Guest Kraus vonBentinck Posted 9 november 2008 Report Share Posted 9 november 2008 [ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 november 2008 Report Share Posted 9 november 2008 Goed initiatief Kraus! Mis nog een punt in het lijstje als je een PC/Notebook als player wilt gebruiken (wat jij en ik momenteel doen): Welke media software? En dan bedoel ik met een makkelijke user interface om je muziek op te zoeken en af te spelen. Bij de standaard media players zit een remote control, maar hoe maak je een remote control voor je PC? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 november 2008 Report Share Posted 9 november 2008 I. Basis: een volkomen stille harde schijf die draadloos Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 november 2008 Report Share Posted 9 november 2008 een voorbeeld van een mediaplayer is bijvoorbeeld dit lelijke apparaat:[knip, mee eens hoor!] met deze specs freecom mediaplayer. Speelt bijvoorbeeld geen files met wav.extensie O? Ik zag dit: Audio: MP3, WMA (except WMA9 pro.lossless), Ogg Vorbis, WAV Maar, hij speelt dus geen flac-files af, en dat is wat minder. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 november 2008 Report Share Posted 9 november 2008 Gewoon zo werkt prima.Gebruik ik al jaren en kan prima met zo goed als alle software overweg. Ja die heb ik gezien. Er is ook een andere die je niet hoeft te richten. Werkt via radio en de ontvanger sluit je eveneens op een USB poort aan (kan hem even zo gauw niet vinden). Mooier zou zijn een remote die via Blue Tooth werkt maar die heb ik nog niet gevonden. Overigens zit ik nu lekker via de EMU tracker USB DAC naar Dr. John te luisteren {Television) met mijn notebook. Op CD dus en niet geript! Klinkt gewoon erg goed moet ik zeggen. Dus die DAC kan alvast op het lijstje USB DAC's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 november 2008 Report Share Posted 10 november 2008 Bij de standaard media players zit een remote control, maar hoe maak je een remote control voor je PC? Aangezien e.a. toch in een netwerk hangt zou je een andere pc/labtop/PDA oid als afstandsbediening kunnen gebruiken en daarmee de software op de laptop die als speler dient bedienen/aansturen. In zo'n opstelling kan je netwerkspeler een domme client zijn zonder (G)UI. Kortom, het komt neer op de juiste keuze van software voor je server, speler etc. Met b.v. Squeezecentre moet dit m.i. lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 november 2008 Report Share Posted 10 november 2008 Bij de standaard media players zit een remote control, maar hoe maak je een remote control voor je PC? Aangezien e.a. toch in een netwerk hangt zou je een andere pc/labtop/PDA oid als afstandsbediening kunnen gebruiken en daarmee de software op de laptop die als speler dient bedienen/aansturen. In zo'n opstelling kan je netwerkspeler een domme client zijn zonder (G)UI. Kortom, het komt neer op de juiste keuze van software voor je server, speler etc. Met b.v. Squeezecentre moet dit m.i. lukken. Nog gekker, een laptop bedienen met een laptop? Voor PDA's is idd wel e.e.a. te vinden. Zelfs ben ik software tegen gekomen om een mobiele telefoon met blue tooth te gebruiken als remote control. Maar veel meer dan vooruit/achteruit/pause/stop en harder/zachter/mute en je favoriete radiostations kiezen wil je eigenlijk niet met een afstandsbediening. Dit is de controller die ik hiervoor bedoelde met een rf interface: http://www.snapstream.com/products/firefly/ Alleen moet die in Nederland ca 70 eu kosten. Ca 2x zo veel dus als in de VS.................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 november 2008 Report Share Posted 10 november 2008 Maar veel meer dan vooruit/achteruit/pause/stop en harder/zachter/mute en je favoriete radiostations kiezen wil je eigenlijk niet met een afstandsbediening. Oh? Ik zou nu juist de complete GUI in de AB willen hebben, dan kan het kastje dat de muziek moet ophalen en weergeven wat mij betreft doofstom zijn. Een beetje Sonos achtig of de nieuwe AB van bij de Squeezbox Duet, alleen een beetje klein scherm hebben die. Soloos is ook mooi maar, meer dan een beetje, overpriced. Mijn ideaal, in m'n luister ruimte, zou een touchscreen van redelijke afmeting naast de luister stoel zijn als "AB". Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 november 2008 Report Share Posted 10 november 2008 Mijn ideaal, in m'n luister ruimte, zou een touchscreen van redelijke afmeting naast de luister stoel zijn als "AB". Zijn er al. en hier kan je die vinden. Ook kan je prima een PDA gebruiken of een smart phone met WIFI om de sqeeze box te bedienen. Ja kan dan gewoon met de browser door je muziek heen bladen en uitzoeken wat je mooi vind. En heb je echt geld over dan is dit wel het mooiste wat er te krijgen is vind ik dan he. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 november 2008 Report Share Posted 11 november 2008 (...) Een dedicated CD-speler is al bijna een reliek uit het verleden. (...) Beste Kraus, A thing of beauty (and/or quality) is a joy forever. Als het goed is, zal het blijven. Vooral wanneer er mensen zijn die ervan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 november 2008 Report Share Posted 11 november 2008 De C't van nov 2008 is voor een groot deel geweid aan het onderwerp Je huis als mediacentrale. Als je er 6 euro voor over hebt krijg je een schat aan informatie die je hear niet zult vinden. En niet alleen diepgravende artikelen, ook prima inleidende stukken. gr. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 11 november 2008 Report Share Posted 11 november 2008 De C't van nov 2008 is voor een groot deel geweid aan het onderwerp Je huis als mediacentrale. Als je er 6 euro voor over hebt krijg je een schat aan informatie die je hear niet zult vinden. En niet alleen diepgravende artikelen, ook prima inleidende stukken. gr. Marc Gevonden, thanks! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 november 2008 Report Share Posted 11 november 2008 Bij dit onderwerp hoort toch ook een verhandeling (nou ja...) over NASjes en aanverwant. Kraus begon notabene zijn topic ermee met een plaatje van mijn eigen NAS, een Asus WL-700gE. Een NAS is niets anders dan een harde schijf of een paar harde schijven in een kleine behuizing, met een besturingssysteem(pje). Er draait meestal een vorm van Linux op, want Windows kost geld en geeft nauwelijks meerwaarde. Een NAS is altijd met een browser te bedienen vanuit je luie pc, hij vraagt weinig stroom. Vaak kun je er ook 'in' komen met telnet of ssh, en meestal is de harde schijf te benaderen via CIFS (Windows), soms ook NSF (Linux) en FTP. Zo kun je hem volzetten met je muziek (mp3, flac, etc), foto's en video's, of gebruiken als centrale backup. Heel popu is ook om de vaak ingebouwde bittorrent te ge/misbruiken voor (il)legale downloads. Daarvoor hoef je dan geen pc meer aan te hebben staan. Ook voor het afluisteren van je muziek heb je dan geen volwaardige stroomvretende pc meer nodig, want met een UPNP AV server op de NAS kan alle media naar willekeurige UPNP AV clients 'gestreamd' worden. Dat gaat via een gewone ethernetkabel, of draadloos. Op de NAS draait daarvoor bijvoorbeeld TwonkyMedia , dat kost een paar tientjes, maar er zijn ook talloze gratis oplossingen daarvoor, bv Firefly, mediatomb, etc. De client ziet Twonky, en laat zich gewillig de muziekbestanden toespelen, die vervolgens de versterker ingaan, zoals dat met een cd-speler ook zou kunnen. Veel hangt af van deze client, hoe gemakkelijk kun je ermee scrollen door de muziekverzameling, hoe klinkt het, welk formaat (MP3, Ogg, flac, AAC, wav etc?) kan deze aan? Hier kun je kiezen uit tientallen apparaten, van goedkoop tot peperduur (Linn Klimax DS, 15000 euro!). De bediening vereist vaak een beeldscherm, bv een tv, maar er zijn ook mogelijkheden voor fraaie afstandsbedieningen. Als je puur in muziek ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 november 2008 Report Share Posted 12 november 2008 Ook voor het afluisteren van je muziek heb je dan geen volwaardige stroomvretende pc meer nodig, want met een UPNP AV server op de NAS kan alle media naar willekeurige UPNP AV clients 'gestreamd' worden. Dat gaat via een gewone ethernetkabel, of draadloos. Op de NAS draait daarvoor bijvoorbeeld TwonkyMedia , dat kost een paar tientjes, maar er zijn ook talloze gratis oplossingen daarvoor, bv Firefly, mediatomb, etc. In mijn huidige experimentele disk stack + laptop opstelling gebruik ik op de NAS helemaal geen server software, is ook niet eens nodig om te streamen. Ik gebruik een heel simpel pythonscript (EDNA) met ingebouwde webserver die gewoon de directories op de netwerkschijf laat zien. Iedere directory / subdir/ bestand wordt als link weergegeven, plus dingen als play random etc. Klik er op en er wordt een m3u playlist gegenereerd en naar m'n audioplayer gestuurd, die gaat op zoek naar de juiste locatie en begint vrolijk te spelen, ook radiostations en ook geneste m3u lijsten. Voor radiostations heb ik een aparte directory waar een aantal losse m3u lijsten staan met m'n favorite stations, iedere lijst bevat slechts een station. Een simpele hack zorgt er voor dat het script ook FLAC herkent. Een volgende hack moet er voor gaan zorgen dat ik de playlist naar een speler op een andere computer of zelfs een Squeezebox receiver kan sturen (maar dat zal nog wel even duren ). Voor mij een een dergelijke simpele opzet voldoende omdat ik m'n audiobestanden heel netjes gestructureerd op m'n schijf heb staan. Ik gebruik geen tags, omdat wat ik van freedb ophaal toch nooit naar m'n zin is (ik sorteer b.v. op achternaam ipv voornaam), ik heb ook geen behoefte om de cover afbeelding te zien. Daarvoor blader ik liever door de LP/CD bak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 november 2008 Report Share Posted 12 november 2008 De Linn Open Source Software "control point" projecten zien er heel aardig uit en zijn UPnP gebaseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 november 2008 Report Share Posted 12 november 2008 Dag Seed7 In mijn huidige experimentele disk stack + laptop opstelling gebruik ik op de NAS helemaal geen server software, is ook niet eens nodig om te streamen. Ik gebruik een heel simpel pythonscript (EDNA) met ingebouwde webserver die gewoon de directories op de netwerkschijf laat zien. Misschien een beetje wijsneuzig, maar is edna dan geen server? Ik heb het gedownload en ga er eens naar kijken, thanx. Voor mij een een dergelijke simpele opzet voldoende omdat ik m'n audiobestanden heel netjes gestructureerd op m'n schijf heb staan. Ik gebruik geen tags, omdat wat ik van freedb ophaal toch nooit naar m'n zin is (ik sorteer b.v. op achternaam ipv voornaam), ik heb ook geen behoefte om de cover afbeelding te zien. Daarvoor blader ik liever door de LP/CD bak.Je hebt hier een (gevoelig) punt te pakken. De muziek mag nog zo mooi klinken, het kan een probleem zijn de juiste indeling te krijgen. Als liefhebber van klassiek kom je er bekaaid vanaf met 'artiest' als enige ingang voor componist, uitvoerenden en solisten.Het heeft voor mij geen zin mijn cd's nog een keer te rippen en dan dezelfde ontoegankelijke brei te krijgen. En ook mijn popmuziek is vaak moeilijk vindbaar. Zit BAD nu onder Michael of Jackson, en The Beatles, vind ik die onder de t of de b? Een componist als shostakovitsj is op diverse manieren te spellen, en ga zo maar door. Een strakke indeling zou ik ook graag willen hebben, maar die kan ik toch pas achteraf bedenken, nu ik weet wat er allemaal is misgegaan. Ik vrees dat dit een eigen Topic waard is. Groetjes Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 november 2008 Report Share Posted 13 november 2008 In mijn huidige experimentele disk stack + laptop opstelling gebruik ik op de NAS helemaal geen server software, [...] Misschien een beetje wijsneuzig, maar is edna dan geen server? Ik heb het gedownload en ga er eens naar kijken, thanx. Je hebt gelijk, het script serveert een m3u aan je speler. Waar ik, in mijn onduidelijke verhaal, eigenlijk meer op doelde is dat ik op de NAS geen specifieke software heb draaien die de schijf indexeert, tags leest en daarop gesorteerd kan aanbieden zoals vele upnp servers en het squeeze ding het doen. Je hoeft dan dus ook niet steeds opnieuw te indexeren als je iets nieuws op de schijf zet. EDNA gebruikt gewoon live het bestandssysteem. Voor mij een een dergelijke simpele opzet voldoende omdat ik m'n audiobestanden heel netjes gestructureerd op m'n schijf heb staan. [...].Je hebt hier een (gevoelig) punt te pakken. De muziek mag nog zo mooi klinken, het kan een probleem zijn de juiste indeling te krijgen. Als liefhebber van klassiek kom je er bekaaid vanaf met 'artiest' als enige ingang voor componist, uitvoerenden en solisten. Ondanks mijn lichte voorkeur voor klassiek ben ik niet zo'n verzamelaar die graag meerdere versies van het zelfde werk wil hebben, het komt natuurlijk wel voor dat dit zo is. Echt uitvoeringen vergelijken doe ik niet, ik probeer vooraf enig inzicht te verkrijgen, bepaal mijn keur en ga over tot aanschaf. Mijn directory structuur is geheel op arrtiest gesorteerd, bij de klassieken is voor mij de componist de artiest. \beethoven --\ symph01 ----\pietje puck dirigeert ----\jan klaasen dirigeert -------\ track 1 -------\ track 2 (is Webern) --\ symph02 stel nu dat op de cd van jan klaassen ook nog werk staat van Webern dan komt in de directory van Webern een symlink naar de betreffende bestanden. Een echt goed database schema dat geschikt is voor alle genres heb ik nog niet gezien, met name klassiek is dan nogaleens onder de maat (hoewel, als je uitgaat van het kleinste deel, de song, een deel van het werk, en vandaaruit er steeds maar "containers" omheen zet en die benoemt moet het lukken). Een flat file db met goede metatdata is dan geen slecht systeem om iets terug te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 november 2008 Report Share Posted 13 november 2008 Ik ga eerst maar eens het bovengenoemde blaadje maar eens aanschaffen en lezen. Kraus, doe dat voor 20 november, want dan komt het nieuwe nummer uit. Groetjes Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 november 2008 Report Share Posted 13 november 2008 Kraus, doe dat voor 20 november, want dan komt het nieuwe nummer uit. Groetjes Marc Idd doe dat snel. Ik ben er 3 kiosken voor afgelopen en was ie uitverkocht. Vandaag bij de 4e er nog eentje kunnen krijgen en vanavond eens lezen wat ze te vertellen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 november 2008 Report Share Posted 13 november 2008 Ik heb ooit een naar eigen wens opgezette muziekdatabase gemaakt in Access. Dat ging prima maar gegevens ophalen van het net is er natuurlijk niet bij. Voor klassiek (vinyl) is dat echter geen groot bezwaar.Een aardig voorbeeld van een bruikbare opzet is de indeling van de centrale discotheek te rotterdam (www.cdr.nl) Dag Kraus, grappig. Ik ben in 1983 begonnen met het bijhouden van mijn platen- en boekenverzameling, in DataStar. Maar op een gegeven moment was ik alleen maar dat aan het doen, en luisteren of lezen deed ik niet meer. Toen ben ik gestopt. Maar de geschiedenis herhaalt zich. Bij www.cdr.nl kwam ik niets te weten met wat rondklikken. Hoe verder daar? Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 november 2008 Report Share Posted 14 november 2008 In 1983? Toen zat ik volgens mij nog aan de ZX81, 16K met cassettebandje in basic te programmeren de centrale discotheek heeft een bruikbaar maar ook zeer uitgebreid rubriceringsysteem voor klassiek. In de gedrukte catalogus staan aan het begin alle rubrieken vermeld. Dat is leerzaam om te raadplegen voor jezelf van start zou gaan. Het tijdschrift is heel leerzaam trouwens. Wat er bij de bespreking van de apparaten voor audiofielen ontbreekt is een fotootje van de achterzijde met de aansluitingen. Die schieten nogal eens tekort (een overdaad aan minijacks en weinig degelijke optische aansluitingen). Ja, de C't is heel leerzaam. Ooit was dat de HCC Nieuwsbrief voor mij, maar al een jaar of tien houd ik het op de c't. Eigenlijk sinds ze in Nederland verschijnen. Oorspronkelijk is het een Duits blad, twee keer zo dik, en dat komt ook twee keer per maand uit (!). (Hoewel, ik hoorde dat het nu minder is). Wat er voor mij schort aan de test van mediaplayers is, dat ze geen enkele speler met eigen schermpje hebben getest. Na heel veel zoeken kwam ik uit op de Ziova ClearStream 510, die tenminste een displayjte heeft. Zonder display moet je de tv erbij hebben, of moet de afstandsbediening zoiets hebben. Dus puur voor audio zijn ze niet bedoeld, en daar gaat het mij wel om. Mijn eerste schreden op het micro computerpad deed ik met de Osborne I. Echt een wow-machine, met 64KB memory, twee floppy drives van elk 92KB, een beeldscherm van 52 bij 24 karakters, en een hoop software. Kostte indertijd 'slechts' fl 6300. En draagbaar! Nu heb ik een Eee-laptopje voor iets als 360 euro. Succes met de popcorn, lijkt me een aardig ding. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 15 november 2008 Report Share Posted 15 november 2008 Weet iemand of Squeezecenter software op een Conceptronic CH3WNAS kan worden gezet? Moet zeggen dat deze hele materie best ingewikkeld is voor de simpele computer gebruiker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 november 2008 Report Share Posted 15 november 2008 Weet iemand of Squeezecenter software op een Conceptronic CH3WNAS kan worden gezet?Moet zeggen dat deze hele materie best ingewikkeld is voor de simpele computer gebruiker. Jepe, Wellicht vind je hier het antwoord: http://www.aroundmyroom.com/2008/09/18/ch3...ueezebox-howto/ Ik denk wel dat je als simpele computergebruiker misschien beter af bent met een voorgeinstalleerde squeezecenter, maar dan moet je weer een nieuwe NAS kopen. Op mijn oude NAS draait hooguit versie 6. SC vreet nogal wat computerresources. Succes Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 november 2008 Report Share Posted 15 november 2008 Weet iemand of Squeezecenter software op een Conceptronic CH3WNAS kan worden gezet? Moet zeggen dat deze hele materie best ingewikkeld is voor de simpele computer gebruiker. Jepe, Wellicht vind je hier het antwoord: http://www.aroundmyroom.com/2008/09/18/ch3...ueezebox-howto/ Ik denk wel dat je als simpele computergebruiker misschien beter af bent met een voorgeinstalleerde squeezecenter, maar dan moet je weer een nieuwe NAS kopen. Op mijn oude NAS draait hooguit versie 6. SC vreet nogal wat computerresources. Succes Marc ik zou een heel klein peeceetje oid in het netwerk hangen als servertje voor vavnallesennogwat en daar het squeezecentre op zetten en de nas alleen als nas gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 november 2008 Report Share Posted 15 november 2008 ik zou een heel klein peeceetje oid in het netwerk hangen als servertje voor vavnallesennogwat en daar het squeezecentre op zetten en de nas alleen als nas gebruiken. Niet eens zo'n slecht idee en daar dan een Drobo (Data robot) aan hangen als data storage. Nu we het daar toch over hebben: Weet iemand een leuk en betaalbaar Raid-1 NAS servertje maar dan zonder fan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts