Jump to content

De cd moet zijn meerdere erkennen

mumsoft
 Share

Rippen of tweaken of niets doen?  

77 members have voted

1. 1. Rippen is beter dan welke tweak dan ook

• Ja hoor, heb ik al gedaan
      12
    • Ja hoor, maar mij niet gezien
      3
    • Ja, en ik ga het ook doen
      4
    • Nee hoor, mijn cd-speler is WEL beter
      10
    • Nee hoor, je moet mijn getweakte cd's eens horen!
      0
    • Misschien, maar ik ben tevreden
      11
    • CD? Wel eens van PLATEN gehoord?
      24
    • Ik wacht tot de prijzen zakken
      4

Recommended Posts

Ik heb een paar weken terug een demo mee gemaakt van Menno vd Veen en hij liet een opname horen die was gemaakt met twee microfoons.

De opname was een vliegtuigje dat over een park vloog.

Je kon duidelijk waarnemen waar de vogels in de bomen moesten zitten en ook het vliegtuigje was ook duidelijk hoorbaar dat deze boven je zat.

Dus ik kan het wel degelijk beamen dat zelfs op CD er ook hoogte informatie aanwezig is.

Voor dit fenomeen heb ik 3 verklaringen:

1. Er is in die opname bewust rekening gehouden met de richtinggevoeligheid van ons oor en heeft er met een filter het signaal aangepast zodat onze hersenen geloven dat het van boven komt.

2. Vliegtuigen vliegen altijd in de lucht! Dat weten we. Dus als we een geluid horen dat we herkennen als dat van een vliegtuig, dan denken onze herenen direct aan lucht. En lucht is boven.

3. Combi van 1 en 2.

Juist. Zo dacht ik er ook over.

En dan nog wat; is jullie ervaring ook dat hoogte goed waarneembaar is op speakers in d'Appolito configuratie?

Een plaat hoeft niet te tikken Marc. Wanneer de LP goed schoon is en er is voorzichtig mee omgegaan is heb je geen last van tikken.

Daarbij, afgeleid zijn door een bijgeluid......Hoe gaat dat bij jou tijdens een concert? Ben je ook afgeleid wanneer er iemand in de zaal niest, kucht, zijn voet verzet enz.?

In de gemiddelde woonkamer hangt ook een tikkende klok. Irriteerd dat jou ook wanneer je muziek luisterd?

Er zijn zoveel bijgeluiden, tenzij je in een geluidsdichte ruimte zit te luisteren, waar je je aan zou kunnen ergeren dat je op zo'n manier nooit van muziek zou kunnen genieten.

Een plaat hoeft niet te tikken Marc. Wanneer de LP goed schoon is en er is voorzichtig mee omgegaan is heb je geen last van tikken.

Platen slijten. Sommige tikken bleken idd een korreltje dat je voorzichtig kon weghalen. Spido beveelt natspelen aan.

Daarbij, afgeleid zijn door een bijgeluid......Hoe gaat dat bij jou tijdens een concert? Ben je ook afgeleid wanneer er iemand in de zaal niest, kucht, zijn voet verzet enz.?

Absoluut. Horrible! Het is meestal ook niet een losse kuch, maar eentje uit een reeks, van iemand die net verkouden aan het worden is. Hoed je als je in de buurt zit.

A.s. dinsdag naar Mozart in Japan, afwachten maar.

In de gemiddelde woonkamer hangt ook een tikkende klok. Irriteert dat jou ook wanneer je muziek luistert?

Er zijn zoveel bijgeluiden, tenzij je in een geluidsdichte ruimte zit te luisteren, waar je je aan zou kunnen ergeren dat je op zo'n manier nooit van muziek zou kunnen genieten.

Inderdaad, het valt ook niet altijd mee. Maar om 11 uur 's avonds is het hier doodstil. Overigens prijs ik mij gelukkig in een stil deel van Leiden te wonen, en aan de achterkant van het huis mijn luisterruimte te hebben.

Ik kan er meestal prima luisteren naar mijn eigen herrie.

M :ph34r: rc

Mag ik ook over mijn harddisk-speler schrijven? Zo ja, lees verder:

[...]

Mijn conclusies:

1. In de prijsklasse van enkele duizenden Euro's is de CD inferieur aan LP en HD.

2. De beste prijs/kwaliteit heeft LP.

3. Ik ben heel blij met mijn HDX.

Ha, eindelijk iemand met de Naim HDX.

Ik zou zo graag willen weten wat die nu kan doen voor klassieke muziek, dwz qua tagging en losweken van een compositie uit een cd, en samenvoegen van cd's tot

Wat is gehakt,................................????

Ik ken alleen dat goedje van de slagert :D

Dat is een rotwoord voor een modificatie die de heer B.Gehakt van het audiofreaks forum voor je uitvoert, daarbij geholpen door Sander (KT88) voor de techniek.

Ik noem het liever orgafonie, maar dat is mijn eigen verzinsel.

Mijn verslagje met links etc. vind je hear

NB. Aangezien er geen technische, laat staan wetenschappelijke onderbouwing van dit fenomeen is, wordt het i.h.a. niet serieus genomen. Maar wel door gekken als ik.

M :ph34r: rc

A.s. dinsdag naar Mozart in Japan, afwachten maar.

Je gaat toch niet helemaal op de fiets naar Japan neem ik aan.... :lol::lol:

Sterkte tijdens dat concert.

Ik kan me gelukkig niet ergeren aan mensen die niezen of kuchen of hun voeten een keer verzetten. Dan zou ik niet meer naar concerten gaan als ik daar last van had. ;)

Deze vraag is vermoedelijk in de discussie over hoogtewaarnemingen ondergesneeuwd:

...

en bij de LP ook het hoogteverschil, wat ik tot nu toe nog nooit met een CD ben tegen gekomen. :o

Zou je een paar albums kunnen noemen waarbij wij dat mogelijke verschil tussen lp en cd zouden kunnen waarnemen?

Deze vraag is vermoedelijk in de discussie over hoogtewaarnemingen ondergesneeuwd:

Omdat ik alweer zo'n vermoeden had dat je weer eens aan het drammen was heb ik dit bericht maar eens achter de blokkade vandaan gehaald, en jahoor, je bent dus idd weer aan het drammen.

Nee oorsmeer, jij krijgt geen enkel antwoord meer van mij. Het heeft toch geen zin jou iets uit te leggen, je weet het toch altijd beter dan wie dan ook.

Dit antwoord was enkel, en voor de allerlaatste keer, bedoeld om je duidelijk te maken dat je echt niets meer aan mij gericht hoeft te posten, ik lees het toch niet, en zal je daarom ook niet meer antwoorden.

Guest tubejack

Mensen wat is het moeilijk om informatie op dit forum te vinden over de afsluitweerstand van de Benz Ace M

Ik heb ergens gelezen dat 10x de weerstand van het spoeltje zou zijn. Als ik me niet vergis is dat bij mijn element 40Ω

Dus die 349Ω standaard zou aardig moeten kloppen.... :confused:

Gelukkig kwam ik ook een berichtje van Rogier tegen die vertelde dat de standaard ingangsimpedantie van veel meeste MC versterkers 100Ω is.

Tweak2 van 349Ω naar 100Ω een uurtje terug uitgevoerd :)

Ik heb het idee dat er "hardheid" in het hoog is verdwenen dat kun je heel mooi horen met kwetsbare

stemmen zoals die van Susan Vega en de 1e LP van Enya.

:)

Omdat ik alweer zo'n vermoeden had dat je weer eens aan het drammen was heb ik dit bericht maar eens achter de blokkade vandaan gehaald, en jahoor, je bent dus idd weer aan het drammen.

Nee oorsmeer, jij krijgt geen enkel antwoord meer van mij. Het heeft toch geen zin jou iets uit te leggen, je weet het toch altijd beter dan wie dan ook.

Dit antwoord was enkel, en voor de allerlaatste keer, bedoeld om je duidelijk te maken dat je echt niets meer aan mij gericht hoeft te posten, ik lees het toch niet, en zal je daarom ook niet meer antwoorden.

Jammer, dat je zo vaak niet serieus op vragen met betrekking tot je beweringen wilt ingaan en meestal direct in een verongelijkt soort verdedigingskramp schiet, zonder ook maar aangevallen te zijn.

Je zou toch mogen verwachten dat iemand die

"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

onder zijn berichten plaatst ook begrijpt wat er werkelijk met dat citaat bedoeld wordt.

Ik zou thuis graag een lp (en de cd versie van het album) beluisteren waarin hoogte-informatie te horen zou (kunnen) zijn. Want ik sta voor alles open en ben nieuwsgierig.

Mensen wat is het moeilijk om informatie op dit forum te vinden over de afsluitweerstand van de Benz Ace M

Ik heb ergens gelezen dat 10x de weerstand van het spoeltje zou zijn. Als ik me niet vergis is dat bij mijn element 40Ω

Dus die 349Ω standaard zou aardig moeten kloppen.... :confused:

Gelukkig kwam ik ook een berichtje van Rogier tegen die vertelde dat de standaard ingangsimpedantie van veel meeste MC versterkers 100Ω is.

Tweak2 van 349Ω naar 100Ω een uurtje terug uitgevoerd :)

Ik heb het idee dat er "hardheid" in het hoog is verdwenen dat kun je heel mooi horen met kwetsbare

stemmen zoals die van Susan Vega en de 1e LP van Enya.

