Rob DM7 Posted 10 november 2008 Report Share Posted 10 november 2008 Een half jaar geleden kocht ik een set DM7 MKII speakers. Omdat er door de jaren heen door de eerste eigenaar een ander laklaagje op was gekomen (zonder enige moeite te nemen om de boel netjes af te plakken en zo ook het resultaat) heb ik aktie ondernomen om de speakers te demonteren en weer in een mooie conditie te brengen. Hierbij is me een draadje van de dome tweeter gebroken net op het tweeter membraan. Ik heb een redelijk nette herstelling kunnen uitvoeren maar zou toch willen opteren voor vervanging van beide tweeters. Misschien geen orginele tweeters maar wel een goede vervanging voor de orginele? Wie weet raad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 november 2008 Report Share Posted 10 november 2008 Mijn buurman heeft ze ook vervangen. Neem contact met B&W. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 november 2008 Report Share Posted 10 november 2008 Seakerland in Oss of Speaker en Co in Groningen en Rotterdam kunnen je adviseren welke moderne tweeter je in kunt bouwen. Je moet dan waarschijnlijk ook iets aan het filter doen, omdat het rendement van mderne tweeters veel hoger is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 11 november 2008 Report Share Posted 11 november 2008 Waarom niet meteen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 november 2008 Report Share Posted 12 november 2008 Beste Rob, Heb je misschien de speakers van Dr. Hansch gekocht? Geplaatst op dinsdag 23 augustus 2005 21:20Dr. Hansch Voor mijn B&W DM7 mk2 ben ik op zoek naar een nieuwe tweeter. Mijn zoontje wilde de handel eens GOED schoon maken Het is de TS26 tweeter (volgens mij zit dezelfde in de DM7 mk1). Is af fabriek niet meer leverbaar, te lang uit productie. Een aanwijzing hoe ik de oude tweeter er uit haal is ook welkom If nothing works, try the manual... http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/676047/22 Jouw tweeter is een zgn. inner magnet type, als ik me goed herinner. Met de magneet dus geheel of grotendeels binnen de spreekspoel. Je zult een dergelijke tweeter moeten aanschaffen (of liever twee stuks, i.v.m. de gelijkheid), anders past hij niet in het geschutskoepeltje op het dakterras. Wellicht moet de behuizing sowieso worden aangepast aan de nieuwe bewoner. Vermoedelijk zouden de Monacor tweeters DT-284 ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob DM7 Posted 12 november 2008 Author Report Share Posted 12 november 2008 Bedankt voor de reactie's. Ik heb even de door jou genoemde Monactor tweeters opgezocht maar de maten vallen een beetje groot uit maar ik kan wel iets verzinnen (nieuwe tweeterbehuizing) indien het echt moet. Ik heb even op een Duitse site gekeken (http://www.ts-audio.biz ) en het valt me op dat de meeste dome tweeters meestal groter zijn dan de orginele en ik moet toegeven dat ik de bomen door het bos niet meer zie om een juiste keuze te maken. Waar moet ik opletten? Waar zit de kwaliteit in (merk, welk materiaal,...)? Wat moet ik op de orinele B&W printplaat aanpassen indien ik zou kiezen voor de Monactor DT-25N (impedantie 8 ohm ) of voor de DT-284 ( 4 ohm)? Weeral bedankt voor de reactie's ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 november 2008 Report Share Posted 13 november 2008 Beste Rob DM7, Het zou 't gemakkelijkst zijn wanneer je voor het 8Ω type kiest: dan kun je de printplaat ongewijzigd laten. De verzwakking zou je kunnen realiseren door, tussen filter en tweeter, een vast weerstandennetwerkje (spanningsdeler: een serieweerstand, gevolgd door een parallelweerstrand) aan te brengen, of een zgn. L-pad (een volumeregelaar voor constante impedantie: eigenlijk een regelbare spanningsdeler). Met die laatste optie kun je de karakteristiek van de luidspreker altijd aanpassen aan de akoestische omstandigheden. En/of aan je smaak... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts