Edwin Snoek Posted 13 november 2008 Report Share Posted 13 november 2008 Dag vrienden Normaal gesproken was ik niet zo te spreken over Klasse D versterkers, Ik heb de Lyngdorf SDAI 2175 beluisterd en die vond ik te weinig krachtig in het geluid en zelfs vlak en saai klinken. Het was geen klankwonder Ook z'n duurdere broer van 4500 Euro SDA2200 met roomperfect, die kon mij nog minder bekoren, want die klonk nog futlozer en vlakker dan zijn kleinere broertje de SDAI 2175. Ook de roomperfectmodule in de SDA2200 voegte naar mijn mening weinig toe. Maar dan de Samsung AVR-720, die heeft mijn Klasse D beleving op z'n kop gezet. Het geluidsbeeld is ronduit prachtig en heel erg klankvol. Je kunt de klankverschillen in het geluid heel mooi van elkaar onderscheiden en het klinkt ook heel erg gedetailleerd. Ook het uitsterven van geluiden en bijvoorbeeld piano-aanslagen is erg fraai om te horen. Alles staat links en rechts van elkaar en heel losjes in het geluidsbeeld met een grote preciezie. Mijn NAD 319 van 1000 Euro, maar ook mijn Vincent SV-231 komt niet eens in de buurt qua klankverschillen laten horen en totale resolutie. Maar ook niet qau schoonheid in het geluid. De Samsung heeft de schoonheid van Klasse A, maar klinkt zelfs op veel fronten beter en losser en klankvoller. Bijvoorbeeld een Marantz PM 80{Klasse A} kan niet tippen aan de schoonheid van de Samsung, maar ook niet wat klankverschillen laten horen en de losheid in het geluid. Dan te bedenken dat er in de Samsung geen traditionele ringkerntrafo zit en dikke elco's, maar een grote geschakelde voeding. Al de negatievevooroordelen over geschakelde voedingen in audioapparatuur, is wat mij betreft met de komst van de Samsung Klasse D versterker helemaal verleden tijd' Van hoogfrequente vervorming is geen spoortje te horen. Wat alle klasse D versterker wel gemeen hebben met elkaar, is dat ze genadeloos klinken als de CD bijvoorbeeld te fel is opgenomen, dan krijg je het ook gewoon recht voor je kiezen. Dit is ook bij de samsung het geval En dat vind ik juist prachtig. Is de CD goed opgenomen, dan klinkt hij ook perfect met een hele hoge resolutie en detail. Klinkt de CD niet steriel dan is ook niet steriel. De Samsung kent geen voorkeur en heeft ook geen nare "sausjes" in het geluid die je bij veel transistorversterkers wel vaak hoort. Sinds ik deze Samsung heb gehoord, is een Klasse D versterker eindelijk goed, En kan ik mijn terechte vooroordelen eindelijk eens over boord gooien. Dan te bedenken dat deze versterker maar 339 Euro kost, en veel beter klinkt dan de dure SDAI-2200 Van Lyngdorf van 4500 Euro. Plus je krijgt er voor die 339 Euro ook nog eens en tuner bij en 7 interne Klasse D versterkers voor 7 kanaals geluid. Volgens mijn broer zitten er Tripath modulen in, gezien de kleine afmetingen van al die kleine Klasse D Chips onder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 13 november 2008 Report Share Posted 13 november 2008 Kan je wat plaatjes van de binnenkant laten zien? Aub. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 november 2008 Author Report Share Posted 13 november 2008 Ik heb alleen maar hele kleine plaatjes kunnen vinden. Je moet ze denk ik even vergroten in windows om het goed te kunnen zien. Hier zie de koelprofiel waar de 7 Klasse D modules onderop gemomteerd zijn. Hier de geschakelde voeding. En hier in z'n geheel. Je hebt helaas wel adelaarsogen nodig. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 13 november 2008 Report Share Posted 13 november 2008 jij hebt toch altijd met goedkopere versterkers gespeeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 november 2008 Author Report Share Posted 13 november 2008 Specs van het juweeltje Productbeschrijving Samsung AV-R720 - AV-ontvanger - 7.1 kanaals Producttype AV-ontvanger Uitvoermodus geluid Surround-geluid Ingebouwde decoders DTS-ES decoder, Dolby Pro Logic II, Dolby Digital Surround EX, DTS Neo:6, DTS-ES Discrete 6.1, DTS 96/24, Dolby Digital, DTS-decorder, Dolby Pro Logic IIx HDMI-switch Ja Videoconversie/Schaling Schaling HDMI-HDMI Surround Systeem klasse 7.1 kanaalshttp://www.hear.nl/forums/style_images/1/folder_rte_images/centre.gif Uitgangsvermogen 850 Watt Stereo 2x100 watt Radio Radio-ontvanger - FM - 30 voorkeurszenders Afstandsbediening Afstandsbediening - infrarood jij hebt toch altijd met goedkopere versterkers gespeeld Een Cyrus 7 dat is pas een goedkope versterker. Lang geleden Jopie, dat ik je weer spreek. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 november 2008 Report Share Posted 13 november 2008 Uitgangsvermogen 850 Watt Grapjas. De Tripath chippies doen 15 a 20 watt per kanaal, max. In het gunstigste geval dus 8 x 20 = 160 hele watten. Niet dat die watten nou zo belangrijk zijn, maar dan weet je het vast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 november 2008 Author Report Share Posted 13 november 2008 Dat zijn ook ovedreven vermogens. dat zie je wel vaker dat ze gaan overdrijven in de goedkopere prijsklasse. Laat het in stereo-modus eens 2 x25 watt zijn. Hij klinkt in ieder geval als een grote versterker. Hij loopt ook op hoge volumes niet dicht. Het blijft heel strak en stabiel. Onderschat dit beestje niet. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 november 2008 Report Share Posted 13 november 2008 Klopt, klasse D kan heel goed zijn. Dit zijn dezelfde chips als die in de bekende (super) T-amp zaten. Hopelijk hebben ze wel de fabricagefouten eruitgehaald........er was nogal wat uitval onder de eerdere Tripath chips. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 13 november 2008 Report Share Posted 13 november 2008 ziet er mooi uit, gebruik je hem voor stereo.? er zitten zoveel aansluitingen op? zit er een toonregeling op, en een phono uitgang.? Dat zijn ook ovedreven vermogens. dat zie je wel vaker dat ze gaan overdrijven in de goedkopere prijsklasse. Laat het in stereo-modus eens 2 x25 watt zijn. Hij klinkt in ieder geval als een grote versterker. Hij loopt ook op hoge volumes niet dicht. Het blijft heel strak en stabiel. Onderschat dit beestje niet. Groeten Edwin in combi met de magnats? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 november 2008 Author Report Share Posted 13 november 2008 In combi met Magnats en Mission Argonaut. Hij klinkt zelfs mooier dan de Vincent SP-993 eindversterker van mijn broer. De Vincent heeft een enorme drive, maar de Samsung is veel gedetailleerder en laat veel meer klankverschillen horen. Alles staat heel los van elkaar, terwijl het met de Vincent heel massief en opgesloten klinkt. De vincent klinkt ook veel meer hetzelfde en monotoner. De Samsung klinkt ook een stuk preciezer. Als je alles maar beluisterd, dan kom je vanzelf de juweeltjes wel tegen. Die prijzen zeggen mij helemaal niets meer. Er is zoveel gebakken lucht in audioland. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 13 november 2008 Report Share Posted 13 november 2008 daaqr heb je een punt in. gebruik je hem stereo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 november 2008 Report Share Posted 13 november 2008 Ik heb alleen maar hele kleine plaatjes kunnen vinden. Je moet ze denk ik even vergroten in windows om het goed te kunnen zien. Hier zie de koelprofiel waar de 7 Klasse D modules onderop gemomteerd zijn. Hier de geschakelde voeding. En hier in z'n geheel. Je hebt helaas wel adelaarsogen nodig. Groeten Edwin Heb je plaatjes wat vergroot (th. uit de bestandsnaam geknipt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 november 2008 Author Report Share Posted 13 november 2008 Toonregeling zit er ook op Jopie. Zelfs special effects 'Hall en Music' en zo. Echt waar. Maar het gaat mij om de versterker als stereoversterker, en dan klinkt hij zo verbazingwekkend goed. Ik heb er alleen maar een CD-speler op aangesloten. 7 kanaals Doby prologic, daar doe ik toch niet aan. Mocht er en module stuk gaan, dan heb ik er nog 5 extra over die ik eruit kan solderen. Bedankt Seed7 voor het vergoten van de foto's. Nu kun je het tenminste duidelijk zien. Wat een complex stukje techniek als je er eens goed naar kijkt. Al die processoren en SMD-s. Maar het werkt wel. Laat samsung maar schuiven. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 13 november 2008 Report Share Posted 13 november 2008 gefeliciteerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 november 2008 Author Report Share Posted 13 november 2008 En Bedankt Jopie. Nu nog een keer luisteren naar de nieuwe Harman Kardon HD-990 die is uitgekomen. HK maakt ook vaak goedkope audio-speeltjes die erg goed klinken. Hier de HK HD-990. Ziet er mooi uit, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 13 november 2008 Report Share Posted 13 november 2008 Heb je plaatjes wat vergroot (th. uit de bestandsnaam geknipt) Dank voor deze tip. Weten we dat ook weer Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 13 november 2008 Report Share Posted 13 november 2008 Ik heb hem dan