Zee Posted 19 november 2008 Report Share Posted 19 november 2008 Kraus, Ik kan je inderdaad Foobar adviseren als mediaplayer. Dat je gisteravond verschillen hoorde tussen de cd en de rip zou natuurlijk ook nog kunnen liggen aan een verschil in volume tussen deze twee bronnen. Die zouden eerst tot op zeg 0,1 dB gelijk gemaakt moeten worden om een eerlijk vergelijk mogelijk te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 november 2008 Report Share Posted 19 november 2008 Uiteraard kom ik ook. Super! Bedankt, we moeten alleen nog een datum prikken. Het wordt een zaterdag in deze maand of de volgende. Het zou fijn zijn als er nog een paar gegadigden komen. Ik denk dat ik hiervoor een apart topic maak zodat iedereen erop gewezen kan worden. Het regelen van het tijdstip wordt via de mail gedaan. Degene die met de trein komen haal ik persoonlijk van het station. Brad Ha Brad, lijkt mij leuk om op deze manier de ervaringen te delen. Alleen heb ik er helaas helemaal geen tijd voor. Andere keer misschien. I.i.g. allen een gezellige en leerzame dag toegewenst Ik zou nog even wachten Kraus. Er komt binnenkort een EeePC uit met een touchscreen. Dat lijkt mij wel zo handig voor de bediening. Jah, die ben ik ook al tegengekomen maar die is met zijn 15'' scherm een stuk groter, zie hier: http://www.golem.de/0810/62985.html HP heeft wat dat betreft ook al iets heel moois: http://h41111.www4.hp.com/mh41111/psg/desi.../nl/touchsmart/ Kost nog wel iets van 1800 euries ............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 november 2008 Report Share Posted 19 november 2008 Ha Brad, lijkt mij leuk om op deze manier de ervaringen te delen. Alleen heb ik er helaas helemaal geen tijd voor. Andere keer misschien. I.i.g. allen een gezellige en leerzame dag toegewenst Pjotr, weet je dat NU al? Er is nog niet eens een datum geprikt. Erg jammer dat je niet komt, met al je ervaring. Gr. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 november 2008 Report Share Posted 19 november 2008 Een ieder die geinteresseerd is in dit gebeuren is van harte welkom om het zelf eens te beluisteren.En wie zelf hier ook mee bezig is en het op de laptop heeft, neem mee! Ik zelf zorg dan voor een geschikte ruimte waar we de boel kunnen beluisteren. Ons huis is hiervoor gewoon te klein. Is wel in Friesland trouwens. Koffie is gratis! Ik ben benieuwd. Hoi Brad, Lijkt me interessant als er nog ruimte is dan ben ik graag van de partij. Mochten er nog mensen mee willen rijden van uit midden Nederland dan kan dat. Ik moet dan nog wel even naar de exacte datum kijken ik ben nog al druk soms. Groetjes George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 november 2008 Report Share Posted 19 november 2008 Ha Brad, lijkt mij leuk om op deze manier de ervaringen te delen. Alleen heb ik er helaas helemaal geen tijd voor. Andere keer misschien. I.i.g. allen een gezellige en leerzame dag toegewenst Pjotr, weet je dat NU al? Er is nog niet eens een datum geprikt. Erg jammer dat je niet komt, met al je ervaring. Gr. Marc Ja, dat weet ik nu al voor de a.s. komende maanden, zit propvol Als het bij jou in Leiden of bij Zee zou zijn is het nog te overzien voor een middag/avond (ik woon in de bollenstreek) maar Friesland is echt te ver op het moment. Vind ik zelf ook wel jammer en zou ook wel meer tijd over willen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 november 2008 Report Share Posted 19 november 2008 Vanmiddag doorgebracht bij HanzeHifi in Zwolle, waar ik mijn onvolprezen versterker eerder heb gekocht. Deze keer was het de beurt aan een mediaplayersessie. In het krijt traden mijn Ziova CS510 (300 Euro dacht ik), de Linn Akkurate DS (5500 Euro of zo) en de Logitech Transporter (2000 Euro). Vantevoren had ik een schijfje met wav- en vooral flac bestandjes opgestuurd, die ze netjes op een servertje met Twonky en een servertje met Squeezecenter hadden geplaatst. De Linn werd op afstand bediend met een Apple Ipod, de Logitech met een eigen afstandsding met kleurendisplay, en mijn achterlijke Ziova moest het doen met wat ik daarvoor had meegenomen. Na wat gepruts met het aansluiten van de Ziova kon het feest beginnen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik aanvankelijk niet veel verschil hoorde. Eerst ging er 15 minuten testmateriaal doorheen van Der Definitive Anlage Test cd die ik standaard gebruik, om ook te wennen aan de luidsprekers (de versterker was dezelfde die ik ook heb). Toen maar wat serieuzer werk, Heart of the Forest, met waterdrums en cycladen, heel basis opgenomen met enorme ruimte. De Ziova en de Logitech waren aan elkaar gewaagd, maar de Linn toonde een helderder en krachtiger beeld, spannender, van deze muziek. Dat bleek ook uit Sjostakovitsj 11e symphonie, deel 4. De Linn gaf meer detail, zette de instrumenten gestoken scherp neer, terwijl de andere twee net zo mooi klonken, maar dat beeld niet zo scherp toonden. M.a.w. de Linn gaf mij meer resolutie dan de andere twee. Qua klank scheelt het niets. Dit klopte met de indruk die ik vorige keer had, toen ik de versterker beluisterde, nu met een Linn cd-speler. Weer die fabelachtige diepte, die overigens veel minder duidelijk was met mijn Marantz versterker die ik ter vergelijk had meegenomen. Ik roep nu 'fabelachtig', en 'gestoken scherp', maar dit is allemaal wel subtiel. Juist als het al heel mooi is (geript dus), dan worden de verschillen razend moeilijk te ontdekken. Oppervlakkig beluisterd klinkt het allemaal goed. Tussen wav en flac heb ik overigens geen verschil kunnen waarnemen, maar daar heb ik me ook maar eventjes mee beziggehouden. De Logitech is een wondertje qua bediening met een heel fijne afstandsbediening. Jammer dat-ie niet net zo mooi detailleert als de Linn. De Linn was met een programmaatje op de Ipod ook prima te bedienen, maar dat was wel minder gelikt. Eigenlijk had ik liever de Linn Majik gehoord (2300 Euro), want de Akkurate is echt boven de begroting. Na deze ervaring ben ik nog benieuwder naar de Brad-oplossing, want dat zou wel heel wat goedkoper kunnen uitvallen. Ik zal dan i.i.g de muziek van vandaag weer meenemen. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 19 november 2008 Report Share Posted 19 november 2008 Gebruikte je de ingebouwde dac van alle players? Zo ja, dan zou het ook interessant zijn geweest de drie players eens allemaal op de zelfde dac aan te sluiten en te zien of er dan nog verschilen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 november 2008 Report Share Posted 20 november 2008 Gebruikte je de ingebouwde dac van alle players? Zo ja, dan zou het ook interessant zijn geweest de drie players eens allemaal op de zelfde dac aan te sluiten en te zien of er dan nog verschilen zijn. Mooi verslagje Marc en idd Zee, wat je zegt. En daarnaast zou ik dan ook nog wel eens de EMU USB DAC willen horen. Een dacje van op dit moment 99 euries Link to comment Share on other sites More sharing options...
brad Posted 20 november 2008 Report Share Posted 20 november 2008 Het leeft wel, zie ik. Op een of andere manier is men bezig met het afspelen van muziek, zij het vanaf eigen pc of met een media speler. Met standalone media spelers heb ik persoonlijk geen ervaring. Wel heb ik ze horen spelen zoals de sqeezebox en de Logitech 2000 (Slimdevices). Interessant spul! Hoe het precies in z,n werk gaat, weet ik niet. Geluidsmatig is het zeker niet slecht. Maar ik doe hier verder geen uitspraken over. Ik houd me hoofdzakelijk bezig met het afspelen vanaf de pc. Hierover heb ik al veel verteld in dit topic. Ik ben bezig met het organiseren van een Workshop/demo van waar ik mee bezig houd. (zie m,n quotes in dit topic.) Nu heb ik een prachtlocatie gevonden waar de Workshop gehouden kan worden. Zo het zich nu laat aanzien gaat het gebeuren in een klein gerestaureerd kerkje in Makkinga. (verwarmd) Er wordt gebruik gemaakt van een TAC V60 versterker, Stello 220 MKII USB Dac en een Sony SCD-1 speler. Als modern opname en afspeel medium maken we gebruik van twee laptops. Asus EEEpc en een ACER 9302. (in een netwerk) Opslag is een Lacie Silverscreen, USB stick en SD geheugen. Over het speakersysteem wordt nog nagedacht. In ieder geval een hoogwaardig systeem. Ook denk ik een spreker uit te nodigen in de persoon van A. Kant ,bij enkelen van jullie waarschijnlijk wel bekend?, die het fijne kan vertellen over hoe het werkt met Cd,s. Enige info over dit medium is zeker van belang. Het voegt zeker iets toe aan deze Workshop. Iedereen die wil komen is van harte welkom. Het gaat nu alleen nog om een datum te prikken. Graag zou ik willen dat een ieder die wil komen mij een mail stuurt (blog) met daarin vermeld de datums waarop men kan. Het wordt in ieder geval op een zaterdagmiddag. Iedereen die met de trein komt moet in Wolvega uitstappen en voor vervoer heen en terug wordt gezorgd. Als er mensen zijn die een laptop hebben met hun eigen opnames erop, graag meenemen! Ik heb nog nooit iets dergelijks georganiseerd en vindt het allemaal zeer spannend. Heb geen cursus retorica gahad dus spreken in het openbaar is mij vreemd. Maar ik ga van een ontspannen sfeer uit en dan zal het wel lukken denk ik. Beste Kraus, jij bent de aanstichter van dit topic en ik hoop dan ook dat je van de partij zal zijn. Ik zie de mails wel. Groet. "For the love of music" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 20 november 2008 Report Share Posted 20 november 2008 Erg leuk Brad! Ik probeer zeker van de partij te zijn. Eventueel kunnen er dan ook mensen meerijden (ik vertrek uit Den Haag). Nog een vraag: hoe is de akoestiek in het kerkje? Vaak is de akoestiek daar prachtig om een live concert te beluisteren (bv Bach cantates met koor en orkest), maar voor hifi weergave uit een set is er veel teveel galm. Maar misschien denk jij aan een aangrenzende ruimte in de kerk die wel sterk gedempt is? Nou ja, zomaar een paar gedachtes. In elk geval zal het zeker een gezellige en educatieve middag kunnen worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 20 november 2008 Report Share Posted 20 november 2008 Ben zeker 'in' om te gaan. Het onderwerp interesseert me en er wordt eens iets georganiseerd waarvoor ik maar 75km zuidelijk hoef af te dalen. Enige beperking is de krapte in tijd, waarmee ik mij helaas tijdelijk geconfronteerd zie. Maar vooralsnog wil ik wel op de lijst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
brad Posted 20 november 2008 Report Share Posted 20 november 2008 Ik kom natuurlijk als het ook maar enigszins mogelijk is want het is een geweldig initiatief. @ Brad. Luisterbijeenkomsten worden via Hear wel vaker georganiseerd en wat in de praktijk heel goed werkt is dat de initiatiefnemer een nieuw topic start waarin in de eerste posting locatie en datum/tijd staan vermeld en een deelnemerslijst wordt bijgehouden. In dat topic kan men dan nog van alles suggereren en bediscussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 november 2008 Report Share Posted 20 november 2008 EEE-Top Leuk ding, maar ik denk een beetje veel van het goede om als audio player + user interface te gebruiken. Ik zat zelf meer aan twee Nokia's N800 te denken (E180.-/stuk) Een als media speler en een als afstandbediening. Nadeel, alleen wifi, geen ethernet aansluiting. @Brad, goed initiatief, ben benieuwd naar de verslagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
brad Posted 20 november 2008 Report Share Posted 20 november 2008 EEE-Top Leuk ding, maar ik denk een beetje veel van het goede om als audio player + user interface te gebruiken. Ik zat zelf meer aan twee Nokia's N800 te denken (E180.-/stuk) Een als media speler en een als afstandbediening. Nadeel, alleen wifi, geen ethernet aansluiting. @Brad, goed initiatief, ben benieuwd naar de verslagen. Als je ff op Marktplaats kijkt dat haal je zo'n EEEpctje op voor tussen de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 november 2008 Report Share Posted 20 november 2008 Dus voor nog geen € 400,00 heb je twee en met veel meer mogelijkheden dan een Nokia. precies mijn probleem, voor de extra mogelijkheden die ik nodig heb is een EEE veel te weinig, daarvoor staat hier een 'SMP' machine met 4 quadcore processoren, als audioplayer / AB is een EEE weer veel te veel. Hear een overzicht van hele kleine computertjes die je in combi met een dac als player zou kunnen gebruiken. B.v. Gumstix is erg leuk. In feite is het enige wat zo'n dingetje hoeft te doen het ophalen van de data van het netwerk, eventueel omcoderen en doorsturen naar de USB dac. leuk project Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 november 2008 Report Share Posted 20 november 2008 Misschien ligt er wat veel nadruk op de AB en de (financi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 november 2008 Report Share Posted 20 november 2008 Hear Ja leuk, keybordje en display'tje er aan en zo en voor dat je het weet heb je een Eee PC'tje maar ben je wel groter en duurder uit ...... Maar als je er tijd voor en lol in hebt waarom ook niet? Besteed liever mijn tijd aan het luisteren naar muziek. Solderen en programmeren doe ik op mijn werk wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
brad Posted 20 november 2008 Report Share Posted 20 november 2008 Misschien ligt er wat veel nadruk op de AB en de (financi Link to comment Share on other sites More sharing options...
brad Posted 20 november 2008 Report Share Posted 20 november 2008 Misschien ligt er wat veel nadruk op de AB en de (financi Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 november 2008 Report Share Posted 21 november 2008 Het enige bezwaar van Foobaar is dat het tag-systeem van windows mediaplayer niet wordt overgenomen en ik er nog niet in geslaagd ben zelf die tags te veranderen. Kraus, misschien heb je hier iets aan: http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=12338 Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 november 2008 Report Share Posted 21 november 2008 Daarnaast heb ik er altijd een beetje bezwaar tegen om iets te kopen dat te veel aan opties heeft en dat niet om het geld, maar meer om 'schoonheid' van ontwerp, dedicated / taakgericht. [...] Zo vindt ik Brads werkwijze ook geen toonbeeld van schoonheid. In de eenvoud toont zich de meester. dat mijn opstelling en werkwijze misschien geen toonbeeld is, kan wel zijn. Maar verklaar je nader. Ben wel nieuwsgierig. Het gaat mij er alleen maar om een zo'n goed mogelijke geluidskwaliteit te verkrijgen en dit met zo weinig mogelijk moeilijke software. [...] Waar ik op doel is dat de software en methode die je gebruikt eenvoudig lijkt maar dat niet is. The Zen of Python Beautiful is better than ugly. Explicit is better than implicit. Simple is better than complex. Complex is better than complicated. Flat is better than nested. Sparse is better than dense. Readability counts. Special cases aren't special enough to break the rules. Although practicality beats purity. Errors should never pass silently. Unless explicitly silenced. In the face of ambiguity, refuse the temptation to guess. There should be one-- and preferably only one --obvious way to do it. Although that way may not be obvious at first unless you're Dutch. Now is better than never. Although never is often better than *right* now. If the implementation is hard to explain, it's a bad idea. If the implementation is easy to explain, it may be a good idea. Namespaces are one honking great idea -- let's do more of those! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 november 2008 Report Share Posted 21 november 2008 Waar ik op doel is dat de software en methode die je gebruikt eenvoudig lijkt maar dat niet is. Ja en? Om nog maar een gemeenplaats aan je lijstje toe te voegen: Als iets goed werkt is het goed. B.t.w. Seed7, Zen is het absolute niets en daarmee alles. Dat kan Python zich niet toe eigenen, al zou het Monty van voren heten. Kan het nu weer on-topic? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 november 2008 Report Share Posted 21 november 2008 Brad, Als we straks in Makkinga in de kerk zitten, moeten we dan opnieuw gaan geloven? Jij hebt, thuis neem ik aan, het heilige graaltje van de diepte, hoogte, breedte gevonden, waar ik naar op zoek ben. Zie in dat licht ook het in de tijdmodder weggezakte topic over mijn huidige versterker. Daarin kun je o.a. lezen dat het niet alleen je spulletjes zijn die de resolutie bepalen, maar ook de omgeving, de symmetrie van de luisterruimte, reflecties e.d. Kortom heb je eenmaal dat effect, dan is het kunst het te houden. Nu wil jij ons dit laten horen in de kerk. Het zal vrees ik niet meevallen daar hetzelfde effect te bewerkstelligen. Zelf vind ik het al heel moeilijk om onderscheid te horen tussen mijn tamelijk goedkope Ziova, de Transporter, de T+A MP 1250 R en de Linn Akkurate DS (nou ja, met enige aandacht is die laatste wel precieser dan die andere, maar ander onderscheid heb ik niet waargenomen). Als ik dus naar Makkinga kom, een reisje van maar 3 uur heen, dan moet het wel zin hebben. Dus die diepte etc moet dan wel aanwezig zijn. Of ik het dan kan horen is een tweede. Kun jij en ga jij dat ook echt realiseren in die kerk? Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 21 november 2008 Report Share Posted 21 november 2008 dat het niet alleen je spulletjes zijn die de resolutie bepalen, maar ook de omgeving, de symmetrie van de luisterruimte, reflecties e.d. Kortom heb je eenmaal dat effect, dan is het kunst het te houden.Nu wil jij ons dit laten horen in de kerk. Het zal vrees ik niet meevallen daar hetzelfde effect te bewerkstelligen. Het is hetzelfde als met demo's op audioclubs: ze komen met het mooiste spul (mooier dan we ooit kunnen betalen) maar moeten het in een vloek en een zucht opstellen in een gebrekkige ruimte die vaak veel te groot is en met gebrekkige middelen zonder de tijd te kunnen nemen om een optimale setting uit te laten kristalliseren. De verzamelde menigte trekt de wenkbrauwen op en zit de tijd uit, maar kippenvel is er niet bij. Wat jij zegt dus... Het zal inderdaad niet meevallen om zoiets aan te tonen, daarom zijn dit soort ad-hoc bijeenkomsten die iets fundamenteels moeten aantonen doorgaans niet in staat om iets anders aan te tonen dan dat het verduveld moeilijk is om goede spullen in 2 uur zodanig neer te zetten dat ze ook echt goed gaan klinken. Daar is wat meer tijd, voorbereiding en vooral luisteren en experimenteren voor nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 22 november 2008 Report Share Posted 22 november 2008 Doe je chagrijnige ding svp in een (komend) topic over de bijeenkomst zelf.Met dit topic heeft deze voorbarige en vooral zinloze bijdrage geen ruk te maken. Ik meende dat jij geen ruk met censuur te maken had en dat ik gewoon een visie gaf i.v.m. een vraag die werd gesteld in een vrij land in een vrij topic... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts