Jump to content

De cd moet zijn meerdere erkennen

mumsoft
 Share

Rippen of tweaken of niets doen?  

77 members have voted

1. 1. Rippen is beter dan welke tweak dan ook

• Ja hoor, heb ik al gedaan
      12
    • Ja hoor, maar mij niet gezien
      3
    • Ja, en ik ga het ook doen
      4
    • Nee hoor, mijn cd-speler is WEL beter
      10
    • Nee hoor, je moet mijn getweakte cd's eens horen!
      0
    • Misschien, maar ik ben tevreden
      11
    • CD? Wel eens van PLATEN gehoord?
      24
    • Ik wacht tot de prijzen zakken
      4

Recommended Posts

Snap b.v. niet waarom het halve forum niet a.s. zaterdag naar die workshop van Guido Tent gaan.... maar ja.... wie ben ik...

Ik ga niet omdat ik niet zo'n heel hoge pet op heb van zijn kunnen.

Zijn CD-speler vind ik niet goed, zijn klokjes helemaal niet.

Heb zijn klokje eens vergeleken, zowel op gehoor als met meetapparatuur, in een AVM Evolution CD2, met de originele klok daarin en een Trichord.

Met de Trichord was het verschil overduidelijk. Met de Tent heb ik geen verschil kunnen ontdekken tussen het origineel in de AVM. Wel met de Trichord, dat was overduidelijk.

De complete CD-speler heb ik al met verschillende spelers vergeleken. Zelfs met een Marantz DV6500 (geheel origineel, allesvreter). Allemaal vond ik ze stukken minder vlak en vutloos klinken dan de Tent.

Wat mij betreft is een workshop met G. Tent dus niet interessant voor mij. ;)

Guest Kraus vonBentinck
. Een LP gaat tot behoorlijk onder de 20Hz nog recht door (mijn element tot 10Hz) en ook ver boven die 20.000Hz. (mijn element tot 40.000Hz.)

Mvg. Miracle.

Wanneer houd jij nu ooit eens op met die flauwekul?

Dit topic gaat trouwens over de superioriteit van streaming t.o.v de CD. Wat heeft vinyl daar mee te maken?

Bovendien, volgens mij heeft Tubejack net een paar mooie nieuwe luidsprekers. Hoeveel verbetering gaat een extra 10K

. Een LP gaat tot behoorlijk onder de 20Hz nog recht door (mijn element tot 10Hz) en ook ver boven die 20.000Hz. (mijn element tot 40.000Hz.)

Mvg. Miracle.

Wanneer houd jij nu ooit eens op met die flauwekul?

Waarom is dat flauwekul? Omdat jij denkt dat het anders is?

Ik kan je melden dat het NIET anders is.

Tegenvraag: Wanneer ga jij weer eens normaal en met fatsoen posten?

Dit topic gaat trouwens over de superioriteit van streaming t.o.v de CD. Wat heeft vinyl daar mee te maken?

Bovendien, volgens mij heeft Tubejack net een paar mooie nieuwe luidsprekers. Hoeveel verbetering gaat een extra 10K

Guest Kraus vonBentinck

De beperkingen van de LP zijn je al 1000x duidelijk gemaakt.

De draaitafel upgrade?

Van een Ace naar (uiteraaard) een Jan Allaerts c. 2000m

maar dan moet er ook wel een ander armpje bij, een TR 3500, dus nog eens 2200

maar dat moet wel op een ander loopwerk 2500

dan natuurlijk ook de passende phonotrap xxxxxxx

en een beetje fatsoenlijke kabel...

en zonder goede motorsturing doe je jezelf ook nog tekort

10K

Guest tubejack

Kraus "klein" beetje buiten het budget :o FF zonder gekheid er is meer dan audio....

De 1e stap is een mooier riaa-filter met zilvermica condensatoren kost ongeveer 30

Guest tubejack

2e stap is misschien, een iets ander afsluitweerstand ik zit op op 349Ω voor de Ace M.

Ik vind op het hoog na, het geluid goed. Het hoog klinkt "vervormd" zeg maar iets schel in mijn oren.

3e stap is andere koppel condensatoren.

Ik wil geen voodoo merken of types met een eigen geluid, verder inductie vrij, microfoon vrij.

Maar wellicht, is dit iets, voor een ander draadtje

Het is bijzonder knap om hoogte te kunnen waarnemen op een 2 kanaals systeem.

Die hoogteafbeelding zit niet in de opname, dat kan helemaal niet. Die hoogte afbeelding wordt gesuggereerd door de set. Misschien is dat wel heel mooi of toevallig vrij werkelijk.

Wanneer ik een CD beluister zijn de instrumenten niets groter of kleiner afgebeeld dan met een LP. Ze staan nagenoeg op de zelfde plaats, alleen is het met de LP makkelijker om de plaats van dat instrument aan te wijzen. In zowel de breedte als diepte, en bij de LP ook het hoogteverschil, wat ik tot nu toe nog nooit met een CD ben tegen gekomen. :o

Je zou je kunnen afvragen hoe dat in de plaatgroef terecht zou kunnen zijn gekomen als de opname eerst op band is gezet waarna er pas een lp-master en een cd-master van gemaakt zijn. Het zit er niet in (want hoe zou je het moeten opnemen al zou je het willen) dus hoe kan het dat het er uit komt?

D

Snap b.v. niet waarom het halve forum niet a.s. zaterdag naar die workshop van Guido Tent gaan.... maar ja.... wie ben ik...

Ik ga niet omdat ik niet zo'n heel hoge pet op heb van zijn kunnen.

Ach, met zijn technisch kunnen en know-how is niet zo veel mis. Alleen de "Tent-klok-cultus" die hij om zich heen probeert te cre

Die hoogteafbeelding zit niet in de opname, dat kan helemaal niet. Die hoogte afbeelding wordt gesuggereerd door de set. Misschien is dat wel heel mooi of toevallig vrij werkelijk.

\

je bent welkom hoor.

ouwe trage speakers met een ouwe cd speler met nog ouwere versterker van het merk Bose hahahah.

maar hoogte ? jawel dat ik hier prima waarneembaar. alsmede diepte en natuurgetrouwe reproductie van geluid.

@tubejack

omdat ik 2 linker handen heb als het gaat om techniek..................en spelling :lol:

dat is niet voor mij dat technische blabla.

ik heb wel een paar boeken daarover en die lees ik, dan snap ik het en de voolgende dag ben ik het weer helemaal kwijt. reden. het boeit me niet.

ik vind audioapparatuur prachtig, heb wel een paartje speaker op gehoor gebouwd maar dat rekenen en het inzicht in zo'n printplaat komt maar niet.

een plaatje in een boek kan ik niet vertalen naar hoe zo'n printplaat er werkelijk uit ziet. lijkt er voor mij niet op.

soms wil ik het wel weten maar das meer om hier een beetje mee te kletsen.

ik vaar blind op Kt88. ;)

Mag ik ook over mijn harddisk-speler schrijven? Zo ja, lees verder:

Ongeveer een jaar geleden hoorde ik meerdere malen 2 Naim harddisk-spelers, namelijk de NS01 en de HDX. Telkens was de Naim CDX2 erbij als referentie. En de CDX2 vind ik persoonlijk ook de referentie op CD-speler gebied in zijn prijklasse (4250 Euro). In alle gevallen vond ik de harddisk-spelers beter (dus ook de NS01 van ongeveer 4000 Euro). Het klonk wel iets technischer/killer, maar ik hoorde duidelijk dat ik de opname beter hoorde en dat het dus beter is. Door dat killere geluid waren er wel aanwezigen die CD prefereerden. Zelf gebruikten ze het woord "beter is" i.p.v. "prefereerden", zij vinden een aangenamere klank dus belangrijker dan de waarheid (de opname) te horen.

Ik vond de Naim oplossingen nogal prijzig, maar vond hun oplossing van alles in 1 (ripper, HD, "streamer", DAC) wel zeer interessant. Ik wou geen gedoe met netwerken en wachte dus af.

2 maanden geleden kon ik niet meer wachten en heb ik de HDX gekocht. In de 1e paar dagen had ik al ongeveer 1/3 van mijn CD-s geript (4 minuten per CD, inclusief cover art en je hoeft alleen maar de CD erin te doen en eruit te halen) en daardoor staat mijn Naim CD5x met TeddyCap CD-speler sindsdien werkloos (dus inmiddels uit de installatie gehaald). En ik moet zeggen dat het echt flink beter klinkt dan mijn CD-speler combi, ok de prijs is ongeveer het dubbele.

Een paar weken geleden hoorde ik de opvolger van mijn CD-speler, de CD5 XS met FlatCap XS. En het was goed duidelijk dat de CD5 XS een stuk beter is dan mijn CD5x. Toen gingen we LP luisteren via een VPI platenspeler. Dat was voor alle aanwezigen duidelijk beter dan de CD5 XS voor ongeveer hetzelfde geld. Ik zei toen (en meende) dat de VPI mij doet herinneren aan mijn HDX (kwa klank natuurlijk, niet uiterlijk).

Mijn conclusies:

1. In de prijsklasse van enkele duizenden Euro's is de CD inferieur aan LP en HD.

2. De beste prijs/kwaliteit heeft LP.

3. Ik ben heel blij met mijn HDX.

Helaas goodtube, er bestaat geen enkel apparaat wat ergens iets bij kan verzinnen (apparaten hebben geen hersenen, waardoor ze niet kunnen denken, en dus ook niets kunnen verzinnen). Hooguit dingen weg laten, doordat het ergens in de keten niet doorgelaten word (zoals een (speaker)filter delen niet doorlaat).

Die hoogte afbeelding zit gewoon WEL in de opnames. Dit ontstaat op de zelfde manier als diepte, door reflecties van de wanden, vloer en plafond.

Hoogteafbeelding komt ook bijvoorbeeld met een gitaar op de buik van een zanger. Niet alleen de microfoon voor de gitaar neemt dat geluid op maar ook de zangmicrofoon (die uiteraard hoger opgesteld is). Door de looptijd verschillen tussen die microfoons ontstaat die hoogteafbeelding.

Is het zelfde als hoe de diepteafbeelding ontstaat: De microfoons voorop het podium nemen ook het (vertraagde) geluid op van wat er achterop en middenop het podium gebeurd (en omgedraaid uiteraard ook).

@Pjotr: Tsja, dat leveren schijnt nogal moeilijk te zijn voor hem. Dat klokje wat ik uitgeprobeerd heb in de AVM was van een vriend van me, die er ook zeker 1,5 maanden op heeft moeten wachten voordat hij het binnen kreeg.

Het Trichord klokje, wat uit UK moest komen was al binnen 4 dagen binnen. Heel mooi en degelijk verpakt.

@Hans67: Ik heb die Naim CDX2 eens vergeleken met mijn Jadis Symphonia en AVM Evolution CD2 (beide beduidend goedkoper dan de CDX), maar kon het niet bepaald een referentiespeler vinden.

Ik miste behoorlijk wat resolutie, en vond die CDX2 al vrij kil klinken. Ik vermoed dat ik die HDX dus helemaal niet mooi vind klinken.

Die hoogte afbeelding zit gewoon WEL in de opnames. Dit ontstaat op de zelfde manier als diepte, door reflecties van de wanden, vloer en plafond.

Hoogteafbeelding komt ook bijvoorbeeld met een gitaar op de buik van een zanger. Niet alleen de microfoon voor de gitaar neemt dat geluid op maar ook de zangmicrofoon (die uiteraard hoger opgesteld is). Door de looptijd verschillen tussen die microfoons ontstaat die hoogteafbeelding.

Is het zelfde als hoe de diepteafbeelding ontstaat: De microfoons voorop het podium nemen ook het (vertraagde) geluid op van wat er achterop en middenop het podium gebeurd (en omgedraaid uiteraard ook).

Je geeft hier eigenlijk zelf al een verklaring dat er geen hoogte in kan zitten.

Een microfoon beseft niet dat iets van boven of beneden komt, een microfoon registreert een signaal van verderaf simpelweg later.

Een microfoon bij de mond van een gitarist zal eveneens het geluid van de gitaar er vlak onder oppikken. Gevolg: het geluid van de gitaar wordt na de stem met die zangmicrofoon nogmaals opgenomen en zal zodoende van iets verder weg klinken in het geluidsspoor voor de zang. Dit resulteert in een diepte in het geluidsbeeld, dat alleen door de kundige opnametechnicus gecorrigeerd kan worden als een gelijktijdig te horen signaal waarin de gitaar niet zichzelf na-echood want dat hoor je bij een zingende gitarist zonder versterking immers ook niet.

Een geluidsinstallatie kan alleen door (ongewenste?) reflecties in de weergaveruimte de indruk wekken dat er een hoogte in het geluidsbeeld zit.

Jij ervaart die reflecties blijkbaar als gewenst.

Je geeft hier eigenlijk zelf al een verklaring dat er geen hoogte in kan zitten.

Een microfoon beseft niet dat iets van boven of beneden komt, een microfoon registreert een signaal van verderaf simpelweg later.

Een microfoon bij de mond van een gitarist zal eveneens het geluid van de gitaar er vlak onder oppikken. Gevolg: het geluid van de gitaar wordt na de stem met die zangmicrofoon nogmaals opgenomen en zal zodoende van iets verder weg klinken in het geluidsspoor voor de zang. Dit resulteert in een diepte in het geluidsbeeld, dat alleen door de kundige opnametechnicus gecorrigeerd kan worden als een gelijktijdig te horen signaal waarin de gitaar niet zichzelf na-echood want dat hoor je bij een zingende gitarist zonder versterking immers ook niet.

Een geluidsinstallatie kan alleen door (ongewenste?) reflecties in de weergaveruimte de indruk wekken dat er een hoogte in het geluidsbeeld zit.

Jij ervaart die reflecties blijkbaar als gewenst.

Ik denk dat je hier toch wel erg kort door de bocht gaat.

Ik heb een paar weken terug een demo mee gemaakt van Menno vd Veen en hij liet een opname horen die was gemaakt met twee microfoons.

De opname was een vliegtuigje dat over een park vloog.

Je kon duidelijk waarnemen waar de vogels in de bomen moesten zitten en ook het vliegtuigje was ook duidelijk hoorbaar dat deze boven je zat.

Dus ik kan het wel degelijk beamen dat zelfs op CD er ook hoogte informatie aanwezig is.

Allen wordt dat in de meeste studio's te niet gedaan ook het gebruik van teveel microfoons helpt daar wel mee om de hoogte en diepte informatie om zeep te helpen.

Groetjes George

Ik heb een paar weken terug een demo mee gemaakt van Menno vd Veen en hij liet een opname horen die was gemaakt met twee microfoons.

Je kon duidelijk waarnemen waar de vogels in de bomen moesten zitten en ook het vliegtuigje was ook duidelijk hoorbaar dat deze boven je zat.

Dus ik kan het wel degelijk beamen dat zelfs op CD er ook hoogte informatie aanwezig is.

Voor dit fenomeen heb ik 3 verklaringen:

1. Er is in die opname bewust rekening gehouden met de richtinggevoeligheid van ons oor en heeft er met een filter het signaal aangepast zodat onze hersenen geloven dat het van boven komt.

2. Vliegtuigen vliegen altijd in de lucht! Dat weten we. Dus als we een geluid horen dat we herkennen als dat van een vliegtuig, dan denken onze herenen direct aan lucht. En lucht is boven.

3. Combi van 1 en 2.

1. Er is in die opname bewust rekening gehouden met de richtinggevoeligheid van ons oor en heeft er met een filter het signaal aangepast zodat onze hersenen geloven dat het van boven komt.

2. Vliegtuigen vliegen altijd in de lucht! Dat weten we. Dus als we een geluid horen dat we herkennen als dat van een vliegtuig, dan denken onze herenen direct aan lucht. En lucht is boven.

3. Combi van 1 en 2.

Eigenlijk is 2. al voldoende. We associ

3. Combi van 1 en 2.

Toch vreemd dat als je bij zo'n opname de fase van een DAC (uitgeprobeerd met een Wadia DAC) omdraait dat dat vliegtuig ineens niet meer zo hoog zit, en dat het zelfs met bepaalde opnames van een mens met gitaar op zijn buik voorkomt dat de gitaar met omgedraaide fase hoger afgebeeld word dan de stem. :huh:

@Hans67: Ik heb die Naim CDX2 eens vergeleken met mijn Jadis Symphonia en AVM Evolution CD2 (beide beduidend goedkoper dan de CDX), maar kon het niet bepaald een referentiespeler vinden.

Ik miste behoorlijk wat resolutie, en vond die CDX2 al vrij kil klinken. Ik vermoed dat ik die HDX dus helemaal niet mooi vind klinken.

Tja, kil, ehh, warm klinkt de CDX2 inderdaad niet. Hij voegt namelijk geen warmte toe. En dat doet de HDX ook niet. Kwa resolutie kunnen we een discussie hebben. Ik vind dat de CDX2 juist heel goed de verschillende instrumenten laat horen in vergelijking met andere CD-spelers. Maar dat de individuele instrumenten niet met alle details worden weergegeven, dat ben ik met je eens. En dat is nou juist 1 van de betere punten van de HDX t.o.v. de CDX2. We zijn het dus niet geheel oneens, maar waarderen het anders.