hderkx Posted 3 november 2008 Report Share Posted 3 november 2008 Ik zie de laatste tijd veel zogeheten slot loading cd/dvd spelers verschijnen. Nu vraag ik me af of dat wel zo'n goed en schijf veilig systeem is. Hoe gaat die cd naar binnen toe? Het voordeel zou kunnen zijn dat je geen lade hebt die nog resoneert. Je ziet ze bij Classe en Cyrus onder andere. En natuurlijk bij autoradio/cd spelers, maar daar heb ik niks mee. HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 3 november 2008 Report Share Posted 3 november 2008 Bij auto-CD spelers wordt de CD tussen 2 zachte rollen genomen en naar binnen getrokken waar hij tussen de disctafel en een clamp belandt. Als die rollen vuil worden (zandkorrels, stof) dan is het mogelijk dat er schade aan de CD ontstaat. Nu zal dat in een huiselijke omgeving nog wel meevallen, in een auto is het milieu heel wat onvriendelijker voor een CD........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 3 november 2008 Author Report Share Posted 3 november 2008 Worden die rollen door een sensor geactiveerd zodat ze de cd naar binnen trekken? Is er ergens op internet een doorsneetekening van te zien. Ik heb al een paar dagen gekeken of ik zoiets kon vinden, maar al mijn zoeken leverde niks op. HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 3 november 2008 Report Share Posted 3 november 2008 Niet echt een exploded view kunnen vinden, maar daar schiet je ook niet echt iets mee op denk ik. Er zitten inderdaad sensors in, meestal infrarood lichtsluisjes die "zien" wanneer er een CD ingestoken wordt. Daarop wordt een motor geactiveerd die de rollen weer aandrijft. Op het moment dat de CD vrij is van de rollen en tussen de disctafel en de clamper steekt, wordt dat ook "gezien" en wordt de rollenmotor uitgeschakeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 november 2008 Report Share Posted 3 november 2008 Ik vind het geen goed systeem: Je kunt de CD daarmee niet goed beet pakken aan de randen bij het uitnemen en ben je genoodzaakt met je vingers aan de laag te zitten waar de cruciale data zit --> geeft vingerafdsrukken op de CD. Ik heb een USB-DVD speler gezien die het schijfje min of meer lanceerde met uitwerpen als je hem niet goed op vangt en waarbij die op de tafel/grond belandde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 3 november 2008 Author Report Share Posted 3 november 2008 Dat eerste heb ik ook gelezen over de Cyrus CD8SE. Waarom zie je die systemen dan toch steeds meer? Als er toch extra motortjes in moeten voor het in en uitnemen zal zo'n systeem niet goedkoper zijn dan een ladesysteem. Dan is een bovenlader goedkoper. Hoewel, dan moet je weer een dekselconstructie maken of een lade a la NAIM. HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 4 november 2008 Report Share Posted 4 november 2008 Ik weet dat Meridian daar juist weer geen last van heeft. Resonanties zijn nihil en de speler krijgt imho meer waarde door zo'n goed loadersysteem. Natuurlijk moet je de cd wel goed kunnen vastpakken. Met de Cyrus heb ik geen ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 4 november 2008 Author Report Share Posted 4 november 2008 @Lestat, waarom krijgt de speler meer waarde door een slotload mechanisme? HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 november 2008 Report Share Posted 4 november 2008 ben niet zo kapot van die dingen, heb er een in m'n Tivoli setje, ben altijd bang dat de wieltjes door de toplaag van de cd zagen. Vooral als het even duur voor ze grip krijgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 november 2008 Report Share Posted 4 november 2008 Cyrus heeft dit mechanisme zelf ontwikkeld en wellicht met de bedoeling om ze ook voor andere doeleinden te gebruiken. Persoonlijk ben ik voor simpele oplossingen a la Naim - kan niet kapot immers. Deze zag ik in Krefeld: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 4 november 2008 Report Share Posted 4 november 2008 @ HDerx: Omdat je volgens mij een zwakke schakel elimineert: nl, de disclade. Deze kan voor onaangename trillingen zorgen. @ Carl, Da's een hele mooie speler om te zien, althans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 november 2008 Report Share Posted 4 november 2008 @ HDerx: Omdat je volgens mij een zwakke schakel elimineert: nl, de disclade. Deze kan voor onaangename trillingen zorgen. Jah en je introduceert rolletjes die over de boven EN onderkant van de CD lopen --> kans op vuil worden en beschadigen. En hoe krijg je de CD er uit als de speler hem zelf niet terug wil geven? Bij een tray kun je die altijd nog met de hand makkelijk openen. Als je geen trillingen wil moet je eigenlijk naar een bovenlader met clam-shell of aandruk gewicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 november 2008 Report Share Posted 4 november 2008 En hoe krijg je de CD er uit als de speler hem zelf niet terug wil geven? Bij een tray kun je die altijd nog met de hand makkelijk openen. Je zal toch vaak de speler open moeten maken, dus dat maakt m.i. niet zo'n verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 4 november 2008 Report Share Posted 4 november 2008 Ik weet dat Meridian daar juist weer geen last van heeft.Dat merk werkt toch met computer cd-rom's en dvd-rom's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 5 november 2008 Report Share Posted 5 november 2008 Ik ken de G95, die een door Meridian zelf geproduceerde speler heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts