Jump to content

De cd moet zijn meerdere erkennen

mumsoft
 Share

Rippen of tweaken of niets doen?  

77 members have voted

1. 1. Rippen is beter dan welke tweak dan ook

• Ja hoor, heb ik al gedaan
      12
    • Ja hoor, maar mij niet gezien
      3
    • Ja, en ik ga het ook doen
      4
    • Nee hoor, mijn cd-speler is WEL beter
      10
    • Nee hoor, je moet mijn getweakte cd's eens horen!
      0
    • Misschien, maar ik ben tevreden
      11
    • CD? Wel eens van PLATEN gehoord?
      24
    • Ik wacht tot de prijzen zakken
      4

Recommended Posts

Ben ik nu up to date of hoe zit dat? En wat is streaming eigenlijk?

V.w.b. audio ben je al aardig op weg dan. Streaming is niets anders dan je audio afspelen via je netwerk i.p.v. je lokale HD of CD drive, hetzij vanaf een andere PC elders in huis (server), hetzij via internet --> internetradio. Zaken die je b.v. via "Uizending gemist" afluistert beluister je dan via een "stream" via internet.

Een stream kun je dus beschouwen als een continue stroom data die je real time afspeelt. Dit i.t.t. het overhalen van een complete file wat met "live" muziek natuurlijk niet gaat.

;)

<EDiT>

Zojuist naar een pianoconsert op R4 zitten luisteren (via Shoutcast op 192 kb/s) via de zojuist ge

Beste Marc,

Jij komt in eerste instantie met een, zoals jijzelf zei, stelling. Mijn vraag was, onderbouw die even.

Daar reageer je met een aangebrande reactie op.

Dan houd het voor mij op. ;)

Pardon?

Dit stond vlak boven jouw vraag naar de onderbouwing:

Gewoon dit maar eens (over)lezen, tweede alinea:

http://www.hear.nl/forums/index.php?s=&amp...st&p=325986

In het kort: als een tweak de cd mooier doet klinken terwijl iets als EAC er geen andere bits van kan bakken, is de cd-uitlezing door de cd-speler verbeterd, en dus te verbeteren, en dus bij de onbehandelde cd niet correct. Met EAC daarentegen krijg je in beide gevallen de ultieme kopie met alle bits correct.

Maar ook die monster geheugenmachine en andere links die hier zijn gegeven geven aanleiding mijn stelling te onderschrijven.

Nou, vooruit, het is dus een bovenbouwing.

Marc :ph34r:

ik begrijp echt miet dat iedereen voorbij gaat aan het leuke aspect van muziek uitzoeken in een winkel , naar huis gaan vol verwachting (klopt ons hart) de doosjes erbij hebben met alle artwork en teksten.

de gezelligheid in zo'n zaak. ( of gaan jullie naar vervelende zaken)

het word zo'n kouwe boel daardoor.

het gaat om de muziek, ja tuurlijk. alleen is het voor mij een compleet verhaal.

ben ik dan de enige die ook muziek ziet als een verzameling. die erop kickt van de vele stromingen die muziek heeft de krenten uit de pap te vissen. om van zoveel mogelijk dingen iets te hebben.

een verzameling die een tastbaar naslagwerk is.

een cd die ik heb gebrand / gestreamed "heb ik voor mijn gevoel niet"

en ga niet roepen dat ik muziek alleen maar zie als verzameling.

het is het totaal plaatje. audio past daar ook in. audio heeft hier niets anders als doel als die verzameling tot leven laten komen in emotie en klanklandschap.

maar goed.

ik begrijp echt miet dat iedereen voorbij gaat aan het leuke aspect van muziek uitzoeken in een winkel , naar huis gaan vol verwachting (klopt ons hart) de doosjes erbij hebben met alle artwork en teksten.

ben ik dan de enige die ook muziek ziet als een verzameling. die erop kickt van de vele stromingen die muziek heeft de krenten uit de pap te vissen. om van zoveel mogelijk dingen iets te hebben.

Nee nee, je bent niet de enige, niet huilen... ;)

Ik sta er precies hetzelfde voor.

Stel je voor dat ik al die ouwe, originele BlueNote opnames van 1950-1968 van een of andere dooie streamer af moest halen... Dat kan toch niet klinken... :cool2:

Er moet een tastbaar verhaaltje bij zitten. Het cd-doosje was al een enorme teruggang, maar alla... alles went... Om nu nog verder terug te gaan en geen verhaaltje meer erbij te hebben; geen tastbare drager meer te voelen, brrrrr....

De ipodgeneratie komt er toch aan, ik weet het wel... Maar ik doe even niet mee!

Nee nee, je bent niet de enige, niet huilen... ;)

Ik sta er precies hetzelfde voor.

Stel je voor dat ik al die ouwe, originele BlueNote opnames van 1950-1968 van een of andere dooie streamer af moest halen... Dat kan toch niet klinken... :cool2:

Er moet een tastbaar verhaaltje bij zitten. Het cd-doosje was al een enorme teruggang, maar alla... alles went... Om nu nog verder terug te gaan en geen verhaaltje meer erbij te hebben; geen tastbare drager meer te voelen, brrrrr....

De ipodgeneratie komt er toch aan, ik weet het wel... Maar ik doe even niet mee!

right on brother B)

Is dat zo? Voorzover ik in dit draadje kan lezen is er niemand die aangeeft daar aan voorbij te gaan.

Ik breng menig uurtje door hoor in een platen/CD zaak en er zit in Leiden een hele goeie waar het altijd druk is. Qua klassiek luister ik toch wel een aantal uitvoeringen af in een zaak alvorens te beslissen en maak ik ook een babbeltje er over met de verkoper.

Gisteren nog een oude plaat van Led Zeppelin op de DT. En qua muziek maakt het mij dan echt niet uit of dat door een pick-up naald is gekropen naar de speakers of vanaf een HD naar de speakers wandelt. De muziek wordt er echt niet minder om. En als het om opera gaat pak ik er ook gewoon het bijbehorend libretto bij....

Het is niet het een OF het ander, het is het een EN het ander.

;)

De vloek van elk forum weer aan het werk. :(

Waarom moet dit gezeur vanaf de zijlijn in dit topic?

Het is toch niet verplicht om alles op de harde schijf te zetten of een Ipod vol MP3tjes om je nek te hangen? Wie treurt er nog om het verlies van de collectie van de oom die sigarenbandjes spaart. Wie ligt er nog wakker van de weggegooide plakboeken met lege en volle suikerzakjes (ook uit het buitenland!!).

Altijd dat gemeut. :angry:

je moet jezelf niet zo naar beneden halen.

mijn opmerking is 100% on topic.

Is dat zo? Voorzover ik in dit draadje kan lezen is er niemand die aangeeft daar aan voorbij te gaan.

Ik breng menig uurtje door hoor in een platen/CD zaak en er zit in Leiden een hele goeie waar het altijd druk is. Qua klassiek luister ik toch wel een aantal uitvoeringen af in een zaak alvorens te beslissen en maak ik ook een babbeltje er over met de verkoper.

Gisteren nog een oude plaat van Led Zeppelin op de DT. En qua muziek maakt het mij dan echt niet uit of dat door een pick-up naald is gekropen naar de speakers of vanaf een HD naar de speakers wandelt. De muziek wordt er echt niet minder om. En als het om opera gaat pak ik er ook gewoon het bijbehorend libretto bij....

;)

het word in ieder geval niet genoemd. alleen seed7 heb ik er over gehoord en thingman nu.

het topic heeft het niet alleen over geluidskwaliteit.

het gaat om de muziek, ja tuurlijk. alleen is het voor mij een compleet verhaal.

het is het totaal plaatje. audio past daar ook in. audio heeft hier niets anders als doel als die verzameling tot leven laten komen in emotie en klanklandschap.

maar goed.

