Jump to content

De cd moet zijn meerdere erkennen

mumsoft
 Share

Rippen of tweaken of niets doen?  

77 members have voted

1. 1. Rippen is beter dan welke tweak dan ook

• Ja hoor, heb ik al gedaan
      12
    • Ja hoor, maar mij niet gezien
      3
    • Ja, en ik ga het ook doen
      4
    • Nee hoor, mijn cd-speler is WEL beter
      10
    • Nee hoor, je moet mijn getweakte cd's eens horen!
      0
    • Misschien, maar ik ben tevreden
      11
    • CD? Wel eens van PLATEN gehoord?
      24
    • Ik wacht tot de prijzen zakken
      4

Recommended Posts

Hallo

Na al deze reacties weet ik nu nog niet of een HD of streaming minder klinkt dan een goede CD speler.

Vraag dit omdat ik of mijn speler ga upgraden of ga sparen voor zo'n nieuw apparaat

Er is geen absolute uitspraak hierover te verwachten.

Je hebt met rippen wel m.i. de eerste foutbron overboord gegooid, en die roet zal je niet meer in het eten vinden. Maar wat er daarna gebeurt is in hoge mate verantwoordelijk voor de uiteindelijke geluidskwaliteit. Met een minder DACje aan een jitterende usb op een pc met een storende voeding zal het allicht minder klinken dan met een goede cd-speler.

Je hoeft dus alleen nog maar het DAC-gedeelte van de cd-speler te overtreffen voor een beter geluid, kort door de bocht.

Mijn goedkope Ziova klinkt bv al net zo goed als mijn drie keer zo dure Marantz cd-speler.

Andere aspecten zijn dan de moeite van het rippen, de mogelijkheid je muziek elders in huis ook te hebben, een backup te kunnen maken e.d.

Ik sta zelf voor die vraag, en heb besloten het op deze manier te gaan doen. Is gewoon het leukste, uitdagendste en minst saaie.

Kijk ook maar eens in dit linkje:

http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=12313

Marc :ph34r:

Ik heb zojuist toch nog maar een keer de proef op de som genomen en even heel serieus vergeleken. Van de fraaie klassieke CD met het Divertimento van Richard Strauss heb ik

En ook de weg van de wav-file naar de streamer zal uitmaken. Hoe gaat dat?

en daar kan ik me dus niets bij voorstellen: het zijn toch bits. pas bij de dac komt het verschil. Of er zouden bits onderweg verloren moeten gaan. maar ik kan me moeilijk voorstellen dat bits anders klinken.

klinkt wel wat bits h

Beste Theo,

Begrijp ik nu goed dat je zowel voor de CD in de CD-speler als met de Squeezbox met dezelfde DA converter vergeleken hebt?

;)

B.t.w gordijnen en grauwsluiers in het geluid betekenen toch wel ernstig data verlies, dan wel een belabberd rip resultaat.

Klopt, ik heb dezelfde DAC gebruikt, die in mijn CD-speler.

De woorden "grauwsluier" en "gordijn" zijn misschien wat zwaar gekozen. Ik vond het verschil in ieder geval goed hoorbaar, zeker in directe vergelijking.

Waarom zou het resultaat van die rip, gewoon een kopie naar WAV zonder compressie, zo belabberd moeten zijn?

En ook de weg van de wav-file naar de streamer zal uitmaken. Hoe gaat dat?

en daar kan ik me dus niets bij voorstellen: het zijn toch bits. pas bij de dac komt het verschil. Of er zouden bits onderweg verloren moeten gaan. maar ik kan me moeilijk voorstellen dat bits anders klinken.

klinkt wel wat bits h

Met de stelling ben ik het niet eens. Ik hoor nog steeds betere cd-spelers dan streamers. Ook bij mensen die een streamer thuis hebben staan.

