Jump to content

Rip it, Store it, Play it (anyway you want it)

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Tja, het is best lastig. In feite heb je twee hoofdroutes:

1/ Een laptop of anderssoortige PC met data opslag elders in het netwerk

2/ Een mediabox (a la Squeezbox b.v.) met opslag elders in het netwerk

Bij 1/ heb je eigenlijk niet veel meer nodig dan een netwerkschijf die je kunt mounten. Dat kan een NAS zijn of eigen server maar eigenlijk kun je dan ook een USB HD op je modem aansluiten als die daar de mogelijkheid toe heeft (Fritz!Box) en de keuze aan mediasoftware is dan groot.

Bij 2/ heb je software nodig op de NAS om je files te organiseren en toegankelijk te maken zoals b.v. Sqeezecenter, wat de keuze aan NAS beperkt.

;)

Ik wil eigenlijk nog wel duidelijk hebben waar de kwaliteiten en zwaktes van diverse apparaten liggen.

Ik neem aan dat de meesten via een externe DAC spelen. Welke kwaliteit verbinding naar de DAC is beter, USB of coaxiaal?

Zijn er kwaliteitsverschillen tussen verschillende USB of digitale uitgangen zoals er bijvoorbeeld ook kwaliteitsverschillen zijn tussen CD loopwerken?

Waardoor worden eventuele kwaliteitsverschillen bepaald? (voeding?, opbouw?)

Kijkend naar mijn eigen situatie dan zou het CD loopwerk vervangen door een netwerkspeler met coaxiale uitgang eventueel het startpunt zijn. Wat zijn netwerkspelers met een goede coaxiale digitale uitgang?

Op zoek naar leuke sofware die als media player op mijn laptop moet dienen heb ik vandaag eens met deze zitten spelen: http://www.jrmediacenter.com/

Ziet er goed uit met een fraaie user interface en talloze skins. Ondersteund vrijwel alle file formaten incl. FLAC en andere loss less formaten :D Stuurt ook probleemloos direct mijn USB audiokaart aan via de ASIO drivers.

'Tis niet gratis maar $39 is wel te overzien.

;)

Succes

Marc :ph34r:

ik zou een heel klein peeceetje oid in het netwerk hangen als servertje voor vavnallesennogwat en daar het squeezecentre op zetten en de nas alleen als nas gebruiken.

Moet dat Pctje direct zijn aangesloten op de router?

Ik zoek nl iets voor mijn ouders in Frankrijk en die wonen daar nogal ruim.

Het netwerk gaar daar via het stroomnet, wat goed werkt.

(met een apparaatje wat lijkt op apparrat van deze link: http://www.telecomwereld.nl/n0000387.htm)

Maar kan je dan bv dat computertje bij de tv zetten (dus ver van de router in dit geval) en vanaf daar via zo'n stroomnet adaptor naar de router? Of moet zo'n computer direct op de router worden aangelsoten. Misschien een stomme vraag maar ik ben er niet goed in thuis.

Iedereen ook bedankt voor reacties en nuttige tips.

00683F0810385F068FE195713B90DE7A.gif

(afbeelding van mummsoft)

De digitale opslag van media in combinatie met de gemakkelijke toegankelijkheid van grote databestanden via een vrijwel overal aanwezig (draadloos) thuisnetwerk geeft vele nieuw mogelijkheden en maakt oude technologie

Op zich klinkt het heel logisch dat een image via een niet draaiende storage het beste geluid oplevert. Alleen, hoe speel je een image af zonder media player?

Ergens had ik een DVD waar allerlei image programma's op stonden.

Ik een paar van deze geinstalleerd en verdomd er zat er een tussen die ze ook nog kon afspelen.

Dus een image gemaakt en afspelen via de USB dac.

Hebbes!! Dit is wat ik zocht. Openheid, diepte, breedte, resolutie, ruimtelijkheid. Aha!

Niks media players meer!

Wat een verhaal...

Maar dit moet je denk ik nog een beetje toelichten. Image maken, afspelen... Waarmee, waarvan? Hoezo 'image'?

NB je gooit FLAC en MP3 op een hoop. Het zijn allebei gecomprimeerde formaten, maar MP3 doet het met verlies, en FLAC niet.