:)

Mijn ervaring is ook dat de ACE elementen het mooiste klinken met slechts 100Ω afsluitweerstand, maar de Lucaschek van Benz heeft een afsluitweerstand van 22.000Ω, en daar klinken de ACE elementen ook erg goed mee.

Dat zou dus ook nog een mogelijkheid zijn om eens uit te proberen.

Van dat laatste heb je zelf ook wel eens last, en wie eigenlijk niet.

Iedereen denkt wel eens dingen beter te weten dan een ander, en kan daar best wel eens ongelijk in hebben (ik dus ook), maar sommige mensen weten altijd alles beter, en weten dat dan op een zo vreselijk smerig drammerige manier duidelijk te maken dat ik niet meer van plan ben zulke figuren tewoord te staan.

Die gaan bij mij dus gewoon de blokker- en negeer-lijst in, waardoor ik hun berichten ook niet meer zie. Geeft een hoop rust bij het lezen van een forum. ;)

Guest tubejack

Bij mijn andere riaa zonder step-up trafo had ik i.d.d. 22KΩ na lang experimenteren gekozen.

Kennelijk dempt die koolweerstand (die ik over de ingang heb gezet van de step-up) de uitslingering v/d de trafo.

Affijn klinkt lekker zo :)

Van dat laatste heb je zelf ook wel eens last, en wie eigenlijk niet.

Iedereen denkt wel eens dingen beter te weten dan een ander, en kan daar best wel eens ongelijk in hebben (ik dus ook), maar sommige mensen weten altijd alles beter, en weten dat dan op een zo vreselijk smerig drammerige manier duidelijk te maken dat ik niet meer van plan ben zulke figuren tewoord te staan.

18000 berichten ... geen wonder als je overal op reageren moet. Je bent niet altijd verantwoording nodig, hoor <_<

Mag ik ook over mijn harddisk-speler schrijven? Zo ja, lees verder:

[...]

Mijn conclusies:

1. In de prijsklasse van enkele duizenden Euro's is de CD inferieur aan LP en HD.

2. De beste prijs/kwaliteit heeft LP.

3. Ik ben heel blij met mijn HDX.

Ha, eindelijk iemand met de Naim HDX.

Ik zou zo graag willen weten wat die nu kan doen voor klassieke muziek, dwz qua tagging en losweken van een compositie uit een cd, en samenvoegen van cd's tot

Guest Kraus vonBentinck
Bij mijn andere riaa zonder step-up trafo had ik i.d.d. 22KΩ na lang experimenteren gekozen.

Kennelijk dempt die koolweerstand (die ik over de ingang heb gezet van de step-up) de uitslingering v/d de trafo.

Affijn klinkt lekker zo :)

Hoi Jack,

behalve gehoormatig kun je de juiste afsluitweerstand ook door meten wel vast stellen.

Er is namelijk een verband tussen de afsluitweerstand en de spanningsafgifte door het element; die kun je ( als je voldoende gegevens weet - interne weerstand-) ook gewoon berekenen. Is de afsluitweerstand veel te laag (veel kleiner dan 10 x de interne weerstand) dan kun je gewoon meten dat het element veel minder spanning levert dan volgens de specs zou moeten.

Begin je laag dan kun je steeds de afsluitweerstand verhogen tot het moment dat de spanningsafgifte niet meer toeneemt.

Je kunt dat ook gehoormatig doen door bijv een lange constante testtoon af te draaien en dan te horen of het volume over de speakers nog toeneemt (niet zo nauwkeurig natuurlijk)

Die gaan bij mij dus gewoon de blokker- en negeer-lijst in, waardoor ik hun berichten ook niet meer zie. Geeft een hoop rust bij het lezen van een forum. ;)

Dat lezen is misschien het probleem niet, het normaal antwoorden op een vraag blijkt dat herhaaldelijk, helaas, wel te zijn.

Gebrek aan beleefdheid, misschien. Of toch een probleem, door er dingen achter te zoeken die er niet of onbedoeld staan.

Lastig punt, want hoe geef je op een forum duidelijk aan dat je serieus bent, als ook de smiley met een knipoog daarvoor door sommigen, en dus verkeerd, wordt gebruikt?

Nogmaals, voor wie dan misschien wel wil reageren: zijn er voorbeelden waarbij hoogtewaarnemingen in het geluid mogelijk te horen zijn? Waarna vervolgens de vraag: zijn deze dan alleen bij lp of ook bij cd waarneembaar?

Graag zou ik een album-voorbeeld krijgen, kan ik zelf mogelijk eens vergelijken indien ik beide versies heb.