Afgelopen zaterdag nog, een Squeezebox tegen een Meridian cd-speler op dezelfde dac. Nog steeds een groot voordeel bij de cd-speler (bestanden in flac-formaat). De streamers die ik gehoord heb (Wadia iTransport, Squeezebox (zowel gemod. als origineel), Transporter) haalden allen niet het niveau van een goede cd-speler. Bij diegene waar de streamer beter is dan hun cd-speler, kunnen misschien vraagtekens zetten bij hun cd-speler.

De Linns heb ik nog niet gehoord, maar heb m'n twijfels. Maar het geeft niet, want streamen en data-opslag staat nog in de kinderschoenen vergeleken met cd en lp. Het moet in mijn ogen theoretisch mogelijk zijn om in ieder geval dezelfde kwaliteit te bereiken als de goede cd-spelers die ik ken. Die hebben het ook niet toevallig.

Dus er is hoop, maar ik blijf voorlopig lekker cd's en lp's kopen. :)

• 2 months later...
Met de stelling ben ik het niet eens. Ik hoor nog steeds betere cd-spelers dan streamers. Ook bij mensen die een streamer thuis hebben staan.

Afgelopen zaterdag nog, een Squeezebox tegen een Meridian cd-speler op dezelfde dac. Nog steeds een groot voordeel bij de cd-speler (bestanden in flac-formaat). De streamers die ik gehoord heb (Wadia iTransport, Squeezebox (zowel gemod. als origineel), Transporter) haalden allen niet het niveau van een goede cd-speler. Bij diegene waar de streamer beter is dan hun cd-speler, kunnen misschien vraagtekens zetten bij hun cd-speler.

De Linns heb ik nog niet gehoord, maar heb m'n twijfels. Maar het geeft niet, want streamen en data-opslag staat nog in de kinderschoenen vergeleken met cd en lp. Het moet in mijn ogen theoretisch mogelijk zijn om in ieder geval dezelfde kwaliteit te bereiken als de goede cd-spelers die ik ken. Die hebben het ook niet toevallig.

Dus er is hoop, maar ik blijf voorlopig lekker cd's en lp's kopen. :)

Punt 1: ik koop ook nog steeds lekker veel cd's en lp's....

Punt 2: als een CD speler beter klinkt dan een streamer: waar komt dat dan door? In principe zou het resultaat identiek moeten zijn als de bitjes via eenzelfde SPDIF binnenkomt. Qua timing mag je verwachten dat een DAC de boel goed herklokt. Het enige dat volgens mij een verschil in geluidskwaliteit kan verklaren is dat er informatie verloren gaat bij de slechtst klinkende bron.

Punt 1: ik koop ook nog steeds lekker veel cd's en lp's....

Punt 2: als een CD speler beter klinkt dan een streamer: waar komt dat dan door? In principe zou het resultaat identiek moeten zijn als de bitjes via eenzelfde SPDIF binnenkomt. Qua timing mag je verwachten dat een DAC de boel goed herklokt. Het enige dat volgens mij een verschil in geluidskwaliteit kan verklaren is dat er informatie verloren gaat bij de slechtst klinkende bron.

Beste remcojan...

ad 1) Ik koop ook nog steeds cd's. Anders valt er niks te rippen.

ad 2) Onzin. Zie de openingspost

In de C't van maart 2009 aandacht voor rippen en goed taggen. Ook tests van grote HD's, en bijgesloten een rescue-dvd voor je gecrashte Windows-pc.

Kost € 5,99 in de winkel, maar ik heb er eentje over voor de liefhebber die hem wil komen ophalen. Stuur maar een mail of PB.

Bedankt voor de tip Marc. Gisteren even opgepikt in de lokale dorpswinkel, erg lezenswaardignummer. Staat ook een goed stukje in over het inrichten van een AV-thuisnetwerk.

;)

• 1 month later...

