Jump to content

Verslag Hifi-Music-World 2008

threshold
 Share

Recommended Posts

Deel 1...

Met een veel te duur treinkaartje ("u had beter gisteren kunnen boeken") op naar Gelsenkirchen. Helaas m'n cd's vergeten. Ze zullen in Duitsland toch wel leuke muziek hebben...

3 uur later zat ik te luisteren naar wat jazzy geluidjes bij Tangband. Jeetje wat klinkt dat dof. Misschien zijn m'n oren nog koud. Wegwezen hier. Ook geen foto waard.

hifimusicworld1.jpg

Een gele breedbander die geen Lowther is. Dit klonk goed, als een meerwegsysteem met extra goed stereobeeld. Tenminste met wat rustige jazz. Later valt het laag door de mand met een popmuziekje. Slap, weinig " body". Zou het aan de dipool bass liggen? Wat zonde voor de rest van de speaker want die klonk zo mooi. Zelfs in het hoog.

hifimusicworld2.jpg

Als grapje stond er een kaartje van een Miele wasmachine op de box. Helaas geen hoog en geen laag, wel een super realistisch stereobeeld. Leek wel magie.

hifimusicworld3.jpg

" I want to believe". Dit kan alleen in Duitsland. Klonk wel goed en ik was wel toe aan wat echte muziek met veel laag.

hifimusicworld4.jpg

De hoofdreden voor m'n bezoek: de nieuwe Beyma AMT horen. Alhoewel iedereen het de hemel inschrijft was ik toch een beetje teleurgesteld. Het geluid kwam niet echt lekker los van de speakers. Komt dat door het filter (eerste orde bij 1800Hz?) Maar wat een dynamiek! En een sub heb je helemaal niet nodig.

hifimusicworld13.jpg

Bij Klang & Ton de Phlex (onderaan met het tapijt bekleed) twee keer gehoord en ook de grote line-arrays. De eerste keer klonk de Phlex slecht want ik zat niet in de sweetspot. Vooral stemmen klonken gekleurd. De tweede keer was de ervaring heel anders toen ik eenmaal in het midden zat. Wat een mooi hoog en wat een dynamiek en detail. Helemaal mijn speaker al zat er wel errug weinig laag in zeg! Later de line arrays gehoord die geen mooi stereobeeld konden neerzetten. Waar is de sweet spot? Waar is het midden tussen links en rechts? Ergens achter in de zaal zeker.

hifimusicworld10.jpg

Wat klonk deze PureDynamics uit oostenrijk speactaculair. Niets op aan te merken! Waar hebben ze de subwoofers verstopt? Wat een sch

Deel 2...

hifimusicworld14.jpg

Een leuke TV speaker, of iets voor surround of zo. Voor hifi echter te weinig hoog en laag, zoals je kunt verwachten.

hifimusicworld15.jpg

De namaak Watt/Puppy's bij Klang & Ton. Samen met PureDynamics het mooiste geluid. Hier durven ze ook ook weer eens muziek op te draaien i.p.v. dat jazz gitaar gepruts. Ze klonken ook zoals ik me kon herinneren van de originele Wilson's. Alleen wat rustiger in het midden. Daarnaast staat een cheap trick met konus tweeter die bijna niks kost. Dat klonk wel aardig, althans alleen als u gitaarmuziek draait.

hifimusicworld16.jpg

Ziet er ook uit als zelfbouw. Is een Transrotor, die bij Klang & Ton stond.

hifimusicworld18.jpg

Drumsolos, klokgeluiden en garagedeuren op minstens 110 dB. Gelukkig had iemand uit het publiek ook een cd meegenomen: weer een drumsolo! :mad2: Het ging wel hard en klonk verrassend goed en vooral groots. Zou de Audio Nirvana full range echt zo goed zijn? In elk geval beter dan de Breitb

KT88, het is misschien wat kort door de bocht van mij voor wat betreft de dipool-bass ervaring die ik had. Het hangt allemaal van de situatie af. Ik kan me best voorstellen dat velen hier voor zulk een lagetonen systeem zouden kiezen, want het waren soms maar kleine kamers. Dan zorgt een dipool juist voor de minste dreun omdat het staande golven minder kans geeft! Alleen zou ik ze zelf lager filteren, dus onder de 70 Hz o.i.d. zodat een andere speaker voor de " punch" zorgt. Die 17cm PHL maar ook de gele full range drivers klinken wel erg snel, terwijl het laag achter blijft. Ik had ook een gevoel van een gat tussen laag-laag en laag-midden.

Ik heb eens naast die "Six Frames Under" (aan de achterzijde zitten ook drie drivers in een open configuratie) geluisterd en daar hoor je dus, zoals het hoort, echt geen laag vanwege het dipooleffect.