Jump to content

Probleempje met Naim cd 5

Frank
 Share

Recommended Posts

Wie kan me een tip geven.

Ik heb een cd 5 van naim en die bevalt me uitstekend! Alleen sinds gisteren is het net of de flat cable ergens tegenaan loopt en dat is best storend bij het laden van een cd.

Ik heb hierover de volgende vragen:

1. zijn er meer mensen die dit probleempje kennen?

2. Hoe krijg ik dit apparaat open? Volgens mij hoef ik maar vier schroeven los te halen om de bovenplaat eraf te krijgen. Maar dan kom ik niet verder. De plaat kan ik een beetje liften, maar hij gaat er niet af.

Op Internet kom ik wel wat plaatjes tegen van opengewerkte spelers. zie

Fotootje

Ik denk trouwens nog dat er nog garantie nog een paar maanden garantie op zit, maar dan ben ik het apparaat ook een tijdje kwijt, schiet ook niet echt op...

Alvast bedanktt.

Frank

Als er nog garantie op zit ga dan niet zelf zitten klooien.

Mocht het zelf repareren dan namelijk toch niet gelukt zijn dan kan je de garantie ook wel vergeten.

Dat je het apparaat dan een tijdje kwijt bent is vervelend maar lijkt mij de beste juiste oplossing.

Als de garantie wel verlopen is dan kan je best een gokje wagen door het zelf te proberen op te lossen.

Groetjes George

2. Hoe krijg ik dit apparaat open? Volgens mij hoef ik maar vier schroeven los te halen om de bovenplaat eraf te krijgen. Maar dan kom ik niet verder. De plaat kan ik een beetje liften, maar hij gaat er niet af.

Op Internet kom ik wel wat plaatjes tegen van opengewerkte spelers. zie

Fotootje

Ik denk trouwens nog dat er nog garantie nog een paar maanden garantie op zit, maar dan ben ik het apparaat ook een tijdje kwijt, schiet ook niet echt op...

Alvast bedanktt.

Frank

Bij de oudere "olive" spelers moet je de voetjes er af draaien en dan kun je de speler openen.

Wellicht is dat bij deze nieuwere speler ook zo.

Ik ben het met George eens, als er nog garantie op zit geen risco nemen en de speler even bij een dealer om de deur gooien. Als een afspraak maakt kunnen ze waarschijnlijk in een "klaar terwijl u wacht" service je helpen.

Ik heb hele goede ervaringen met De Audiowinkel in Delden en Audio Artistiek in Groningen.

Succes,

Reinier

Ik heb het even uitgezocht.. de garantie is helaas verlopen. Maar de oplossing voor het openschroeven heb ik ook gevonden op het naim forum ( zoeken op "removing CD5 casing"). Dr zit namelijk aan de onderzijde ongeveer recht onder het logo een rubber dopje. Dit kan eraf waardoor je met een platte schroevendraaier het schroefje aan het deksel maximaal 1 slag los kunt draaien. En dan is het paneel naar achteren te schuiven. Op de foto eerder dit topic, is ook een klein gaatje te zien in de bodemplaat.... De drie schroefjes die zich hieromheen bevinden, moet je iig altijd vanaf blijven. Anders valt het loopwerk eruit haha! (Mij niet overkomen hoor ;-)

Desondanks ben ik het wel met jullie eens dat een goede dealer dit in een paar minuutjes verholpen kan hebben. Die heeft tenslotte al vaker met dit bijltje gehakt.

Het suffe is trouwens dat ik het probleempje maar de helft van de tijd heb. Dat maakt het lastig om het exacte euvel te vinden en te verhelpen, maar het gaat zeker lukken.

Bedankt voor jullie reacties...

Frank

Het kan zijn dat er iets tussen de lade en de bodem zit, wat af en toe kan zorgen voor een moeilijk sluiten of openen.

Neem als proef de flatcable eens los en probeer de lade dan een aantal malen open en weer dicht te duwen, waarbij je evt. wat druk (torsie) uitoefent op de bovenkant.

Het lijkt me stug dat het door die flatcable komt, tenzij die soms tussen lade en bodem/bovenkant klemt.

Ja jeetje, vergeef me dat ik dat onhandige uitklapding een "lade" noem....... :o

Ik ga echt niemand adviseren om torque uit te oefenen op een normale, gemotoriseerde lade en om die heen en weer te laten halen........

De CD5 kan alleen met een flatcap of hicap worden gebruikt.

De supercap is voor het voeden van de voorversterkers. Een flatcap of hicap kan daar trouwens ook voor gebruikt worden. Sommige Naim CD spelers kunnen wel gevoed worden door een XPS(2). Een supercap voor CD-spelers zeg maar.

Misschien mis ik iets, maar die speler heeft een eigen voeding aan boord, met afvlakking.

Hoezo zou die dan alleen met een flatcap of hicap kunnen worden gebruikt?

Of bedoel je dat niet?

Ik gebruik er een flatcap op. Geeft meer controle in het laag, voor mij destijds een reden om beide apparaten tegelijk aan te schaffen.... echt een super speler. Ben er heel blij mee :D

Ik ga nog even proberen om een beschrijving te geven van het gevoel dat ik heb als ik de niet gemotoriseerde lade met de hand dicht doe.... (als ik de lade open gaat alles nl helemaal goed)

Ik doe de lade dicht en ongeveer een centimeter of 6 voordat hij sluit voel ik soms een lichte weerstand ontstaan alsof er druk opgebouwd wordt. Ik leg dit uit als het opbouwen van mechanische spanning in de licht gekromde flatcable. En dan 2 cm verder hoor/voel ik een tik alsof de opgebouwde spanning in de flatcable "ontladen" wordt en de cable weer op zijn plaats schiet en alle bewegingsvrijheid weer geniet...

Het geluid dat hierbij klinkt, is ongeveer hetzelfde alsof het puckje in de cd speler valt, maar dat is dus niet het geval.

Gr.

Frank

Ja jeetje, vergeef me dat ik dat onhandige uitklapding een "lade" noem....... :o

Ik ga echt niemand adviseren om torque uit te oefenen op een normale, gemotoriseerde lade en om die heen en weer te laten halen........

Sorry maar ik ben het hier niet mee eens. na een bovenlader vind ik dit het fraaiste systeem om een CD in je speler te doen. maar ach ieder zijn voorkeur. :)

Frank,

Gewoon de speler openmaken en kijken waar het aan schort. Ik heb mijn cd2 ondertussen tweemaal opgemaakt omdat de puck erin verdwenen was. Geen enkel probleem.

Pootjes eraf en de speler voorzichtig uit de "sleeve" schuiven.

Volgens mij kan een supercap gewoon gebruikt worden bij de cd5. Lijkt een beetje overkill maar kan wel.

Als een supercap op een Headline kan dan kan die ook op een cd5.

HJ