Helemaal eens met mumsoft: dit kan dus totaal niet. Het is zelfs zo dat een rip beter kan zijn dan het origineel! Bitwise kan een rip beter zijn dan het origineel. Een gloednieuwe CD uit de winkel, bevat al duizenden fouten die door het CIRC mechanisme van een cdspeler on-the-fly worden gecorrigeerd. Als herstellen niet meer mogelijk is volgt de interpolatie en als dat niet meer lukt krijg je de mute (enkel bij zeer sterk beschadigde CD's). Een goede rip met EAC doet al bij het rippen de vergelijking en zal ook het gecorrigeerde resultaat wegschrijven. Als je deze terug op CD zou branden dan bevat deze MINDER fouten dan het origineel en zal de CIRC minder werk hebben (niet dat dit ook maar iets uitmaakt voor de klank). Sterker nog: de CIRC controle werkt ALTIJD of er nu een fout gelezen wordt of niet. Maar goed daar gaat het hier niet over, als je deze rip lossless (WAV, APE of FLAC) streamt naar een Squeezebox of iets anders en daar hang je dan dezelfde DAC achter als achter de CD speler zijn klankmatige verschillen gewoonweg compleet uitgesloten.

• 6 months later...

Onlangs een demo gehoord met de Linn Majik, Akurate en Klimax streamers. Veel meer dan een eerste indruk was het niet, geen vergelijk met CD en LP.

Het verschil tussen de Akurate en Majik was duidelijk waarneembaar (ruimtelijker), het verschil met Klimax nauwelijks.

Interessant was een vergelijk (alles via de Klimax streamer) tussen muziek op "CD-kwaliteit (44kHz)" en dezelfde muziek op een hoger resolutieniveau (> 44kHz). Ben geen techneut, dus zal dit wel niet geheel correct omschrijven, maar ons werd medegedeeld dat muziek in studio's op een hoger niveau (88kHz, 172kHz) wordt opgenomen en dat dit 'teruggebracht' moet worden naar de CD frequentie van 44kHz. Via internet zijn deze "studio-opnames" te downloaden zonder de kwaliteitsachteruitgang die noodzakelijk is bij CD. De streamer kan deze kwaliteit weergeven. Beetje krom omschreven vermoedelijk.

Hoe dan ook, het vergelijk liet verschillen horen. Geen wereld van verschil, daar geloof ik al lang niet meer in. Maar wel waarneembare verschillen. De piano op "studio kwaliteit" klonk wat groter in de ruimte en de "grondtonen" en het uitsterven van de tonen klonk realistischer dan op "cd kwaliteit". De vloeiendheid van de muziek deed me aan vinyl denken en er was geen hard/kil CD-randje.

Nogmaals, het was slechts een eerste indruk zonder direkt vergelijk met CD-speler en platenspeler, maar in ieder geval veelbelovend. Mijn 8 jaar oude CD-speler doet het voorlopig (gelukkig) nog goed, mijn platenspeler zal ik nooit de deur uitdoen. Houdt mijn CD-speler ermee op, dan zal ik niet meer automatisch een nieuwe aanschaffen maar streaming op zijn minst bij de besluitvorming betrekken.

Grappig dat zo'n topic van bijna een jaar oud weer tot leven komt. Inmiddels ben ik ook weer wat wijzer geworden. Niet droever... eerder vrolijker.

Tubejack heeft waarschijnlijk de heilige graal te pakken. Nu is dat niet zo h

................

Een platenspeler heeft orgafonie in overvloed, maar zit met de beperking van het medium.

..................

M :ph34r: rc

Welke beperkingen M :ph34r: rc?

Een CD gaat niet verder dan 20-20.000 Hz. Een LP gaat tot behoorlijk onder de 20Hz nog recht door (mijn element tot 10Hz) en ook ver boven die 20.000Hz. (mijn element tot 40.000Hz.)

De kanaalscheiding van de CD-speler gaat echter wel veel verder dan die van de LP, helaas haalt de gemiddelde CD en mastertape nog geen 20Db.

Een LP daarintegen gaat daar behoorlijk overheen. Helaas halen de meeste elementen dat ook niet, maar ook daar zijn uitzonderingen op. Mijn element komt niet verder dan 27Db kanaalscheiding, maar ik ken er die daar nog ver boven zitten.

Graag hoor ik van jou wat een LP dan wel aan beperkingen heeft die ernstiger zijn dan de beperkingen van de CD.

Mvg. Miracle.