk van word.

Dat zal nog de grootste omschakeling worden, op mijn oude dag Marco Borsato c.s. gaan moeten leren waarderen omdat mijn kamertje alleen ruimte biedt voor een aansluiting op de musicserver van het verzorgingstehuis waarin ik mij bevind...

Als ik dan iets positiefs mag noemen over de muziekindustrie van de afgelopen jaren wil ik graag opmerken dat het voor iedereen met muzikaal talent, computer kennis, beetje inzicht van produceren, wat geld voor hardware en software mogelijk is om je eigen muziek album te maken. Een nog mooier gegeven is eigenlijk ook nog eens dat door internet je een hele goede mogelijkheid kan vinden om jouw eigen thuis productie de wereld te laten horen! Er zijn nog nooit zoveel eigen beheer producties uitgekomen! Je moet het alleen even weten te vinden. Dat is dan ook iets waar je veel ontwikkelingen in ziet en denk dan aan Last.fm of het aanmelden bij online community's (Myspace en Hyves). Voor de meesten hier misschien not done maar voor de jeugd inmiddels een dagelijkse bezigheid..

Beste Kraus,

De Hear community die niet (meer) mee kan met de moderne tijd heeft toch alles op vinyl? En als ik het forum zo lees hebben ze geen goed woord over voor moderne producties: Tis toch allemaal Mafco Borsato :lol: Dus wat is het probleem?

Ach, het is net als met de komst van de stoomtrein, de televisie enz. Allemaal nieuwlichterij, nergens voor nodig.....

;)

Ik kan met heel veel mensen en standpunten hier het eens zijn.

En de toekomst zal zeker de ondergang van e fysieke geluidsdrager laten zien.

Ik denk zelfs dat dat nog wel eens sneller het geval kan zijn dan menigeen denkt.

En toch blijf ik de diverse schijfjes trouw.......gewoon, omdat ik er veel heb, het ritueel een deel van de lol is en ik een beetje ouderwets ben. :D

Mijn squeezebox heeft me wel een wereld aan nieuwe muziek in huis gebracht, wat ik vervolgens op CD of LP wil hebben.

Gek beestje, de mens........... :ph34r:

Terwijl het nergens op slaat antwoordt tot nu toe de meerderheid: CD? Wel eens van LP gehoord!

Dat getuigt toch van een wat akelige wereldvreemdheid van mensen die zich dan zo serieus met het afspelen van muziek bezig houden.

Ach Kraus, allemaal retro gedoe, nog steeds in de verwarrende post fin de sciecle periode deze mensen. De omschakeling komt wel en het is helemaal niet verkeerd af en toe eens terug te kijken en nieuwe inspiratie opdoen.

Voor thuis ben ik zeker een voorstander van streaming, vanaf m'n eigen server wel te verstaan. Wat ik niet zie zitten is om van een centrale server van de platenmij te streamen telkens als ik een bepaald nummer wil horen. Daarvoor ben ik toch echt te veel bibliofiel, elpee'ofiel en seedee'ofiel.

In dit licht bezien vind ik het statement van AC/DC wel interessant, Black Ice wordt niet via het Apple I-gebeuren verkocht. Zij zien het niet zitten om per song te verkopen, ze hebben toch niet voor niets een heel album gemaakt dat zij als een eenheid zien.

Anderzijds, het zijn natuurlijk ook een stelletje dinos. Ik kan me heel goed voorstellen dat in de nabije toekomst het concept 'album' steeds meer gaat verdwijnen en dat men een song publiceert als ze klaar is. Waarom nog bundelen. In feite de oude 78 rpm cultuur en het singeltjes gebeuren voor de sixties.

Toch een beetje jammer dat op het eigenlijke statement "De cd moet zijn meerdere erkennen, Streamen heeft de toekomst" niet erg wordt ingegaan.

Het gaat daarbij in de openingspost in de kern om het zo foutloos mogelijk "rippen" van CD's om ze vervolgens zo puur mogelijk (of zo je wilt, zo foutloos mogelijk) af te spelen. Iets wat iedere perfectionist toch moet aanspreken?

;)

Geheel mee eens.

Een goed en stabiel loopwerk zorgt voor een prima cd-rip. Ook de opbouw van het streaming apparaat is van belang. Een aanrader is de T+A MPR. Verricht wonderen, maar mist wel nog steeds de klank van een LP.

Greetz,

Lestat

Het zal nog heel wat voeten in de aarde hebben als je zelf met je platencollectie je richting bejaardenhuis gaat begeven. :) (kan het niet op een stickie, opa?)

L.O.L.

Liefs,

Marc :ph34r:

[knipperdeknip]

Een goede plaatopname klinkt superieur t.o.v. een cd.

[knipperdeknap

Ehm, dit is mijn onderwerpje. Ik beweer niets over platen. Ik beweer dat streaming beter is dan de cd. Jeetje, misschien, misschien... wel even goed als de LP.

Maar die discussie is hier niet aan de orde. Het is hear weer het ouderwetse theekransje geworden.

groetjes

Ik vraag me echt af of streaming werkelijk beter zou kunnen zijn dan een CD.

Ook een HD is een draaiend schijfje wat uitgelezen word. Daarbij is een HD aan slijtage onderhevig, krijgt op een gegeven moment bad sectors. Verloren gegevens dus.

Ook geheugen stiks of kaartjes zijn niet foutloos.

Ik had laatst nog een SD kaartje wat niet meer uit te lezen was. Dat heb ik met een CD nog niet meegemaakt.

Mvg. Miracle.

Dag Miracle,

De CD moet uitgelezen worden door de cd-speler, en subiet worden omgezet in muziek. Neem een programma als EAC (Exact Audio Copy) en rip daarmee een cd, dan heb je voor 99%-100% een bit correcte kopie. Die 99% krijg je als er heftige fouten in de cd zitten.

Dat een CD-speler niet zo nauwkeurig is maak ik op uit het feit dat er allerlei 'verbeteraars' in de handel zijn, en de specificatie van het ontwerp laat ook gewoon fouten toe (Red book).

Een HD is ook een draaiend schijfje, correct, maar daarvan komen de gegevens geheid goed vanaf. Anders zou je computer voortdurend crashen!

Dus heb je dan een perfecte bron, en als je die maar netjes omtovert tot muziek, bv met een mediaplayer als in mijn inleiding al genoemd, dan klinkt het echt veel beter dan menig hartstikke dure cd-speler. Eigenlijk is de variatie die je dan nog hebt alleen in het natraject gelegen.

Een HD kun je backuppen. ik werk al een jaar of twintig met HD's, en af en toe valt er eentje om, onverwacht als een bank :o . Maar je hebt een backup, koopt een nieuwe schijf, en voort maar weer.

Al mijn muziek ligt ook op mijn werk. Ook al veel foto's. Als hier brand uitbreekt ben ik al mijn cd's en LP's kwijt, en die hele kast met fotoboeken. Ik moet er niet aan denken, maar de HD stelt me wel in staat 'iets' daarvan te behouden.

Juist een muziekverzameling is heel goed bij te houden met backups. Z

Ik denk dat je de hear-community in een eerdere posting treffend hebt getypeerd, PD. (mensen die buitenspel staan bij de komst van de nieuwe media)

Terwijl het nergens op slaat antwoordt tot nu toe de meerderheid: CD? Wel eens van LP gehoord!

Dat getuigt toch van een wat akelige wereldvreemdheid van mensen die zich dan zo serieus met het afspelen van muziek bezig houden.

(deze antwoordcategorie hoort helemaal niet in de poll thuis trouwens)

Er ligt een nieuwe taak voor het Hear-forum :)

Kraus, ik zat al een week te broeden op dit onderwerpje, en het moest er gisteravond toch eens uit. Per vergisping - ik moet nog helemaal wennen - schreef ik CD, in plaats van RIP of streaming. Eh, nee, toch niet. Ik wilde juist ook de categorie LP-liefhebbers een uitweg bieden, want die zouden anders helemaal niet stemmen. Zoiets van: waar heppie het over, jochie? W

De CD moet uitgelezen worden door de cd-speler, en subiet worden omgezet in muziek. Neem een programma als EAC (Exact Audio Copy) en rip daarmee een cd, dan heb je voor 99%-100% een bit correcte kopie. Die 99% krijg je als er heftige fouten in de cd zitten.

Dat een CD-speler niet zo nauwkeurig is maak ik op uit het feit dat er allerlei 'verbeteraars' in de handel zijn, en de specificatie van het ontwerp laat ook gewoon fouten toe (Red book).

Een HD is ook een draaiend schijfje, correct, maar daarvan komen de gegevens geheid goed vanaf. Anders zou je computer voortdurend crashen!

Dus heb je dan een perfecte bron, en als je die maar netjes omtovert tot muziek, bv met een mediaplayer als in mijn inleiding al genoemd, dan klinkt het echt veel beter dan menig hartstikke dure cd-speler. Eigenlijk is de variatie die je dan nog hebt alleen in het natraject gelegen.

Hiermee impliceer je dat de wijze waarop de "bitjes" tot het digitale filter en de DAC komen, de voornaamste oorzaak zou zijn van kwaliteitsverschillen.

Zonder meteen te willen beweren dat het niets uitmaakt, wil ik hier toch wel een kanttekening plaatsen:

De DAC, digitale filtering, wijze van voeding en ground layout, alsmede het analoge deel achter de DAC zijn IMO veel bepalender voor het uiteindelijke resultaat dan de manier van opslag.

Dat maak ik op uit vele ervaringen met loopwerken, DACs, en recentelijk ook kastjes als de squeezebox, een Cambridge server en eerder al een Roku Soundbridge.

Ja, ook een SB of om het even welke server ook, kan verbeterd worden.

En vaak nog met meer resultaat dan een CD speler.

Waar een CD speler doorgaans door de traditionele fabrikanten met (nog) veel analoge kennis wordt ontworpen, komen die SB-achtigen allemaal van digitale wizzards die het analoge stukje uit de datasheet van de fabrikant pakken.

"Digitale en analoge ground scheiden? Wat een nonsens!". Ik heb het gezien.

Daar is nog een flink stuk winst te pakken.

Je geeft overigens zelf al aan waar het ook al mis kan gaan:

(Hum, ik zit net naar mijn OGG opnames te luisteren van een cd met Ella Fitzgerald, en wat h

Maar die discussie is hier niet aan de orde. Het is hear weer het ouderwetse theekransje geworden.

Blijkbaar is er toch onderscheid in het soort theekransje....... <_<

Man, denk aan mijn gezondheid!

God wat moest ik lachen!

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Waar kun je dat ding kopen? DIE moet ik hebben!

Gratis download als effect voor je Winamp.. :D

http://nederland.softpicks.net/software/iZ...p-2_nl-4041.htm

Overigens bedenk ik me net dat dit weer een prima voorbeeld is van het "hokjes-denken" binnen de audio, zoals dat in een ander draadje geopperd werd:

Ik schat zo in dat jij IT-er bent, en ik ben (analoog) electronicus.

Duidelijk toch? :D

Hoezo hokjes denken? Is dit er niet zelf een schoolvoorbeeld van?

Vakmatig zijn in de elektronica de Hoekse en Kabeljauwse twisten al meer dan 25 jaar geleden beslecht en is de strijdbijl daar i.i.g. begraven. Ja, ja, in dat vakgebied, geheel los van audio, stonden destijds de analogerikken en digitalerikken ook nog al eens klaar om elkaar de hersens in te slaan. Uiteindelijk kwamen ze er achter dat ze met samenwerken veel verder kwamen.

;)

Overigens bedenk ik me net dat dit weer een prima voorbeeld is van het "hokjes-denken" binnen de audio, zoals dat in een ander draadje geopperd werd:

Ik schat zo in dat jij IT-er bent, en ik ben (analoog) electronicus.

Duidelijk toch? :D

Hoezo hokjes denken? Is dit er niet zelf een schoolvoorbeeld van?

Was niet denigrerend bedoeld, alleen om aan te geven dat de invalshoek duidelijk anders is.

[chargeermode]

De IT-er gaat uit van de zaken die er in het digitale domein mis kunnen gaan en neemt aan dat het analoge deel geen issue is, de analoge electronicus ziet het eerder andersom.[/chargeermode]

Was een knipoog naar mijzelf en naar een ander topic.

Zo duidelijker?

Vakmatig zijn in de elektronica de Hoekse en Kabeljauwse twisten al meer dan 25 jaar geleden beslecht en is de strijdbijl daar i.i.g. begraven. Ja, ja, in dat vakgebied, geheel los van audio, stonden destijds de analogerikken en digitalerikken ook nog al eens klaar om elkaar de hersens in te slaan. Uiteindelijk kwamen ze er achter dat ze met samenwerken veel verder kwamen.

;)

Zucht. Het blijft moeilijk om met slechts een keyboard dingen duidelijk te maken.

Laat staan praten over zaken die buiten de geijkte en platgetreden paadjes treden.

Thingman had weer eens gelijk. Veel plezier nog in deze draad.

Ok Sander is al goed maar je begint er zelf over:

Waar een CD speler doorgaans door de traditionele fabrikanten met (nog) veel analoge kennis wordt ontworpen, komen die SB-achtigen allemaal van digitale wizzards die het analoge stukje uit de datasheet van de fabrikant pakken.

"Digitale en analoge ground scheiden? Wat een nonsens!". Ik heb het gezien.

Daar is nog een flink stuk winst te pakken.

Alsof de ontwerpers van streaming media apparaten prutsers zijn en geen verstand van analoge elektronca hebben? Soms zal dat wel eens het geval zijn, maar om dat nu maar gelijk te generaliseren?

;)

Toch een beetje jammer dat op het eigenlijke statement "De cd moet zijn meerdere erkennen, Streamen heeft de toekomst" niet erg wordt ingegaan.

zolang de bron de cd is, geript en gestreamd of direct afgespeeld, is er geen reden voor verschil in kwaliteit. Als rippen en streamen zoveel beter is, het modewoord bit correct, dan zullen er ook cd-spelers komen die intern dezelfde technologie volgen (als de markt er voor is). Technisch geen probleem.

Alsof de ontwerpers van streaming media apparaten prutsers zijn en geen verstand van analoge elektronca hebben?

Afgaande op wat ik af en toe onder ogen krijg, zou ik het haast gaan denken.

Analoge techniek is voor velen een zwart gebied en wordt allang niet meer aangeleerd.

Voedings-ontkoppeling, aardpatronen enz. worden vanuit het digitale domein klakkeloos ook analoog toegepast.

Van mensen binnen oa. ST-microelectronics hoor ik jammerklachten over nieuwe aanwas die nog geen transistortrap kunnen berekenen of een opamp-basisschakeling kunnen maken.

Maar laten we de "discussie" niet om zeep helpen met vervelende details, dat geneuzel in de marge ook altijd.

Die apparaten zitten allemaal perfect in elkaar en er kan niets aan verbeterd worden, alleen de bron is de ellende en daar moet je dus wezen.

Ik knoop een harddisk ipv. een CD speler aan mijn DAC en alles is goed. Toch?

Nou, je weet vast wel beter... :)

Ik heb persoonlijk nog nooit zoveel gedoe gehad met het neerzetten van een stabiel ruimtelijk beeld als toen ik met een losse dac werkte.

In dat deel van de keten kan volgens mij heel wat vernaggeld worden.

Vandaar dat ik uiteindelijk steeds een stand-alone speler koos; een losse dac is geen garantie op succes.

Daarom is deze nieuwe streamstroming ook niet per definitie zaligmakend en zullen er zat zaken overwonnen moeten worden.

Goed klinken is niet zo'n kunst, zeg ik altijd maar.

Een goed totaalplaatje neerzetten (incl. overtuigende ruimtelijke afbeelding en fatsoenlijke dynamiek) des te meer!

Nou, je weet vast wel beter... :)

Ik heb persoonlijk nog nooit zoveel gedoe gehad met het neerzetten van een stabiel ruimtelijk beeld als toen ik met een losse dac werkte.

In dat deel van de keten kan volgens mij heel wat vernaggeld worden.

Vandaar dat ik uiteindelijk steeds een stand-alone speler koos; een losse dac is geen garantie op succes.

Daarom is deze nieuwe streamstroming ook niet per definitie zaligmakend en zullen er zat zaken overwonnen moeten worden.

Goed klinken is niet zo'n kunst, zeg ik altijd maar.

Een goed totaalplaatje neerzetten (incl. overtuigende ruimtelijke afbeelding en fatsoenlijke dynamiek) des te meer!

Er is toch een wezenlijk verschil met een DAC achter een CD speler of een media streamer of USB DAC.

Bij een losse DAC achter een CD speler moet de DAC clock uit de S/PDIF data stream geregenereerd worden --> jitter. Guido Tent heeft daar een hele business mee om dat te verbeteren.

Een media streamer of USB DAC heeft zijn eigen stabiele kristal clock. De data pakketjes komen daar a-synchroon binnen en worden gebufferd. De processor biedt ze dan netjes aan aan de DAC chip die hier op een nette clock kan werken.

;)

Guest tubejack
36% van de respondenten blijkt de vraag niet eens te hebben begrepen (CD? wel eens...) en nog eens 36% is "tevreden" met het eigen CD-spelertje (wat een slap antwoord)

Slap? :o ik ben