Jump to content

Probleem Arcam en Focal profile set?

peterb123
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Gister heb ik m'n hifiset bestaande uit een Arcam A28, Arcam CD17 en Focal Profile 918 luidsprekers gekregen. Ik had hoge verwachtingen maar het valt heel erg tegen. Ik vraag me dan ook af of er een probleem is met de versterker of de match met de luidsprekers.

Het is lastig om het probleem te omschrijven maar ik zal een poging wagen.

Het geluid is scherp en er mist laag. Ook het (midden)hoog is niet echt lekker aanwezig (stemmen klinken als vanachter een gordijn). Pop muziek (bijv. Queen, Toto) is niet om aan te horen (schel, scherp, niet gedetailleerd). Jazz en klassiek (zolang het maar niet met teveel instrumenten is) gaan wel maar het is niet om over naar huis te schrijven. Oneerbiedig gezegd klinkt het als een transistor radio.

Mijn vraag is nu eigenlijk of er anderen zijn met dergelijke ervaringen met de combinatie Arcam en Focal Profile 918. Is de versterker misschien te licht of defect? Is het een kwestie van inspelen?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Mvgr

Peter

Het is wel heel verkeerd als ik je woorden goed interpreteer. Ik denk dat het inspelen niet toereikend kan zijn. Volgens mijn ervaringen verandert er niet zo heel veel met inspelen. Maar ik hoop het voor je. We horen het nog wel...

Hoi ,

bedankt voor jullie reacties.

Hopelijk heb ik de goede keuze gemaakt. De reden waarom ik de Arcam icm de Focals heb gekozen is dat ze juist wat warmer klonken dan icm met Rotel en NAD. Ik heb ook de B&W 703, Dynaudio 220 en Dali Mentor 6 geluisterd. De profiles vond ik toch het mooist.

Eerlijkheidshalve heb ik bij de demo's niet zo naar pop/rock muziek geluisterd omdat ik de laatste tijd veel jazz en klassiek luister. Heb wel wat van Gary Moor beluisterd (still got the blues). Klonk bij de dealer fantastisch (zowel de studio als de live uitvoering).

Nou ja, ik blijf nog maar even hoop houden en anders maar terug naar de dealer. Kijken of er nog wat te doen valt.

Mvgr

Peter

Gewoon de set een tijdje aanzetten op zacht niveau met een cd'tje op repeat...

De woofers zullen op dat zachte niveau niet bepaald snel inspelen.

Mijn ervaring met Focal, zowel in home- als car-audio is dat het vooral de woofers zijn die los moeten komen.

Met een nog stugge woofer overheerst de tweeter, en ik heb het vermoeden dat dat hier ook het geval is.

Een vriend van me heeft de Focal Alto Utopia Be. Die klonken in het begin ook vreselijk, terwijl het demopaar wat hij thuis had heerlijk klonk.

Na een week zachtjes inspelen was er nog niet veel verbeterd.

Toen heb ik hem aangeraden de speakers tegenover elkaar te zetten, zo'n 5 cm. van elkaar vandaan, en

Toch nog even een update.

We zijn nu een aantal dagen verder en ik moet zeggen dat het geheel toch wat beter lijkt te worden. Gister bijvoorbeeld de Planets van Holst beluisterd. Een groot orkestwerk. En het klonk fantastisch. Ook Norah Jones, Katie Melua, Gary Moore klinken prima. Gary Moore zou misschien wat rauwer mogen maar het klinkt toch best wel goed. Het enige wat me opvalt is dat vaak de stem een beetje op de achtergrond raakt zo gauw het wat drukker wordt qua instrumenten en dat stemmen misschien wat rauwer mogen. Hoewel Kira te Kanawa weer fantastisch klinkt.

Wat me trouwens ook opvalt is dat er toch ook best wel opnames zijn die volgens mij gewoon slecht zijn. Als je niet

Beste ,

Inderdaad ''inspelen'' wat anderen ook zeggen, het kan erg veel uitmaken.

Bovendien heb je een mooie kombinatie, de JM 's zijn extra helder en Arcam is mooi rustig.

Dus goed uitgezocht, alleen het duurt minimaal 3 weken continu spelen voordat je tevreden bent, verder de versterker voorlopig niet uitzetten !

MvG,

Haudio

Peter,

Zoals jij het omschrijft klinkt het echt 'slecht' en ben je teleurgesteld in het resultaat.

Het 'inspelen' zoals hierboven door anderen gesuggereerd zal dan niet tot een oplossing leiden; inspelen kan bij luidsprekers tot een beperkte verbetering leiden, maar verwacht geen wereld van verandering.

Aan je beschrijving te lezen mis je vooral het een en ander in de laagweergave. Als mogelijk oorzaak denk ik dan aan de volgende punten:

- is de polariteit van beide speakers wel identiek aangesloten? (staat ze niet in tegenfase)

- wanneer je gaat experimenteren met de opstelling van je speakers, geeft dit geen verbetering (bv meer in de hoeken van je kamer plaatsen versterkt het laag).

- hoe is de akoestiek van je luisterruimte? deze bepaalt voor het grootste deel het eindresultaat. Dus hoe mooi je set ook is, bij een slechte akoestiek kun je het wel vergeten. In veel moderne (nieuwbouw) huizen kom je veelal woonkamers met een erg harde akoestiek tegen (weinig meubels, harde wand en vloerafwerking). Kwalitatief hoogwaardige muziekweergaven is hier vaak niet mogelijk; het klinkt al snel hard, schel en met weinig details vanwege de sterke (flutter)echo.

Succes!

Hoi Peter,

Ik zie het (op basis van jouw eigen reactie) toch heel rooskleurig in.

In principe heb je helemaal geen verkeerde keus gemaakt en ik meen te lezen dat de apparatuur ingespeeld raakt. Op basis van evaring kan ik je een goede en heel goedkope tip geven die waarschijnlijk jouw probleem verregaand oplost:

- zet de balans van je versterker helemaal naar rechts, zodanig dat je linker luidspreker geen geluid neer geeft

- zet je favoriete muziek op en schuif met de luidspreker naar voor en naar achter, naar links en naar rechts totdat de KLANK van die ene luidspreker (m.n. de hoeveelheid bas t.o.v. de rest van het geluid)zoveel mogelijk in de richting komt van wat jij mooi vindt

- zet de balans helemaal naar links en herhaal het voor de linker luidspreker

-zet daarna de balans weer in het midden en probeer de luidsprekers zo te zetten "dat het geluidsbeeld weer in evenwicht is".

Ik denk dat je zo het maximale uit je installatie en je akoestiek haalt.

Veel luisterplezier!

Heino. :D