Jump to content

doe-het-zelf audio

johnrtd
 Share

Recommended Posts

Zoals de meesten al weten zijn wij (Hawk Audio) al enige tijd doende met zelfbouw apparatuur. Bij het ontwikkelen van nieuwe componenten stuiten we altijd weer op het probleem van de bouwbeschrijving. De door techneuten gemaakte tekst is voor veel hobbyisten minder duidelijk.

We zoeken nu enthousiaste audio hobbyisten die in enkele nieuwe projecten willen participeren. Voor een uitleg kijk op ontwikkelen prototypen

Guest Rev. Fatman
Zoals de meesten al weten zijn wij (Hawk Audio) al enige tijd doende met zelfbouw apparatuur. Bij het ontwikkelen van nieuwe componenten stuiten we altijd weer op het probleem van de bouwbeschrijving. De door techneuten gemaakte tekst is voor veel hobbyisten minder duidelijk.

We zoeken nu enthousiaste audio hobbyisten die in enkele nieuwe projecten willen participeren. Voor een uitleg kijk op ontwikkelen prototypen

Spammmmmm!!!! ;)

Ik denk dat sommigen bij zelfbouw liever kiezen voor technospraak. Onze poging om met behulp van audio amateurs behoorlijk Nederlandse tekst op papier te krijgen wordt duidelijk niet gewaardeerd.

Wel jammer dat die mensen niet verder komen dan een kreet (ipv een uitleg).

Misschien volgt dit taalgebrek wel uit het populaire SMS-sen (net zoiets als hoorgebrek na veelvuldig discobezoek?).

Ik kan er wel om lachen!

John

Ik denk dat sommigen bij zelfbouw liever kiezen voor technospraak. Onze poging om met behulp van audio amateurs behoorlijk Nederlandse tekst op papier te krijgen wordt duidelijk niet gewaardeerd.

Wel jammer dat die mensen niet verder komen dan een kreet (ipv een uitleg).

Misschien volgt dit taalgebrek wel uit het populaire SMS-sen (net zoiets als hoorgebrek na veelvuldig discobezoek?).

Ik kan er wel om lachen!

John

Ik schrijf graag en veel, maar heb geen tijd.

Met dit initiatief is volgens mij niks mis en als het niet klopt grijpen er vast wel moderatoren in.

Veel deelnemers aan dit forum komen niet verder dan oneliners. Doorgaans grappig bedoeld. Je kent zulke vrolijke kwastjes vast ook wel van feestjes... :)

Hallo John,

Tja, jij bent toch zowat je hele leven al bezig met het samenstellen van audio bouwpakketten?

Maar wat zoek je nu? Een hulpje , mensen die een begrijpelijke handleiding kunnen schrijven/maken of mensen die nieuwe bouwpaketten kunnen ontwikkelen?

;)

P.s. Als je hier cynisch gaat doen over techneuten of de moderne tijd wordt het nix natuurlijk met je vraag.

Ik heb in het verleden de A50 gebouwd.

De oproep van John vd Sluijs lijkt me terecht en zie ik als een positieve ontwikkeling.

Aangezien John netjes uitlegt wie hij is en wat de bedoeling is (zie zijn link), vind ik het negatieve commentaar sterk overtrokken. Laten we het hear vooral gezellig houden.

Helemaal mee eeens. John is een echte liefhebber en ik draai nog steeds met veel plezier met zijn A50's.

Het wordt weldegelijk gewaardeerd, een van de redenen waarom ik niet graag met kits werk is omdat de beschrijving voor mij, als niet electronicus, zelden helder is. Iets simpels als, die draadjes met dat aarde symbool, moeten die nu wel of niet aan de kast of aan de randaarde etc. In de beschrijving van je class D-versterker mis ik b.v. een getekend bedradingsschema met alle kleurtjes draden die aan de trafo zitten etc. Helaas weet ik na het schrijven van ruim 750 paginas POV-Ray documentatie ook hoe moeilijk zoiets is en hoe ongeloofelijk veel tijd daar in gaat zitten.

Foto's zijn vaak duidelijker dan een beschrijving alleen. De kosten voor de bouwbeschrijvingen worden dan wel hoger, maar als je alles stap voor stap fotografeert en dat in de beschrijving verwerkt, is het vaak allemaal wel duidelijk.

Zomaar een idee ;)

Ik heb zelf ooit de SE-OTL kit van Transcendent Sound in elkaar gepuntlast. Ik had voor die tijd verder geen enkele kennis van of ervaring met het bouwen van electronica. Echter was de beschrijving dusdanig duidelijk met goede foto's waarin nummertjes dat het geheel mij minder dan

Foto's kunnen inderdaad zeer verhelderend werken. Verder een goed aansluitschema.

Voor sommige componenten kan het nuttig zijn om een stukje op te nemen hoe je ze moet plaatsen (orientatie) en natuurlijk wat algemeen soldeer advies of veilig werken tips is nooit weg.

Tot slot wat info voor bij de eerste power up (waar moet je op letten, kan je iets meten/controleren, afregelen).

Toch kan een stap voor stap guide ook helpen (voor de echte beginners). Als voorbeeld bv de handleidingen van Marchand (niet perfect, maar best goed opgezet):

http://www.marchandelec.com/manuals.html

Ikzelf heb bv hiermee een XM44 gebouwd

• 4 weeks later...
Foto's kunnen inderdaad zeer verhelderend werken. (...)

Foto's kunnen echter ook veel irrelevante details in beeld brengen!

Over het algemeen zijn lijntekeningen met kleur-highlights (20% raster, monocolour, voor de onderdelen die aandacht vragen) en pijltjes in volle kleur het meest effectief. In combinatie met korte, duidelijke instructies. Liefst chronologisch.

(Dus niet: "soldeer het gestripte (5 mm) en in elkaar gedraaide draadeind...(etc.)", maar:

• strip het draadeind (5 mm).

• draai het draadeind in elkaar.

• soldeer het draadeind... (etc.))

Bij lijntekeningen kun je niet-essenti

zeer positieve ontwikkeling.

zou voor mij een echte uitkomst zijn.

eerste het boek "electronics for dummy's "lezen en dan kan ik terzijnerijd aan de slag.

een overzichtelijke bouwconstructie zou top zijn.

moeielijk dan het bouwen van een ikea kast hoeft het niet te zijn ;)

taal is voor mij ook lastig. met schrijven dan.

praten kan ik echter erg goed. dicussieren nog beter.

gelukkig schaam ik me niet voor mijn taalfouten. ik lach er om.

ik beoordeel iemand niet op zijn taalgebruik. tenzij het als grapje is.

ik begon op het vwo 1 jaar gelukt. toen werd het havo, toen mavo, toen blijven zitten. en toen net de mavo afgemaakt.

spelling boeit me niet.

mensen wel

Volgens mij is het schrijven van een goede handleiding een vak apart. Ik heb niet het idee dat enkele fanatieke hobbyisten veel hebben toe te voegen aan de handleiding.

Ik stel voor dat er 10 kits gratis :rolleyes: worden uitgedeeld aan de forum leden dan kunnen zij na het bouwen een gratis beoordeling van de handleiding en van het gebouwde geven.

Maar ja, als er geen geld is om een handleiding te schrijven en geen geld om reclame te maken (blijkbaar moet het via dit soort spam topics) zal er ook wel geen geld zijn voor promotie activiteiten. <_<

Een stap voor stap handleiding op CD-rom met veel foto's en schema's is uiteraard het ideale formaat.

Dat was vroeger onhaalbaar vanwege de drukkosten maar zou tegenwoordig geen enkel probleem zijn.

Ook denkbaar is het online zetten van zo'n handleiding en eventueel de mogelijkheid bieden tot feedback of hulp via de site

Beste Kraus,

Zo'n CD-ROM of online handleiding vraagt een afspeel-/presentatiemedium met display. Het is de vraag, of iedere gebruiker zo'n afspeelmedium kan plaatsen op de werktafel waarop hij zijn apparaat wil bouwen. Wellicht is een boekje of vouwblad toch handzamer...

(...) wanneer het om gedrag gaat is er geen sprake van bewijsvoering en conclusies die ergens op slaan.

dat is namelijk menselijk en niet controleerbaar , meetbaar of voorspelbaar

Beste m44,

• Taalgebruik valt onder de menselijke gedragingen.

• Jouw opvatting dat menselijk gedrag "niet controleerbaar, meetbaar of voorspelbaar" is, vervult me met grote zorg ten aanzien van jouw beroepsuitoefening. Gelukkig is de algemene opvatting binnen de psychiatrie een heel andere en hebben veel werkenden in de geestelijke gezondheidszorg een positiever idee over de normerende invloed die zij op hun pati

(...) wanneer het om gedrag gaat is er geen sprake van bewijsvoering en conclusies die ergens op slaan.

dat is namelijk menselijk en niet controleerbaar , meetbaar of voorspelbaar

Beste m44,