Beste M44,

Wat jij beschrijft hoeft niet te verdwijnen! Ik heb het in mijn inweiding zelfs niet gehad over downloaden. Wat ik graag wil is van alle 1200 cd's die ik heb gekocht - en nog steeds KOOP ik cd's - de beste geluidskwaliteit peuren. Meer niet. Dan kun je, maar zie dat als een bijkomstigheid, al je muziek ook 'overal' in huis oproepen.

Gisteren toevallig voor mijn nichtje een fado-cd gedraaid, eh, gestreamd. Wist niet eens meer dat ik die had. Ze vroeg er vanalles over, dus toen moest ik alsnog boven in de cd's duiken. Ja, dat kan...

Je cd's blijven ook nog eens op topkwaliteit, want je draait ze zelf haast niet meer. Alleen het doosje en het boekje zou in jouw geval nog beduimeld raken.

Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.

groetjes

maar goed.

Beste M44,

Wat jij beschrijft hoeft niet te verdwijnen! Ik heb het in mijn inweiding zelfs niet gehad over downloaden. Wat ik graag wil is van alle 1200 cd's die ik heb gekocht - en nog steeds KOOP ik cd's - de beste geluidskwaliteit peuren. Meer niet. Dan kun je, maar zie dat als een bijkomstigheid, al je muziek ook 'overal' in huis oproepen.

Gisteren toevallig voor mijn nichtje een fado-cd gedraaid, eh, gestreamd. Wist niet eens meer dat ik die had. Ze vroeg er vanalles over, dus toen moest ik alsnog boven in de cd's duiken. Ja, dat kan...

Je cd's blijven ook nog eens op topkwaliteit, want je draait ze zelf haast niet meer. Alleen het doosje en het boekje zou in jouw geval nog beduimeld raken.

groetjes

oke. ik had meer het idee dat je streamen als vervanging zag. en de cd's als overbodige ruimte verspillers.

bedankt voor de toelichting ;)

groetjes

CD slijten echt niet van draaien. Hooguit dat er krassen op komen als je er echt boers mee omgaat.

Ook de hoesjes zullen niet snel lelijk worden als je er netjes mee omgaat.

Ik zie de voordelen van streaming nog steeds niet.

Als ik serieus muziek ga luisteren zet ik altijd de PC in de kamer naast de luisterruimte uit. Dit in verband met storingen die zo'n ding geeft.

Ook ik heb geprobeerd of ik een verbetering kon realiseren tov de CD-speler. Toen een vergelijk gedaan met een Jadis Symphonia als loopwerk aan een Wadia 12 DAC en de PC met EMU 1212M geluidskaart naar de zelfde DAC.

De CD naar de HD gecopieerd met: EAC, Slysoft CloneCD en Ahead Nero. Daar was geen verschil in te horen.

Wel hoorde ik verschil tussen de PC en de CD-speler. In het voordeel van de CD-speler.

Ik ga dus niet al die moeite doen om mijn CD's naar de HD te copi

oke. ik had meer het idee dat je streamen als vervanging zag. en de cd's als overbodige ruimte verspillers.

bedankt voor de toelichting ;)

Geeft niks hoor. Je hebt met bijna 40% van de stemmers in dit topic gemeen dat een zin van meer dan 3 woorden je boven de pet gaat. <_<

ik snap het niet.

nog een keer.

nog een keer

kun je nu weer ON topic Kraus?

zou er iemand eens een voorbeeld kunnen schetsen (liefst een nieuw topic met foto's er bij) hoe de cd-speler-loze (stereo)set er uit ziet?

Ik kom in dit topic allerlei zaken tegen waar ik me niet zo veel bij kan voorstellen en zou toch wel graag een idee hebben hoe de moderne digitale bron er uit zou kunnen zien.

Omdat mijn cd-speler op het moment niet helemaal naar behoren functioneert gebruik ik nu een laptop als loopwerk, een externe usb-geluidskaart en een externe harde schijf met files in wave.

Ben ik nu up to date of hoe zit dat? En wat is streaming eigenlijk?

En wat doet een "media-center" :confused: en wat is het verschil met de rare windows-mediaplayer?

Dag Kraus,

Ik heb maar eens wat foto's gemaakt van mijn huidige streaming spulletjes. hier zie je de bron, een roomblanke Asus WL-700gE NAS (Network Attached Storage), met 250 GB schijf erin. Doodstil, zonder fan. Er draait Twonkymedia op die de muziekbestanden (*.ogg, *.flac, *.wav) verstuurt naar een van mijn streaming clients.

00683F0810385F068FE195713B90DE7A.gif

En dit zijn mijn clients:

4DADF8D778008651262D7DB891BCA39D.gif

Van onder naar boven en in afnemende kwaliteit zijn dat de T+A MP 1250 R, de Ziova CS510, en de Noxon Audio2 (links) en de Pinnacle soundbridge (rechts)

De T+A heb ik alleen deze week ter beoordeling.

De Ziova gebruik ik ter vergelijk, is heel wat goedkoper.

De Noxon en Pinnacle ga ik verkopen, die zijn niet geschikt voor flac of wav.

De Ziova heeft een eenregelig display en is bedoeld voor bij de TV, kan ook foto's tonen of video's; die staat gewoonlijk ook daar (beneden).

Ik ben nog op zoek naar een goede client voor bij mijn set hier. Nu dus even de T+A aan de tand gevoeld, en straks hopelijk de Logitech Transporter en een Linn DS.

Ze kunnen allemaal in principe via een netwerkkabel of draadloos verbinding maken met de NAS.

Het is een nieuwe ontwikkeling en die is nog lang niet volwassen. Niet alleen wil ik een goede geluidskwaliteit (beter dan mijn huidige cd-speler in ieder geval), maar van groot belang is ook de handhaving. Hoe bereik je bv album Heritage van de North Carolina Chocolate Drops, of de Tannhauser van Wagner? Dat is de crux, voor klassiek zijn de tags niet erg geschikt, maar dat lijkt me ook een heel ander (en leuk) onderwerp.

groetjes

Eh, kun je die foto's niet een fatsoenlijk formaat geven Marc? Zelfs op mijn 1200 x 1920 scherm past het van geen kant :(

;)

Hoe dit gekke forum werkt is mij een raadsel. Als ik het bericht bewerk en een voorbeeld opvraag zie ik heel even een grote foto opflitsen, die daarna netjes geschaald in het bericht past.

maar op het werk heb ik eens met die rare browser van MS gekeken en zag ik alleen een waanzinnig groot geval van een foto. Het is dus misschien een browserfunctie.

Enfin, ik zal er iets kleiners van bakken.

Groetjes

Eh, kun je die foto's niet een fatsoenlijk formaat geven Marc? Zelfs op mijn 1200 x 1920 scherm past het van geen kant :(

;)

Zo goed?

Thanks :D Eh ja, is een browserfunctie. Opera schaalt idd netjes de foto's maar IE en FF2 doen dat niet.

Hoe is trouwens het geluidsniveau van de Asus NAS? Ik vind sommige toch noch best veel geruis produceren wat 's-avonds als het echt stil is nog best hinderlijk is.

;)

Thanks :D Eh ja, is een browserfunctie. Opera schaalt idd netjes de foto's maar IE en FF2 doen dat niet.

Hoe is trouwens het geluidsniveau van de Asus NAS? Ik vind sommige toch noch best veel geruis produceren wat 's-avonds als het echt stil is nog best hinderlijk is.

;)

Er zit om te beginnen geen fan in (maar in mijn ikbenstil pc zitten die wel, en die hoor ik niet). Het geluidsniveau is dan alleen afhankelijk van de harde schijf, en dat is ook een stille. Ik heb deze vorig jaar vervangen en geen verslechtering gemerkt.

Op zo'n 30 cm afstand hoor ik hem al niet meer.

Als hij een tijdje niet gebruikt wordt valt-ie helemaal stil. Dan verbruikt hij ong 4,5 watt, met draaiende schijf is het 11,5.

Nadeel is misschien (hij is al wat ouder) dat-ie niet zo krachtig is. Twonky draait er prima op, fantastisch programma, dat je trouwens ook op je pc kunt draaien. Maar slimserver van logitech, zeker de nieuwste versie, zal te zwaar zijn. Daarvoor moet je dan een krachtigere NAS of PC inzetten, en krachtiger=lawaaiiger.

Wat mij wel bijzonder stoort is het ontbreken van Componist als meta-tag. Je hebt wel artiest waarin de componist vaak zit opgeborgen, maar ook zangers en zelfs opera-figuren zie ik daar terug. Hopeloos. Nu heb ik begrepen dat Twonky in versie 5 ook Componist zal ondersteunen, dus daar hoop ik nu maar op.

Wat slimserver hierin doet is mij niet bekend. Iemand?

O, sorry, beetje off-topic geloof ik.

@mummsoft/marc.

Zoiets is precies wat ik bedoelde; ga flink googlen om er achter te komen wat wat is (NAS is bijv. geheel nieuw voor mij) net als eeee pc of zoiets.

Zou je misschien een nieuw topic kunnen openen met dezelfde plaatjes?

Hoe je e.e.a. bestuurt is mij bijv niet duidelijk en hoe je data streamt (?) naar een CD-speler is mij ook een raadsel.

Ik zou graag weten hoe je, met als basis zo'n opslagmedium, verder zou moeten/kunnen werken en ook welke software daar dan bij hoort.

Van de windows mediaplayer word ik geheel gestoord.

(CD's spelen via de laptop/USB kaart bevalt mij sinds dit weekend trouwens vrij goed; kwaliteit is AAA+)

Dag Kraus,

Kun je niet beter zelf met dat Topic starten? Jij weet toch het beste wat je wilt weten, en ik kom niet zo spontaan over met mijn verhaaltje. Een EEE pc is een Asus-bedenksel, en het is een stille kleine laptop met een geheugenschijf ipv een harde schijf. EEE staat voor Easey, Excellent en Exiting. Er zijn veel navolgers en varianten.

PS je streamt geen data naar een CD-speler, maar naar een netwerkspeler (streaming client), die de stroom opvangt, ze filtert en door een DAC stuurt en dan naar de versterker.

Je kunt ook een harde schijf in zo'n apparaat inbouwen, en zelfs een cd-loopwerk, en dan alle cd's automatisch rippen en opslaan op de HD. Dan stream je dus niet. Bv de Hifidelio en NAIM heeft zo'n ding.

Wat jij doet met jouw laptop lijkt daar wel op.

Ok Marc,

Bedankt voor je antwoord. In mijn geval ga ik toch de Eee 901 als mini muziekcenter gebruiken en draait daar de archief en bediening software op. De NAS hoeft dus niet veel meer te zijn dan een remote netwerk disk die ik standaard kan mounten. Dan hoeft ie niet veel meer dan TCP/IP te kunnen kletsen en is de keuze groot.

Waarschijnlijk wordt de NAS dan een SATA bay met een paar muisstille 2,5" schijfjes er in en een UTP kabeltje aan de andere kant wat naar mijn modem/router gaat.

;)

Ok Marc,

Bedankt voor je antwoord. In mijn geval ga ik toch de Eee 901 als mini muziekcenter gebruiken en draait daar de archief en bediening software op. De NAS hoeft dus niet veel meer te zijn dan een remote netwerk disk die ik standaard kan mounten. Dan hoeft ie niet veel meer dan TCP/IP te kunnen kletsen en is de keuze groot.

Waarschijnlijk wordt de NAS dan een SATA bay met een paar muisstille 2,5" schijfjes er in en een UTP kabeltje aan de andere kant wat naar mijn modem/router gaat.

;)

Pjotr, je kunt natuurlijk ook USB-schijfjes gebruiken dan.

gr.

Ja, dat doe ik nu met 2,5'' schijfjes (kosten tegenwoordig ook geen drol meer) en die zit(ten) rechtstreeks op de Eee PC. Maar ik wil ze zelfstandig in het netwerk hangen en de database op mijn main PC kunnen onderhouden. Dan wordt een NAS wel aantrekkelijk en met deze grootte van schijven is een Raid 1 configuratie ook wel handig. Te denken valt dan aan de WD 5400 RPM "Green" schijven.

Bovendien wil ik de Eee PC mee kunnen sjouwen naar mijn werkkamer of de schuur zonder veel rompslomp.

;)

• 2 weeks later...

Ik draai het meest platen daarna CD's en daarna MP3. Ik moet zeggen die nostalgie die platen geven is prachtig. Ik ben ook van mening dat muziek echt op lp's hoort en dat alles anders onderdoet (Beetje gevaarlijk om zo te zeggen alleen dat is mijn MENING).

Wel is het zo dat men zich bezig moet blijven houden met nieuwe dingen. Het oude en het nieuwe naast elkaar. Wand het maakt het leven toch gemakkelijker

Tot een week geleden luisterde ik op reis (best vaak) met een diskman + enorme hoofdtelefoon. Omdat dat wegens je sociale leven (school) eigenlijk niet meer kan ben ik over gegaan op MP3 + goede Inear oortjes.

De belevenis is minder geworden even als de kwaliteit. Alleen dat weegt niet op tegen de grote voordelen ! (mobiliteit + je hoeft niet tekens te stoppen om CD's te wisselen )

En ik ben toch echt van de MP3 generatie (1993). Maar prefereer het oude ! En het is mooi dat het nieuwe er is.

Eerst kon ook niets op tegen goede CRT schermen. Tegenwoordig zijn de LCD schermen ook van prima kwaliteit

Ik ben het volledig met remco eens het gaat om de opname

Ik draai het meest platen daarna CD's en daarna MP3. Ik moet zeggen die nostalgie die platen geven is prachtig. Ik ben ook van mening dat muziek echt op lp's hoort en dat alles anders onderdoet (Beetje gevaarlijk om zo te zeggen alleen dat is mijn MENING).

Wel is het zo dat men zich bezig moet blijven houden met nieuwe dingen. Het oude en het nieuwe naast elkaar. Wand het maakt het leven toch gemakkelijker

Tot een week geleden luisterde ik op reis (best vaak) met een diskman + enorme hoofdtelefoon. Omdat dat wegens je sociale leven (school) eigenlijk niet meer kan ben ik over gegaan op MP3 + goede Inear oortjes.

De belevenis is minder geworden even als de kwaliteit. Alleen dat weegt niet op tegen de grote voordelen ! (mobiliteit + je hoeft niet tekens te stoppen om CD's te wisselen )

En ik ben toch echt van de MP3 generatie (1993). Maar prefereer het oude ! En het is mooi dat het nieuwe er is.

Eerst kon ook niets op tegen goede CRT schermen. Tegenwoordig zijn de LCD schermen ook van prima kwaliteit

Ik ben het volledig met remco eens het gaat om de opname

Roderik, ik ben deze draad begonnen en ik ben van de langspeelplatengeneratie (1953). Plaatjes draai ik nog steeds wel, de laatste tijd zelfs meer dan voorheen, maar ik prefereer geripte cd's.

Het kan nog wat mooier, en dat hoeft niet veel te kosten. Kijk ook eens in dit afgeleide draadje