Jump to content

Rip it, Store it, Play it (anyway you want it)

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Gaarne reactie WAV of FLAC ?

Opslagcapaciteit is geen issue meer tegenwoordig

FLAC, want bij meer dan 2000 CD's (in FLAC ca. 1TB) is voor mij opslag wel een issue, zeker als dat b.v. op een RAID 5 gebeurt (waar je 4 schijven aan elkaar knoopt en slechts ca. 60% van de totale capaciteit benut) en je ook een externe (buitenshuis) backup wilt hebben draaien.... en dan heb ik het nog helemaal niet over de ruimte die ik voor foto's nodig heb.

Heb ook de intentie om ca. 70% van mijn CD,s (losless) te rippen naar harde schijf.

Ik twijfel alleen nog tussen format WAV versus FLAC

Prioriteit:

- geluidskwaliteit

- format moet toekomstperspectief hebben

Gaarne reactie WAV of FLAC ?

Opslagcapaciteit is geen issue meer tegenwoordig

Mijn voorkeur geniet, indien mogelijk zoveel mogelijk buiten de PC om te werken

Ik zou zelf ook kiezen voor FLAC, omdat het gemakkelijker is er meta-informatie (tags) aan toe te voegen, maar vooral om dat er altijd een einde komt aan je opslagcapaciteit, en nooit aan je honger naar cd's :P

Ik zou daarom ook nooit kiezen voor iets met een HD erin, behalve als het uitbreidbaar is.

Voordeel is wel, dat het rippen en taggen heel gemakkelijk gaat.

Als je je eisen niet verder opschroeft, dan vermoed ik dat deze apparaten zeker wel voldoen. Die Olive is wel een snoepje om te zien.

Maarre, we zitten hier wel in een topic waarin wordt gesteld dat alleen cd-images gemaakt afgespeeld met UtraISO via een paar DACjes de mooiste geluidskwaliteit oplevert.

En FLAC zou een sausje geven. Dus het is een beetje vloeken in de kerk.

Marc :ph34r:

Maarre, we zitten hier wel in een topic waarin wordt gesteld dat alleen cd-images gemaakt afgespeeld met UtraISO via een paar DACjes de mooiste geluidskwaliteit oplevert.

En FLAC zou een sausje geven. Dus het is een beetje vloeken in de kerk.

... toch de openingspost nog maar eens lezen ...

Ik neem geen enkel verschil waar tussen wav en flac, ik neem wel waar dat b.v. een van de virusscanners dropouts veroorzaakt.

He, er zit weer leven in dit daadje? Hoe staat het met de luistersessie?

Ik zou zelf ook kiezen voor FLAC, omdat het gemakkelijker is er meta-informatie (tags) aan toe te voegen,

Dat is betrekkelijk. Als je in de album map de .m3u file en de cover art (en evt. de .cue file) saved heb je eigenlijk geen tags nodig.

....................., ik neem wel waar dat b.v. een van de virusscanners dropouts veroorzaakt.

Uhhhhh ? Staat die constant te loeien dan? Lijkt mij sowieso je algehele performance van je PC geen goed doen.

;)

....................., ik neem wel waar dat b.v. een van de virusscanners dropouts veroorzaakt.

Uhhhhh ? Staat die constant te loeien dan? Lijkt mij sowieso je algehele performance van je PC geen goed doen.

De opmerking was een beetje kort door de bocht, maar ik zie toch heel vaak dat er op pc's bakken met aggressieve beveiligings software draaien hetgeen met name de input over een netwerk nogal eens bemoeilijkt. En er zijn hear een aantal personen die aangeven niet veel sjoege van computers te hebben, vandaar.

He, er zit weer leven in dit daadje? Hoe staat het met de luistersessie?

Ik zou zelf ook kiezen voor FLAC, omdat het gemakkelijker is er meta-informatie (tags) aan toe te voegen,

Dat is betrekkelijk. Als je in de album map de .m3u file en de cover art (en evt. de .cue file) saved heb je eigenlijk geen tags nodig.

Alles is betrekkelijk... Als je het doet de Pjotr-way heb je vast wel gelijk. Maar ik heb behoefte aan zoveel mogelijk informatie. Componist, artiest, uitvoerenden, solisten, jaar van ontstaan, jaar van... etc.

Als je dat allemaal in de directory-structuur wilt stoppen en toch lekker wilt kunnen selecteren en sorteren, ga je gang...

Bovendien neemt geen enkel streamer daar genoegen mee, tenzij je uitsluitend via de folders je muziek benadert.

Ik begin zo langzamerhand meer te zien in de Opus-way.

(Tusen haakjes: NB de Brad-way gaat voor mij niet werken. Ik heb op nog geen enkele manier een mountable cd-image kunnen maken. UltraIso doet het zo niet, k3b wel ,maar zegt daarna dat het geen geldige iso is. De .img die UtraIso maakt is ook niet te mounten.)

[...] Maar ik heb behoefte aan zoveel mogelijk informatie. Componist, artiest, uitvoerenden, solisten, jaar van ontstaan, jaar van... etc.

Als je dat allemaal in de directory-structuur wilt stoppen en toch lekker wilt kunnen selecteren en sorteren, ga je gang...

Zoveel info, daar zijn tags nu ook weer niet voor bedoeld, dan kun je beter naar een echte database gaan. Ik ben nu zelf aan het experimenteren met een wiki als flat file database.

Overigens kun je met een filesystem heel veel, zeker als je slim met simlinks/snelkoppelingen omgaat.

[...] Maar ik heb behoefte aan zoveel mogelijk informatie. Componist, artiest, uitvoerenden, solisten, jaar van ontstaan, jaar van... etc.

Zoveel info, daar zijn tags nu ook weer niet voor bedoeld, dan kun je beter naar een echte database gaan. Ik ben nu zelf aan het experimenteren met een wiki als flat file database.

Overigens kun je met een filesystem heel veel, zeker als je slim met simlinks/snelkoppelingen omgaat.

Een tool als Twonky slaat de tags dan ook op in een database, en daardoor kun je op verschillende ingangen sorteren en selecteren.

Maar voor klassieke muziek is Twonky tot nu toe te mager uitgerust (geen Componist met name), en dat zou verbeteren met rel 5. Dat is afwachten.

Daarom zie ik wel iets in de Opus.4 of 5. Dan hoef je er zelf weinig aan te doen en de ondersteuning van klassieke muziek lijkt me voortreffelijk (met die gebruikelijke slag om de arm dat ik het ding niet gezien heb)

Aan zelf doen heb ik een hekel <_< Vorig jaar heb ik de hele boel al geript (zelf gedaan!), maar de rommel aan tags heb ik nog niet kunnen verbeteren, wegens drastisch tijdgebrek (en zin).

Dus als het gemakkelijk kan en ook nog eens goed, dan mag het van mij wat kosten.

Klassiek blijft lastig rubriceren. [...]

maar het grappige is dat als je een goed systeem hebt dat klassiek en ook de complexere jazz stukken vangt je de systematiek ook op pop kunt toepassen. Hoe rubriceer je in de pop b.v. een cover van een meerdelig stuk gecomponeerd door A. gespeeld door B. Waarom wordt in de popwereld 'nooit' naar de componist(en) gekeken, of de producer (die een niet geringe invloed op het eindresultaat heeft)?

b.v. in de door jou gerefereerde draad:

[Classical: Movement] = I. Allegro

kun je uit elkaar trekken naar:

[Movement] = I. Dance of the Trolls

[Tempo] = Allegro

voor een dance plaat wordt het dan:

[Movement] = n.v.t.

[Tempo] = 100 pbm

Tja, bij klassiek hebben componist en uitvoerenden eigenlijk niets met elkaar te maken. Van een klassieke compositie bestaan legio uitvoeringen.

Bij pop komt dat soms ook wel wel voor maar is het toch niet zo gebruikelijk dat je daar aparte ingangen voor gaat maken. Met jazz eigenlijk wel een beetje hetzelfde.

Maar goed, met MC kun je het zo inrichten als je wilt. Het is vrij uitgebreid en niet zo makkelijk om er achter te komen wat er allemaal mee kan en hoe e.e.a. in elkaar steekt. Ik ben er zelf wel over te spreken.

;)

Zolang de bliksem niet inslaat in de buurt is zo'n NAS in RAID 1 ofzo wel veilig....

Maar er zijn nog wel andere nadelen... computerstandaarden veranderen om de paar jaar. Wat nu actueel is, is over een paar jaar hopeloos verouderd. 2 TB genoeg opslag? Sure, maar wat nu over 3 jaar en een van de schijven gaat stuk? Kan je dan nog zo'n schijf kopen? Zijn er uberhaupt nog wel SATA HD's te koop? Wat nu als je NAS zelf stuk gaat over 3 jaar en er zitten compleet nieuwe/andere controllers in die NAS apparaten die je RAID schijven niet meer inlezen? Het lijkt allemaal goedkoop, maar is het dat wel? Blijf je niet constant aan het upgraden om maar mee te moeten gaan in de vooruitgang in de PC-wereld? Of kan je uberhaupt wel upgraden straks zonder dat je data (je hele muziekcollectie) verloren gaat omdat hetgene waar het op draaide hopeloos verouderd blijkt te zijn geworden.

Dat de ontwikkeling doorgaat valt niet te ontkennen en daar is niets mis mee. Kwestie van op tijd je gegevens verplaatsen, dat is tot nu toe in al die decennia geen probleem gebleken.

plus voldoende redundantie. Om het opslagmedium maak ik me niet zoveel zorgen, meer om de leesbaarheid van (gesloten) bestandsformaten, vandaar ook mijn keuze voor flat file databases.

@Kraus, ik heb wel vaker dan eens doublures gekocht, in het bijzonder in perioden dat ik me niet zo intensief met muziek bezig hield. Mijn ega echter kent mijn verzameling in het geheel niet, na ruim 40jr vrijgezelligheid.

@Kraus, ik heb wel vaker dan eens doublures gekocht, ...

Ja dat gevoel kent iedere verzamelaar. Het is een zeer nuttig verschijnsel dat de verzamelaar alert houdt :)

Niet mee eens, ;)

Doublures kopen komt voort uit hebzucht.

Het spreekwoord: "Begeren is meer dan het hebben" is hier van toepassing.

een rasechte muziekliefhebber weet precies welke cd hij in zijn verzameling heeft en weet ook precies welke stukken erop staan . ;)

nu even ontopic.

veel verstand heb ik niet van rippen en afspelen via de PC.

het enige wat bij mij op de harde schijf staat zijn mijn eigen opnames en mijn hele Bach collectie.

ik speel dit af met Winamp via de spdif output van mijn videokaart naar de Behringer UC .

Ook mijn cdspeler gaat digitaal de UC in zodoende kan ik makkelijk switchen tussen PC en Cd speler.

ik moet zeggen dat het heel goed klinkt, geen bijgeluiden van Hd of andere stoorsignalen.

maar het liefst heb ik een doosje in mijn hand met een tekstboekje, op

Het is off-topic en eigenlijk ook geen echte bijdrage maar toch het volgende:

Zelfs bij een zeer grote muziekverzameling is het nut van een catalogus maar zeer beperkt. Het is imnmers je eigen collectie en in feite weet je voor een groot deel wat je zlef op de plank hebt staan (tenzij je grootinkoper bent natuurlijk en platen of CD's per dozijn bestelt)

Een catalogus is vooral handig wanneer derden iets willen opzoeken in een verzameling en een collectie toegankelijk moet worden gemaakt. Voor priv

Gaan we nog naar Makkinga?

Goeie vraag... Brad is hier het laatst geweest eind november. Op vragen/suggesties e.d. zie ik hem niet antwoorden.

Het aantal zaterdagen in december neemt af.

Ik zit wel ernstig te twijfelen of ik zelf ga, aangezien het mij niet lukt om geluid uit een cd-image te peuren.

Maar laat je dat niet weerhouden. Misschien moet je hem een mailtje sturen?

1. Heb ik nou ergens gelezen dat het iets uitmaakt (voor de manier waarop WindowsXP de audio behandeld) of je de DAC aansluit op een USB-hub of op een USB-poort direct op het moederboard?

Dat heeft te maken met de voeding en heeft alleen zin als het hubje een eigen externe voeding heeft. Maar jouw E-MU heeft een eigen voeding en dan kun je hem beter rechtstreeks aansluiten , zeker met USB2.

@Pjotr

2. welke mediaplayer had jij nu op die kleine PC staan?

Deze: Media Center 12 Speelt alles af en heeft ook de mogelijkheid tot up-sampelen. Je kunt een trial versie downloaden om het te proberen en een licentie is uiteindelijk ook de kosten niet (

Hallo Kraus,

Belangrijkste is toch de consistentie waarmee je de files organiseert. Zelf sla ik altijd de cover art, .m3u en .cue files op in de folder van de .wav c.q. FLAC files zelf. Embedded tags gebruik ik eigenlijk niet, dat is zoals je gemerkt hebt nogal inconsistent.

De YADB (de look-up database van MC) bevat idd veel albums niet. Maar eigenlijk maakt dat niet zo veel uit als je met EAC ript, die haalt de track gegevens bij de freedb data base op.

;)

pjotr, hebben die asio drivers ook zin als zoals bij mij de muziek via de squeezebox gaat. dan komt er toch amper iets van windows bij kijken?

(ik ga overigens proberen een oude laptop die ik op zolder wil zetten als server met harde schijf te gebruiken en met wake on lan maar dat is lastiger dan ik dacht)

Mart

Nee, dat kan niet. ASIO is een interface stukje wat tussen je afspeelsoftware zit en de software die de geluidskaart stuurt. Het heeft met USB op zich niets te maken. Het komt in de plaats van de (brakke) Windows software die dat anders zou doen. Idd een squeezebox heeft niets met windows te maken op dat gebied.

;)