Jump to content

Rip it, Store it, Play it (anyway you want it)

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Een image is een exacte copie van de opname van je cd.

EAC of wat voor ander rip programma is minder met wat ik nu gebruik.

UltraIso is gewoon het beste wat er momenteel is!

Echt, geloof me! Alle opnames zijn super te noemen.

Beste Brad, dat het super is geloof ik wel.

De vraag is of het ook op gaat voor audio CD's. Een data CD heeft voldoende sterke error correctie om alle fouten te kunnen corrigeren. Een audio CD heeft een veel minder sterke error correctie. Niet-corrigeerbare fouten komen dan dus onvermijdelijk ook in de image terecht en blijven daar voor eeuwig staan.

EAC daarentegen herleest de audio CD meerdere keren en op verschillende snelheden als er een fout optreedt, net zolang totdat het een keer foutloos kan lezen. Bovendien vergelijkt EAC de geripte wav files met een database waarin de check sums van foutloze rips staan en geeft aan als er een verschil is met de geripte file. Daarnaast maakt EAC gebruik van de error informatie die in de audio files zelf staat en de betere CD drives processen/analyseren die data --> C1 en C2 error flags. Geeft de speler zo'n error flag dan herleest EAC de sector en probeert hem foutloos te lezen. Deze technieken kunnen image rippers niet gebruiken en dat is m.i. een gemiste kans. Met EAC heb je i.i.g. zekerheid over de kwaliteit van de geripte wav files.

Overigens zijn wav files een exacte kopie van het studio PCM origineel mits die natuurlijk foutloos van de CD te peuteren zijn. Mijn ervaring is dat dat met EAC in 99% van de gevallen wel lukt. Zie dus niet in waarom je images zou bewaren behalve dan om kopie-CD's te branden.

Een image is een exacte copie van de opname van je cd.

EAC of wat voor ander rip programma is minder met wat ik nu gebruik.

UltraIso is gewoon het beste wat er momenteel is!

Echt, geloof me! Alle opnames zijn super te noemen.

Beste Brad, dat het super is geloof ik wel.

De vraag is of het ook op gaat voor audio CD's. Een data CD heeft voldoende sterke error correctie om alle fouten te kunnen corrigeren. Een audio CD heeft een veel minder sterke error correctie. Niet-corrigeerbare fouten komen dan dus onvermijdelijk ook in de image terecht en blijven daar voor eeuwig staan.

EAC daarentegen herleest de audio CD meerdere keren en op verschillende snelheden als er een fout optreedt, net zolang totdat het een keer foutloos kan lezen. Bovendien vergelijkt EAC de geripte wav files met een database waarin de check sums van foutloze rips staan en geeft aan als er een verschil is met de geripte file. Daarnaast maakt EAC gebruik van de error informatie die in de audio files zelf staat en de betere CD drives processen/analyseren die data --> C1 en C2 error flags. Geeft de speler zo'n error flag dan herleest EAC de sector en probeert hem foutloos te lezen. Deze technieken kunnen image rippers niet gebruiken en dat is m.i. een gemiste kans. Met EAC heb je i.i.g. zekerheid over de kwaliteit van de geripte wav files.

Overigens zijn wav files een exacte kopie van het studio PCM origineel mits die natuurlijk foutloos van de CD te peuteren zijn. Mijn ervaring is dat dat met EAC in 99% van de gevallen wel lukt. Zie dus niet in waarom je images zou bewaren behalve dan om kopie-CD's te branden.

Beste Pjotr,

zoals jij het hier uitlegt is het ook waar wat EAC aangaat. Helemaal juist!

Heb er mee gewerkt en de opnames vergeleken met de Bin/Ceu files gemaakt met U.I. (UltraIso).

Ik speelde beide opnames af met U.I.

De vergelijking gaf toch behoorlijke verschillen te horen.

De opname's met EAC misten het drie demensionale beeld t.o.v. U.I.

Nu moet ik wel bekennen dat ik me persoonlijk niet erg lang met EAC bezig heb gehouden.

Dat heeft een ander voor mij gedaan. Hij gebruikte EAC al geruime tijd en was er beter mee op de hoogte dan ik. Maar ook hij heeft vergeleken en is toch tot dezelfde conclusie gekomen als ik. U.I. geeft een breder beeld. EAC is ietwat gesluierd. CD copien maak ik niet! Ik speel alleen maar af met de PC. Maar dat had ik alreeds aangegeven. Rippen is weer een proces dat schijnbaar toch iets doet met de opnames. Ik heb trouwens meerdere Rip software gebruikt en dan is EAC wel een van de betere. Maar ja... ik ga voor een exacte copy van het origineel. Fout of geen fout. Ik kan het niet horen trouwens. Wat wel eens gebeurt is dat je een dropout in de opnames hebt. Gebeurt heel zelden trouwens. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar opnames die je maakt in EAC. Het kan best zijn dat we ergens iets niet goed gedaan hebben. Leg eens uit hoe je de boel instelt om een E.C. te maken. Ga ik het ook nog eens proberen.

Trouwens Foobar 2000 is een goede player om opnames mee te vergelijken. Speelt veel formaten af.

Ik hoor graag van je.

[ Ik gebruik geen tags, omdat wat ik van freedb ophaal toch nooit naar m'n zin is (ik sorteer b.v. op achternaam ipv voornaam), ik heb ook geen behoefte om de cover afbeelding te zien. Daarvoor blader ik liever door de LP/CD bak.

Zoals ik het nu momenteel heb is het op een zeer hoog niveau en is het ook toepasbaar voor iedereen.

iedereen... nou, al die software-spulletjes die jij noemt zijn win-only. Maar trek het je niet aan, dat doe ik wel.

Zie ook mijn andere quotes.

Wil je weten hoe het allemaal in z'n werk gaat dan zal ik ergens eens een info dag/avond moeten gaan organiseren met de daarbij behorende apparatuur, voor een demonstratie.

Zou wel eens een goed idee zijn denk ik.

Het moeilijke werk heb ik al gedaan nu nog de anderen ervan overtuigen.

Idee??

Kijk, dat vind ik een superidee!!! We hebben hier al heel wat discussies op het droge eropzitten, en in dit draadje en het vorige (http://www.hear.nl/forums/index.php?act=ST&f=3&t=12284), en ook in dit andere (http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=12323) hebben zich heel wat liefhebbers geroerd die de cd graag aan de kant willen zetten (en nu bedoel ik niet de pure platendraaiers).

Ik hoop dat het een beetje in de buurt van de randstad kan.

Marc :ph34r:

Het afspelen via de HDD is eigenlijk het zelfde verhaal. Opnames afgespeeld via een USB stick of ander, niet draaiend, medium geeft een beter geluidsbeeld. heeft allemaal te maken met onballans. Er zijn HDD's in de handel die optimaal zijn uitgeballanceerd en dit is gedaan om de levensduur te verlengen en de betrouwbaarheid te vergroten. Dit soort HDD's zijn qua klank beter dan de HDD's die door het gewone publiek worden gebruikt. Het prijskaartje is ook anders!

Duidelijk?

Brad, hier snap ik het niet meer. Een image die op HD staat of op een stickie (of een SSD), als die gelezen wordt dan komt die toch altijd foutloos over?

De verschillen tussen HD's voor gewone pc en servers zitten in de levensduur, maar niet in de betrouwbaarheid van de gegevens die erop staan.

Je zegt dat er verschil in klank is, nou, dat lijkt me heel sterk. Ja, serverschijven zijn meestal een stuk luidruchtiger, vooruit, maar dat bedoel je niet. Ik kan echt niet geloven dat jij daar verschil tussen hoort, want eigenlijk zeg je dan dat alle HD's verschillend klinken.

Praktisch heb je dan ook een probleem, want vind maar eens een SSD voor je 1200 cd's in wave-kwaliteit.

Wat ik me nog wel kan voorstellen is dat een schijf die door Windows voor-van-alles-en-nog-wat wordt gebruikt wat trager wordt dan je zou wensen bij het 'draaien' van muziek. En een externe usb-stick heeft daar geen/minder last van. Je zou ook een externe usb-schijf kunnen proberen.

Als je al een jaar bezig bent met dit onderwerp, moet je niet onmiddellijk conclusies trekken uit een ervaring van een paar dagen oud, dunkt me.

Het afspelen via de HDD is eigenlijk het zelfde verhaal. Opnames afgespeeld via een USB stick of ander, niet draaiend, medium geeft een beter geluidsbeeld. heeft allemaal te maken met onballans. Er zijn HDD's in de handel die optimaal zijn uitgeballanceerd en dit is gedaan om de levensduur te verlengen en de betrouwbaarheid te vergroten. Dit soort HDD's zijn qua klank beter dan de HDD's die door het gewone publiek worden gebruikt. Het prijskaartje is ook anders!

Duidelijk?

Brad, hier snap ik het niet meer. Een image die op HD staat of op een stickie (of een SSD), als die gelezen wordt dan komt die toch altijd foutloos over?

De verschillen tussen HD's voor gewone pc en servers zitten in de levensduur, maar niet in de betrouwbaarheid van de gegevens die erop staan.

Je zegt dat er verschil in klank is, nou, dat lijkt me heel sterk. Ja, serverschijven zijn meestal een stuk luidruchtiger, vooruit, maar dat bedoel je niet. Ik kan echt niet geloven dat jij daar verschil tussen hoort, want eigenlijk zeg je dan dat alle HD's verschillend klinken.

[/b] Er is verschil in dynamische en statische opslag. Echt wel! Lees m'n andere quotes over draaiende apparatuur. Ben aardig op de hoogte van draaiend spul namelijk. Denk maar eens aan ongeballanceerde wielen van je auto. Hier gelden dezelfde regels. Met een beetje fantasie snap je wel wat ik bedoel.

Praktisch heb je dan ook een probleem, want vind maar eens een SSD voor je 1200 cd's in wave-kwaliteit.

Tja, dat is een dure aangelegenheid waar ik nog niet aan begin.

Wat ik me nog wel kan voorstellen is dat een schijf die door Windows voor-van-alles-en-nog-wat wordt gebruikt wat trager wordt dan je zou wensen bij het 'draaien' van muziek. En een externe usb-stick heeft daar geen/minder last van. Je zou ook een externe usb-schijf kunnen proberen.

Wat denk je? Natuurlijk gebruik ik een Stille Externe HDD!

Als je al een jaar bezig bent met dit onderwerp, moet je niet onmiddellijk conclusies trekken uit een ervaring van een paar dagen oud, dunkt me.

Dit snap ik niet helemaal. Zal wel aan mij liggen!

[...]De verschillen tussen HD's voor gewone pc en servers zitten in de levensduur, maar niet in de betrouwbaarheid van de gegevens die erop staan.

Je zegt dat er verschil in klank is, nou, dat lijkt me heel sterk.

Echt wel! Lees m'n andere quotes over draaiende apparatuur. Ben aardig op de hoogte van draaiend spul namelijk. Denk maar eens aan ongeballanceerde wielen van je auto. Hier gelden dezelfde regels. Met een beetje fantasie snap je wel wat ik bedoel.

Met een beetje fantasie snap je dat een harde schijf vrolijk zijn behuizing verlaat als er ook maar enige onbalans is bij 10000 rpm. Het verschil in kwaliteit zit hem, zoals Mum, ook al aangeeft in de duurzaamheid, de kwaliteit van de lagers, de opstartsnelheid etc.

En stel dat er onbalans zou zijn, dan nog kan het geen invloed hebben als de uiteindelijke uitleessnelheid, foutcorrectie etc. maar groter is dan de benodigde doorvoer naar de dac. Datatransport is a-synchroon.

Data binnen de PC zijn onveranderlijk, dat moeten ze zijn anders kan het hele concept computer domweg niet werken. De problemen gaan pas ontstaan als er data gemanipuleerd gaan worden zonder dat je het weet, bv de audiomixer van windows XP. Problemen ontstaan ook op het moment dat ze de pc verlaten, b.v. in de USB dac, hoe gaat die met de data om, hoe zit het daar met het klok gebeuren en stuurt de pc naast de data nog rommel mee waarmee de dac niet overweg kan.

T.a.v. het afspelen van ISO's, m.i voeg je hiermee alleen maar een extra laag software toe en maak je het alleen maar gecompliceerder.

Met een beetje fantasie snap je dat een harde schijf vrolijk zijn behuizing verlaat als er ook maar enige onbalans is bij 10000 rpm. Het verschil in kwaliteit zit hem, zoals Mum, ook al aangeeft in de duurzaamheid, de kwaliteit van de lagers, de opstartsnelheid etc.

En stel dat er onbalans zou zijn, dan nog kan het geen invloed hebben als de uiteindelijke uitleessnelheid, foutcorrectie etc. maar groter is dan de benodigde doorvoer naar de dac. Datatransport is a-synchroon.

Idd en voor permanente opslag van data kun je daarom ook beter 24/7 energie zuinige schijven nemen in RAID configuratie.

Er is veel kritiek geweest destijds op b.v. de IBM Deskstar schijven m.b.t. betrouwbaarheid. Maar de 24/7 Deskstar schijven draaien in ons AS400 RAID-rack (8 schijven) nu al 5 jaar 24/7 zonder dat er eentje is uitgevallen.

;)

Brad mag dan met zijn argumenten er soms naast zitten, zijn ervaring telt.

Ik moest ineens denken aan de memory player die hear al eens is langsgekomen. De filosofie erachter komt zeker overeen met de werkwijze die Brad hanteert. Dat een SSD beter klinkt dan een HD zou volgens de maker te maken hebben met de grotere jitter.

Ik blijf daarom benieuwd naar een luistersessie.

Het probleem dat je niet zulke grote SSD's kunt krijgen los je wel op door er een 24/7 raid systeempje naast te zetten, en wat je wilt beluisteren op de SSD te kopie

Zeker waar en helemaal mee eens.

Ik moest ineens denken aan de memory player die hear al eens is langsgekomen. De filosofie erachter komt zeker overeen met de werkwijze die Brad hanteert. Dat een SSD beter klinkt dan een HD zou volgens de maker te maken hebben met de grotere jitter.

Het probleem dat je niet zulke grote SSD's kunt krijgen los je wel op door er een 24/7 raid systeempje naast te zetten, en wat je wilt beluisteren op de SSD te kopie

Ik ben dit topic grondig aan het doorlezen, ben er nog lang niet klaar mee (het is ongeveer allemaal nieuw voor me :huh: )

Maar ik wil toch even melden dat ik laatst voor iemand een cd had gekopieerd (geript & gebrand met media player), uit nieuwsgierigheid heb ik die eens op de set afgespeeld, en dat klonk behoorlijk anders :blink: In eerste instantie vond ik het beter. Drums vallen me altijd als eerste op bij vergelijkingen, en dat klonk op de kopie veel zwaarder en ruimtelijker :confused:

Ik heb de kopie helaas niet uitgebreid kunnen beluisteren omdat ik weg moest, maar ik heb me wel verbaasd over het verschil!

(Ik heb de/het image opgeslagen, dus kan zo nog een kopie maken en beoordelen als ik er zin in krijg..)

Audiogondraadje met name de reactie van Audioengr (Empirical Audio) is interessant.

Blog van een Burr Brown USB/DAC ontwikkelaar.

En daarin verschillen de verschillende hier al naar voren gekomen EMU USB dacs. Die hebben 2 aparte eigen standalone low-jitter kristal clock oscillators (vergelijkbaar met een Tent clock) die de dac clocken onafhankelijk van de PC.

Ik zal ook eens wat moeite gaan doen om te vergelijken en daartoe de Hear luister- en TestCD weer eens uit de kast halen en in een doorlopende ABvergelijking eens luisteren of er grote verschillen zijn.

Jah maar dat is ook een kopie ??? Dat kan dus volgens sommigen niet als referentie dienen.

;)

Een ieder die geinteresseerd is in dit gebeuren is van harte welkom om het zelf eens te beluisteren.

En wie zelf hier ook mee bezig is en het op de laptop heeft, neem mee!

Ik zelf zorg dan voor een geschikte ruimte waar we de boel kunnen beluisteren.

Ons huis is hiervoor gewoon te klein.

Is wel in Friesland trouwens.

Koffie is gratis!

Ik ben benieuwd.

Daar ben ik wel benieuwd naar, eigenlijk.

Zet mij maar op de lijst als er een demo/workshop plaats gaat vinden. :)

Blauwe tanden van Logitech zijn leuk maar het werkt alleen vlak in de buurt van je laptop en alleen als Windows volledig is opgestart is mijn ervaring. Het werkt niet probleemloos en af en toe valt de verbinding weg. Daarnaast zijn de batterijen nogal snel leeg.

Zou dan toch voor een draadloos setje gaan met een USB aansluiting en het eigen radiosysteem van Logitech. Op dit moment gebruik ik een draadloos Microsoft laptop muisje (met USB ontvangertje) bij de Eee PC. Werkt erg lekker.

;)

Een ieder die geinteresseerd is in dit gebeuren is van harte welkom om het zelf eens te beluisteren.

Koffie is gratis!

Ik ben benieuwd.

:) Top! Ik houd je op de hoogte. Moeten het er wel wat meer worden.

Zo'n Eeee pc heb je in zijn algemeenheiod ook nog wel plezier van terwijl zo'n afstandsbediening al snel weer is ingehaald door iets anders.

De PC is misschien wel de duurdere optie maar met "PC anywhere" ben je op termijn veel goedkoper uit.

Heb vanavond net op beide laptops UltraVNC geinstalleerd.

De Asus EEE pc als Server en de Acer 9502 AWSMI als viewer.

Supersimpel en het werkt super!

Kan met de Acer nu de Asus bedienen en tegelijk op het Forum bezig zijn.

Heb het gehele overzicht van al m

Koffie is gratis!

Ik ben benieuwd.

Count me in. Moet wel met de trein etc vanuit Leiden komen, maar dat heb ik er wel voor over (nb kost me niets).

Liefst dan op een zondag of zaterdag.

Koffie is gratis!

Ik ben benieuwd.

Count me in. Moet wel met de trein etc vanuit Leiden komen, maar dat heb ik er wel voor over (nb kost me niets).

Liefst dan op een zondag of zaterdag.

Da

Uiteraard kom ik ook.

Super! Bedankt, we moeten alleen nog een datum prikken. Het wordt een zaterdag in deze maand of de volgende. Het zou fijn zijn als er nog een paar gegadigden komen. Ik denk dat ik hiervoor een apart topic maak zodat iedereen erop gewezen kan worden. Het regelen van het tijdstip wordt via de mail gedaan. Degene die met de trein komen haal ik persoonlijk van het station.

Brad

Het interesseert me zeker, maar met de trein van Den Haag naar Friesland? :ph34r:<_<

Dan gaan we toch samen?

NB: Met de auto van DH naar Friesland is nog veel minder aantrekkelijk.

@Brad: kun je loslaten waar je woont? Dus waarheen de trein moet gaan?

Ik zal ook eens wat moeite gaan doen om te vergelijken en daartoe de Hear luister- en TestCD weer eens uit de kast halen en in een doorlopende ABvergelijking eens luisteren of er grote verschillen zijn.

Jah maar dat is ook een kopie ??? Dat kan dus volgens sommigen niet als referentie dienen.

;)

:D:):P:cool2::mad2::ph34r:

Maar ik gebruik de kopie in de CD-speler en rip van de kopie, dus dat moet kunnen. Maar ik ga voor de zekerheid ;) (er is geen zekerheid in de wereld van de audiofiel) ook een echte CD nog eens vergelijken.

Wat de AB betreft: volgens mijn audioboer is er van Logitech een Bluetooth keyboard, muis