Dus FLAC is net zo goed als WAV, maar kleiner.

Je kunt een image van een cd maken en die voor het besturingssysteem zichtbaar maken aks een virtuele drive, b.v. met software zoals Deamon tools of het gratisMagicDisk

Hoe je een image rechtstreeks naar de USB dac stuurt ontgaat mij echter, de route die de data volgt is hetzelfde als direct van de harde schijf.

Kun je een image maken van een beschadigde cd die met behulp van EAC wel te lezen is? Zit de schade dan ook in de image?

Nah, gisteren weer een aantal CD's geript naar FLAC (met EAC) maar meer dan 30 % - 35 % data reductie doet het toch niet hoor in de praktijk met de meeste CD's.

Een image is wat Nero enzo naar HD weg schrijft als je een complete 1:1 kopie wilt maken van een CD. Dat is dus 1 file i.p.v. meerdere .wav's/flac's voor losse tracks. Dat image kun je mounten als virtuele CD schijf zoals Seed7 aangaf, maar kan ook met bepaalde afspeelsoftware geopend worden en afgespeeld worden. Of bedoelde je dat niet Brad?

Overigens zie ik niet in waarom de kwaliteit slechter zou zijn als het vanaf een draaiend medium zoals een HD of data-CD komt. De data wordt toch a-synchroon uitgelezen en gebufferd voor het naar de DAC gaat. En als het niet mag draaien wat is dan het alternatief?

;)

Hopelijk heb ik je hiermee voldoende ingelicht.

Heel interessant en leerzaam onderwerp overigens!

En een heel verhaal, maar ik begrijp eruit dat het allemaal niet zo zaligmakend en gemakkelijk is als fervente aanhangers van nieuwe media ons willen doen geloven.

Ook hier weer talloze voetangels, onvermoede verborgen gebreken en onverwachte storende elementen die het walhalla van onge

Ergens had ik een DVD waar allerlei image programma's op stonden.

Ik een paar van deze geinstalleerd en verdomd er zat er een tussen die ze ook nog kon afspelen.

Dus een image gemaakt en afspelen via de USB dac.

Hebbes!! Dit is wat ik zocht. Openheid, diepte, breedte, resolutie, ruimtelijkheid. Aha!

Niks media players meer!

Wat een verhaal...

Maar dit moet je denk ik nog een beetje toelichten. Image maken, afspelen... Waarmee, waarvan? Hoezo 'image'?

NB je gooit FLAC en MP3 op een hoop. Het zijn allebei gecomprimeerde formaten, maar MP3 doet het met verlies, en FLAC niet.

Dus FLAC is net zo goed als WAV, maar kleiner.

Beste Marc,

Helaas, maar dit is niet waar! Overal waar compressie wordt toegepast en je via een codec de bestanden weer moet laten uitpakken ontstaat verlies. Dit zogenaamde losless kan ik niet waarderen.

Ik heb uit ten treure allerlei Flac codecs geprobeerd en er is geen een die beter is dan Wav.

Inderdaad is de mate van compressie afhankelijk voor de kwaliteit.

Als je geen verschil hoort dan is er ergens iets ,in de keten, wat niet niet op niveau is.

Al die zogenaamde Losless compressies zijn gewoon minder dan Wav. Of je moet van dat sausje houden natuurlijk.

Een image is een exacte copie van de opname van je cd.

EAC of wat voor ander rip programma is minder met wat ik nu gebruik.

UltraIso is gewoon het beste wat er momenteel is!

Echt, geloof me! Alle opnames zijn super te noemen.

"Het opname apparaat is ook erg bepalend voor de kwaliteit.

Hoe stabieler hoe beter de opname.

Slecht geproduceerde cd's zijn ook bepalend voor de kwaliteit van de opname.

Maar dit is weer een ander hoofdstuk!"

Dit programma gebruikt die systeem bestanden welke nodig zijn. Niet meer en niet minder!

Ook kun je hiermee afspelen. Wanneer je afspeelt zie je dat icoon wat je player is.

Alleen wordt de player niet geopend maar gebruikt UltraIso zijn eigen interface met die bestanden van Windows om af te spelen. Het programma is erg basic.

Je kunt je images uitpakken en later handmatig onder de verkenner de titels erbij zetten.

Tagging is een crime voor wave betstanden. Als het MP3 bestanden zijn dan is het een stuk gemakkelijker.

Ik heb nog geen server gevonden die wav bestanden juist kan updaten. Vindt ik niet een probleem trouwens.

Het gaat me om de geluids kwaliteit.

Ik ben met m'n pc naar een paar personen geweest die echt superspul hebben staan.

En deze zijn helemaal overgegaan op het spelen met de pc zoals ik het nu doe.

Het meest verrassende was zelfs dat de Burmester CD-speler ter zijde is geschoven.

Hier stond dan ook wel iets. Cello, Wadia, Acapella, Burmester. De pc ging ermee vandoor.

Maar geloof me, het heeft mij een jaar gekost om het zover te krijgen.

Bijna dagelijks ben ik er mee bezig en ik weet zeker dat het nog beter kan.

Maar zoals het nu gaat ben ik redelijk tevreden.

Ik houd me nu meer bezig met het bedieningsgenot.

Hopelijk ben ik duidelijk geweest en zie de kritieken wel.

Hopelijk heb ik je hiermee voldoende ingelicht.

Heel interessant en leerzaam onderwerp overigens!

En een heel verhaal, maar ik begrijp eruit dat het allemaal niet zo zaligmakend en gemakkelijk is als fervente aanhangers van nieuwe media ons willen doen geloven.

Ook hier weer talloze voetangels, onvermoede verborgen gebreken en onverwachte storende elementen die het walhalla van onge

........Overal waar compressie wordt toegepast en je via een codec de bestanden weer moet laten uitpakken ontstaat verlies. .........

Ach, als ik dit zo lees zal ik de rest van de posting ook maar met een korreltje zout nemen......

Nah, gisteren weer een aantal CD's geript naar FLAC (met EAC) maar meer dan 30 % - 35 % data reductie doet het toch niet hoor in de praktijk met de meeste CD's.

Een image is wat Nero enzo naar HD weg schrijft als je een complete 1:1 kopie wilt maken van een CD. Dat is dus 1 file i.p.v. meerdere .wav's/flac's voor losse tracks. Dat image kun je mounten als virtuele CD schijf zoals Seed7 aangaf, maar kan ook met bepaalde afspeelsoftware geopend worden en afgespeeld worden. Of bedoelde je dat niet Brad?

Overigens zie ik niet in waarom de kwaliteit slechter zou zijn als het vanaf een draaiend medium zoals een HD of data-CD komt. De data wordt toch a-synchroon uitgelezen en gebufferd voor het naar de DAC gaat. En als het niet mag draaien wat is dan het alternatief?

;)

Alles wat van draaiende mediums wordt opgenomen of afgespeeld, heeft te maken met de instabiliteit van de loopwerken. Dit geldt voor draaitafels,Cd,DVD en Rom-spelers

Ook de geluidsdrager is niet altijd stabiel. Zij het door excentriciteit of onvlak of ongeballanceerd. Het is ook niet voor niets dat de duurdere afspelers zwaardere en meer gestabiliseerde loopwerken hebben.

Hier valt veel winst te behalen. Ook zijn de aandrijvingen debet aan de kwaliteit.

Het is gewoon zo! Maar het kan op een soms simpele manier beter.

Heb hier al mee geexperimenteerd, met verrassende resultaten.

Het afspelen via de HDD is eigenlijk het zelfde verhaal. Opnames afgespeeld via een USB stick of ander, niet draaiend, medium geeft een beter geluidsbeeld. heeft allemaal te maken met onballans. Er zijn HDD's in de handel die optimaal zijn uitgeballanceerd en dit is gedaan om de levensduur te verlengen en de betrouwbaarheid te vergroten. Dit soort HDD's zijn qua klank beter dan de HDD's die door het gewone publiek worden gebruikt. Het prijskaartje is ook anders!

Duidelijk?

........Overal waar compressie wordt toegepast en je via een codec de bestanden weer moet laten uitpakken ontstaat verlies. .........

Ach, als ik dit zo lees zal ik de rest van de posting ook maar met een korreltje zout nemen......

Pardon?

Waar slaat dit op?

Eigenlijk zou ik hier op niet moeten reageren.

Weet je...Laat ook maar!

Pardon?

Waar slaat dit op?

Weet je...Laat ook maar!

Tja, als je dit soort boude uitspraken doet over data compressie laat je niet erg zien dat je weet wat die data compressie inhoudt. Volgens jou zou dan ook bij alles wat je via een .ZIP file uitpakt verlies aan data zijn opgetreden ??? Lijkt mij stug, althans ik heb het nog nooit zien gebeuren. ZIP is n.l. gewoon een andere vorm van loss less compressie, zoals FLAC dat ook is, maar dan voor andere dingen bedoeld. Tekst en b.v. Excel sheet files laten zich soms wel een factor 10 verkleinen zonder enig data verlies.

;)

Pardon?

Waar slaat dit op?

Weet je...Laat ook maar!

Tja, als je dit soort boude uitspraken doet over data compressie laat je niet erg zien dat je weet wat die data compressie inhoudt. Volgens jou zou dan ook bij alles wat je via een .ZIP file uitpakt verlies aan data zijn opgwetreden ??? Lijkt mij stug, althans ik heb het nog nooit zien gebeuren. ZIP is n.l. gewoon een andere vorm van loss less compressie voor andere dingen bedoeld.

;)

Heb ik nog niet uitgeprobeerd via Zip maar is het proberen waard.

Zal ik eens doen.

Kritiek is best, maar dan wel graag opbouwend.

Wat mij alleen is ogevallen dat elke vorm van gecomprimeerde audio files gewoon minder klinken dan 1 op 1 opnames in wav. That's all.

De manier waarop de compressie is toegepast is waarschijnlijk anders dan bij het zippen..

Hoe dan ook, ik ben niet onder de indruk van Flac. Al deze vormen van compressie zijn naar mijn idee alleen maar gedaan op een beperkte ruimte zoveel muziek te stoppen. Het kankbeeld van Flac bestanden missen gewoon de diepte die ik van Wav files gewend ben. Het bestand moet zo snel mogelijk verzonden kunnen worden en hoe kleiner hoe sneller dus. Maar ik kan me vergissen. Tuurlijk.

Het gaat er bij mij alleen maar om, om een zo'n hoog mogelijke kwaliteit van afspelen te realiseren.

Zie ook m,n uitleg in de andere quotes. Ik weet gewoon dat ik op de goede weg zit en hoop op reacties die meer kunnen toevoegen aan deze quest. Heeft iedereen wat aan! Maar afkraken zoals ZEE. Neem me niet kwalijk zeg maar dit slaat nergens op. Maar ik laat hem verder in z'n waarde.

Misschien ben ik wat te boud in m'n uitspraken maar dat ligt in het feit dat ik zeer enthousiast ben over de geluidskwaliteit die het tot nu toe al gebracht heeft. Al jaren heb ik diverse zeer dure cd-spelers gehad en met dit medium kun je op zo'n hoog niveau komen dat ik geen geld meer investeer in dure spelers.

Je kunt voor "weinig" geld op een zeer hoog niveau komen.

Vandaar dus.

Idd Kraus,

W.b.t. loss less compressie is er denk ik een spraakverwarring. Laat ik het zo omschrijven: Niet de eigenlijke (muziek)data wordt gecomprimeerd door dingen weg te gooien maar het wordt op een compactere manier opgeslagen in een file door de data op een bepaalde manier te her-rangschikken, daardoor wordt de file zelf kleiner. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de "dode ruimte" die geen informatie bevat er tussenuit gehaald wordt. Het is dan een ander format geworden wat anders is dan .WAV Bij het decomprimeren wordt de data dan weer in de volgorde gezet van het .wav format. Bij FLAC kan dat voor 100% omdat er geen data is weggegooid bij het comprimeren, het is alleen anders gerangschikt. Zelfde geldt voor ZIP.

Bij MP3 wordt er bij de compressie WEL data weggegooid en die weggegooide data moet dan bij decomprimeren gereconstrueerd worden.

Overigens Brad, het zippen van .WAV files heeft weinig zin. Daarmee win je weinig, probeer maar. Alleen bij sommige speciale files scheelt het veel. Bovendien is er geen muziekspeler die .zip files direct af kan spelen.

;)

Pardon?

Waar slaat dit op?

Weet je...Laat ook maar!

Tja, als je dit soort boude uitspraken doet over data compressie laat je niet erg zien dat je weet wat die data compressie inhoudt. Volgens jou zou dan ook bij alles wat je via een .ZIP file uitpakt verlies aan data zijn opgwetreden ??? Lijkt mij stug, althans ik heb het nog nooit zien gebeuren. ZIP is n.l. gewoon een andere vorm van loss less compressie voor andere dingen bedoeld.

;)

Heb ik nog niet uitgeprobeerd via Zip maar is het proberen waard.

Zal ik eens doen.

Kritiek is best, maar dan wel graag opbouwend.

Wat mij alleen is ogevallen dat elke vorm van gecomprimeerde audio files gewoon minder klinken dan 1 op 1 opnames in wav. That's all.

De manier waarop de compressie is toegepast is waarschijnlijk anders dan bij het zippen..

Hoe dan ook, ik ben niet onder de indruk van Flac. Al deze vormen van compressie zijn naar mijn idee alleen maar gedaan op een beperkte ruimte zoveel muziek te stoppen. Het kankbeeld van Flac bestanden missen gewoon de diepte die ik van Wav files gewend ben.

Je verhaal, Brad, is zeer de moeite waard. Het is niet de eerste keer dat iemand zegt dat Flac minder klinkt dan wav. Ik zag het zelfs genoemd bij een recensie van een Linn DS in een blad (en ik dacht toen aan een ontwerpfout).

Aangenomen dat Flac echt een verliesvrij formaat is blijft over dat het moet worden uitgepakt, en dat zou een proces kunnen zijn dat van invloed is op de muziekweergave. Er zal ook wat processor power voor nodig zijn, en die zal wellicht niet in overvloed aanwezig zijn bij de mediaplayers.

Weet iemand waarmee je een flacfile kunt ontflaccen? Ik zou wel eens willen checken of dat inderdaad hetzelfde oplevert als een wav-file.

Groetjes

Overigens Brad, het zippen van .WAV files heeft weinig zin. Daarmee win je weinig, probeer maar. Alleen bij sommige speciale files scheelt het veel. Bovendien is er geen muziekspeler die .zip files direct af kan spelen.

;)

Inderdaad dit is zinloos als je het af wil spelen. Kan wel nuttig zijn om het ingepakt op een stickie te zetten wanneer de ruimte te klein is om alles mee te kunnen nemen.

Maar ja dat weten we allemaal wel, denk ik.

Groet.

Aangenomen dat Flac echt een verliesvrij formaat is blijft over dat het moet worden uitgepakt, en dat zou een proces kunnen zijn dat van invloed is op de muziekweergave. Er zal ook wat processor power voor nodig zijn, en die zal wellicht niet in overvloed aanwezig zijn bij de mediaplayers.

Weet iemand waarmee je een flacfile kunt ontflaccen? Ik zou wel eens willen checken of dat inderdaad hetzelfde oplevert als een wav-file.

Groetjes

Een programma voor het uitpakken (en inpakken) van FLAC

Als het walhalla al zou bestaan.... Het was nu juist de insteek van topic starter om het over bovenstaande NIET te gaan hebben. Niet dat het onbelangrijk zou zijn maar open dan s.v.p. een apart topic daarvoor.

Nee, prima hoor, maar als er nu al zoveel onenigheid en onduidelijkheid is over wanneer wel en wanneer geen compressie, dan zal het met de uiteindelijke geluidskwaliteit misschien nogal mee gaan vallen.

En als WAV dus het enige echte lossless bestandsformaat is, dan zijn alle andere formaten (die wel verlies hebben) daarmee dus minder.

Ik lees dit tenminste niet als een topic om te leren weer het kermisgeluid in huis te halen, want daar zijn veel simpelere methodes voor, zoals de iPod of de minidiscspeler.

Er zit toch een hoop kennis hear :)

Eventueel kan er nog een volledig digitale RME geluidskaart (Digi96; geen AD/DA wel optisch en coax in/uit ) bij voor de aansluiting op de PC. Ik vind het moeilijk om het zo in de vuilnisbak te kieperen.

Dat hoort daar inderdaad niet, is KCA (klein chemisch afval). Als je het al weggooit natuurlijk.