ook al gekocht. Voor 339 Euro, ik ben toch niet gek. Groeten Edwin Ik ben erg benieuwd hoelang je hem achteraf in je bezit zult hebben gehad. Mijn ervaring is dat een ruime meerderheid klasse D versterking toch niet zo gek lang in hun bezit houden, hoe enthousiast (ik heb zelfs n Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 13 november 2008 Report Share Posted 13 november 2008 Hoe goed is de interne dac? Ik overweeg hem als sussound versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 14 november 2008 Author Report Share Posted 14 november 2008 Ik heb hem dan ook al gekocht. Voor 339 Euro, ik ben toch niet gek. Groeten Edwin Ik ben erg benieuwd hoelang je hem achteraf in je bezit zult hebben gehad. Mijn ervaring is dat een ruime meerderheid klasse D versterking toch niet zo gek lang in hun bezit houden, hoe enthousiast (ik heb zelfs n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 14 november 2008 Report Share Posted 14 november 2008 Edwin, Dan kun je toch beter de Philips DFR9000 nemen, die is hier en daar nog wel te krijgen voor rond 200,- en combineert UCD-versterking met een prachtige DAC. Sjettepet Beste Jepe. De interne dac waar ik de CD-speler als loopwerk heb gebruikt is niet echt heel bijzonder. Die klinkt een beetje als een doorsnee CD-speler. Maar ik weet niet hoe hij over 7 kanaals dolby prologic klinkt. Ik gebruik hem zelf over de analoge , en dat gaat toch het mooist. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 14 november 2008 Report Share Posted 14 november 2008 [...]7 kanaals Doby prologic, daar doe ik toch niet aan. Mocht er en module stuk gaan, dan heb ik er nog 5 extra over die ik eruit kan solderen. ... mmm met een beetje prutsen zou je 'm toch eigelijk ook wel voor het aansturen van 2 aktieve 3-weg systeempjes kunnen gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 14 november 2008 Report Share Posted 14 november 2008 ... mmm met een beetje prutsen zou je 'm toch eigelijk ook wel voor het aansturen van 2 aktieve 3-weg systeempjes kunnen gebruiken. Goed he! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 15 november 2008 Report Share Posted 15 november 2008 In iedergeval wel interessant dat die klasse D zo goed wordt. En inderdaad goed hoeft niet duur te zijn. De Harman Kardon hd 970 cd speler is voor z'n geld fenomenaal. En ben benieuwd hoe die 990 gaat klinken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 25 november 2008 Author Report Share Posted 25 november 2008 Ik heb hem dan ook al gekocht. Voor 339 Euro, ik ben toch niet gek. Groeten Edwin Ik ben erg benieuwd hoelang je hem achteraf in je bezit zult hebben gehad. Mijn ervaring is dat een ruime meerderheid klasse D versterking toch niet zo gek lang in hun bezit houden, hoe enthousiast (ik heb zelfs n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 november 2008 Report Share Posted 25 november 2008 [...] Bijvoorbeeld een gitaar klinkt zeer dynamisch en snel, maar toch hoor je eigenlijk alleen maar een snaar zonder natuurlijke klank. Je hoort als het ware de gitaar en de kast zelf niet, maar alleen de snelle snaar. [...] Interessante waarneming. Iets soortgelijks heb ik ook altijd met electrostaten en top hoorns als ik die met gewone dynamische luidsprekers vergelijk. Bij luidsprekers kan ik dat een beetje begrijpen, de wijze waarop klank (enveloppe sustain decay) wordt weergegeven hangt af van de mate waarin een systeem het signaal kan volgen. Bij dynamische luidsprekers ligt de nadruk wat meer op sustain en decay omdat het in- en uitslingergedrag wat "trager" verloopt dan bij sommige niet dynamische systemen. De sound krijgt wat meer body. Na een reeks metingen en vergelijken luisteren ben ik ben de "snellere" niet dynamische systemen gaan waarderen als natuurlijker (wat niets met mooier te maken heeft). Maar hoe zit dat nu bij een versterker? Ok, suboptimale buizenbakken hebben misschien een wat slomere stijgtijd slew rate etc, hele mooien zijn wat sneller, OTL's komen in de regionen van de snellere MOSFET's Maar hoe vertaalt zich al dit naar dat wat er uit de luidspreker komt? Wat doet een klasse D? Hoe snel is een klasse D? Volgt die het signaal al niet goed waardoor je minder indruk van sustain en delay krijgt? Of heeft die zoveel meer controle op de luidsprekers dat die het signaal beter gaan volgen? Edwin, jou bevindingen zo lezend zou ik wat je waarneemt bijna een positief kwaliteits aspect gaan noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts