Jump to content

De cd moet zijn meerdere erkennen

mumsoft
 Share

Rippen of tweaken of niets doen?  

77 members have voted

1. 1. Rippen is beter dan welke tweak dan ook

• Ja hoor, heb ik al gedaan
      12
    • Ja hoor, maar mij niet gezien
      3
    • Ja, en ik ga het ook doen
      4
    • Nee hoor, mijn cd-speler is WEL beter
      10
    • Nee hoor, je moet mijn getweakte cd's eens horen!
      0
    • Misschien, maar ik ben tevreden
      11
    • CD? Wel eens van PLATEN gehoord?
      24
    • Ik wacht tot de prijzen zakken
      4

Recommended Posts

als je ziet hoe drastisch (nee ik overdrijf niet) het geluid van een CD te verbeteren is met allerlei flauwekul (bekend moge zijn welke flauwekul ik toepas), dan kan de enige conclusie zijn dat er iets ernstig mis is aan het proces van uitlezen. wat ik met mijn flauwekul uit de CD haal is flink anders dan het platte aftreksel dat zonder maatregelen te horen is. dus ik wil inderdaad wel eens weten wat er allemaal mis is (daarom dat linkje naar het apparaat dat naar de producent beweert het hele signaal door eindeloos herlezen tevoorschijn haalt).

groet

Ik moet heel eerlijk bekennen nooit aan het mechanisme van de foutcorrectie getwijfeld te hebben en daarmee de aflezing als afgedaan heb beschouwd.

Dat was wellicht kortzichtig in het licht van deze voor mij nieuwe informatie, ik weet het nog niet.

Het idee intrigeert me eerlijk gezegd wel en ik zou graag eens zo'n apparaat aan de tand voelen.

(daarom dat linkje naar het apparaat dat naar de producent beweert het hele signaal door eindeloos herlezen tevoorschijn haalt).

EAC doet feitelijk niets anders dan dat apparaat, bovendien wordt er nog een checksum vergelijk met een database op het internet gemaakt. Het eindeloos herhalen van de leesprocedure helpt uiteindelijk ook geen zier als er domweg ergens informatie mist door b.v. een beschadiging. EAC kan je dat dan tenminste vertellen en waar het onleesbare deel zit. Kun je dezelfde cd effe bij de buren lenen/lezen

Going further - if we can communicate with the DAC via I2S format not SP/DIF, we can get rid of the clock problem, jitter, and a lot of squareness problems.

Dit is dus waar je op moet letten bij de aanschaf van een usb dac of usb dac kit, hoe gaan de data van usb naar de converter. Er zijn er diverse waar er intern een usb ->sp/dif converter tussen zit, terwijl het ook anders kan.

p.s. het is zo slecht nog niet gesteld met de interesse in kwaliteit als ik op de accuraterip site lees dat er al 8000000 tracks in de database staan.

Heerlijk, een tegengeluid! :P

Inderdaad zal een erg beschadigde CD wat informatie kwijt zijn, daaraan is niet te ontkomen.

Wel wordt met dat apparaat de CD "van alle kanten bekeken" om zo eventueel gemiste stukjes aan te vullen.

Het klinkt in mijn oren werkelijk niet gek, dat systeem.

I2S zou inderdaad een betrouwbaarder verbinding kunnen vormen dan S/PDIF, alhoewel een test bij een kennis met een Northstar (geloof ik) die over I2S beschikte, voor ons geen verschil gaf te horen.

Maar da's maar 1 subjectieve luisterproef natuurlijk.

Heerlijk, een tegengeluid! :P

Inderdaad zal een erg beschadigde CD wat informatie kwijt zijn, daaraan is niet te ontkomen.

Wel wordt met dat apparaat de CD "van alle kanten bekeken" om zo eventueel gemiste stukjes aan te vullen.

Het klinkt in mijn oren werkelijk niet gek, dat systeem.

I2S zou inderdaad een betrouwbaarder verbinding kunnen vormen dan S/PDIF, alhoewel een test bij een kennis met een Northstar (geloof ik) die over I2S beschikte, voor ons geen verschil gaf te horen.

Maar da's maar 1 subjectieve luisterproef natuurlijk.

Zoals al gezegd KT, EAC doet in dit opzicht niets wezenlijk anders dan het apparaat. Van hoeveel kanten je het ook bekijkt, wat er niet is is er niet.

Er zijn ook dac/kits die van usb naar I2S naar DAC gaan. Bij de CrazyT dicteert de klok van de dac zelfs het tempo waarmee de data binnengehaald worden.

Zo'n apparaat als boven beschreven is relatief eenvoudig met een minimaal processortje en wat software plus de juiste usb dac te bouwen.

Dit is dus waar je op moet letten bij de aanschaf van een usb dac of usb dac kit, hoe gaan de data van usb naar de converter. Er zijn er diverse waar er intern een usb ->sp/dif converter tussen zit, terwijl het ook anders kan.

Kun je van dat laatste een voorbeeld geven: USB --> S/PDIF --> DAC-chip?

Het is technisch een gekunstelde omweg. Mij zijn geen DAC chips uit het betere segment bekend die rechtstreeks S/PDIF lusten. Dat gaat altijd via een aparte S/PDIF receiver chip die de data aan de DAC chip als I2S (of afgeleide daarvan) aanbiedt.

En ik bedoel dan niet een apart USB --> S/PDIF converter doosje wat het via een externe interlink (TOS of coax) aan een los DAC doosje aanbiedt. Want dan ben je net zo bezig als een losse DAC achter een CD speler hangen m.b.t. jitter.

;)

nou ik geloof je. al 24 jaar, want zo lang ben ik bezig meer uit een CD te peuteren.

dus een oplossing voor het lees-probleem heeft mijn volle aandacht. met het format is weinig mis, maar met het medium des te meer. hoewel ik inmiddels wel muziek uit Cd's peuter. en ach, lp's draaien was ook een hoop gedoe :D

groet

volgens mij is de playstation 3 een van de beste cd spelers op dit moment.

serieus

volgens mij is de playstation 3 een van de beste cd spelers op dit moment.

serieus

Verdorie, had dat gemeld in het topic van die 'welke cd-speler voor 3000 euro'

Of maak er neen nieuw Topic van, want dit is groot nieuws.

niet serieus

Marc :ph34r:

hoezo bewijs dat loopwerk het aflegt tegen harde schijf en uitlezen met buffer.

alleen het gegeven dat er foutcorrectie wordt toegepast....

Volgens mij zou vroeger (opa vertelt) het overzetten van de studio tape naar een andere tape ook al beter hebben gekund dan overzetten naar vinyl. wat voor mechanische foutcorrecties heb je wel niet nodig voor het afspelen van vinyl!

of... laat ik nu merken dat ik er niets van snap?:huh:

volgende stap is dat we rechstreeks de studio mix kunnen downloaden zoals eerder gelezen in dit topic. Zijn er nog studio's die met tape werken? en niet met digital memory?

Mart

volgende stap is dat we rechstreeks de studio mix kunnen downloaden zoals eerder gelezen in dit topic. Zijn er nog studio's die met tape werken? en niet met digital memory?

Mart

In Nederland is er bijna niemand meer die met een stereo mastertape naar ons toe komt om te masteren. Vrijwel alles gaat online, HDD of op als data op een DVD. Er zijn nog wel een aantal studio's die op meerdere sporen tape opnemen om vervolgens alles weer digitaal in te laden. Je hebt dan wel goede converters nodig en daar heeft niet elke studio er gelijk 24 van. Tapes zijn duur en het kost extra veel tijd. Genoeg redenen om het niet meer te doen. De huidige projecten worden tegenwoordig gearchiveerd op een CD of HDD.

Ik heb in een paar jaar nog nooit een productie mee gemaakt die nog volledig analoog is. Een hoge resolutie productie en bounce (24 Bit / 96 KHz) is zo gemaakt en zou eigenlijk het nieuwe voer voor de audiofiel / muziekliefhebber moeten zijn..

Kun je van dat laatste een voorbeeld geven: USB --> S/PDIF --> DAC-chip?

[...]

En ik bedoel dan niet een apart USB --> S/PDIF converter doosje wat het via een externe interlink (TOS of coax) aan een los DAC doosje aanbiedt. Want dan ben je net zo bezig als een losse DAC achter een CD speler hangen m.b.t. jitter.

... en dat is precies de weg die een aantal fabrikanten gevolgd hebben in het opwaarderen van hun reeds bestaande dac. Heb er geen lijstje van wie, maar b.v. bij de url=http://www.audionotekits.com/dac2_1.html]Audionote DAC kit 2.1[/url] heb ik een vermoeden. Ik moet er direct bij zeggen dat ik het niet verder heb onderzocht!

...

...

Toch even verder gekeken, ja, er zit de hagtech "HagUsb" USB-to-S/PDIF Converter in. Bron

Voor alle langdurige opslag is tape nog steeds h

... en dat is precies de weg die een aantal fabrikanten gevolgd hebben in het opwaarderen van hun reeds bestaande dac. Heb er geen lijstje van wie, maar b.v. bij de url=http://www.audionotekits.com/dac2_1.html]Audionote DAC kit 2.1[/url] heb ik een vermoeden. Ik moet er direct bij zeggen dat ik het niet verder heb onderzocht!

Ok, dat geloof ik wel maar geeft wel aan dat het prutsers zijn. Is denk toch ingegeven door economische motieven: Met grote stappen snel thuis, oftewel met zo min mogelijk inspanning een nieuw product op de markt zetten vanuit een bestaand. De goegemeente gelooft het toch wel.

Maar in het (semi)professionele segment van de muzikantenwereld heb ik het eigenlijk alleen maar op de goede manier gedaan gezien: USB-microcontroller --> I2S-DAC. En tegen een fractie van de prijs van het audiofiele segment.

;)

Jah... :P:lol:

Maar ik nuanceerde het wel en dat blijft staan. Kun je nog zo verheven doen maar dit is het paard achter de wagen spannen m.i.

OT voor deze draad, maar ik denk dat je in die alinea waarvan ik de eerste regel quote wel iets belangrijks aansnijdt, over hoe een deel van de huidige audiowereld in elkaar steekt. o.a. de economische motiven verhullen in een hoop esoterie. Hetzelfde eigenlijk voor het super loopwerk dat eerder in deze draad tersprake kwam, het doet iets dat je gewoon simpel thuis met je pc'tje kunt doen. In dat opzicht heb ik veel meer met de nuchterheid van de pro-audio wereld.

wat voor mechanische foutcorrecties heb je wel niet nodig voor het afspelen van vinyl!

om te beginnen de RIAA trap die de studio gebruikt om te kunnen snijden zonder dat de beitel gaat stuiteren; zie maar eens dat je een exacte min-

wat voor mechanische foutcorrecties heb je wel niet nodig voor het afspelen van vinyl!

om te beginnen de RIAA trap die de studio gebruikt om te kunnen snijden zonder dat de beitel gaat stuiteren; zie maar eens dat je een exacte min-