Jump to content

Rip it, Store it, Play it (anyway you want it)

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Doe je chagrijnige ding svp in een (komend) topic over de bijeenkomst zelf.

Met dit topic heeft deze voorbarige en vooral zinloze bijdrage geen ruk te maken.

Ik meende dat jij geen ruk met censuur te maken had en dat ik gewoon een visie gaf i.v.m. een vraag die werd gesteld in een vrij land in een vrij topic... :D

Ik wacht graag de reactie van Brad af, want voor hem was mijn vraag bedoeld. De reactie van Knor heb ik instemmend gelezen en het woord chagrijn kwam niet bij me op hoor.

Ik wil gewoon wat meer zekerheid voor ik me uit m'n luie stoel hijs om me naar Makkinga te begeven. Lijkt me een valide wens.

Dus, zomaar een idee, Brad probeert de opstelling eerst een week of wat eerder uit in die kerk, en post dan de aankondiging. Ik kan me voorstellen dat dat nogal een gedoe is, maar voor een geslaagde middag lijkt het me noodzakelijk.

Marc vanuit de luie stoel :rolleyes:

Als ik het wel heb zijn er inmiddels zo'n 3 tot 4 mensen die te kennen hebben gegeven wel naar het hoge Noorden te willen afreizen. Dat is geen megagezelschap.

Nu worden er ook nog garanties van te voren gevraagd en een verzoek ingediend tot het maken van een proefopstelling.

Beste Brad,

Laat je niet zo snel uit het veld slaan joh. Dit soort gezwartepiet hoort er een beetje bij. Ook al kan ik er niet bij zijn, iig chapeau voor dit initiatief! Ben zeer nieuwsgierig naar de uitkomst.

Het zal inderdaad niet meevallen om zoiets aan te tonen, daarom zijn dit soort ad-hoc bijeenkomsten die iets fundamenteels moeten aantonen doorgaans niet in staat om iets anders aan te tonen dan dat het verduveld moeilijk is om goede spullen in 2 uur zodanig neer te zetten dat ze ook echt goed gaan klinken. Daar is wat meer tijd, voorbereiding en vooral luisteren en experimenteren voor nodig.

En een ieder die langer EN integer met audio bezig is weet dat wat Knor hier aangeeft maar al te waar is. Dit paternalistisch afblaffen geeft geen pas. En een getraind oor kan wel door de omstandigheden heen luisteren.

Jongens hou het gezellig. Verschillende luistersessies meegemaakt hebbende geeft mij alle vertrouwen dat het uiteindelijk wel prima goed gaat komen.

Suc6 Brad met het organiseren ;)

Gut, wat een heftige reacties...

Dat was natuurlijk nooit niet mijn bedoeling!!! :o

Ik ben hier serieus mee bezig, en dacht ik niet aan het zieken of zo als ik me hardop afvraag of het gewenste effect ook aanwezig is in een andere luisterruimte dan waarin Brad het thuis heeft gerealiseerd. :(

Dat is alles, heren.

Geen ander doel dan Brad op deze mogelijke beren op de weg te wijzen.

Want ik verlang ernaar het te horen. Daar heb ik best een lange reis voor over.

Brad, laat je niet op stang jagen door een paar cumulatieve 'negatieve' berichten. Ik ben hear zelf nog maar pas, en bepaald niet vriendelijk bejegend in het eerst topic waarin ik mij roerde. Zodanig akelig dat ik er bijna mee gekapt was. Dat hebben anderen toen wel gedaan, maar ik heb me toch door de zure appel heengebeten en het is weer goed gekomen.

Dit forum is mijn liefste forum, misschien juist wel omdat het vol met emotie zit. :wub:

Bedenk ook, dat als dit gewoon mondeling zou zijn je er gewoon een leuke discussie aan overhoudt. Zwart-op-wit lijkt het allemaal heel heftig.

Kop op,

Marc :ph34r:

Ik ben hier serieus mee bezig, en dacht ik niet aan het zieken of zo als ik me hardop afvraag of het gewenste effect ook aanwezig is in een andere luisterruimte dan waarin Brad het thuis heeft gerealiseerd. :(

Dat is alles, heren.

Brad, laat je niet op stang jagen door een paar cumulatieve 'negatieve' berichten. Ik ben hear zelf nog maar pas, en bepaald niet vriendelijk bejegend in het eerst topic waarin ik mij roerde. Zodanig akelig dat ik er bijna mee gekapt was. Dat hebben anderen toen wel gedaan, maar ik heb me toch door de zure appel heengebeten en het is weer goed gekomen.

Dit forum is mijn liefste forum, misschien juist wel omdat het vol met emotie zit. :wub:

Bedenk ook, dat als dit gewoon mondeling zou zijn je er gewoon een leuke discussie aan overhoudt. Zwart-op-wit lijkt het allemaal heel heftig.

Kop op,

Marc,

het is je vergeven!

Ik laat mij ook wel eens leiden door m,n eigen enthousiasme.

Wat die kerk betreft...h

Dat is alles, heren.

Kop op,

Marc,

het is je vergeven!

Ik laat mij ook wel eens leiden door m,n eigen enthousiasme.

Wat die kerk betreft...h

Ha Marc,

Images kun je altijd nog proberen als CD te mounten en dat dan gewoon als CD afspelen. Is een beetje omslachtig maar dat werkt vrijwel altijd.

Btw zat er in Foobar niet een ABX test ingebouwd om direct files te kunnen vergelijken?

;)

Dat is alles, heren.

Kop op,

Goede reactie Marc. Jammer dat niet iedereen dat zo doet/kan doen als het een beetje te heftig wordt. Daardoor zijn er best wel mensen weggegaan HEAR, juist ook een aantal die ik wel kon waarderen.... Even de lucht klaren en weer verder met het topic. :)

Ik volg dit topic trouwens wel en ben vooral nieuwsgierig naar de uitkomst. En hoewel mijn zaterdagen in december behoorlijk gevuld zijn, zal ik misschien wel willen aanschuiven als de datum mij past.....

Een vraagje over DACjes.

Met zo'n eee-laptopje heb je de keus uit usb, usb en usb om hem aan te sluiten op een DAC. Nu heb ik al wel e.e.a. gelezen over usb, SPDIF, toslink, qua aansluitmogelijkheden, maar nu gaat het dus om usb.

Kraus en Pjotr gebruiken een EMU 0404 USB-DAC die ook een klok heeft om de usb te temmen. En hij is goedkoop, dus wat wil je nog meer. Maar ik vraag me af of dat ding het doet met Linux. Dit vond ik erover, vandaar de vraag hear. Heeft-ie inderdaad aparte drivers (voor windows)?

Ik ben nog wat verder gaan zoeken. Het DAC-wereldje is nieuw voor mij, ook al schijnen ze overal in te zitten, en heb ik er dus ook al een aantal in huis.

Ik kwam nogal lovende besprekingen tegen over de nieuwe Cambridge Audio DacMagic. Voor USB heeft hij ook wat in petto:

"A 32 bit Digital Signal Processor (DSP) eradicates jitter which is especially effective with hard disk

playback from PCs."

Zie bv http://www.computeraudiophile.com/cambridge-audio-dacmagic

Grappig dat hier dus a) wordt gezegd dat harde schijven jitteren, en dat B) een DSP hier wat aan doet. Geen klok? Of is/heeft een DSP ook een klok? :confused:

Graag commentaar.

Ha Marc,

De EMU dac's gebruiken hun eigen specifieke WDM/ASIO drivers om te communiceren met de dac en mij zijn geen Linux drivers bekend. Het kan zijn dat USB dac's zelf wel compliant zijn met de USB1.1 audiostream standaard maar dat heb ik nooit geprobeerd. In dat geval zouden ze moeten werken met standaard Linux USB audio drivers. Dan mis je volgens mij wel de interne lo jitter clock faciliteit van de EMU's. W.d.b. maak je het jezelf een beetje lastig onder Linux.

V.w.b. het Cambridge verhaal over HD jitter, dat lijkt mij grote onzin. De data van de HD wordt toch eerst gebufferd in RAM alvorens het naar de USB gestuurd wordt. Dat moet ook wel als je je realiseert met welke snelheid een 7200 rpm HD zijn data uitspuugt :D De buffergrootte kun je zelfs instellen. En het nut van een DSP ontgaat mij als je geen special effects als galm of een parametric equaliser e.d. wilt. Komt op mij toch over als marketing bla bla.

Een DSP is een "Digital Signal Processor". Die heeft wel een clock nodig maar is op zichzelf geen clock.

;)

Een vraagje over DACjes.

Met zo'n eee-laptopje heb je de keus uit usb, usb en usb om hem aan te sluiten op een DAC. Nu heb ik al wel e.e.a. gelezen over usb, SPDIF, toslink, qua aansluitmogelijkheden, maar nu gaat het dus om usb.

Kraus en Pjotr gebruiken een EMU 0404 USB-DAC die ook een klok heeft om de usb te temmen. En hij is goedkoop, dus wat wil je nog meer. Maar ik vraag me af of dat ding het doet met Linux. Dit vond ik erover, vandaar de vraag hear. Heeft-ie inderdaad aparte drivers (voor windows)?

Ik ben nog wat verder gaan zoeken. Het DAC-wereldje is nieuw voor mij, ook al schijnen ze overal in te zitten, en heb ik er dus ook al een aantal in huis.

Ik kwam nogal lovende besprekingen tegen over de nieuwe Cambridge Audio DacMagic. Voor USB heeft hij ook wat in petto:

"A 32 bit Digital Signal Processor (DSP) eradicates jitter which is especially effective with hard disk

playback from PCs."

Zie bv http://www.computeraudiophile.com/cambridge-audio-dacmagic

Grappig dat hier dus a) wordt gezegd dat harde schijven jitteren, en dat B) een DSP hier wat aan doet. Geen klok? Of is/heeft een DSP ook een klok? :confused:

Graag commentaar.

Beste Marc,

dit is nu ook

Wacht maar totdat je Kraus zijn EMU gehoord hebt :ph34r:

Dat Behringer UCA202 dacje a € 39,00 heb ik ook hier liggen (zij het voor € 29,00). Er komt muziek uit maar high-end? Nou nee.

Er is ook een Firewire versie van, de FCA202, klinkt niet slecht maar haalt het bij lange na niet bij de EMU voor bijna hetzelfde geld. Ook de interne bouwkwaliteit van die Behringers is ronduit matig. Leuk spul als je beter geluid uit je computer wilt dan de on-board geluidschip maar als je echt goed geluid wilt zou ik ze laten liggen.

;)

Voor beide geldt helaas wel dat ik over niets anders beschik dan de bekende belabberde "muurwratjes" als voeding. Op een wat zwaardere en goed afgeschermde voeding presteren deze apparaatjes vaak duidelijk beter.

Die muurwratjes hoeven niet belabberd te zijn hoor. Ik voed de EMU Tracker met een 5V - 2A schakel voeding dingetje wat bij een USB hubje zat. Metingen met een spectrum analyser progje laten helemaal geen spurs dan wel ruis zien die ergens te relateren zijn aan digitale overspraak of de voeding. Ook de IM-vervorming is uitermate laag.

Vandaag dit speeltje opgetuigd (maar dan van KPN, aanbieding bij Primafoon):

2.jpg

Zie ook hier

Voor in de keuken. Het maakt gebruik van de vTuner server als look-up en heb je zomaar in 1 klap 10000 radiostations onder handbereik in overzichtelijke menu'tjes. 'Tis natuurlijk geen High-End maar voor een plastic doosje is het geluid voorwaar niet slecht.

;)

Uhm heren,

Het is niet nodig om hele postings steeds opnieuw te quoten om er 1 zin aan toe te voegen. Maakt het volgen van dit draadje erg onoverzichtelijk omdat het al gelezen is en je er steeds doorheen moet scrollen voor wat er nu eigenlijk toegevoegd wordt.

;)

Uhm heren,

Het is niet nodig om hele postings steeds opnieuw te quoten om er 1 zin aan toe te voegen. Maakt het volgen van dit draadje erg onoverzichtelijk omdat het al gelezen is en je er steeds doorheen moet scrollen voor wat er nu eigenlijk toegevoegd wordt.

;)

Yeah Right!

Zullen we helemaal opnieuw, in chronolische volgorde, beginnen dan. ;)

Komt een nieuw topic aan hoor.

Okay?

[knip]

Het gekke is zelfs, dat wanneer ik de PS/audio i.c.m. de Trends gebruik het beeld zeer fraai is. Maar dit heb ik alleen gedaan om te vergelijken.

De Trends dac is goede optie wanneer je al een dac hebt zonder USB.

Voor zover ik het begrijp heeft de Trends een klok om de usb te temmen, die mogelijk de PS/Audio en de Cambridge Audio DacMagic niet hebben.

Dan zou je een positief verschil hebben als je de Trends er tussen schuift, en daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

En dat zou dus ook een argument kunnen zijn om de trends er tussen te plakken.

Maar daar hoop ik eigenlijk niet op, want hoe minder apparaten, hoe beter/goedkoper.

Misschien wil je daar nog eens je licht over laten schijnen. NB de Cambridge is veel goedkoper en erg lovend besproken.

Groetjes,

Ook denk ik een spreker uit te nodigen in de persoon van A. Kant ,bij enkelen van jullie waarschijnlijk wel bekend?, die het fijne kan vertellen over hoe het werkt met Cd,s.

Hallo Brad,

Deze opmerking kan ik niet helemaal plaatsen.

Ik ken Arie Kant redelijk goed. (Hij is lid van dezelfde audiovereniging als ik.)

Arie houdt bij ons regelmatig lezingen en demonstreert speakers. Daar kan hij eindeloos over vertellen, want hij weet zeer veel van speakers. Nou weet ik dat hij lid is van de AES en natuurlijk de nodige literatuur leest, maar om hem nou uit te nodigen om het fijne van CD's te vertellen; mmmm.

Wil je een leuke avond, vraag hem dan iets over speakers en units en filters te vertellen.

Groet,

Leobus

Heb ook de intentie om ca. 70% van mijn CD,s (losless) te rippen naar harde schijf.

Ik twijfel alleen nog tussen format WAV versus FLAC

Prioriteit:

- geluidskwaliteit

- format moet toekomstperspectief hebben

Gaarne reactie WAV of FLAC ?

Opslagcapaciteit is geen issue meer tegenwoordig

Mijn voorkeur geniet, indien mogelijk zoveel mogelijk buiten de PC om te werken

Ik kom dan bij de volgende systemen uit:

Hifidelio (afh. van opslagcap. ca. 900 tot 1.400 euro)

http://www.hifidelio.nl/section.php?xSec=10

hifidelio_system.jpg

Of het in Europa minder bekende Olive (afh. van opslagcap. ca. 900 tot 1.400 euro)

http://www.olive.us/products/opus4_overview.html

01_opus_overview.jpg

Bij eventuele aanschaf zal het apparaat in afspeelmodus gebruik maken van mijn externe DAC,

aangesloten via Dig.coax - S/P DIF

- Heeft iemand ervaringen met deze apparaten

- Is de geluidskwaliteit vergelijkbare met een normale middenklasse CD-speler

Het enigste waarom ik nog ff wacht met aanschaf, of wellicht is dit vals hoop,

dat dergelijke apparaten op niet te lange termijn met flashgeheugen worden

uitgebracht van ca. 120 GB.